معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۴

اخبار اقتصادی اتریش( هفته دوم آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :
  • کاهش میزان سرمایه گذاری خارجی در سراسر جهان

پرسه: در نیمسال نخست سال جاری میلادی میزان سرمایه گذاری خارجی در سراسر جهان بالغ بر ۵۰ درصد کاهش داشته است و در این میان کشورهای در حال توسعه شرایط بسیار بهتری نسبت به کشورهای صنعتی و توسعه یافته داشته اند. به نقل از گزارش نشست تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، در شش ماه نخست سال جاری، این بیشترین کاهش میزان سرمایه گذاری خارجی در سراسر جهان پس از جنگ جهانی دوم بوده است. این گزارش همچنین شرایط را بسیار وخیم تر از پیش بینی‌های اولیه این نشست در آغاز بحران کرونا می داند. همچنین به نقل از این گزارش، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این مدت بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار کاهش داشته است.

  • افزایش مجدد نرخ بیکاری در اتریش

پرسه: ‌در هفته پایانی ماه اکتبر تعداد افراد بیکار اتریش نسبت به هفته سوم این ماه ۳ هزار نفر افزایش داشته است.پس از ماه آوریل ۲۰۲۰، اکتبر تاکنون بالاترین نرخ بیکاری را در سال جاری داشته است.  تعداد افراد بیکار در روزهای پایانی ماه فوریه ۲۰۲۰، بالغ بر ۳۹۹ هزا و ۳۵۹ نفر بود که در ماه آوریل به ۵۸۸ هزار و ۲۰۵ نفر رسید و در ماه اکتبر با وجود کاهش نسبت به ماه آوریل اما همچنان ۴۱۶ هزار و ۱۷۵ نفر در لیست بیکاری اداره کار اتریش قرار دارند. 

  • شرایط بحرانی برای صنعت گردشگری اتریش

پرسه: ‌فصل تابستان نیز نتوانست به صنعت بحران زده گردشگری در اتریش کمکی بکند. هرچند در تابستان گذشته طبق آمار مرکز آمار اتریش ۹۴ درصد اتریشی‌ها، به خارج از مرزهای این کشور سفر نکرده اند اما با این وجود سفرهای درونی اتریشی‌ها در تابستان نتوانست خسارات وارده به صنعت گردشگری این کشور را جبران کند. کاهش درآمد ها در این فصل تنها در شهر وین بالغ بر ۷۵ درصد کمتر از تابستان سال گذشته بود.

  • وابستگی جدی اقتصاد اتریش به صنعت گردشگری

‌استاندارد: عدم امکان بهره برداری از ورزش های زمستانی و دیگر برنامه‌های گردشگری در فصل زمستان در اتریش، درآمد تولید ناخالص داخلی اتریش را ۵ /۱ درصد کاهش خواهد داد. اقتصاد اتریش به صورت مستقیم و غیر مستقیم با حوزه گردشگری در ارتباط است و سقوط این صنعت به ویژه در غرب اتریش، نتایج غیر قابل پیش بینی خواهد داشت. حوزه گردشگری یکی از موتورهای کمک کننده به اقتصاد اتریش در جریان بحران یورو در سال ۲۰۰۸ بود. در این شرایط پیش بینی می‌شود حتی نمایشگاه‌های بین المللی این حوزه مانند نمایشگاه اوقات فراغت نیز به سال ۲۰۲۱ موکول گردند. در این خصوص جمعه هفته جاری جلسه ای فوری با حضور صدراعظم، هارالد ماهرر ریاست اتاق اقتصادی فدرال، وزرای گردشگری و اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش در محل دفتر صدراعظمی‌برگزار گردد. اهم موضوعات این جلسه، در خصوص حمل و نقل هوایی، فرودگاه‌ها، ممنوعیت های سفر، پرداخت بن تشویقی یک هزار یورویی برای گردشگری و ارائه بسته‌های کمکی دیگر به حوزه گردشگری می‌باشد.

  • درخواست پژوهشگران و کارشناسان حوزه اقتصادی برای افزای یارانه‌های دولتی برای حوزه سلامت

وینر تسایتونگ: کارشناسان اقتصادی در اتریش افزایش  بیکاری را برابر با افزایش تعداد مبتلایان کرونا می دانند. با افزایش روز افزون تعداد مبتلایان در اتریش، سیستم سلامت این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته است و تعداد تخت های مراقبت های ویژه در بیمارستان‌ها که به مراقبت از مبتلایان به ویروس کرونا اختصاص داده شده اند نیز هر روز افزایش می یابد. از سوی دیگر با توجه به میانگین سنی جمعیت این کشور، سالمندان بسیاری نیز نیازمند این تخت ها می‌باشند که به دلایل گوناگون پس از عمل جراحی می‌بایست در بخش مراقبت های ویژه نگهداری شوند. در این خصوص فعالان حوزه سلامت و پژوهشگران اقتصادی  از دولت در قالب یک طرح منتشر شده با عنوان صندوق اتریش برای سلامت  خواسته اند تا نسبت به تخصیص ۲ / ۴ میلیارد یورو برای توسعه و تکمیل زیرساخت های سلامت مورد نیاز اقدام گردد. در صورت تخصیص این بودجه به طور سالیانه ۴۸۰ یورو بیشتر از میزان سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، به هر فرد بیمه شده در اتریش برای تامین نیازهای حوزه سلامت پرداخت می‌شود.

  • استارتاپ های اتریش در تیررس بحران کرونا

کوریه: کمک هزینه  ۱۰۰ میلیون یورویی دولت به استارتاپ ها به طور کامل پرداخت شده است و این درحالی است که ۶۰ درصد استارتاپ ها هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده اند و موج بیکاری و رکود در میان استارتاپ ها با شیب صعودی تندی در حال رشد می‌باشد. حال بانک توسعه اتریش، برای تشویق سرمایه گذاران تضمین کرده است تا ۵۰ درصد سرمایه اولیه آنان را به طور کامل تضمین نماید و در صورت عدم موفقیت استارتاپ ها با کمک دیگر بانک ها و دولت، سرمایه اولیه سرمایه گذاران در حوزه استارتاپ ها تضمین شده و عودت داده شود.

  • شرایط اقتصادی در حوزه یورو در حال بهبود

‌آپا: شرایط اقتصادی در اروپا پس از آنکه در تابستان سال جاری به سبب مشکلات ایجاد شده در زمان بحران کرونا مشکل جدی پیدا کرده بود در روزهای پایانی تابستان توانست با جبران بخشی از کاهش درآمد ناخالص داخلی، امیدواری را برای فصل پاییز فراهم سازد. حال در ماه اکتبر نیز اقتصاد توانسته تا با افزایش ۱۲ درصدی درآمد بخشی از خسارات وارده را جبران نماید.  آپا به نقل از یوروستات عنوان داشته میانگین درآمد برای کشورهای حوزه یورو در ماه اکتبر نسبت میانگین فصل تابستان  ۶ / ۹ درصد رشد داشته است. نرخ بیکاری تنها مساله ای است که همچنان یکسان باقی مانده است و به نظر نمی رسد که همگام با رشد درآمد ها تا پایان سال ۲۰۲۰ شاهد تغییری در بهبود آمار بیکاری در حوزه یورو باشیم.

  • کریستوف بادلت رییس موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش به دانشگاه اقتصاد باز می‌گردد 

 وینر تسایتونگ: ‌کریستوف بادلت، رئیس موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش استعفا داد و به دانشگاه اقتصاد باز  می‌گردد. آقای بادلت تا پایان ژوئیه ۲۰۲۱ به عنوان ریاست این موسسه باقی خواند ماند و پس از آن به عنوان استاد دانشگاه به دانشگاه اقتصاد وین باز می‌گردد. وی در این خصوص افزود: من در سال آینده ۷۰ ساله خواهم بود و سمت فعلی، نیازمند یک فرد جوان و تازه نفس می‌باشد که بتواند شرایط اقتصادی اتریش را بر اساس نیازها آینده تحلیل و بررسی نماید.  

  • وزیر دارایی خبر داد : بسته‌های کمکی جدیدی در راه است

کرونه: گرنوت بلومل وزیر دارایی اتریش در جلسه خبری امروز، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ گفت : با توجه به شرایط فعلی و احتمال اعمال ممنوعیت ها در فصل زمستان، ما نیازمند بسته‌های کمکی بیشتری برای صنایع، شرکت ها و دیگر اقشار جامعه می‌باشیم. مساله مشاغل و بیکاری، در اولویت نخست دولت قرار دارد و ادامه کار شرکت ها به عنوان قلب تپنده اصلی اقتصاد اتریش، مساله مهمی است. در این جلسه ورنر کوگلر معاون صدراعظم نیز همراه بود و وی نیز گفت : ما در ارتباط با بروکسل هستیم و به دنبال معرفی بسته‌های کمکی جدید از جایگاه صندوق احیاء اتحادیه اروپایی و همچنین ۴۰ درصد دیگر منابع را از منابع اتریشی فراهم خواهیم کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما