معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۷

مزیت های هنگ کنگ به عنوان قطب مالی

ادی یو، رئیس بانک مرکزی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین روز 8 اسفند 1399 ( 26 فوریه 2021 ) در نشستی با عنوان «چرا جایگاه هنگ کنگ بی بدیل است» به بیان مزیت های منحصر به فرد هنگ کنگ به عنوان قطب مالی آسیا پرداخت.

بنابر اظهارات رئیس بانک مرکزی هنگ کنگ ، ظرفیت های یک مرکز مالی بین المللی را می‌توان در 2 دسته اصلی طبقه بندی کرد: اکوسیستم و فرصت ها.

در خصوص اکوسیستم وی اظهار داشت سنگ بنای هر اکوسیستم مالی، ثبات مالی است. از میانه سال 2019 هنگ کنگ با 3 بحران عمده یعنی اعتراضات سیاسی، تنش های تجاری بین آمریکا و چین و شیوع ویروس کرونا مواجه بوده، اما ارزش دلار هنگ کنگ در برابر دلار آمریکا قوام خود را حفظ کرده و این ناشی از ورود ادامه دار سرمایه (و نه خروج سرمایه‌ها) به هنگ کنگ بوده است. از آوریل 2020 تاکنون مجموع سرمایه ورودی به هنگ کنگ بالغ بر 50 میلیارد دلار بوده است. در این دو سال پر چالش، میزان سپرده بانک های هنگ کنگ مجموعا 8.5 درصد رشد داشته است. بنابراین این تصور که سرمایه‌ها در حال فرار از هنگ کنگ هستند عاری از واقعیت است.

وی همچنین افزود در بخش مدیریت دارایی و ثروت نیز داستان همین است. این بخش هم عملکرد بسیار قدرتمندی داشته به نحوی که دارایی‌های تحت مدیریت موسسات هنگ کنگی در سال 2019 شاهد رشد 20 درصدی بوده است. این روند رشد قوی در سال 2020 نیز ادامه یافته است. این شاخص ها نشان دهنده میزان مقاومت بالای نظام مالی هنگ کنگ است. در کنار اینها می‌تواند به حضور خبره ترین کارشناسان و دسترسی آسان به خدمات حرفه ای در سطح استانداردهای جهانی در زمینه‌های حقوقی، حسابداری، مالیاتی، مدیریت ریسک و compliance اشاره کرد. نظام حقوقی و رگولاتوری هنگ کنگ یکی دیگر از نقاط قوت منحصر به فرد هنگ کنگ است. هنگ کنگ دارای نظام حقوقی کامن لا است و از زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبان‌های رسمی استفاده می‌کند و این سبب فراهم شدن شرایطی مساعد برای حضور شرکت ها و سرمایه گذاران بین المللی است.

رئیس بانک مرکزی هنگ کنگ فرصت ها موجود در هنگ کنگ را در 3 عبارت خلاصه کرد: چین، صنایع سازگار با محیط زیست و فن آوری.

چین

وی در خصوص چین گفت: هنگ کنگ به دلیل جایگاه ویژه خود، نقطه اتصال سرزمین اصلی چین و بازارهای مالی بین المللی به شمار می رود. هنگ کنگ به دلیل مجموعه ای از ویژگی‌ها، تنها دروازه ورود از نوع خود به بازارهای سرمایه سرزمین اصلی به شمار می رود. ما بخشی از چین هستیم و طی بیش از 4 دهه گذشته از توسعه اقتصادی چین حمایت کرده ایم. ما یک کانال دسترسی آشنا و قابل اعتماد سرمایه گذاران جهانی به بازارهای چین هستیم و به همین دلیل حدود دو سوم ورود و خروج سرمایه بین چین و بازارهای جهانی همواره از طریق هنگ کنگ انجام می‌گیرد. برخی ادعا می‌کنند که این جایگاه در حال تضعیف است. به گفته این افراد، در حالی که بازارهای سرمایه در داخل سرزمین اصلی در حال گشودن درهای خود به روی سرمایه گذاران خارجی هستند، سرمایه‌های خارجی می‌توانند بدون استفاده از مسیر هنگ کنگ، مستقیما به شانگهای و شنژن بروند. این درست است که مقامات سرزمین اصلی در حال باز کردن درهای بازارهای سرمایه در داخل چین به روی سرمایه گذاران خارجی هستند. با این حال، مسیر خرید اوراق قرضه سرزمین اصلی از طریق هنگ کنگ اکنون بیش از هر زمان دیگری جذاب است. سفارش های ثبت شده از طریق سامانه Bond Connect هنگ کنگ جهت خرید اوراق قرضه در بازار اوراق بین بانکی چین، نیمی از داد و ستدهای انجام شده توسط سرمایه گذاران خارجی در این بازار را تشکیل می دهد.

وی همچنین افزود مسیرهای ارتباطی از طریق سامانه Stock Connect هنگ کنگ با بازارهای بورس شانگهای و شنژن در میان سرمایه گذاران بین المللی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. حجم متوسط داد و ستد روزانه از طریق Stock Connect هنگ کنگ سال گذشته بیش از دو برابر شد و میزان ورود سرمایه‌های خارجی به سرزمین اصلی از طریق بورس هنگ کنگ رشد 119 درصدی داشت. این نشان دهنده ادامه رشد تقاضای جهانی برای خرید اوراق بهادار چینی از طریق هنگ کنگ است.

دقیقا به همان دلیل، سرمایه گذاران خارجی ورود به بازار اوراق قرضه چین را از طریق سامانه Bond Connect هنگ کنگ ترجیح می دهند. این سامانه قبلا امتحان خود را پس داده و به دلیل پذیرش مدارک و مستندات به زبان انگلیسی و اعمال رویه‌ها و نورم های مرسوم بین المللی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در سال های اخیر، اهمیت هنگ کنگ به لحاظ بالا رفتن حضور شرکت های چینی در بورس این منطقه نیز افزایش بیشتری یافته است. اکنون هنگ کنگ به محلی تبدیل شده که شرکت های چینی نیازمند جذب سرمایه در بازار بین المللی اقدام به عرضه سهام خود در آن می‌کنند. در عین حال اخیرا بسیاری از سرمایه داران سرزمین اصلی نیز برای به کار انداختن سرمایه‌های اضافی خود به سمت بازار سرمایه هنگ کنگ سرازیر شده اند. بر این اساس میزان حرکت سرمایه از سرزمین اصلی به سمت بازار هنگ کنگ طی سال گذشته 128 درصد رشد داشته است. همه این تحولات به تقویت هر چه بیشتر جایگاه هنگ کنگ به عنوان قطب مالی منطقه کمک کرده است.

صنایع سازگار با محیط زیست

وی در این خصوص خاطر نشان ساخت، برای تحقق اهداف مفاد موافقتنامه پاریس، جهان باید تا سال 2050 میلادی به سمت سطح آلایندگی کربن صفر حرکت کند. هزینه این تحول عظیم سالانه یک تا 2 تریلیون دلار ارزیابی شده است. هنگ کنگ مصمم است که یکی از پیشگامان دستیابی به این هدف گذاری مهم باشد. در این مسیر برنامه اوراق قرضه سبز ارائه شده از سوی دولت هنگ کنگ یکی از برنامه‌های پیشگام حوزه محیط زیست است که واکنش مثبتی را در میان سرمایه گذاران جهانی به دنبال داشته است. در این راستا نیز، جایگاه هنگ کنگ به عنوان مرکز مالی فراسرزمینی چین به ما این امکان را می دهد که به یک محل جذب سرمایه گذاری برای پروژه‌های سازگار با محیط زیست سرزمین اصلی تبدیل شویم. هنگ کنگ در بهترین جایگاه ممکن برای هدایت سرمایه‌های خارجی به سمت طرح های بلندمدت چین جهت دستیابی به سطح کربن خنثی تا سال 2060 قرار دارد.

فن آوری

در زمینه فن آوری، هنگ کنگ از قبل در عرضه فن آوری‌های مالی جهانی پیشتاز بوده است. ابتکارات بانکداری هوشمند بانک مرکزی هنگ کنگ به تحول دیجیتالی خدمات بانکداری کمک کرده است. ما به دنبال استفاده از فن آوری‌های جدید برای مرتفع ساختن مشکلات دیرینه بانکداری بین المللی هستیم. برای مثال به منظور تسهیل نقل و انتقالات مالی بین المللی که هم اکنون وضعیت کند و پرهزینه ای دارد، بانک مرکزی هنگ کنگ در کنار بانک مرکزی تایلند یک پروژه ارز دیحیتالی را جهت انجام تراکنش های بین المللی به اجرا گذاشته که اخیرا بانک های مرکزی چین و امارات نیز به آن پیوسته اند. پروژه m-CBDC Bridge به دنبال بررسی پتانسیل استفاده از فن آوری بلاکچین جهت تسهیل پرداخت های بین المللی است تا بتواند ضمن کاهش هزینه‌ها، شفافیت را برای کاربران بالا ببرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما