معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۴

بحران کانتینر در دوره پساکرونا و گرانی قیمت کالاها

مطلب زیر گزارش روزنامه ظهر ماداگاسکار مورخ 24 شهریور 1400 است. براساس این گزارش در پایان سال جاری میلادی، قیمت محصولات وارداتی در این کشور افزایش چشمگیری خواهد داشت و هزینه حمل‌ونقل دریایی همچنان در حال افزایش است.

 سال گذشته 3هزینه حمل یک کانتینر 40 فوت از چین به ماداگاسکار 3 هزار دلار بود اما اکنون باید 12 هزار و پانصد دلار پرداخت نمود. این میزان در کمتر از یک سال افزایش 316 درصدی را نشان می‌دهد. افزایشی که از ابتدای امسال سرعت زیادی داشته است. برای محصولات حجیم مانند یخچال و ماشین لباسشویی، هزینه حمل‌ونقل نقش مهمی در تعیین قیمت دارد . بدیهی است که تنها یخچال و ماشین لباسشویی نیست، زیرا همه محصولات چین، که هنوز بزرگ‌ترین کشور مبدأ واردات ماداگاسکار است، موردتوجه هستند. اسباب‌بازی، پوشاک و موارد دیگر نیز شامل افزایش حمل‌ونقل دریایی خواهد بود و این باعث می‌شود تقاضای کانتینرها به دلیل بهبود اقتصاد جهانی پس از کرونا بیش‌ازحد بالا برود.

این روزها اصطلاح بحران کانتینر مُد شده است. درواقع، محدودیت‌های ذاتی در دوران کرونا باعث نوعی بی‌تحرکی در حمل‌ونقل دریایی شده و تصمیم به بازگشایی مرزها و رفع محدودیت‌ها در کشورهای بزرگ باعث ایجاد ترافیک واقعی درزمینهٔ درخواست کانتینر شده است. ایالات‌متحده به‌ویژه بزرگ‌ترین تقاضاکننده محصولات از چین است. هزینه کانتینر از چین به آمریکا در حال حاضر 20 هزار دلار است درحالی‌که قبل از کرونا 2 هزار دلار بود. بااین‌حال، این افزایش هزینه مانع از واردات گسترده این کشور از چین نمی‌شود. البته این فقط ایالات‌متحده نیست، زیرا عملاً همه کشورهای بزرگ غربی در حال حاضر با تقاضای بیش‌ازحد کانتینر روبرو هستند. کشورهای کوچک مانند ماداگاسکار باید متحمل هزینه‌های سنگین بشوند.

یکی از واردکنندگان کالاهای اساسی ماداگاسکار می‌گوید: ما واقعاً از این افزایش حمل‌ونقل که تأثیر منفی بر فعالیت‌های ما می‌گذارد رنج می‌بریم. اگر این روند صعودی در حمل‌ونقل دریایی تا پایان سال معکوس نشود، نگرانی‌های زیادی درباره افزایش مواد غذایی در ماداگاسکار وجود دارد.

 به گفته مدیرکل بندر توماسینا "باوجوداین بحران و افزایش تقاضا، تردد کانتینرها در بندر توماسینا در شرق ماداگاسکار به‌تدریج به حالت عادی خود قبل از کرونا برگشته است.در ماه آگوست بین 19 تا 20 هزار کانتینر ثبت شده و این روند می‌تواند ادامه یابد . چین به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی آسیا از این فرصت استفاده می‌کند و در حال حاضر در حال تولید انبوه کانتینر برای فروش به‌کل دنیا است"

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما