معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۱/۲۰- ۰۸:۰۰

صادرات پوشاک بنگلادش به اتحادیه اروپا

عملکرد صادرات پوشاک بنگلادش در بازار اتحادیه اروپا (EU) طی سال ۲۰۲۴ به نسبت سایر رقبا قابل قبول بوده است.بازار جهانی پوشاک در سال ۲۰۲۴ رشد اندکی را تجربه کرده است.چین همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده پوشاک به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و بنگلادش پس از آن در این زمینه در جایگاه دوم است.

عملکرد صادرات پوشاک بنگلادش در بازار اتحادیه اروپا (EU) طی سال ۲۰۲۴ به نسبت سایر رقبا قابل قبول بوده است. تنش‌های تجاری در جهان در حال تغییر مسیر هستند و این تغییرات می‌توانند برای برخی کشورها، از جمله بنگلادش، فرصت‌های جدیدی ایجاد کنند. بازار جهانی پوشاک در سال ۲۰۲۴ رشد اندکی را تجربه کرده است. کل واردات پوشاک اتحادیه اروپا از ۹۱.۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۹۲.۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد ۱.۵۳ درصدی است. این رشد محدود نشان دهنده وجود چالش ها علی رغم  افزایش تقاضای جهانی برای پوشاک است.

 عملکرد کشورهای صادرکننده به اتحادیه اروپا

چین همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده پوشاک به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و صادرات آن از ۲۵.۴۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۲۶.۰۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته که رشد ۲.۶۱ درصدی را نشان می‌دهد. بنگلادش با رشد ۴.۸۶ درصدی، صادرات خود را از ۱۸.۸۶ میلیارد دلار به ۱۹.۷۷ میلیارد دلار رسانده است. در این میان، پاکستان با رشد ۱۲.۴۱ درصدی و کامبوج با رشد ۲۰.۷۳ درصدی عملکرد بهتری نسبت به بنگلادش داشته‌اند. ویتنام و هند نیز به ترتیب ۴.۲۱ درصد و ۱.۹۷ درصد رشد کرده‌اند، در حالی که ترکیه کاهش ۶.۶۴ درصدی را تجربه کرده است. حجم واردات پوشاک اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ به میزان ۸.۹۸ درصد افزایش داشته است. صادرات بنگلادش از نظر حجم ۱۰.۱۸ درصد رشد کرده، اما چین با رشد ۱۲.۰۵ درصدی از این نظر نیز همچنان برتری دارد. با این حال، یک چالش اساسی برای بنگلادش کاهش ۴.۸۴ درصدی قیمت واحد محصولات این کشور است. قیمت پوشاک وارداتی اتحادیه اروپا به طور کلی ۶.۸۳ درصد کاهش یافته که تحت تأثیر کاهش ۸.۴۳ درصدی قیمت‌های چین بوده است. ویتنام و کامبوج نیز تخفیف‌های قابل توجهی در قیمت محصولات خود ارائه داده‌اند.

سهم کشورها در بازار اتحادیه اروپا

سهم بنگلادش از کل واردات پوشاک اتحادیه اروپا از ۲۰.۶۹ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲۱.۳۷ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. در همین حال، چین با ۲۸.۱۲ درصد از سهم بازار همچنان در صدر قرار دارد. سایر صادرکنندگان مهم شامل ویتنام با ۴.۶۶ درصد و هند با ۴.۸۹ درصد هستند.

بنگلادش در حال افزایش حجم صادرات خود به اتحادیه اروپا است، اما کاهش قیمت واحد محصولات چالش بزرگی محسوب می‌شود. رشد ۴.۸۶ درصدی در صادرات، بالاتر از میانگین جهانی ۱.۵۳ درصدی است. افزایش سهم بازار در اتحادیه اروپا به ۲۱.۳۷ درصد از کل واردات پوشاک نیز یک نکته مثبت است. همچنین، رشد ۱۰.۱۸ درصدی در حجم صادرات نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای محصولات بنگلادشی در اتحادیه اروپا است.

به نظر می رسد بنگلادش باید روی ایجاد ارزش افزوده تمرکز کند و محصولات با کیفیت بالاتری ارائه دهد تا قیمت واحد را افزایش دهد. سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و کاهش هزینه‌ها برای حفظ حاشیه سود نیز ضروری است. همچنین، توسعه بازارهای جدید و کاهش وابستگی به اتحادیه اروپا می‌تواند به رشد پایدار این کشور کمک کند. همکاری بیشتر با کشورهای دارای تعرفه‌های ترجیحی مانند اتحادیه اروپا و افزایش سرمایه‌گذاری در زنجیره تأمین داخلی نیز می‌تواند راهکار مؤثری برای توسعه صادرات پوشاک بنگلادشی باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما