معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۱۳

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته چهارم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته چهارم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 افغانستان

آمریکا، افغانستان و ترکمنستان بر همکاری مشترک تاکید کردند

وزارتخارجۀ ایالات متحده پنجشنبه 17مهر خبرداد که نشست مجازی آمریکا، ترکمنستان و افغانستان به ریاست دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان و رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان برگزار شد. طرفین به همکاری مشترک بیشتر در حمایت از امنیت منطقه‌ای، رشد و توسعه اقتصادی متعهد شدند و از کشورهای منطقه و جامعه بین الملل خواستند، مذاکرات صلح افغانستان را حمایت کرده و اطمینان حاصل کنند، مذاکرات به رهبری افغانها منتج به افغانستان متحد، مستقل، آزاد و مرفه شود. بر حفظ دستاوردهای ۱۹سال گذشته برای تامین حقوق بشر و آزادی تاکید و شرط لازم برای صلح پایدار در افغانستان تلقی شد. در مورد بهبود همکاری‌های امنیتی و تشدید تلاش های مشترک برای مقابله با تهدیدات مرزی و رسیدگی به موضوعات امنیتی مانند هراس افکنی، قاچاق موادمخدر و مهاجرتهای غیرقانونی نیز گفتگو شد. شرکت کنندگان در نشست، بر توسعه تجارت میان افغانستان، ترکمنستان و ایالات متحده با بررسی محدودیت های قانونی در معاملات و افزایش اثرات شیوه نامه‌های گمرکی طبق توافقنامه تجارت و سرمایه گذاری موجود در آسیای مرکزی نیز تاکید کردند. آنها در مورد ارتقای مساوات و توانمندسازی اقتصادی زنان جهت افزایش ظرفیت آنان برای مقابله با کرونا و فراتر ازآن بحث کردند. بر استفاده بیشتر از راه لاجورد و شناسایی طرحهای زیربنایی حقوق و ظرفیت سازی اقتصادی برای زنان تاکید و در مورد ادامه بحث ها در آینده نیز توافق شد.

خط آهن خواف- هرات ماه آینده افتتاح می‌شود

وزارت امور خارجه افغانستان یکشنبه ۲۰مهر اعلام کرد، شماری از مقام‌های ایرانی به‌منظور برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک مرزی به کابل آمده و با میرویس ناب معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرده اند. سید حسین شفیعی نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی ایران برای افغانستان در این دیدار گفت، ایران آمادگی دارد، خط آهن خواف- هرات را ماه آینده افتتاح و زمینۀ پروازهای متعدد را میان افغانستان و ایران فراهم کند. میرویس ناب به هیات ایرانی گفت، برگزاری نشست کمیسیون مشترک مرزی از اهمیت خاص در این مقطع زمانی برخوردار است. آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و می‌خواهیم از ظرفیت ایران در زمینه‌های مختلف برای رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم.

کارمندان راه‌آهن افغانستان برای آموزش به ایران می‌آیند

رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران گفت، بهره‌برداری از خط ریلی خواف-هرات بلافاصله پس از افتتاح آن آغاز خواهد شد. در حال نهایی کردن قرارداد بهره‌برداری از راه آهن خواف – هرات هستیم و به مجرد افتتاح این خط آهن، عملیات بهره‌برداری با همکاری طرف افغانستانی را آغاز خواهیم کرد. همچنین شرکت راه‌آهن ایران دور جدید آموزش نیروهای راه‌آهن افغانستان را نیز تدارک دیده است. این دوره‌ها بزودی و به میزبانی چند استان کشور برگزار خواهد شد.

تصویب ایجاد مرز گمرکی جدید در خراسان رضوی

رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی دوشنبه به ایرنا گفت، هیات دولت در نشست اخیر خود، ایجاد مرز جدید در نقطه مرزی شمتیغ بین استان خراسان رضوی و افغانستان را به تصویب رساند. براساس این مصوبه راه مجاز گمرکی در نقطه مرزی شمتیغ بین ایران و افغانستان صرفا با هدف ایجاد تردد خط آهن در خراسان رضوی بعنوان مرز مجاز خط آهن به منظور ورود و خروج کالا و مسافر با رعایت ضوابط و مقررات مربوط تعیین می‌شود. مرز شمتیغ در خراسان رضوی گذرگاه رسمی مرزی گمرکی و محل عبور راه‌آهن خواف – هرات است که با افتتاح راه‌آهن مزبور در آبان ماه، این مرز رسمیت خواهد یافت و فعالیت در آن آغاز می‌شود.

کاهش صادرات قالی افغانستان

اتحادیه فرش و قالی افغانستان اعلام کرد که پس از گسترش ویروس کرونا صادرات قالی ۴۰ درصد کاهش یافته است. عبدالقهار خوش‌خلق مسئول عمومی این اتحادیه امروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت سال گذشته ماهانه این اتحادیه تا سه هزار مترمربع صادرات داشت، اما حالا این صادرات ماهانه به ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر مربع کاهش یافته است. آقای خوش‌خلق می‌گوید تولیدات داخلی افغانستان بیشتر از ولایات بلخ، جوزجان، لغمان، ننگرهار و کابل است. به گفته خوش‌خلق، دلیل آن کاهش پروازهای دهلیز هوایی و شیوع ویروس کرونا است. وی می‌گوید صادرات افغانستان به کشورهای امریکا، استرالیا، آلمان و هند است. در عین حال اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته است که پس از قرنطینه دوران کرونا، صادرات از طریق دهلیز هوایی به امارات متحده عربی، هند، عربستان سعودی، قطر و بحرین دوباره به حالت عادی برگشته است.

کاهش درآمد هواپیمایی افغانستان در پی شیوع کرونا

رییس هواپیمایی افغانستان گفت، درآمدهای این اداره در آغاز سالجاری میلادی با 25 درصد افزایش همراه شد، اما پس از گسترش کرونا بصورت بی سابقه ای کاهش یافت. شمار پروازهای عبوری از فضای افغانستان در پی سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران از ۲۷۰ تا ۳۵۰ پرواز در ۲۴ ساعت به بیش از 400 پرواز افزایش یافته بود. با شیوع کرونا و قرنطینه در مقطعی پروازهای عبوری تقریبأ به صفر نزدیک شد. اما فعلا با لغو محدودیت‌ها پروازهای عبوری تا حدودی دوباره افزایش پیدا کرده و در حال حاضر در 24 ساعت بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ پرواز عبوری از فضای کشور داریم. اتحادیۀ شرکت‌های سیاحتی افغانستان گفت، 50درصد شرکت های سیاحتی را از دست داده ایم.

چین یک میلیارد دلار مواد بهداشتی به افغانستان ارسال کرد

 وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد، چین یک میلیارد دلار مواد بهداشتی برای مبارزه با کرونا به افغانستان کمک کرد. این محموله شامل 40 هزار دستگاه تشخیص کرونا، 20هزار لباس محافظ پزشکان و دستگاه‌های تنفس مصنوعی است. واگیو سفیر چین در افغانستان نیز گفت،  این محموله کمکی با هدف تقویت روابط دوجانبه افغانستان و چین و مهار کرونا در افغانستان به افغانستان ارسال شده است. چین در 6ماه گذشته چندین محموله مواد بهداشتی به دولت افغانستان کمک کرده است.

پاکستان

اسلام‌آباد از خارج‌شدن قریب‌الوقوع نام پاکستان از لیست خاکستری FATF خبر داد

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد: پاکستان در اجلاس آتی گروه ویژه اقدام مالی FATF از لیست نظارت ویژه خارج خواهد شد. وی تصریح کرد: پاکستان از 27 خواسته این گروه به 21 خواسته به‌شکل کامل عمل کرده است و همین سبب خارج شدن نام اسلام‌آباد از لیست خاکستری FATF خواهد شد. قریشی سپس به اوضاع داخلی پاکستان پرداخته از احزاب اپوزیسیون خواست پیش از هر گونه اقدام و برگزاری تجمعات خطر شیوع مجدد کرونا را در ذهن داشته باشند. معاون حزب تحریک انصاف گفت: اتحاد احزاب اپوزیسیون کاملاً مقطعی و از روی احساسات است آنها نمی‌توانند مدت زیادی با هم متحد بمانند.

کمیسیون مشترک همکاری‌‌های اقتصادی ایران و پاکستان

نشست پیگیری توافقات بیستمین کمیسیون مشترک همکاری‌‌های اقتصادی ایران و پاکستان از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس برگزار شد. در این جلسه موضوعات مختلف تجاری، بازرگانی، بانکی، مالی، گمرکی، سرمایه‌گذاری، صنعت، همکاری‌های تولیدی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش و پرورش، علوم و فناوری، میراث فرهنگی و گردشگری، ارتباط بنادر، کشتیرانی، امور دریایی و حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. «آدم نژاد» معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ایران و «اعزاز دار» معاون وزارت اقتصاد و دارایی پاکستان ریاست مشترک این کمیته را بر عهده داشتند.

تصمیم پاکستان برای واردات پیاز و گوجه فرنگی از ایران

دولت پاکستان تصمیم گرفته به دلیل گرانی گوجه فرنگی و پیاز در این کشور، این اقلام را از ایران  وارد کند. مقامات پاکستان اعلام کردند واردات این اقلام به مدت یک ماه مجاز بوده و انتظار می رود قیمت ها را متعادل کند. به گفته مقامات پاکستانی، مجوز واردات گوجه فرنگی صادر شده و انتظار می رود مجوز واردات پیاز نیز امروز صادر شود. بر این اساس، واردکنندگان می‌توانند به مدت یک ماه پیاز و گوجه فرنگی به اندازه دلخواه وارد کنند.

پیش بینی بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان توسط صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول سال 2021 را سال بهتر شدن وضعیت اقتصادی پاکستان دانست. طبق اعلام این صندوق در سال آتی میزان تورم در پاکستان کم تر می‌شود که می‌تواند منجر به مهار گرانی‌های در بازار و ثبات بیشتر قیمت ها شود. در حال حاضر میزان تورم در پاکستان بیش از 10 درصد است و در سال آتی این میزان به حدود 8 ونیم درصد کاهش خواهش خواهد یافت. با این حال صندوق بین‌المللی پول معتقد است در سال 2021 هم بیکاری در پاکستان افزایش خواهد یافت و از 4 ونیم درصد به 5 درصد می رسد.

بانک جهانی به پاکستان تخفیف داد

بانک جهانی پس از اعلام رضایت کشورهای جی- 20 میزان تخفیف برای پاکستان را از 1.8 میلیارد دلار به 2.4 میلیارد دلار افزایش داد. این تخفیف برای مهار شیوع کرونا و بهبود اوضاع اقتصادی پاکستان در نظر گرفته شده است.

هند

مناقشه هند و چین، فرصتی طلایی برای گسترش روابط دهلی-واشنگتن

به نقل از هندوستان تایمز؛ «استفان بیگون» معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن و دهلی نو به مناقشه با چین به چشم یک فرصت طلایی نگاه می‌کنند. وی تصریح کرد: ما همکاری‌های مشترک زیادی با هند داریم و قصد داریم روابط خود با این شریک استراتژیک را تقویت کنیم. یگون اضافه کرد: هند و آمریکا پس از دیدار های مشترک مسئولین خود تحرکات چین را با دقت تمام کنترل می‌کنند تا مطابق آن واکنش نشان دهند. معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: دیدارهایی که هفته گذشته میان مسئولین کشورهای آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن صورت گرفت نشان داد که تمام این کشورها نگرانی مشترکی علیه چین دارند. وی سیاست های خارجه هند را غرور آمیز توصیف کرده و گفت: به دنبال تغییر سنت های سیاسی هند نیستیم و توانایی‌های هند در مقابله با تهاجم دشمنان را نیز شایسته تقدیر می دانیم.

مخالفت دادگاه عالی هند با ممنوعیت ذبح اسلامی

به نقل از المصری الیوم، دادگاه عالی در هند دادخواستی را که سازمان «آخند بهارات مورچا» مبنی بر ممنوعیت ذبح حلال حیوانات ارایه داد، رد کرد. این دادگاه در پاسخ به اتهام این سازمان مبنی بر مغایرت ذبح اسلامی‌با بند 28 قانون برای جلوگیری از ظلم به حیوان، اعلام کرد: نمی‌تواند در عادات غذایی مردم دخالت کند. روزنامه هندی «هندوستان تایمز» گزارش داد: «سانجی کیشان کائول» ریاست دادگاه که نیت خواهان را زیر سوال برده است، گفت: این دادگاه نمی‌تواند برای کسی تعیین کند که می‌تواند گیاه خوار یا غیرگیاه خوار باشد. بنابراین کسی که می خواهد گوشت حلال بخورد، باید آن را بخورد و کسی که می خواهد غیر از گوشت هایی را که به روش جاکتا ذبح می‌شود، بخورد، پس باید آن را بخورد. این سازمان که دادخواست قضایی را ارایه داده است، اعلام کرد: ذبح اسلامی ‌برای حیوانات روش بی نهایت دردناکی است. استثناهای مندرج در بند 28 قانون نباید برخلاف روش جاتکا که به سرعت حیوانات کشته می‌شوند، باشد.

سقوط چشمگیر تولیدات صنعتی هند

داده‌های وزارت آمار هند نشان داد که در ماه آگوست تولید صنعتی هند تحت فشار سقوط سنگین بخش های معدنی و تولیدی با سقوط 8 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است. به گزارش بانک و صنعت به نقل از شین هوا، داده‌های وزارت آمار هند نشان داد که در ماه آگوست تولید صنعتی هند تحت فشار سقوط سنگین بخش‌های معدنی و تولیدی با سقوط 8 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است.این ششمین ماه متوالی‌ است که تولیدات صنعتی هند سقوط می‌کنند.در ماه جولای هم تولید بخش صنعتی چین 10.77 درصد سقوط کرده بود.در ماه آگوست سقوط بخش‌های تولیدی هند 8.6 درصد و سقوط بخش معدن 9.8 درصد شد، در حالی که بخش نیرو 1.8 درصد سقوط کرد.

تقاضای سوخت در هند پس از 2 ماه افزایشی شد

به نقل از رویترز، تقاضای سوخت در هند در ماه سپتامبر پس از کاهش محدودیت های کرونایی و افزایش فعالیت‌های اقتصادی و سفرها برای اولین بار از ماه ژوئن رشد کرد ولی مصرف سوخت در این کشور هنوز هم پایین‌تر از سال گذشته میلادی است. مصرف سوخت های پالایش شده که شاخصی برای تقاضای نفت است 7.2 درصد در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت و به 15.47 میلیون تن رسید. این اولین افزایش ماهانه از ماه ژوئن بود یعنی زمانی که تقاضا تا 16.09 میلیون تن بالا رفته بود.اطلاعات وزارت نفت و گاز طبیعی هند نشان می‌دهد تقاضا در این کشور 4.4 درصد نسبت به همین دوره در سال گذشته میلادی پایین تر است که هفتمین سال پیاپی کاهش تقاضا را نشان می‌دهد.فروش سوخت هم در هند در ماه سپتامبر برای اولین بار طی دو ماه گذشته افزایش یافت.

هند و ژاپن پیمان همکاری در فناوری 5G، را نهایی کردند

سایت هندوستان تایمز: وزیر امور خارجه جایشانکار با همتای ژاپنی خود توشیمیتسو موتگی در توکیو روز چهارشنبه به عنوان بخشی از سیزدهمین گفتگوی استراتژیک وزیران خارجه هند و ژاپن دیدار کرد که در آن توافق کردند که "یک منطقه آزاد ، باز و فراگیر هند- پاسیفیک باید وجود داشته باشد. هند و ژاپن همچنین توافقنامه ای را به دست آوردند که همکاری در  حوزه‌های فناوری 5G ، هوش مصنوعی و مجموعه ای از مناطق مهم دیگر را در بر می‌گیرد ، زیرا دو شریک استراتژیک قول دادند روابط خود را از جمله در منطقه هند- پاسیفیک بیشتر گسترش دهند. پس از جلسه ای بین جایشانکار و همتای ژاپنی وی ، اعلام شد که ژاپن شریک اصلی ستون اتصال طرح ابتکاری اقیانوس های هند- پاسیفیک  (IPOI) خواهد بود.( IPOI)  یک چارچوب مورد حمایت هندوستان است که هدف آن تلاش معنادار برای ایجاد یک حوزه دریایی ایمن و مطمئن در منطقه هندو-پاسیفیک است.

هند طرح تولید ۱۴۳ میلیارد دلاری گوشی‌های اپل و سامسونگ در این کشور را تأیید کرد

هند طرح تولید ۱۴۳ میلیارد دلاری گوشی‌های اپل و سامسونگ در این کشور را تأیید کرد. با تأیید طرح تشویقی دولت هند، ۱۶ تولیدکننده ازجمله سامسونگ و اپل تا ۵ سال آینده محصولاتشان را در خاک این کشور تولید می‌کنند.طرح تشویقی تولید گوشی‌های سامسونگ و سه شرکای بزرگ اپل در میان ۱۶ تولیدکننده ی دیگر در هند تأیید شد. دولت هند با اجرای این طرح با نام PLI Scheme قصد دارد تولید محلی گوشی‌های هوشمند را تا ۵ سال آینده ارتقا بخشد و به شرکت های تأییدشده مشوق های ۶/۶۵ میلیارد دلاری پرداخت کند. آگوست امسال، رسانه‌ها از ثبت نام ۲۲ تولیدکننده ی گوشی برای طرح تشویقی خبر دادند و اکنون با تأیید دولت هند، ۱۶ شرکت از میان آن‌ها می‌توانند خطوط تولیدی شان را به خاک این کشور منتقل کنند.روز سه شنبه ۶ اکتبر (۱۶ مهر)، وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند (MeitY) در بیانیه ای اعلام کرد که این شرکت ها تا ۵ سال آینده، گوشی‌های هوشمند و سایر قطعات الکترونیکی را با ارزش بیش از ۱۴۳ میلیارد دلار تولید خواهند کرد. درمقابل، دولت هند ۴ تا ۶ درصد از کل فروش محصولات در این بازه ی زمانی را به شرکت های تولیدی می‌پردازد.

واردات زنجیل از چین و هند

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ایران می‌گوید: اکثر زنجبیل‌های موجود در بازار وارداتی است و از چین و هند وارد کشور می‌شود. سال گذشته قبل از شیوع ویروس کرونا قیمت هر کیلو زنجبیل ۲۵ هزار تومان بود. سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا قیمت هر کیلو زنجبیل به 110 هزار تومان رسید. امسال نیز با تداوم ویروس کرونا و شروع فصل سرما، زنجبیل در برخی از میوه فروشی‌ها کمیاب شده است. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار می‌گوید: « اکثر زنجبیل‌های موجود در بازار وارداتی است و این کالا از چین و هند وارد کشور می‌شود.»

سریلانکا

سفر هیئت عالی رتبه چینی به سریلانکا

به نقل از خبرگزاری هندو، هیئت عالی رتبه چینی به سرپرستی، یانگ جیه چی عضو دفتر سیاسی و رئیس کمیسیون امور خارجه  کمیته مرکزی حزب کمونیست چین  روز پنج شنبه مورخ 1399.7.17 وارد سریلانکا شده و مورد استقبال قرار گرفت و روز جمعه در کلمبو با رئیس جمهور و نخست وزیر سریلانکا، گوتا بایا و ماهیندا راجاپاکسا ملاقات کرد. این اولین سفر یکی از مقامات عالی سیاسی چین از زمان شیوع کرونا به منطقه آسیای جنوبی محسوب می‌شود. هدف از این ملاقات، تقویت همکاری‌های دوجانبه، مبارزه با کرونا و احیاء روابط اقتصادی بیان شده است. به گفته وزارت امور خارجه چین، سریلانکا، اولین توقفگاه در دور سفرها به چهار کشورِ امارات، الجزیره و صربستان و بنا به دعوت رسمی آن دولتها از چین می‌باشد. این دیدار در محمل تیرگی روابط هند و چین وتنش آمریکا و چین اتفاق می افتد. با شیوع کرونا، چین دست به تحکیم روابط خود با همسایگانش تحت لوای همکاری‌ها جهت مبارزه با کرونا زده است.

کمک 90 میلیون دلاری چین به سریلانکا دو روز پس از سفر هیأت چینی

به نقل از خبرگزاری عرب نیوز، دو روز پس از بازدید هیأت عالی رتبه چینی از کلمبو برای اثبات اینکه  ابرپروژه‌های سرمایه گذاری شده چین تنها یک دام قرضه نیستند، کمک بلاعوض 90 میلیون دلاری در اختیار دولت سریلانکا قرار گرفت. به گفته سفارت چین در کلمبو این تسهیلات مالی صرف امور درمانی، تحصیلی، آب شُرب در مناطق روستایی شده تا تندرستی سریلانکائیان در دوران پسا کرونا تضمین شود. این اعلانیه درست پس از دیدار روز جمعه هیأت چینی به سرپرستی عضو ارشد حزب کمونیست و وزیر خارجه سابق چین صادر شد. در این دیدار رئیس جمهور سریلانکا اتهام وام قرضه چین جهت نفوذ در امور داخلی کشورش را رد کرد. سریلانکا یکی از حلقه‌های کلیدی ابتکار یک کمربند-راه چین محسوب می‌شود. بدین خاطر چین میلیاردها دلار در طرح های بندری، فرودگاهی، شهر بندری، بزرگراهی و نیروگاهی صرف نموده است.

پیشبرد طرح ها اقتصادی  سریلانکا با سرمشق چینی

به نقل از خبرگزاری هندو، بر اساس بیانیه صادره دفتر ریاست جمهوری سریلانکا، این کشور قصد دارد مذاکرات در خصوص توافقنامه تجارت آزاد با چین را که از زمان امضاء آن در سال 2013 همچنان مسکوت مانده است را مجدداً به جریان انداخته و اجراء طرح های سرمایه گذاری شده منطقه صنعتی همبانتوتا، شهر بندری کلمبو را به سرانجام برساند. طرح شهر بندری در ابتکار جاده-راه چین آمده و 1.4 میلیارد دلار ارزش دارد. سریلانکا قصد دارد با تاثی به الگوی چین طرح های توسعه را اجرایی سازد. توسعه منطق روستایی، بهبود شرایط زندگی مردم علی الخصوص قشر مستضعف جامعه در صدر این برنامه قرار دارد. سفر هیأت چینی به ریاست یانگ جیچی، عضو ارشد حزب کمونیست چین مورد استقبال دولت سریلانکا قرار گرفته و بنا به دعوت رئیس جمهور چین ژی جین پینگ قرار است رئیس جمهور سریلانکا سفری به پکن داشته باشد.

لغو همکاری ریلی سریلانکا با بانک توسعه آسیا

به نقل از خبرگزاری SundayMorning، پس از اخراج ژاپن (آژانس همکاری بین المللی ژاپن) از طرح ریلی سبک شهری کلمبو، دولت سریلانکا، بانک توسعه آسیا را هم از برنامه توسعه ریلی درّه Kelani یا همان KV line و طرح رآه اهن حومه کلمبو( CSRP) بیرون انداخت. دولت اجرای پروژه‌ها خط اصلی، خط ساحلی، خط پوتالام زیر مجموعه پروژه طرح راه آهن حومه کلمبو را به انسیتو مهندسی سریلانکا احاله داد. قرار شد بود، بانک توسعه آسیا، جهت انجام امکان سنجی توسط شرکت های مهندسین مشاور مبلغ یک میلیون دلار وام اعطاء کند. در نوامبر 2017 متن نهایی قرارداد تکمیل و جلسه توجیهی برای ذی نفعان برگزار شد. گزارش های نهایی قبل از امکان سنجی، مطالعات جایگزین خط KV، ارزیابی مرکز کنترل قطار، ارزیابی خدمات ریلی مسیرهای طولانی، و ارزیابی سیستم فروش بلیط ارایه شده است. کار بر روی جزئیات کار از فوریه 2017 شروع شد. در سال 2018 تدارکات مهیا و مشاوران طراح تعیین شدند. بانک توسعه آسیا، 10 میلیون دلار صرف این بخش از کار کرد. طیف این کار شامل ارائه مشاوره، امکان سنجی و طراحی خط KV، خط ساحلی، خط اصلی و خط پوتالام می‌باشد. تدارکات برای انجام مشاوره از اکتبر 2017 مهیا و موافق اصولی گرفته شد. 21 شرکت مشاوره ابراز علاقه مندی کردند. ارزیابی‌های انجام و برای شش سازمان مدارک درخواست پیشنهاد صادر شد. پس از اعلام حذف بانک توسعه آسیا، گزینه جایگزین سرمایه گذاری معرفی نشده و طرح به حالت تعلیق درآمده است.

انقباض اقتصادی سریلانکا در سال 2020

به نقل از خبرگزاری EconomyNext، بر اساس پیش بینی‌ها تولید ناخالص داخلی سریلانکا ، مالدیو و هند در سال 2020 به ترتیب 6.7%، 19.5% و 9.6% دچار انقباض می‌شود. بحران کووید-19  چشم انداز بسیار تاریک و وضعیت چالش آلود اقتصاد کلان دنیا را وخیم تر کرده است. اقتصاد سریلانکا در سال 2020 به انقباض 6.7% در بخش صادرات، سرمایه گذاری و مصرف، مبتلا خواهد شد. بخش ساخت و ساز که یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی این جزیره محسوب می‌شود به علت مشکلات لجستیکی و بازگشت کارگران بیگانه شاغل در سریلانکا، به سبب شیوع کرونا دچار معضل شده است. دولت بر واردات، اعمال محدودیت کرد و در ماه‌های مارس و آوریل 2020 به چاپ اسکناس متوسل شد. با تنگ کردن عرصه بر اعطاء وام های داخلی به اشخاص، سعی شد از افت ارزش روپیه جلوگیری شود. عدد مبتلایان به بیماری کرونا در سریلانکا و بوتان پایین بوده دو کشور شیوع بیماری را مهار کرده اند.  انتظار می رود رشد اقتصاد سریلانکا در سال 2021   به 3.3% بازگردد. به استناد بانک توسعه آسیا، اقتصاد سریلانکا دچار 5.5% پسرفت خواهد شد ولی به گفته بانک مرکزی سریلانکا، رشد  اقتصادی به صفر خواهد رسید. به استناد بانک جهانی، سه چهارم کارگران آسیای جنوبی استخدام دایمی نیستند. این افراد در بخش خدمات، هتلداری، خرده فروشی و حمل و نقل مشغول هستند. تمامی‌بخش های مذکور تحت تاثیر محدودیت های وضع شده مهار کرونا قرا گرفته اند. فروپاشی اقتصادی جنوب آسیا در طی دوران کرونا، از میزان پیش بینی شده وخیم تر بوده است.

عملکرد مطلوب صادرات کالا و خدمات سریلانکا

به نقل از خبرگزاری LankaBusiness، به استناد آمار مرکز توسعه صادرات سریلانکا، صادرات کالای سریلانکایی از حد یک میلیارد دلار در ماه سپتامبر 2020 فراتر رفت. به گواه آمار گمرکات سریلانکا عایدات صادرات کالا، رشد مثبت 5.16% در ماه سپتامبر 2020 ثبت کرده است. میزان صادرات معادل 1001.27 میلیون دلار شده است. ارزش صادرات کالا در همین بازه زمانی در ماه پیش میلادی آن، رقم 952 میلیون دلار را نشان می دهد. با مرتفع شدن تدریجی محدودیت های کرونایی در داخل و خارج صادرات روند مثبتی در پیش گرفته و عملکرد سریلانکا در این زمینه قوی بوده است. افزایش صادرات در منطقه اتحادیه اروپا(20.19%)، کشورهای همسود(19.59%)، منطقه آفریقا(56.4) در سپتامبر 2020 در مقایسه با همین بازه زمانی در 2019 بوده است. عایدات کالا در سپتامبر نسبت به آگوست 2020، افزایش 5.65% را نشان می دهد. امسال برای بار سوم است که سریلانکا شاهد افزایش صادرات کالا به صورت نقطه به نقطه نسبت به پارسال است.

بنگلادش

آماده شدن صاحبان صنایع برای مقابله با موج دوم کرونا

بیش از 7 ماه از اپیدمی‌کرونا در بنگلادش می‌گذرد. اگرچه تعداد مرگ و میرها بر اثر این بیماری فراگیر کاهش یافته است اما هنوز به صفر نرسیده است. در این بین ترس از موج دوم کرونا بیشتر شده است. با توجه در پیش بودن فصل زمستان دولت بنگلادش از هم اکنون در فکر حفظ آمادگی برای مقابله با موج دوم کرونا می‌باشد. در این شرایط صنعتگران پوشاک نیز همسو با دولت در صدد آماده شدن می‌باشند بگفته یک آژانس دولتی از ماه مارس تاکنون بر اثر کرونا تعداد 6 کارگر در بخش صنایع پر کار این کشور جان باخته اند که 4 تفر از آنان کارگران صنعت پوشاک بوده اند.

بحران سازمان‌های مردم نهاد در بنگلادش

بحران بودجه، مساعد نبودن محیط کار، محدود شدن حمایت مالی دولت بی نظمی، فساد و عدم توزیع متوازی منابع، سازمان‌های مردم نهاد بنگلادش را با بحران جدی مواجه ساخته است. این سازمان‌ها در حال حاضر در شرایط دشواری قرار دارند. اوضاع به حدی وخیم است که فعالیت بسیاری از این سازمان‌ها در آستانه تعطیلی قرار دارد. فعالیت بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی معتبر و بزرگ به بن بست رسیده است. به نظر کارشناسان کاهش کمک خارجی، کاهش سرعت فعالیت به دلیل اپیدمی‌کرونا و محدود شدن حمایت مالی دولت از جنبه دلایل اصلی بحران کنونی به شمار می روند.

مالدیو

دکتر عاصم به عنوان نماینده مالدیو در سازمان تجارت جهانی منصوب شد

مجلس، نماینده دائمی مالدیو در دفتر سازمان ملل در ژنو، دکتر عاصم احمد را به عنوان نماینده کشور در سازمان تجارت جهانی (WTO) تأیید کرده است. در جلسه روز دوشنبه 53 نماینده به انتصاب عاصم رأی مثبت دادند. او در ماه آگوست به عنوان نماینده دائمی مالدیو در دفتر سازمان ملل در ژنو سوئیس منصوب شد. وی ماه قبل موافقت لازم مجلس را دریافت کرده بود. پیش از آن، دکتر عاصم به عنوان سفیر کل در وزارت امور خارجه خدمت می‌کرد. وی پیش از این سمت وزیر معارف را بر عهده داشت و به عنوان رئیس اداره دولت محلی (LGA) خدمت می‌کرد و در تعدادی از هیئت ها، کمیته‌ها و شوراهای سطح بالا، از جمله شورای امنیت ملی خدمت می‌کرد. عاصم لیسانس  خود را در رشته جامعه شناسی و سیاست در دانشگاه اقیانوس آرام جنوبی، فیجی، در سال 1989 به پایان رساند. در سال 1992، کارشناسی ارشد خود در مطالعات توسعه از انستیتوی مطالعات توسعه ( IDS) در دانشگاه ساسکس، انگلستان به پایان رساند. وی همچنین در سال 2011 دکترای فلسفه (Ph.D) را در رشته سیاست های اجتماعی در دانشگاه ویکتوریا ولینگتون ، نیوزیلند به پایان رساند.

بوتان

وزیر آموزش و پرورش انتقال اعتبار را در بین دانشگاه‌های مختلف در کشورهای عضو سارک توصیه می‌کند

وزیر آموزش و پرورش جی بیر رای با شرکت در جلسه مجازی انجمن همکاری‌های منطقه ای جنوب آسیا (SAARC)، انتقال اعتبار را در بین دانشگاه‌های مختلف و معرفی یک مرکز تسهیل مشترک در میان کشورهای عضو SAARC  را توصیه کرد. جلسه مجازی وزرای آموزش و پرورش SAARC در سال جاری بر روی پاسخ به COVID-19 در بخش های مختلف آموزش در منطقه SAARC تمرکز داشت. به گفته وزیر آموزش و پرورش جی بیر رای، علاوه بر این، انتقال اعتبار بین دانشگاه‌های مختلف و یک مرکز تسهیل مشترک یا یک شماره رایگان برای کمک به دانشجویانی که در کشورهای مختلف گیر کرده اند، تحقق بی وقفه آموزش را در چنین مواقعی تسهیل می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما