معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴۶

احیای بخش معدن ماداگاسکار

بر اساس گزارش بانک جهانی، صنعت معدن ماداگاسکار در سال 2013 میلادی9 درصد اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده بود و مشاغل زیادی در استخراج معادن کوچک و صنایع دستی وجود داشت.

این رقم در حال حاضر به کمتر از 5 درصد رسیده است. سهم محصولات معدنی در بخش صادرات ماداگاسکار در حال کاهش است: 43 درصد در سال 2014 به 27 درصد در سال 2018 رسیده است. به گفته رئیس اتاق معادن ماداگاسکار آنچه که بیشتر نگران کننده است این است که هیچ پروژه بزرگی در سال های اخیر عملیاتی نشده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی که منبع اصلی آن معدن است از 808 میلیون دلار در سال 2010 به227 میلیون دلار در سال 2019 رسیده است. برای معکوس کردن این روند، برخی از اقدامات در سطح ایالتی توصیه می‌کند: اطمینان از سرمایه گذاران با ایجاد ثبات در تجارت، لغو صدور مجوزهای استخراج که بقای معادن کوچک و بزرگ را در ده سال گذشته تهدید کرده است، حمایت از اجرای پروژه‌های بزرگ موجود مانند بوکسیت Manantenina یا پروژه‌های گرافیت BlackEarth در جنوب کشور از جمله این اقدامات است.

از نظر رئیس اتاق معادن ماداگاسکار، دلیل اصلی این سیر نزولی اینست که تولیدکنندگان کوچک و متوسط که عمدتاً از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی بهره برداری می‌کنند، دسترسی مالی ندارند. پروژه‌های بزرگ معدنی نیز از بی ثباتی در فضای تجاری و نبود چارچوب قانونی رنج می‌برند. این وضعیت به ویژه در مورد پروژه ایلمنیت تولیار صادق است که از نوامبر 2019 سرمایه گذاری در حدود 600 میلیون دلاری اتخاذ کرده بودکه به حالت تعلیق درآمد. این پروژه می‌توانست حدود 4000 شغل مستقیم و یا غیرمستقیم داشته باشد.

در ماه فوریه 2021، سفیر ژاپن در ماداگاسکار با اعلام راه اندازی مجدد معدن بزرگ نیکل و کبالت Ambatovy  پس از 11 ماه تعلیق خبر داد که امیدهای زیادی ایجاد کرد. این خبر در خلال بحران اقتصادی ناشی از بیماری کرونا خبر خوبی برای ماداگاسکار بود.

ماداگاسکار دارای پتانسیل قابل توجهی به ویژه در بخش طلا، نیکل، کبالت، کروم، یاقوت کبود و اورانیوم است. بخش معادن از ارکان توسعه در ماداگاسکار است. دولت ماداگاسکار در تلاش برای جذب سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در بخش استخراج منابع معدنی است. یکی از اصلی ترین سایت های صنعتی که تولید آن از سال 2006 آغاز شده است، معدن عظیم ایلمنیت (که وجود 60 درصدی دی اکسید تیتانیوم کیفیت آن را بالا برده است) و زیرکونیوم در منطقه فورت- دوفین این کشور است. این معادن توسط شرکتهای معدنی ماداگاسکار (QMM)، سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های انگلیسی و استرالیایی  RioTinto  هشتاد درصد و دولت بیست درصد  اداره می‌شود.

در مورامانگا(شرق کشور)، در آمباتوی، شرکت Sherritt International کانادا (40٪)، شرکت Sumitomo ژاپنی  (32.5 درصد) و کره جنوبی (27.5 درصد)، از سال 2012 در یکی از مهمترین معادن نیکل در جهان فعالیت دارند. کل مبلغ سرمایه گذاری در حدود 8 میلیارد دلار برای تولید آن تخمین زده شده است که در مرحله عملیاتی، تولید 60  هزار تن نیکل، 5 هزار و ششصد تن کبالت تصفیه شده و 210 هزار تن سولفات آمونیوم برآورد  شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما