معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۹

رشد تولید محصولات گلخانه ای در استان مانگیستائو قزاقستان

شرایط نامساعد آب و هوایی جهت کشاورزی و زراعت در منطقه مانگیستائو قزاقستان باعث شده است طی چند سال اخیر فعالین این بخش درصدد برآیند با شیوه­ های مدرن کشاورزی و با استفاده از تکنولوژی­های جدید و کاربرد ابزار علمی و یافته­ های کارشناسی، به رونق این کسب و کار کمک کنند. تاسیس گلخانه در این منطقه یکی زمینه‌های جذاب و سود ده برای سرمایه گذاری محسوب میشود که مورد حمایت دولت این کشور نیز قرار دارد.

منطقه مانگیستائو قزاقستان دارای آب و هوایی سرد و خشک و شرایط اقلیمی‌بیابانی است و از کمبود منابع آبی زیر زمینی رنج می‌برد. این منطقه فاقد شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز می‌باشد، همین امر باعث شده است که شرایط برای ایجاد مزارع بزرگ در فضای باز مهیا نباشد و نیازهای این منطقه به محصولات کشاورزی و زراعی عمدتا از نقاط دیگر تامین شود. 

 شرایط نامساعد آب و هوایی جهت کشاورزی و زراعت در این منطقه باعث شده است، طی چند سال اخیر فعالین این بخش در مانگیستائو درصدد برآیند با شیوه­ های مدرن کشاورزی و با استفاده از تکنولوژی­های جدید و کاربرد ابزار علمی و یافته­ های کارشناسی، به رونق این کسب و کار کمک کنند.

 یکی از نتایج و نمودهای مهم این تغییر رویه در زراعت و کشاورزی که با حمایت کامل و همه جانبه دولت از این روند نیز همراه شده است؛ ایجاد گلخانه­ های متعدد در منطقه مانگیستائو می­باشد؛ به نحوی که مطابق با اطلاعات بدست آمده از مراجع محلی تنها طی یکسال گذشته 25 گلخانه جدید در این منطقه از قزاقستان تاسیس شده است.

 در این خصوص اعلام شده است؛ در برخی از گلخانه‌های تاسیس شده کشاورزان موفق شده­ اند در یک فصل تا 150 تن خیار و 50 تن گوجه فرنگی برداشت نمایند. در این رابطه آقای "کالدیگول" مدیرکل کشاورزی استان مانگیستائو اخیرا اعلام کرده است؛ در آینده نزدیک علاوه بر سبزیجات و صیفی­ جات، مراکز صنعتی پرورش ماهی نیز در این منطقه دایر خواهد شد و در کنار آن ایجاد خط تولید کنسرو ماهی نیز در دستور کار این نهاد قرار گرفته است. علاوه بر این، بر اساس اظهارات مقامات استانی مانگیستائو، مقر گردیده در این منطقه به زودی یک کارخانه آرد بزرگ نیز افتتاح شود که ظرفیت تولید روزانه آن بیش از 80 تن آرد خواهد بود.

شایان ذکر است، هم اکنون بیشتر تقاضای این منطقه برای محصولات زراعی از طرف کشورهای حوزه قفقاز، ترکیه و ایران تامین می‌شود، ولی بنظر می رسد دولت قزاقستان به صورت جدی در صدد است؛ حداقل بخش متنابهی از نیازهای خود به محصولات کشاورزی را با استفاده از ظرفیت­های داخلی تامین نماید. قزاقستان در این رابطه در مورد برخی محصولات بویژه هویج، خیار و سیب­ زمینی بسیار موفق عمل کرده است.

همچنین در زمینه تاسیس گلخانه و پرورش محصولات گلخانه ­ای با توجه به قیمت این محصولات در بازار قزاقستان، بنظر می رسد می‌تواند برای سرمایه گذاران با بازدهی بالا و سود قابل ملاحظه همراه باشد.این درحالی است که زمینداران محلی نیز از سرمایه گذاری در این حوزه استقبال میکنند به علاوه دولت قزاقستان نیز به شدت از ایجاد گلخانه و رونق کشاورزی صنعتی حمایت می‌کند. در این خصوص ضمن در اختیار گذاشتن زمین­ های کشاورزی، کمک­های مالی و فنی، وام های قابل ملاحظه ای نیز به کشاورزان و سرمایه ­گذاران پرداخت می‌شود. برای مثال دولت قزاقستان تنها امسال برای توسعه کشاورزی، بیش از سه میلیارد تنگه (حدودا معادل 1.5 میلیار دلار) به کشاورزان به عنوان یارانه اختصاص داده و پرداخت کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما