معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۹۵

وضعیت رمز ارزها در سوئد

سازمان‌های مالی در سوئد با هدایت بانک مرکزی این کشور سعی می‌کنند آگاهی‌های لازم را به مردم بدهند و سیاست گذاری در حوزه رمز ارزها را تا حدودی مدیریت کنند. اداره مالیات سوئد قوانینی برای دریافت مالیات برای دارندگان و کاربران ارزهای رمزگذاری شده به عنوان یک نوع دارایی وضع کرده است و اعلام نموده که اگر شخصی یک ارز رمزنگاری شده را بفروشد و یا مبادله یا پرداخت کند، باید این موضوع را در عملکرد مالی سالیانه خود به آژانس مالیاتی سوئد گزارش دهد. اگر سود کسب کرده است، باید مالیات سود خود را پرداخت کند و اگر ضرر کرده، ممکن است بخشی از آن را کسر نماید. همچنین قوانین مالی سوئد از جمله قانون (1996:1006) و قوانین تبادلات مالی اتحادیه اروپا از جمله قانون‌های (2018/843) و دستور العمل (2015/849) برای فعالیت در این حوزه‌ها باید توسط فعالان این عرصه‌ها رعایت شود. آژانس نظارت بر موسسات مالی و اعتباری سوئد (Finansinspektionen) نیز اطلاع رسانی در این حوزه را برعهده داشته و به مردم اعلام کرده که با توجه به ریسک بالا در سرمایه گذاری در این حوزه‌ها، فعالیت در عرصه ارزهای رمزنگاری شده توسط قوانین حمایتی از حقوق مصرف کنندگان در سوئد حمایت نمی‌شود. این آژانس باید اطمینان حاصل کند که تجارت در این حوزه با قوانین مربوط به مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم مطابقت دارد.
  • معرفی برنامه‌های سیاستی و ساز و کار حمایتی برای توسعه کاربرد رمز ارزها

          برای ارزهای رمزپایه مثل بیت کوین سیاست حمایتی و ساز و کار توسعه در سوئد وجود ندارد. البته بانک مرکزی سوئد بین ارز رمز پایه و پول الکترونیک تفاوت قائل شده و پروژه کرون الکترونیک (اصطلاحاً e-krona ) برای حذف پول فیزیکی در تبادلات مالی در سوئد توسط بانک مرکزی در دست بررسی و اجرا است. در واقع کرون الکترونیک، پروژه ای است که توسط بانک مرکزی سوئد برای راه اندازی یک مکمل دیجیتال برای پول نقد در دست بررسی است. باید بین کرون الکترونیک و ارزهای رمزنگاری شده تفاوت قائل شد. ارزش کرون الکترونیک مثل کرون اسکناس و سکه است و توسط بانک مرکزی سوئد حمایت می‌شود ، اما ارزش ارز رمزنگاری شده از این حمایت برخوردار نیست.

لازم به توضیح است که بانکداری الکترونیک در سوئد به سرعت در حال رشد بوده به گونه ای که سوئد درحال حاضر، بی اسکناس ترین (Cashless )کشور دنیا است. تنها دو درصد مردم برای انجام امور بانکی خود به شعبات بانک ها مراجعه می‌کنند و بیشتر آنها  ترجیح می دهند از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌های بانکی، خدمات دریافت کنند. هم اکنون یک اپلیکیشن بنام سوئیش در سوئد وجود دارد که تمامی ‌بانکها را تحت پوشش قرار داده و مردم انتقالات بانکی خود را از آن طریق انجام میدهند. تعداد شعب بانک های سوئدی طی سالهای گذشته به آرامی در حال کاهش بوده است. به گزارش فدراسیون بانک های اروپایی (EBF )، تعداد شعب بانک های سوئدی از 1950 شعبه در سال 2007 به 1409 شعبه در سال 2017 کاهش یافته است. پرداخت های کاغذی ، چک و دیگر پرداخت های نقدی، جای خود را به مدل های مختلف پرداخت الکترونیکی داده اند. خدمات عادی بانکی از طریق تلفن‌های همراه، رایانه و تبلت افزایش یافته است. خدمات پرداخت موبایل، IDbank  و E-invoice  بشدت افزایش داشته و کاهش استفاده از پول نقد در سیستم بانکی سوئد بسیار و بشدت فراگیر شده است. به عنوان مثال بانک بزرگ «Swedbank سوئد بانک» با داشتن حدود 4 میلیون مشتری، تنها سه شعبه در سراسر کشور دارد که با پول نقد کار می‌کنند و هر سه شعبه نیز در استکهلم قرار دارند. تنها 7 شعبه بانک SEB  با داشتن تقریبا همین تعداد مشتری، و در بانک Nordea نیز تنها 15 شعبه در سراسر کشور با پول نقد کار می‌کنند.

          بنابراین کاهش استفاده از اسکناس و مشکلات مربوط به  حاشیه راندن شدن پول نقد و از طرفی رشد روز افزون فناوری‌های مالی و روش های پرداخت، نگرانی‌هایی برای بانک مرکزی این کشور ایجاد کرده و آن را برآن داشت تا به صورت آزمایشی پروژه E-Krona  را  به عنوان یک راه حل فنی برای کرون سوئد و مکملی دیجیتال برای پول نقد آغاز کند. این پروژه کماکان در دست بررسی بوده و هنوز هیچ تصمیمی در خصوص اجرای آن اتخاذ نشده است.

  •  معرفی برنامه‌های قانون گذاری و تنظیم گری در این زمینه

          پول الکترونیکی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با بخشنامه (2009/110 / EC) در مورد ارزهای الکترونیکی و بخشنامه (2007/64 / EC) در مورد خدمات پرداخت تنظیم می‌شود. آنچه عمدتا ارز رمزپایه را از پول الکترونیکی متمایز می‌کند، این است که ارز رمزپایه فاقد یک ناشر رسمی و مسئول است که به طور معمول بانک های مرکزی یک کشور است.

در حال حاضر، مقررات بسیار کمی در مورد مدیریت و بازاریابی ارز رمزنگاری شده وجود دارد، به این معنی که هم افراد خصوصی و هم شرکت ها نسبت به حقوق و تعهدات موجود در این حوزه اطمینان ندارند.

  •  شناسایی و معرفی استارتاپ های مهم و تاثیر گذار به تفکیک حوزه‌ها ( ماینینگ، طراحی و انتشار کوین و توکن، صرافی‌های مرتبط، ساخت و طراحی کیف پول یا والت)

          در سوئد برای ماینینگ قانونی وجود ندارد که به طور خاص در مورد ارزهای مجازی در سوئد اعمال شود. ممکن است یک شرکت غیرمالی یا حتی یک شخص خصوصی ماینینگ انجام دهد. بنابراین ماینیگ فعالیت تنظیم شده ای نیست. مزارعی برای ماینیگ در سوئد به ویژه در شهرهای شمالی سوئد از جمله شهر "بودن" ایجاد شده و در خبر‌ها آمده که افرادی از نروژ که علاقمند به این حوزه هستند به سبب مخارج بالای ماینیگ در نروژ برای استخراج بیت کوین به سوئد آمده اند.

          در حوزه خرید و فروش ارزهای رمزپایه وب سایت های متعددی در سوئد خدمات ارائه می دهند. این وب سایت ها را می‌توان با جستجوی واژه ارز رمزپایه (Kryptovalutor ) و یا عبارت خرید و فروش بیت کوین (Köpochsälj Bitcoin) به زبان سوئدی در گوگل پیدا کرد. به عنوان نمونه وب سایت زیر خدمات خرید و فروش بیت کوین در سوئد را ارائه می دهد.

(https://www.kryptovalutor.se/)

استارتاپ های متعددی در حوزه بلاک چین‌ها و ارزهای رمزپایه در سوئد وجود دارد که در اینجا پنج نمونه از بهترین این استارتاپ ها معرفی می‌شود:

  • starflow.com

در سال 2016 با سرمایه دو میلیون دلار در استکهلم راه اندازی شده است. استارفلو، یک بستر تعامل طرفداران مبتنی بر بلاکچین برای برندها و"افراد تأثیرگذار بر بازار" است. (این نوع از بازاریابی اشخاصی که بر روی خریداران بالقوه تأثیرمی‌گذارند را تشخیص داده و به فعالیت‌های بازاریابی حول این افراد تاثیر گذار جهت می‌دهد) .این پلتفرم،  افراد فوق را قادر میسازد تا با طرفداران خود ارتباط برقرارکرده و از بازار ایجاد شده برای برندها کسب درآمد کنند. این پلتفرم همچنین به افراد تأثیرگذار امکان میدهد تا برای راه اندازی کمپین‌های بازاریابی با مارک های تجاری شریک شوند. این شرکت،  ICO (پیشنهاد اولیه ارز رمزپایه) را برای ارز خود به نام "StarCoin" ارائه میدهد. این برنامه برای دستگاه‌های با سیستم عامل موبایلی iOS در دسترس است.

  • norbloc.com

در سال 2016 با سرمایه دو میلیون دلار تاسیس شده و یک سیستم توسعه دهنده اعتماد است. پلتفرمی مبتنی بر بلاکچین با روش مدیریتی شناخت مشتری(Know-Your-Customer )، این پلتفرم با بخشنامه GDPR و  KYC / AML سازگار است و دارای ویژگی‌هایی مانند کاهش دوباره‌کاری، غربالگری خودکار، مدیریت داده ایمن و غیره است.

  • blocksettle.com

در سال 2016 با سرمایه دو میلیون دلار ایجاد شده است. BlockSettle کیف پول و راه حل تسویه تجاری مبتنی بر بلاکچین را ارائه می دهد. این شرکت در حال توسعه سیستمی است که اجازه میدهد تراکنش ها بدون استفاده از یک بانک سنتی به عنوان تأیید کننده، اعتبارسنجی و انتقال یابد. ویژگی‌های آن شامل صدور دارایی و مبادله روی بلاکچین‌ها و تسویه حساب دوطرفه در لحظه‌ی انجام تراکنش است.

  • safello.com

در سال 2013 با سرمایه یک میلیون دلار در استکهلم تاسیس شده است که پلتفرم ارز مبادله ای در سوئد است. ساختار کارمزد آن به طور متوسط برای هر طرف معامله 3.3 درصد است. به غیر از تجارت، این امکان را برای مردم فراهم می‌کند که بیت کوین به موسسات خیریه اهدا کنند و همچنین خدمات حواله  ارائه می دهد. Safello سیستم های پرداخت مستقیم در 32 کشور در اروپا را پشتیبانی می‌کند. همچنین این پلتفرم سیستم های پرداخت مالی SEPA ، Bankgiro ، Swish و International Wire را پشتیبانی می‌کند.این شرکت بر حسب اطلاعات مالی رسمی ‌شرکت های سوئدی که در وب‌سایت allabolag ارائه شده است در سال 2019 با داشتن 5 کارمند توانسته بیش از 200 میلیون کرون سوئد فروش خالص داشته باشد که نشان می دهد شرکت موفقی است.

  • trijo.co

این پلتفرم در سال 2017 در استکهلم تاسیس شده است. Trijoیک سیستم عامل مبادله ارز رمزنگاری شده است که به کاربران امکان خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده مختلفی از جملهBitcoin ، Ethereum ، Litecoin و Monero را می دهد. همچنین اخبار، تحلیل ها و متون توضیحی در مورد مبادله ارز رمزنگاری شده از طریق این پلتفرم در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما