معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مهرماه 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

ساختار و وظایف وزارت کار و تامین اجتماعی نروژ

وزارت کار و تامین اجتماعی نروژ با عنوان رسمی Minister of Labour and Social Inclusion مسئولیت اصلی سیاست گذاری و تعیین خط مشی‌ها در مورد بازار کار، محیط کار و ایمنی، بازنشستگی، رفاه و تامین اجتماعی را عهده دار می‌باشد.

اقتصاد چین در سال 2021

*برآوردها حاکی از آن است که اقتصاد چین در سال 2021  با یک روند معقول[1] به رشد خود ادامه خواهد داد و در بخش اشتغال و نرخ کالاها از ثبات نسبی برخودار خواهد بود که این همه به معنای یک آغاز خوب برای تحقق اهداف ترسیم شده در "چهاردهمین برنامه پنج ساله" است . برنامه ای که در سال جاری در دستور کار دولت چین قرار گرفته است و حزب کمونیست تمامی تلاش خود را برای اجرایی نمودن آن بعمل خواهد آورد و سیاست های مالی فعالانه ای را در این خصوص  اتخاذ و بر بهبود کیفیت و افزایش کارایی و تنظیم ساختار تمرکز خواهد نمود و در فرصت مناسب، ابزارهای سیاست گذاری کلان را متناسب با آن تنظیم خواهد کرد.

وضعیت رمز ارزها در سوئد

سازمان‌های مالی در سوئد با هدایت بانک مرکزی این کشور سعی می‌کنند آگاهی‌های لازم را به مردم بدهند و سیاست گذاری در حوزه رمز ارزها را تا حدودی مدیریت کنند. اداره مالیات سوئد قوانینی برای دریافت مالیات برای دارندگان و کاربران ارزهای رمزگذاری شده به عنوان یک نوع دارایی وضع کرده است و اعلام نموده که اگر شخصی یک ارز رمزنگاری شده را بفروشد و یا مبادله یا پرداخت کند، باید این موضوع را در عملکرد مالی سالیانه خود به آژانس مالیاتی سوئد گزارش دهد. اگر سود کسب کرده است، باید مالیات سود خود را پرداخت کند و اگر ضرر کرده، ممکن است بخشی از آن را کسر نماید. همچنین قوانین مالی سوئد از جمله قانون (1996:1006) و قوانین تبادلات مالی اتحادیه اروپا از جمله قانون‌های (2018/843) و دستور العمل (2015/849) برای فعالیت در این حوزه‌ها باید توسط فعالان این عرصه‌ها رعایت شود. آژانس نظارت بر موسسات مالی و اعتباری سوئد (Finansinspektionen) نیز اطلاع رسانی در این حوزه را برعهده داشته و به مردم اعلام کرده که با توجه به ریسک بالا در سرمایه گذاری در این حوزه‌ها، فعالیت در عرصه ارزهای رمزنگاری شده توسط قوانین حمایتی از حقوق مصرف کنندگان در سوئد حمایت نمی‌شود. این آژانس باید اطمینان حاصل کند که تجارت در این حوزه با قوانین مربوط به مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم مطابقت دارد.

برگزاری هفته انرژی پایدار آ سه آن در تایلند

مراسم افتتاحیه هفته انرژی پایدار آسه آن (ASEAN Sustainable Energy Week) با سخنرانی وزیر انرژی تایلند و حضور برخی سفرا و دیپلمات ها و مقامات دولتی تایلند در محل نمایشگاهی بایتک برگزار شد. در این مراسم سخنرانانی از وزارت انرژی، انجمن خودروهای برقی تایلند، دانشگاه علم و فناوری کینگ مونگ کوت (King Mongkut)، سازمان همایش ها و نمایشگاه‌های تایلند و با حضور سخنران اصلی، آقای پونمیچاو، قائم مقام نخست وزیر و وزیر انرژی تایلند، حضور داشتند.

نگاهی به انرژی‌های تجدید پذیردر آسیای مرکزی

تنوع بخشیدن به منابع تامین نیروی برق و استفاده از انرژی‌های جدید در سالهای اخیر به طور گسترده ای در دستورکار کشورهای آسیای مرکزی به ویژه قزاقستان و ازبکستان قرار گرفته است. قزاقستان به گونه جدی تری از زمان برگزاری نمایشگاه اکسپو- 2017 با عنوان "انرژی آینده" این موضوع را دردستورکار قرارداده است. درمجموع بخش انرژی آسیای مرکزی درحال تغییر است. البته تغییرات مورد انتظار به علت مسائل مالی برخی از پروژه‌های پیش بینی شده و نیز اختلافاتی که میان کشورهای منطقه وجود دارد، ممکن است با سرعت کمتری توام باشد. برخلاف بخش انرژی سنتی منطقه که رقابت قدرتهای بزرگ در آنها نقش مهمی ایفا می‌کند، اجرای پروژه در رابطه با انرژی‌های نو درحال حاضر فراتر از این رقابتها، به ظرفیت کشورهای منطقه برای تامین مالی پروژه‌ها وابسته است.