معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۲۸

بازار خرما در فرانسه و اروپا

بازار خرما در اروپا و سایر فراورده‌های آن همچون شیره خرما از روند رو به رشدی برخوردار می‌باشد. هرچند در مقایسه با سایر بازارها همچون چین و هند، واردات خرما به اروپا کلا حدود 10 درصد از کل بازار صادراتی خرما در جهان را در بر می‌گیرد. حجم این واردات بین 50 تا یک‌صد هزار تن متغیر می‌باشد. لیکن این بازار از روندی رو به رشد برخوردار است.

خریداران عمده این محصول در فرانسه و اروپا کلا مسلمانان و اعراب می‌باشند. لیکن در بین غیرمسلمانان نیز مصرف این محصول رو به رشد می‌باشد. فرانسه بزرگ‌ترین واردکننده خرما در اروپا با وارداتی فیمابین 28 تا 40 هزار تن در سال می‌باشد. 90 درصد خرمای وارداتی این کشور از کشورهای شمال آفریقا که مستعمرات سابق این کشور محسوب می‌شوند و هم‌اکنون اتباع آن کشور‌ها (الجزایری، تونسی ومراکشی)، اقلیت قابل‌توجهی از عرب‌تبار‌های فرانسوی را شامل می‌شوند، تامین می‌شود. مضاف بر آن صادرات‌کنندگان خرما از دو کشور تونس و الجزایر بعلت انعقاد موافقتنامه تجاری بین دولت آن کشورها و اتحادیه اروپا از مزیت صفر درصد حقوق و تعرفه گمرکی برخوردار هستند. پس از فرانسه ، انگلستان و ایتالیا ، اسپانیا، هلند و بلژیک عمده کشورهای وارد‌کننده خرما در اتحادیه اروپا می‌باشند.

تحلیل ماهانه واردات و مصرف خرما در فرانسه حاکی از این است که مصرف این محصول بسته به اوقات سال متغیر می‌باشد. در کل دو پیک مصرف وجود دارد، یکی ایام ماه مبارک رمضان و دیگری ایام سال نو میلادی می‌باشد.

 

  • بعلت حضور تعداد قابل توجه فرانسوی‌های عرب تبار و بازارهای متعدد اسلامی امکان صادرات خرما به فرانسه وجود دارد، و بعضا در سال‌های اخیر به مقیاس کم خرمای تولیدی ایران از نوع مضافتی به این کشور صادر و دراین بازارها عرضه شده است.
  • مهمترین نکته در مورد صادرات خرما به فرانسه و کلا اروپا آشنایی کامل با این بازارها، نوع تقاضا (باتوجه به اینکه بیش از حدود 70 نوع خرما در ایران تولید می‌شود)، رعایت استانداردهای بهداشتی و واردات فرانسه، بسته‌بندی مناسب و داشتن کیفیت مناسب و دیگر موارد مشابه می‌باشد.
  • در حال حاضر با توجه به اهمیت یافتن کشت ارگانیک و بازار رو به رشد آن، تولیدات ارگانیک خرما بازار رو به رشدی دارند.
  • قیمت خرماهای وارداتی در سطح خرده فروشی بسته به کیفیت آن بین 3 تا 9 یورو و گاهی بیشتر متغیر می‌باشد.
  • شیره خرما نیز در فرانسه و اروپا بازار خوبی و در حال رشدی دارند.

 نمونه‌های از بسته‌بندی خرما و شیره خرما همراه با قیمت آن:

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما