معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۲

مهمترین اخبار اقتصادی ژاپن(هفته سوم آذر 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در هفته سوم آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

اختصاص ۱۹ میلیارد دلار برای تحقق بخشیدن به کربن صفر

سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن، می‌گوید دولت بودجه ای بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای این کشور به سطح صفر تا سال ۲۰۵۰، اختصاص خواهد داد.سوگا این مطلب را روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد.او گفت این مبلغ در یک بازه زمانی ۱۰ ساله صرف کمک به شرکت هایی خواهد شد که در زمینه مسائل مرتبط با محیط زیست رویکردی مبتکرانه اتخاذ کنند.او گفت دولت همچنین توسعه تجهیزات تولید انبوه هیدورژن ارزان به عنوان یک منبع انرژی را ترویج خواهد کرد.سوگا اضافه کرد دولت قصد دارد خودروهایی که دی اکسید کربن انتشار می دهند را به طور کامل حذف کرده و استفاده از خودروهای برقی را ترویج کند.

 

توافق در مورد سهیم شدن هزینه‌های اضافی بازی‌های المپیک توکیو

دولت کلانشهر توکیو، دولت مرکزی ژاپن و کمیته برگزاری بازی‌های المپیک هزینه‌های اضافی برای برگزاری المپیک و پارالمپیک توکیو را سهیم خواهند بود. دولت کلانشهر توکیو بیشترین میزان این هزینه‌ها را به عهده خواهد گرفت.این سه طرف روز جمعه در مورد طرح سهیم شدن این هزینه‌ها توافق کردند.جمع کل هزینه‌های اضافی ۲۹۴ میلیارد ین یا حدود بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود که شامل هزینه‌های مربوط به تاخیر انداختن این بازی‌ها برای یک سال است که شامل تجدید قراردادها برای مکان‌های برگزاری این بازی‌ها است. این هزینه‌ها همچنین شامل حدود ۹۲۳ میلیون دلار برای اقدامات جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است.دولت کلانشهر توکیو موافقت کرد تا حدود ۱ میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار از جمله حدود ۳۸۵ میلیون دلار برای اقدامات ضد ویروس کرونا پرداخت کند

اختصاص اتوبوس برای انتقال مسافران پروزای‌های خارجی به هتل های توکیو

دولت ژاپن قصد دارد برای انتقال افرادی که از دیگر کشورها وارد فرودگاه‌های بین المللی‌هاندا و ناریتا می‌شوند به برخی از هتل ها در توکیو، اتوبوس هایی را مهیا کند.دولت ژاپن از کسانی که از دیگر کشورها وارد می‌شوند می خواهد حتی در صورتی که نتیجه آزمایش ویروس کرونا بر روی آنها منفی باشد، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند و برای خارج شدن از فرودگاه از خودروهایی که برای خود آماده می‌کنند، استفاده کنند.این بخشی از تلاش ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است، اما وسایل حمل و نقل خصوصی گران تر هستند.وزارت ترابری ژاپن، این که چگونه می‌توان وسایل حمل و نقل عمومی را برای چنین مسافران بین المللی فراهم کرد، بررسی کرده است.مقامات این وزارتخانه سرگرم هماهنگی با هتل ها و شرکت های اتوبوس رانی هستند تا خطوط مستقیم اتوبوس از فرودگاه به هتل های توکیو ایجاد کنند.ژاپنی‌هایی که به کشور باز می‌گردند و بازدیدکنندگان خارجی که در این هتل ها اتاق رزرو کرده اند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.قرار است این خدمات از روز ۱۶ دسامبر و با سه سفر در روز به ۱۲ هتل در توکیو شروع شود.مقامات می‌گویند مشغول فعالیت هستند تا حمل و نقل هوایی و یا با قطار را با برخی محدودیت ها فراهم کنند.

شرکت های خودروسازی ژاپنی به دنبال جذب کارشناسان هوش مصنوعی در توکیو هستند

شرکت های خودروسازی در ژاپن در حال افزایش تلاش های خود برای توسعه نرم افزار خودروهای خودران هستند. بسیاری از این شرکت ها در حال برپا کردن دفترهای خود در توکیو و به دور از کارخانه‌های تولیدی هستند تا کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات که برای ساخت اینگونه نرم افزارها لازم است را جذب کنند. شرکت سوبارو ماه میلادی جاری دفتری را در منطقه شیبویا در مرکز توکیو راه اندازی کرد. این دفتر بر توسعه هوش مصنوعی برای خودروهای این شرکت تمرکز خواهد کرد.شرکت های زیادی در زمینه فناوری اطلاعات در توکیو واقع هستند و سوبارو امیدوار است تا افراد زبده در زمینه هوش مصنوعی را به کار گیرد. مسئولان این شرکت می‌گویند که قصد دارند حدود ۲۰ نفر را برای این دفتر استخدام کنند.شرکت میتسوبیشی موتورز نیز دفتر توسعه و پژوهش خود را از شهر اوکازاکی در استان آیچی به توکیو منتقل کرد.شرکت تویوتا موتور سال گذشته یک شرکت زیرمجموعه خود را در منطقه چوئو در توکیو راه اندازی کرد. تمرکز این شرکت بر توسعه نرم افزار خودروهای خودران است.  

ژاپن به طور موقت تعرفه واردات دستکش یکبار مصرف را حذف می‌کند

دولت ژاپن اعلام کرده که می خواهد تعرفه واردات دستکش های یکبار مصرف که از وینیل کلرید ساخته شده اند را به طور موقت بردارد. هدف از این کار، کمک به مراکز پزشکی برای حفاظت از کادر درمان در مقابل ویروس کرونا است.بیشتر دستکش های یکبار مصرفی که در ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرند وارداتی هستند و بسته به محل ساخت، مشمول تعرفه‌های متفاوتی می‌شوند. تولید کنندگان چینی حدود ۸۰ درصد بازار را در دست دارند و معمولا تعرفه حدود ۵ درصدی بر محصولات آنها اعمال می‌شود.وزارت دارایی ژاپن می‌گوید که هدف از این کار، کاهش بار مراکز پزشکی در زمانی است که هزینه‌های فراهم کردن وسایل در حال افزایش است.دولت و احزاب حاکم قصد دارند که این اقدام موقت را سال آینده به پارلمان ببرند.

 

سوگا خواهان مراقبت های بیشتر و قول کمک های مالی بیشتری می دهد

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی :  سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن تعهد می‌کند به منظور مهار ویروس کرونا هر چه درتوان دارد انجام دهد.سوگا گفت «باید مراقب و مواظب باشیم چرا که موارد جدید ابتلا به این ویروس و شمار موارد حاد به رکورد بیسابقه ای رسیده است. از آنجائیکه بیمارانی که در شرایط حادی هستند تخت ها را پر کرده اند شرایط در بیمارستان‌ها اضطراری شده است. ما با یک احساس بحران روبرو هستیم. حفاظت از زندگی و معیشت مردم بالاترین اولویت دولت من است».در حالیکه قانونگذاران آماده ختم نشست کنونی پارلمان می‌شوند سوگا این سخنان را در یک کنفرانس خبری بیان کرد.سوگا تعهد کرد که در این هفته یک بسته جدید کمک های مالی برای حمایت از کسانی که از پیامدهای اقتصادی لطمه دیده اند نهائی کند.این بسته شامل وام های بدون بهره و یارانه برای خانواده‌های کم درآمد و خانواده‌هایی است که یک سرپرست دارند

مازاد تجارى ژاپن در ماه اکتبر 2 تریلیون و 144 میلیارد ین بود

طبق آخرین آمار وزارت دارایى، مازاد تجارى ژاپن در ماه اکتبر سال جارى نسبت به سال قبل 15 درصد افزایش یافته و 2 تریلیون  و 144 میلیارد ین بوده است.

امکان پرداخت مالیات کشوری از طریق اپلیکیشن موبایل

ان اچ کی ، ژاپن تایمز ، ژاپن نیوز :پرداخت مالیات­های محلی (استانی) شامل مالیات بر دارایی ثابت، مالیات خودرو و غیره از طریق موبایل امکان­پذیر است، اما امکان پرداخت مالیات­های ملی از این طریق تا کنون وجود نداشته است. در این زمینه، دولت در صدد است شرایط را به منظور امکان پرداخت مالیات­های کشوری از جمله مالیات بر درآمد که مبلغ آن­ها زیر 30 هزار ین باشد، از طریق اپلیکیشن موبایل فراهم آورد.

 

 

 

مخارج خانوار در ماه اکتبر 9.1 درصد افزایش یافت

جى جى 8 دسامبر: طبق آمار وزارت امور داخلى و ارتباطات، مخارج خانوار در ماه اکتبر 283 هزار و 508 ین بوده، و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 9.1 درصد، و پس از 13 ماه براى اولین بار افزایش یافت.

 

بازنگری صعودی تولید ناخالص داخلی ژاپن برای سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی :مقامات ژاپن میزان تولید ناخالص داخلی این کشور برای سه ماهه گذشته را بازنگری و آن را بهبود بخشیده اند.دفتر کابینه می‌گوید تولید ناخالص داخلی از ژوئیه تا سپتامبر در مقیاس سالانه 22.9 درصد رشد واقعی داشته است. رقم اولیه منتشر شده در ماه گذشته 21.4 درصد بود.این بیشترین افزایش از سال ۱۹۸۰ زمانی که این داده‌های قابل مقایسه در دسترس قرار گرفت، است. اما این افزایش به دنبال یک افت تاریخی در سه ماهه قبل، زمانی که ویروس کرونا به اقتصاد لطمه زد، صورت می‌گیرد.هزینه کرد مصرف کننده بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی ژاپن را تشکیل می دهد. این رقم در مقیاس سه ماهه از 4.7 درصد به5.1 درصد بازنگری شده است.سرمایه گذاری شرکت ها تا منفی 2.4 درصد بازنگری شد که نسبت به رقم اولیه منفی 3.4 درصد قوی تر بود.انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن برای این سال مالی منفی باشد.سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیش بینی کرده است که اقتصاد در سال۲۰۲۰ به میزان 5.3 درصد کوچکتر می‌شود.تحلیلگران می‌گویند بهبودی اقتصادی به پیشرفت در مبارزه با ویروس کرونا بستگی دارد.

پیشنهادات فدراسیون تجاری ژاپن برای به صفر رساندن انتشار کربن

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی :  مهمترین لابی تجاری ژاپن برای آنکه دولت بتواند به هدف خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به سطح صفر تا سال ۲۰۵۰ برسد، مجموعه ای از پیشنهادات را تدوین کرده است.رئیس کیدانرن یا فدراسیون تجاری ژاپن می‌گوید که شرکت ها نقش فعالی در تامین انرژی عاری از کربن با قیمت پایین، و ساخت خودروهای برقی و خودروهای پیل سوختی خواهند داشت.این فدراسیون می‌گوید که حمایت همه جانبه دولت برای دستیابی به فناوری‌های کلیدی از جمله فناوری‌های مرتبط به استفاده از هیدروژن ضروری است.کیدانرن همچنین از دولت می خواهد که در نیروگاه‌های برق نسل آینده که بر اساس انرژی‌های تجدیدپذیر و برق هسته ای فعالیت می‌کنند، بیشتر سرمایه گذاری کند.در پیشنهاداتی که کیدانرن تهیه کرده، گفته شده است که اگر دولت می خواهد به هدفش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دست یابد، انرژی هسته ای ضروری است. کیدانرن همچنین می‌گوید که گفتگو درباره استفاده از انرژی هسته ای باید در سریعترین زمان ممکن آغاز شوند.ناکانیشی هیروآکی، رئیس کیدانرن، می‌گوید بسیار حائز اهمیت است که بخش خصوصی به جای آن که کاملا به حمایت دولت متکی باشد، ساز و کاری برای سرمایه گذاری ایجاد کند که به نوآوری‌هایی در فناوری منجر شود

ژاپن یک بسته محرک اقتصادی۷۰۰ میلیارد دلاری تصویب کرد

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی :  کابینه ژاپن روز سه شنبه یک بسته محرک اقتصادی دیگر به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار را تصویب کرد که شامل اقدام هایی برای مقابله با تاثیرات همه گیری جهانی ویروس کرونا بر اقتصاد می‌شود.این بسته شامل تامین اعتبار برای حمایت از بیمارستانها و خانه‌های سالمندان علاوه بر کمک مالی به کسب و کارها می‌شود.از آنجایی که ژاپن سعی دارد تا سال ۲۰۵۰ در جهت به صفر رساندن خالص رد پای کربن حرکت کند، این بسته، سرمایه گذاری در فناوری‌های سبز را افزایش می دهد.بودجه طرح هایی برای تمدید برنامه ترویج مسافرت داخلی نیز از طریق این بسته تامین خواهد شد. دولت همچنین به شرکت هایی که سعی دارند از اخراج کارمندانشان اجتناب کنند، کمک خواهد کرد.سوگا یوشیهیده،‌ نخست وزیر، که در جلسه ای با مقام های ارشد صحبت می‌کرد،‌ گفت: « انتظار داریم این بسته اقتصادی مشاغل کارمندان را حفظ کرده، به ادامه تجارت کمک نموده، اقتصاد را احیا کند و نیز از طریق فناوریهای سبز و دیجیتالی، راه را برای رشد باز کند.»

بسته محرک دولت سبب افزایش پیش بینی رشد اقتصادی ژاپن می‌شود

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی :  دولت ژاپن انتظار دارد بسته محرک اقتصادی جدید که روز سه شنبه اعلام شد، پیش بینی رشد اقتصادی کشور در سال مالی آینده را افزایش دهد.ارزش این بسته بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار است.سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن گفت: «این بسته شامل تامین اعتبار برای حمایت از مراکز پزشکی و خانه‌های سالمندان، وجوهی برای کمک به کسب و کارها و اشتغال، و اقداماتی به منظور رشد از طریق فناوری انتشار کمتر گازهای گلخانه ای و دیجیتالی شدن است. در نتیجه، برآورد ما این است که تاثیرات مستقیم اقتصادی این بسته، رقم واقعی رشد تولید ناخالص داخلی را به 3.6 درصد افزایش خواهد داد».دولت ژاپن انتظار دارد این بسته محرک، سرمایه گذاری‌های دولتی را افزایش داده و مصرف را نیز بالا برد.دولت در ماه ژوئیه گفت که رقم واقعی برآورد رشد اقتصادی برای سال مالی ۲۰۲۱ در حدود 3.4 درصد است.اما در حال حاضر مقامات در نظر دارند با لحاظ کردن تاثیرات مورد انتظار از این بسته محرک جدید، این پیش بینی را ارتقاء دهند.دولت می خواهد بزودی تا اواسط ماه دسامبر، تأییدیه این پیش بینی جدید رشد اقتصادی را از کابینه بگیرد

پاداش زمستانى 55.8 درصد کاهش یافت.

نیکى 10 دسامبر: طبق بررسى هاى نیکى میانگین پاداش زمستانى کارمند شرکت هاى بزرگ نسبت به سال گذشته 55.8 درصد کاهش یافته و 761 هزار و 786 ین بود. این درصد کاهش، بالاترین میزان پس از سال 2009 زمان بحران مالى (14 درصد) بود. در صنعت حمل و نقل هواپیمایى، پاداش شرکت هواپیمایى آنا براى اولین بار پس از تأسیس این شرکت صفر بوده، و پاداش شرکت جال 80 درصد کاهش یافته و 161 هزار ین بود.

 

 

کووید-۱۹ موضوع کلیدی در پیش نویس بودجه سال مالی آینده ژاپن

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی :  دولت ژاپن در حال تهیه پیش نویس بودجه سال مالی آینده است. مبارزه با کووید-۱۹ در محور آن قرار دارد. علاوه بر این، این بودجه خواهان تبدیل کشور به جامعه ای با انتشار کمتر گازهای گلخانه ای موسوم به سبز و دیجیتالی تر می‌شود.در حالی که همه گیری جهانی ویروس کرونا بر اقتصاد ژاپن سایه افکنده است در نظر گرفتن خطرات، کانون اصلی در این بودجه خواهد بود.دولت می‌گوید که می خواهد میان اقدامات مقابله با ویروس کرونا و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی توازن ایجاد کند.دولت ژاپن در حالی که برای تبدیل شدن به کشوری عاری از کربن تلاش می‌کند، برای رسیدن به رشد ملی روند دیجیتالی شدن را به پیش می‌برد.دولت می‌گوید خواهان چرخه مطلوبی است که در آن هم بهره وری و هم دستمزدها کماکان در حال افزایش باشند.دولت کار بر روی پیش نویس این بودجه را بعدا در ماه جاری میلادی به پایان خواهد رساند و سال مالی آینده از ماه آوریل آغاز خواهد شد

ژاپن با کمبود کادر پزشکی روبرو است

دولت ژاپن قصد دارد تا از استان‌ها بخواهد که برای کاهش فشار جدی بر بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را درمان می‌کنند، پرستار و پزشک برای یکدیگر اعزام کنند.مقام های دولتی قصد دارند تا از طریق جلب حمایت انجمن ملی استانداران یک چارچوب همکاری بین استانی راه اندازی کنند.از آنجایی که آمار مبتلایان کشور مدام رکوردهای قبلی را پشت سر می‌گذارد، مقام های دولتی همچنین از دولت های محلی می خواهند که به سرعت تخت های بیمارستانی بیشتری تامین کنند.روز سه شنبه، کیشی نوبوئو، وزیر دفاع به نیروهای دفاع از خود دستور داد تا برای کمک به مقابله با افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان پرستارانی را به شهر آساهی کاوا در استان شمالی هوکایدو اعزام کنند.وزارت دفاع همچنین در حال بررسی اعزام پرسنل پزشکی به یک مرکز درمانی مراقبت های ویژه بیماران کووید-۱۹ در اوساکا در غرب ژاپن است.کیشی به خبرنگاران گفت که این وزارتخانه تا آنجا که ممکن است نیروهای کادر درمانی خود را در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد داد. اما او اذعان کرد که محدودیت وجود دارد و پاسخگویی به همه درخواست های اعزام پرستار و پزشک از نقاط مختلف برای این سازمان بسیار دشوار خواهد بود.مقام های دولتی همچنین نسبت به کاهش فعالیت مراکز پزشکی طی تعطیلات پایان سال و آغاز سال میلادی نگران است. آنها قصد دارند تا برای جلوگیری از بیشتر شدن فشار روی بیمارستان‌ها اقدامات مقابله ای خود را سرعت بخشند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما