معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۷۳

معرفی ظرفیت های بندر تولیارا واقع در جنوب کشور ماداگاسکار

بندر تولیارا در دهه 80 و 90 میلادی نقش کلیدی را در تامین غذایی مردم ماداگاسکار داشته است. این بندر در زمینه صادرات و واردات انواع کالاهای کشاورزی از جمله الیاف، کتان، برنج، دانه‌های روغنی و غیره پیشینه طولانی دارد. وجود آب و هوای معتدل و دریایی آرام، جهانگردان و بازرگانان زیادی را به این منطقه جذب کرده است.

استان تولیارا بزرگترین استان در کشور ماداگاسکار است و دارای یک بندر حمل بار با عمق 15 متر با قابلیت پهلو گیری کشتی‌هایی با ظرفیت 5000 تن است.

 بندر تولیارا پذیرای کشتی‌هایی است که  13 متر آبشخور داشته باشند. در حال حاضر بیشترین حجم واردات ما سیمان به صورت فله از پاکستان، آهن از ترکیه، برنج از هند و پاکستان و مصالح ساختمانی از چین است. همچنین آرد و روغن خوراکی نیز دیگر محصولات وارداتی بندر تولیار در سطح چشمگیری هستند. عموماً کشتی‌هایی که بار می آورند بیشتر از کشورهای موریس و کومور یا از دیگر بنادر داخلی ماداگاسکار همچون فوردوفان می آیند. این بندر خط مستقیمی‌ با هیچیک از بنادر بزرگ دنیا ندارد. البته بزودی خط مستقیم با  بندر دوربان آفریقای جنوبی که 400 کیلومتر فاصله دارد راه اندازی خواهد شد. همچنین در آینده نزدیک خط مستقیمی‌ به بندر مومباسا در کنیا خواهد داشت.

همچنین محصولات مختلفی از این بندر به مقاصد چین، دبی و دیگر کشورها صادر می‌شود که از جمله می‌توان به صادرات قطعات سنگ خام خصوصا گرانیت به ایتالیا، سنگ میکا به چین و تایوان، بادام زمینی، تمبر هندی و انواع لوبیا و محصولات دریایی از جمله میگو، ماهی و خیار دریایی و... اشاره نمود.

 استان تولیارا آماده ارائه هرگونه مساعدت برای تسهیل حمل بار از ایران به این بندر است. یکی از ظرفیت های بسیار خوب این بندر برای تجارت با کشور ایران علاوه بر صرفه اقتصادی، صدور سیمان فله به صورت مستقیم و بسته بندی و توزیع آن از/ با کشتی‌های کوچک شرکت کشتیرانی و واردات غلات و حبوبات  است.

ظرفیت های اقتصادی و کشاورزی استان تولیارا

 با توجه به اینکه اقتصاد این استان همانند دیگر استانهای کشور در قبضه شیعیان خوجه است، آنها نیز تسلط کاملی بر بخشهای مختلف دارند. یکی از کارهای خوب خوجه‌ها در سراسر ماداگاسکار خرید زمین‌های کشاورزی و ساختمانی در متراژهای بسیار بالاست به طوری که هم اکنون هزاران هکتار زمین از سوی آنان تصاحب و به تملک درآمده است.

 در این چارچوب، پیشنهاد احداث مزرعه خرما، زیتون، انگور، پالم، میوه کاکتوس، مزرعه آبزیان (میگو، خیار دریایی، اسپرولین و ...)، مزرعه تولید حبوبات، غلات (بادام زمینی، لوبیا، عدس، ماش)،  دانه‌های روغنی (کنجد، بادام زمینی، سویا، کلزا و..) پنبه و ذرت برای شرکت های خارجی قابل ارائه است . با توجه به بندری بودن این استان می‌توان گفت انجام کشت های فراسرزمینی در آن می‌تواند علاوه بر عوائد اقتصادی وافر، به امنیت غذائی کشور کمک کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما