معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار و تحولات اقتصادی چین (آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی چین که در آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته سوم آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته چهارم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته چهارم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

قانون اخذ مالیات از غول های دیجیتال در انگلیس و مخالفت آمریکا با آن

کشورهای بزرگ اروپایی با گسترده شدن بازار حضور غول های دیجیتال جهان همانند گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل موسوم به «گافا» سال هاست که درخواست پرداخت مالیات از سوی این شرکت های آمریکایی را داشته اند. فرانسه در سال 2018 اولین کشوری بود که بطور رسمی و جدی مباحث مرتبط با قانونگذاری برای اخذ مالیات از این شرکت ها در پارلمان و سنای خود مطرح کرد، سپس انگلیس در سال 2019 قانونی را برای اخذ مالیات از گافا در پارلمان این کشور به تصویب رسانید. کشورهای مهم دیگری همچون آلمان و اتریش نیز به این جریان پیوستند و موضوع در سطح اتحادیه اروپا بطور جدی مطرح گردیده که البته مخالفانی در اروپا دارد اما مخالف جدی این مسئله آمریکاست که با تهدید به وضع تعرفه‌های واردات و مالیات ها و عوارض مختلف تلاش نموده تا جلوی این روند را بگیرد. این مسئله آنقدر جدی بوده که در اجلاس گروه 20 در سال 2019 یک کارگروه ویژه برای آن تاسیس شده و در اجلاس گروه 7 سال گذشته نیز یکی از محورهای مهم اختلافات میان 6 کشور دیگر با آمریکا در این گروه بود.