معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۲

اخبار اقتصادی عربستان (هفته چهارم شهریور ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عربستان طی هفته چهارم شهریور ماه 1399 که توسط رسانه‌ها و نشریات این کشور منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد:

مصاحبه وزیر بازرگانی عربستان با خبرگزاری بلومبرگ در خصوص وضعیت اقتصادی این کشور

ماجد القصبی، وزیر بازرگانی عربستان سعودی روز پنجشنبه 3 مهرماه در مصاحبه با خبر گزاری بلومبرگ اظهار داشت: کاهش قیمت نفت و بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر درآمدهای عربستان تاثیر گذار بوده و در نتیجه دولت را به اعمال اقداماتی از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده واردار کرده است. دو برابر شدن مالیات ها در کوتاه مدت فشار زیادی بر مردم تحمیل کرد اما انجام آن لازم بود. القصبی در پاسخ به این سوال که آیا دولت کاهش هزینه‌ها در آینده را در نظر دارد یا خیر، اذعان داشت: تدابیری برای رشد اقتصادی و کاهش فشار بر مردم در حال بررسی است. شایان ذکر است که کاهش 40 درصدی قیمت نفت، درآمد عربستان را در سه ماهه دوم سال 2020 در حدود 45 درصد کاهش داده است.

کاهش صادرات نفت عربستان سعودی به چین

بنا به اطلاعات منتشر شده از میزان واردات نفت چین، روسیه برای دومین ماه متوالی بیشترین صادرات نفت را به چین داشته است. بنا بر آمار ارائه شده روسیه در ماه اوت 5.8 میلیون تن نفت (1.37 میلیون بشکه در روز) به چین صادرات داشته و این در حالی است که میزان صادرات نفت عربستان به چین برابر با 5.28 میلیون تن ( 1.24 میلیون بشکه در روز ) بوده است.

نامه سفیر عربستان در سازمان ملل به شورای امنیت در خصوص نفت کش «صافر»

عبدالله المعلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل روز چهارشنبه 2 مهرماه در نامه ای به شورای امنیت هشدار داد که نفتکش صافر با حدود 1.1 میلیون بشکه نفت، بیش از 5 سال است در 50 کیلومتری غرب یمن و در ترمینال نفتی راس عیسی متوقف شده و به مرحله بحرانی تخریب رسیده و امکان دارد تا نفت آن به دریا سرریز شود که در این صورت تمام کشورهای دریای سرخ به ویژه یمن و عربستان سعودی را با تهدید جدی روبرو می‌کند. پیش از این سازمان ملل هشدار داده بود که صافر می‌تواند 4 برابر بیش از فاجعه Exxon Valdez در آلاسکا در سال 1989، نفت وارد دریای سرخ نماید.

آغاز حج عمره از 13 مهر و بازگشایی مسجدالنبی در 27 مهرماه 1399

 بنا به اعلام وزارت حج عربستان سعودی، حج عمره برای زائران داخلی عربستان از 4 اکتبر (13 مهرماه) آغاز شده و برای زائران خارجی احتمالاً از ماه آینده بازگشایی خواهد شد. مسجدالنبی نیز در 27 مهرماه با 75 درصد کارکرد به روی نمازگزاران بازمی‌گردد. اپلیکیشن «اعتمرنا» تسهیل کننده این بازگشایی‌ها بوده و سازمان حج عربستان سعودی اعلام کرد که در یک هفته گذشته از طریق این اپلیکیشن، 108041 مجوز انجام عمره برای شهروندان و مقیمان سعودی صادر شده است.

 تقدیر سازمان بهداشت جهانی از عربستان

رئیس سازمان بهداشت جهانی در پیامی‌توئیتری از کمک 90 میلیون دلاری عربستان به این سازمان برای مبارزه با بیماری کرونا و حمایت از کشورهای ضعیف در زمینه بهداشتی، تشکر کرد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما