معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی جمهوری مولداوی (آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور مولداوی در آذر ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

وزارت کشاورزی جمهوری مولداوی: بازار اتحادیه اروپا به گوشت و تخم مرغ مولداوی نیاز ندارد

وزارت کشاورزی مولداوی اطلاع داد: تخم مرغ و گوشت مرغ در سال 2020 به بازار اتحادیه اروپا صادر نشده است و دلیل این موضوع، موج دوم بیماری کرونا است به همین دلیل تمامی ‌برنامه‌های حوزه اقتصادی به سال آینده منتقل شده است. علاوه بر این، علت دیگر کاهش تقاضا در اتحادیه اروپا، فقدان تجهیزات برای ذبح و فرآوری گوشت مطابق استانداردهای اتحادیه اروپا در جمهوری مولداوی می‌باشد. در حال حاضر برای آماده‌سازی این شرایط در مولداوی کار می‌شود. در جمهوری مولداوی به زودی یک مرکز مجهز آماده خواهد شد که برای احداث آن 13.5 میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص یافته است.

مولداوی اولین بخش وام درخواستی خود را از اتحادیه اروپا دریافت کرد

وزارت امور مالی جمهوری مولداوی اعلام کرد: جمهوری مولداوی اولین بخش وام از اتحادیه اروپا را دریافت کرد. این وزارتخانه اظهار داشت 51.6 میلیون یورو تاکنون دریافت داشته است. این دریافتی مطابق با موافقت‌نامه کمک‌های دولتی است که در 21 ژوئیه 2020 به امضا رسید.

شهرداران مولداوی درباره محدودسازی دریافت مالیات معترض هستند

کنگره مقامات محلی در کیشی‌نف به ابتکار دولت در خصوص محدود‌سازی مالیات محلی اعتراض کرد. این مطلب در جریان نشست شهرداران چند منطقه در 26 نوامبر اعلام شد. در این خبر آمده است: «ما تصمیم گرفتیم یک اقدام اعتراضی نسبت به دولت داشته باشیم و به دولت و پارلمان اعلام کنیم محدودیتی نسبت به میزان مالیات و عوارض محلی تعیین نکنند. ما این اقدام را سوء استفاده می‌دانیم و امیدواریم تا با احترام نسبت به مقامات محلی و شهروندان رفتار شود. شهرداران همچنین اعلام داشتند، ما علاقمند به جذاب‌سازی فضای سرمایه‌گذاری می‌باشیم.

مولداوی چگونگی پولشویی 20 میلیارد دلاری را بررسی خواهد کرد

پارلمان مولداوی، کمیسیونی تشکیل داد که در آن مسأله مشروعیت بخشیدن به منابع مالی غیرقانونی و پولشویی صورت گرفته از طریق موسسات قضایی و بانکی جمهوری مولداوی را بررسی نماید. کمیسیون تحقیقات پارلمان، همان طوری که در این سند پیشنهاد شده است از تمامی مقامات مسئول دولتی که گمان می‌رود در این فعالیت غیرقانونی نقش داشته‌اند، بازجویی خواهد کرد.

بر اساس گزارش پارلمان، کمیسیون فوق باید گزارش ویژه‌ای درباره تخلفات قانونی مربوط به پولشویی با استفاده از سیستم‌های قضایی و بانکی به پارلمان ارائه دهد. این کمیسیون با حضور نمایندگان تمامی جناح‌های سیاسی فعالیت می‌کند و جایگزین تحقیقات هیچ نهاد کشوری نخواهد شد. پیش از این، روزنامه روسی کامرسانت اطلاع داده بود، در فاصله زمانی 2010 تا 2014، بیش از 500 میلیارد روبل با عنوان طرح مولداوی از روسیه خارج شده است.  

انتقال پول از کشورهای اتحادیه اروپا به مولداوی 20 درصد افزایش داشته است

بانک مرکزی جمهوری مولداوی اطلاع داد: در اکتبر 2020، حجم انتقال پول از کشورهای اتحادیه اروپا به مولداوی از طریق بانک‌ها به 48.8 درصد رسید. از کشورهای مشترک‌المنافع این انتقال 13.4 درصد بود. رقم پول انتقال داده شده از کشور اروپایی به مولداوی 66.63 میلیون دلار بود که در مقایسه با سپتامبر 2019، نشان دهنده رشد 20.5 درصدی بوده است.

تولید محصولات کشاورزی در مولداوی تا 25.3 درصد کاهش داشته است

به گزارش اداره آمار جمهوری مولداوی، موج تولید محصولات کشاورزی مولداوی طی بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر، 21 میلیارد لئو بوده است که این میزان 25.3 درصد کمتر از سال 2019 بوده است. بر اساس همین آمار، میزان محصولات غلات و حبوبات (به جز ذرت) به 700 هزار تن رسیده است که 50.7 درصد کمتر از سال گذشته می‌باشد. برداشت گندم به 557 هزار تن (51.4 درصد کمتر)، جو حدود 105 هزار تن (37.2 درصد کمتر) و حبوبات با 26 هزار تن (49.2 درصد کمتر) از سال 2019 بوده است.

آمار کرونا در جمهوری مولداوی مورخ 18 آذر ماه 1399

مجموع مبتلایان: 117495 نفر

جان‌باختگان: 2438 نفر

بهبودیافتگان: 101938 نفر

وضعیت بحرانی: 281 نفر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما