معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۲

مهمترین اخبار اقتصادی ژاپن (هفته دوم دی ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در هفته دوم دی ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منعکس شده به شرح زیر است:

دولت ژاپن: ۸۰ هزار نفر به دلیل کرونا بیکار شده اند

وزارت کار ژاپن اعلام نمود حدود ۸۰ هزار نفر در این کشور به علت همه گیری جهانی ویروس کرونا شغل خود را از دست داده و یا در آستانه بیکار شدن هستند.مسئولان دریافته اند که از اواخر ژانویه تا ۲۱ دسامبر، ۷۸ هزار و ۱۵۳ نفر بیکار شده اند. داده‌ها نشان داد که تا کنون بخش تولید با ۱۵ هزار و ۶۷۲ شغل از دست رفته بیشتر از همه آسیب دیده است و پس از آن بارها و رستوران‌ها قرار دارند که ناگزیر به اخراج ۱۰ هزار و ۹۳۵ نفر از کارکنانشان شده اند.در بخش خرده فروشی ۱۰ هزار و ۳۸۴ نفر از کار اخراج شده اند و آمار بیکار شدگان در بخش هتلداری هم ۹ هزار و ۶۰۵ نفر است. شمار کارکنان پاره وقتی که در فاصله زمانی ۲۵ مه تا روز جمعه گذشته به دلیل همه گیری کرونا کار خود را از دست دادند، ۳۷ هزار و ۴۶۰ نفر بوده است.مقام های وزارت کار از صاحبان کسب و کارها خواسته اند که از برنامه‌های یارانه دولتی برای حفظ نیروی کار خود استفاده کنند. دولت همچنین برای کمک به تازه بیکاران جهت یافتن شغل جدید طرح های حمایتی ارائه کرده است

نرخ بیکاری در ماه نوامبر به 2.9 درصد رسید

وزارت امور داخله و ارتباطات اعلام نمود نرخ بیکاری ژاپن در ماه نوامبر از 3.1 درصد در ماه اکتبر به 2.9 درصد کاهش یافته است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، کار و رفاه، نرخ شغل در دسترس از 1.04 به 1.06 رسیده است.  

ممانعت از ورود گردشگران از سراسر جهان به منظور پیشگیری از شیوع نوع جدید ویروس

به منظور پیشگیری از شیوع نوع جدید ویروس از دوشنبه 8 دی تا 12 بهمن از ورود گردشگران از سراسر جهان ممانعت به عمل خواهد آمد. این ویروس برای اولین بار در انگلیس شناسایی شد اما در سایر مناطق جهان نیز منتشر گردیده است .تجار و دانشجویان یازده کشوری که ژاپن با آنها برنامه ویژه ای برای کاهش محدودیت های سفر وضع نموده است از این قاعده مستثنی هستند. از روز پنجشنبه 4 دی ورود اتباع خارجی که اخیراً به انگلیس و آفریقای جنوبی سفر نموده اند ممنوع اعلام گردید. بنا بر اظهارات کارشناسان انگلیسی ابتلا به نوع جدید ویروس به میزان 70 درصد سریعتر صورت می‌گیرد. تاکنون ابتلای یک نفر خلبان که در تاریخ 26 آذر از لندن بازگشته و  زنی که به همراه خانواده به سفر رفته و فاقد سابقه بازدید از انگلیس است تایید گردیده است. در حالی که انجام سفرهای بین المللی رو به افزایش نهاده و برنامه ریزی‌ها برای برگزاری المپیک توکیو در تابستان سال آینده صورت می‌گرفت مجدداً سخت گیری درمرزها اعمال گردید. در روزهای پایانی سال کادر درمانی مراکز بهداشتی با کاهش روبرو گردیده و طرح به سفر برویم نیز تا 25 دی به حالت تعلیق درآمده است. زیان تخمینی این تعلیق تا روز 15 دی بالغ بر 308 میلیارد دلار برآورد می‌گردد. دولت 50 درصد از خسارات وارده به آژانس های مسافرتی و صنف هتلداران را پوشش خواهد داد.

ژاپن برای رسیدن به کربن صفر با چالش هایی روبرو است

دولت ژاپن برای تحقق هدف خود مبنی بر رساندن میزان انتشار گازهای گلخانه ای به سطح کربن صفر تا سال ۲۰۵۰، هم از نظر فنی و هم از نظر سیاستگذاری با چالش هایی روبرو است. دولت روز جمعه اهداف در نظر گرفته شده برای ۱۴ بخش را تدوین کرد. دولت گفت تا اواسط دهه ۲۰۳۰، کلیه خودروهای جدید مسافربری عرضه شده برای فروش باید برقی، پیل سوختی و یا مدل های هیبریدی باشند. دولت همچنین می خواهد تا سال ۲۰۴۰ ظرفیت انرژی‌های بادی دریایی را از ۳۰ میلیون کیلووات به ۴۵ میلیون کیلووات افزایش دهد. دولت تخمین می زند که با توسعه فناوری‌ها و استفاده کاربردی از آن‌ها بر طبق این طرح، در سال ۲۰۳۰، حدود ۸۷۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۵۰هم در حدود 1.8 تریلیون دلار عواید اقتصادی سالانه بدست خواهد آمد. با این حال رسیدن به این اهداف با چالش های فنی زیادی روبرو است.دولت می‌گوید با اقداماتی در زمینه فراهم کردن بودجه، مالیات و تامین مالی و سایر اقدامات از صنایع حمایت خواهد کرد.

ژاپن ورود تمام مسافران خارجی جدید را معلق می‌کند

در پی یافته شدن انواع جدید ویروس کرونا در خارج از ژاپن، دولت ژاپن تصمیم گرفته است ورود جدید تمام خارجیان غیرمقیم به این کشور را به حال تعلیق در آورد. این تصمیم دولت ژاپن بین روزهای ۲۸ دسامبر تا ۳۱ ژانویه اجرا خواهد شد. 

دولت ژاپن از ماه اکتبر ورود خارجیان دارای اقامت جدید میان مدت تا بلند مدت در ژاپن را از هر کشور و منطقه ای مجاز کرده بود، اما از روز دوشنبه ورود چنین افرادی به ژاپن ممنوع خواهد شد.دولت می‌گوید رفت و آمد افراد برای مقاصد کاری بین ژاپن و کشورهایی مشخص و یک منطقه مشخص همچنان مجاز خواهد بود.دولت معافیت مشروط از قرنطینه ۱۴ روزه برای اتباع ژاپن و اتباع خارجی مقیم به هنگام بازگشت یا ورود مجدد به ژاپن پس از یک سفر کاری کوتاه مدت خارجی را نیز معلق خواهد کرد. طبق تصمیم جدید، تمام افرادی که از کشورها و مناطق دیگر که شیوع رشته جدید ویروس کرونا در آنها گزارش شده به ژاپن باز می‌گردند یا جدیدا وارد ژاپن می‌شوند، باید مدرکی دال بر منفی بودن نتیجه آزمایش ابتلایشان به کرونا ارائه دهند. چنین مسافرانی باید ظرف ۷۲ ساعت پیش از عزیمت به ژاپن و به مجرد ورود به این کشور، آزمایش ابتلا به کرونا بدهند.

 رتبه­ ی بیست ویکم ژاپن از نظر میزان بهره ­وری نیروی کار در میان کشورهای OECD

ژاپن از نظر "میزان بهره ­وری نیروی کار" در رتبه­ی 21­ام در میان 37 کشور عضو OECD قرار دارد که پایین­ ترین رتبه در میان 7 کشور مهم اروپایی آمریکایی (فرانسه رتبه­ ی 6، آمریکا رتبه­ ی 8، آلمان رتبه­ ی 12، انگلیس رتبه­ ی 16، ایتالیا رتبه­ ی 17، کانادا رتبه­ ی 18) می­باشد. "بهره­ وری نیروی کار" به میزان تولید کالا و خدمات توسط یک کارگر (کارمند) در 1 ساعت اطلاق می­شود. محقق مرکز بهره­ وری ژاپن گفت: حتی اگر کیفیت را بالا ببریم، این به افزایش فروش منجر نخواهد شد و به تلاش بیشتر مدیریتی نیاز است.

 افزایش فروش تویوتا

شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرد تولید این شرکت در داخل و خارج از کشور در ماه نوامبر 2020 بالغ بر 828 هزار دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7% افزایش داشته است. علاوه بر افزایش فروش در چین به دلیل اعمال سیستم یارانه ­ی خرید ماشین، فروش خودروهای جدید در داخل ژاپن نیز افزایش داشته که سبب شده میزان فروش تویوتا به بالاترین رکورد خود در ماه نوامبر برسد و پس از ماه سپتامبر برای سومین ماه متوالی شاهد رشد فروش باشد. هوندا نیز به دلیل افزایش فروش در چین برای سومین ماه متوالی و سوزوکی برای چهارمین ماه متوالی افزایش فروش داشته ­اند. از طرفی 5 شرکت خودروسازی نیسان، مزدا، سوبارو، صنایع سنگین میتسوبیشی و دای‌هاتسو نسبت به ماه مشابه سال گذشته با کاهش فروش مواجه بوده­ اند.

شاخص Nikkei به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید

در حالیکه سرمایه گذاران، پس از امضای یک بسته مالی ویروس کرونا توسط دونالد ترامپ، نفس راحتی کشیدند، سهام توکیو روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید.شاخص میانگین نیککی روز را در سطح ۲۶ هزار و ۸۵۴ به پایان رساند که نسبت به پایان روز جمعه ۱۹۷ واحد بالاتر بود.

شاخص  Nikkei در بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته بسته شد.

روز سه شنبه گذشته پس از افزایش شاخص بازارهای آمریکا، شاخص سهام توکیو در بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته بسته شد.شاخص  Nikkei  ۲۲۵ روز سه شنبه با افزایش بیش از ۷۰۰ واحدی نسبت به سطح پایانی روز دوشنبه، در سطح ۲۷ هزار و ۵۶۸ واحد بسته شد. این بالاترین سطح پایانی از ماه اوت سال ۱۹۹۰ است.پس از آنکه میانگین صنعتی داو جونز و دیگر شاخص های مهم در نیویورک به سطوح بالای جدیدی رسیدند، سرمایه گذاران در بخش وسیعی از سهام سفارش خرید دادند.

اجراى شدن توافقنامه همکارى اقتصادى بین ژاپن و انگلیس در اول ژانویه 2021

موافقتنامه همکارى اقتصادى (EPA) بین ژاپن و انگلیس در روز اول ژانویه 2021 به اجرا در مى آید. براساس این توافقنامه مالیات گمرکى بر خودروهاى صادراتى ژاپنى مرحله به مرحله کاهش یافته و در فوریه سال 2026 به صفر مى رسد.

هیئت کارشناسان: سیستم پزشکی توکیو در مرحله بحرانی است

کارشناسان هشدار می دهند که سیستم پزشکی توکیو با تنش شدیدی مواجه است و به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در پایتخت ژاپن، در حال ورود به یک مرحله بحرانی است. آنها می‌گویند اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، سیستم پزشکی توکیو ممکن است فروپاشد. این هشدار پس از آن صادر شد که هیئتی از کارشناسان و مقامات دولت کلانشهر توکیو روز چهارشنبه برای ارزیابی هفتگی وضعیت این همه گیری جهانی دیدار کردند.این هیئت هم وضعیت ابتلا در توکیو و هم سیستم پزشکی این شهر را در بالاترین سطح هشدار از مقیاس یک تا چهار قرار داد.این کارشناسان هشدار می دهند که اگر نرخ بستری شدن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در سطح کنونی باقی بماند، ۴۰۰۰ تختی که دولت توکیو از بیمارستان‌ها خواسته است تا برای بیماران مهیا کنند طی دو هفته آینده به طور کامل پر خواهند شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما