معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۳۷

آخرین وضعیت کرونا در کشورهای جزیره ای اقیانوس هند

آخرین وضعیت کرونا در کشورهای اقیانوس هند و شرایط واکسیناسیون کشورهای جزیره ای مستقر در اقیانوس هند (ماداگاسکار، موریس، کومور، سیشل) و جزایر متعلق به فرانسه (مایوت و رئونیون) با اینکه در فاصله نزدیکی به هم قرار دارند ولی در رابطه با نوع برخورد با تداوم شیوع ویروس کرونا و موج دوم شیوع آن سیاستهای متفاوتی را اتخاذ نموده اند،

دو جزیره مایوت و رئونیون تابع سیاست فرانسه بوده و راه انجام واکسیناسیون را در پیش گرفته اند.همچنین کشورهای موریس و سیشل نیز راه واکسیناسیون مردم خود را در پیش گرفته . با سرعت تلاش دارند تا 70 درصد از مردم خود را واکسینه کنند. اما کومور هنوز هیچ موضعی در رابطه با انجام واکسیناسیون اتخاذ ننموده و ماداگاسکار نیز به شدت با انجام واکسیناسیون مخالفت کرده است. شرایط کشورهای مذکور به شرح ذیل است:

1) سیشل:

کمپین واکسیناسیون ویروس کرونا پیشرفت های زیادی در کشور جزیره ای سیشل داشته است. مقامات بهداشتی می‌گویند مرحله دوم مایه کوبی را با تزریق واکسن Oxford AstraZeneca به افراد 60 سال به بالا از هفته گذشته آغاز کرده اند.

خود مقامات دولتی نیز روز سه شنبه، 26 ژانویه، اولین دوز Covishield را دریافت کردند. وزیر بهداشت اولین مقامی ‌بود که اولین دوز واکسن را تزریق و به دنبال او سایر اعضای کابینه دولت و همچنین رهبران سیاسی و مذهبی این واکسن را تزریق کردند.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی آژانس خبری سیشل، این واکسن به کارکنان بهداشتی و افرادی که نمی‌توانند واکسن سینوفارم را استفاده کنند نیز تزریق خواهد شد.

وزیر بهداشت اظهار داشته که فعالیت واکسیناسیون بیش از انتظارات آنها است. با ورود 50،000 دوز Covishield از هند، انتظار می رود حدود 25،000 نفر از مردم کشور واکسینه شوند. وی تأیید کرده که سینوفرم و کوویشیلد دو واکسن مورد استفاده در سیشل خواهند بود و در حال حاضر قصد داریم به این دو واکسن پایبند بمانیم زیرا می‌بینید که واکسن‌های زیادی در جهان وجود ندارد و همه کشورها در تلاش برای تهیه آنها هستند.

وی همچنین توضیح داد که مجمع الجزایر سی شل نیاز به دریافت دوز واکسن Moderna نیز دارد، اما فروش آنها خارج از سازمانهای بزرگ و کشورهایی که درخواست آنها را دارند، مشکل است. وی افزود: " اگر 100000 دوز بخواهیم ، دیگران به دنبال میلیون‌ها دوز هستند ، بنابر خرید آن برای ما آسان نیست."

 به گفته وزیر بهداشت، به منظور مایع کوبی بقیه افراد (حدود 25000 نفر) ، سیشل امکان دستیابی به دوزهای اضافی هر دو واکسن را دارد. این دو واکسن به این کشور اجازه می دهند تا به هدف خود یعنی واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت خود برسد. در واقع ، مقامات بهداشتی همچنان منتظر دریافت مقداری جدید از واکسن سینوفرم هستند. تاکنون 28٪ از جمعیت سیشل اولین دوزهای خود را علیه ویروس کرونا دریافت کرده اند.

مانند سایر کشورهای جهان، سیشلی‌ها نیز در مورد لزوم واکسیناسیون افراد زیر 18 سال از خود سال می‌کنند. جود گدئون، کمیسر بهداشت عمومی، توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: "در مورد واکسیناسیون کودکان، آزمایشات مربوط به همه این واکسن‌ها در حال انجام است تا تأثیر آنها را روی جوانترین‌ها را ببینیم. به گفته وی، این آزمایشات بالینی برای داشتن همه اطلاعات بسیار مفید است.

وی افزود: گفته نمی‌شود که این واکسن‌ها را نمی‌توان برای کودکان تجویز کرد، اما باید منتظر اطلاعات بمانیم. وی اضافه کرد که تعداد کمی از کودکان در دنیا به سختی بیمار می‌شوند یا بر اثر ویروس می میرند

 2) موریس:

دولت موریس به شدت دنبال انجام واکسیناسیون مردم این کشور است. دولت این کشور نیز اعتقاد دارد که ایمنی سازی مردم در برابر ویروس کرونا، بهترین راه آزاد سازی کشور در ورود توریستهای بین االملی است. تا اینکه بخواهد هزینه‌های بیشتری پرداخت کند. مقامات این کشور دریافته اند که ادامه روند قرنطینه فعلی کشور و بستن راههای ورود توریست های ضربه‌های جبران ناپذیری بر اقتصاد این کشور وابسته به توریسم وارد خواهد ساخت که جبران آن در تداوم وضعیت قرنطینه فعلی امکانپذیر نخواهد بود. البته دولت این کشور همچنان محتاط است و اعتقاد دارد مسافرانی که می خواهند به موریس سفر کنند باید 14 روز قرنطینه را سپری کنند و این مقررات تا 31 مارس امسال به قوت خود باقی خواهد بود. دولت موریس قصد دارد شرایط لازم برای ورود گردشگران بین المللی را با واکسن کرونا کاهش دهد، اما هیچ برنامه زمانی برای تنظیمات جدید منتشر نشده است. سازمان ارتقا گردشگری موریس (MTPA) گفته است: "محدودیت های ورود و نیازهای قرنطینه با توجه به پیشرفت همه گیری و مصونیت بدست آمده توسط بازدیدکنندگان باید به تدریج کاهش یابد."

اقتصاد موریس به شدت به گردشگری وابسته است. مقامات محلی با گشودن فرصت های بیشتر برای همه گردشگران بین المللی، اقامت طولانی را با ویزای ممتاز انتخاب کرده اند. بنابراین انتظار می رود اطلاعیه‌های جدیدی در مورد استراتژی بازگشایی این کشور ارائه شود. این سازمان افزود: "انتظار می رود بازدیدکنندگان واکسن زده به زودی بتوانند آزادانه وارد کشور شوند."

کمپین واکسیناسیون علیه Covid-19 این هفته در موریس آغاز شد. کارمندان بهداشت ، آسیب پذیرترین افراد و متخصصان گردشگری اولین تزریقات (حدود 50،000 نفر )را انجام می دهند.  هدف این اقدام این است که فعالیت گردشگری را در سریعترین زمان ممکن تحت "امن ترین شرایط ممکن" از سر گرفته شود.

جزیره موریس با 1.3 میلیون نفر جمعیت قصد دارد 60٪ از جمعیت خود را در سال 2021 واکسینه کند، آستانه ای که برای دستیابی به مصونیت جمعی ضروری است.

3) کومور:

از زمان شروع بیماری در مجمع الجزایر کومور بیش از 2425 مورد مبتلا به ویروس کرونا و بیش از 77 مورد مرگ به ثبت رسیده است. برای محدود کردن شیوع ویروس در کشور، رئیس جمهور ممنوعیت های جدید را اعمال کرده است:

بدین ترتیب از این پس استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی اجباری که از قبل در همه مکان‌های عمومی اجباری بود، باید در تاکسی‌ها و وسایل نقلیه و همچنین در مغازه‌ها و همه مؤسسات دولتی و خصوصی اعمال شود. همچنین ساعت ممنوعیت تردد از ساعت 20 تا 5 بامداد در کل مجمع الجزایر برقرار است. این اقدامات همچنین شامل ممنوعیت برگزاری همه نوع اجتماعات مذهبی، فرهنگی، تعطیلی مساجد و عبادتگاه‌های دیگر است. همچنین تا اطلاع ثانوی هیچ مراسم عروسی یا مذهبی برگزار نخواهد داشت. بسته شدن همه پلاژها نیز در زمره تدابیر جدید دولت برای لوگیری از شیوع موج دوم کرونا است. یافته شدن ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی 

4) ماداگاسکار:

علیرغم پیشنهاد سازمانهای بین المللی به این کشور مبنی بر دریافت کمک مالی برای خرید واکسن، این کشور تا به حال مخالف انجام واکسیناسیون و دریافت وام در این خصوص بوده است. البته از آغاز شیوع ویروس کرونا روابط این کشور و سازمان بهداشت جهانی خیلی مناسب نبوده است. زیرا این سازمان نوشیدنی ساخت این کشور برای درمان کرونا که از گیاهان دارویی درست می‌شود را تایید نکرد، در صورتی که دولت ماداگاسکار سرمایه گذاری زیادی روی آن کرد. دولت این کشور همچنان بر اثر گذاری این شربت و کپسول آن که اخیرا تولید شده پافشاری دارد. قابل ذکر است که بانک جهانی یک بسته 12 میلیارد دلاری برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای خرید و توزیع واکسن ضد کویود 19 تصویب نمود. ولی دولت ماداگاسکار در یک اقدام غیره منتظره اعلام کرد در برنامه تسهیلات کویدی (Covax Facility)  و به عبارت دیگر کمک به خرید واکسن ضد ویروس کرونا شرکت نخواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما