معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۶

اخبار اقتصادی مولداوی (شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور مولداوی در شهریور ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

ایگور دودون رئیس جمهوری مولداوی در مورد وام روسیه اظهار داشت: اطمینان داریم که این وام را دریافت خواهیم کرد

بر اساس اظهارات دودون رئیس‌جمهوری مولداوی اولین مذاکرات درباره توافق‌نامه ارائه وام روسیه به مولداوی به مبلغ 200 میلیون یورو در ماه سپتامبر انجام شده و قرار است پایان مذاکرات و امضای توافق‌نامه در ماه نوامبر برگزار شود. ایگور دودون در برنامه تلویزیونی رئیس جمهور مسئول است، اظهار داشت: «کار در مورد وام در حال انجام است. وزیر دارایی اطلاع داد که اولین بحث‌های مشخص برخی از اسناد انجام شده است. فکر می‌کنم که در حدود ماه اکتبر مذاکرات در مورد این توافق‌نامه را به پایان می‌رسانیم و قادر به امضای آن خواهیم بود». به گفته رئیس جمهور، مولداوی به این وام احتیاج دارد تا در پایان سال ذخیره داشته باشد و بتواند در شرایط مالی خوبی وارد سال جدید شود. رئیس جمهور گفت: اطمینان داریم که ما این وام را از همکاران روسی خود دریافت خواهیم کرد.

شرکت مگنتک آلمان کارخانه 5 میلیون دلاری در منطقه آزاد اقتصادی بالتی در جمهوری مولداوی افتتاح کرد

وزارت اقتصاد جمهوری مولداوی اعلام کرد، شرکت مگنتک آلمان با سرمایه‌گذاری 5 میلیون دلاری در منطقه آزاد اقتصادی بالتی جمهوری مولداوی یک کارخانه تولیدی افتتاح کرده است. وزارت اقتصاد مولداوی در این خصوص طی بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد این نیروگاه جدید 70 کارمند دارد و از طریق شرکت تابعه محلی Magnetec Components SRL به بهره‌برداری می‌رسد. در این بیانیه آمده است: «در تلاش هستیم شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کنیم و این واقعیت که آنها کشور ما را به عنوان مقصد تجارت انتخاب می‌کنند، تأییدی بر موفقیت ما است».

بر اساس آمار منتشر شده در جمهوری مولداوی، شرکت Magnetec Components SRL در تولید فلزات غیرآهنی، قطعات و موتورهای الکترونیکی، ژنراتور و ترانسفورماتور، کابل‌های فیبر نوری و هم‌چنین در ساخت تجهیزات الکتریکی وسایل نقلیه موتوری تخصص دارد.

بر اساس اعلام رسانه‌های جمهوری مولداوی این کشور گازپروم را به سمت پایین آمدن قیمت گاز سوق می دهد

بنا بر اعلام برخی رسانه‌های جمهوری مولداوی، این کشور علی‌رغم ادعای رئیس جمهور مبنی بر روابط گرم با کرملین در مقایسه با کشورهای اروپایی هزینه بیشتری برای گاز دریافتی از روسیه پرداخت می‌کند. بر این اساس جمهوری مولداوی انتظار دارد شرکت گازپروم قیمت گاز را به 100 دلار در هر هزار متر مکعب کاهش دهد. این کشور اکنون 168 دلار برای هر هزار متر مکعب پرداخت می‌کند که یکی از بالاترین قیمت‌ها برای هزینه پرداخت شده در هر نقطه از اروپا یا کشورهای مشترک‌المنافع است.

جمهوری مولداوی اعلام کرد که قیمت گاز وارداتی ممکن است در سه ماهه چهارم سال جاری به حدود 100 دلار در هر هزار متر کاهش یابد. در عین حال به گفته گازپروم به نقل از رسانه‌های مولداوی این شرکت قیمت‌های خود را برای اتحادیه اروپا به 110 دلار برای سه ماهه دوم در سال 2020 کاهش داد. به موجب اعلام این رسانه‌ها قیمت برخی دیگر از حامل‌های انرژی نظیر بنزین در جمهوری مولداوی در مقایسه با سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع بالاتر از حد  متوسط است.

ایگور دودون با سفیر چین در مورد امکان تهیه واکسن چینی ضد ویروس کرونا گفتگو و تبادل نظر کرد

ایگور دودون از عدم انجام سفرش به چین به دلیل شیوع ویروس کرونا ابراز تأسف کرد. او طی گفتگویی با سفیر چین در کیشی‌نف گفت: «در مورد طیف گسترده‌ای از روابط دوجانبه در مهمترین زمینه‌های مورد علاقه گفتگو کردیم». رئیس جمهوری مولداوی اظهار داشت در جریان گفتگو با سفیر چین به اهمیت امضای توافق‌نامه‌های دوجانبه تاکید کرده است.

در این ملاقات ایگور دودون رئیس جمهوری مولداوی در چارچوب مبارزه مشترک علیه شیوع ویروس کرونا از رهبر چین برای کمک به مولداوی در قالب تجهیزات مختلف حفاظتی در برابر کرونا قدردانی کرد. وی تأکید کرد در گفتگو با سفیر چین در مورد امکان تهیه واکسن ضد کرونا صحبت کرده است. بر اساس اظهارات دودون در حال حاضر  چین در مراحل نهایی آزمایش واکسن ویروس کرونا قرار دارد که می‌تواند تا پایان سال 2020 ارائه شود. در همین راستا وی با سفیر چین در مورد امکان انتقال واکسن به مولداوی برای آسیب‌پذیرترین گروه شهروندان گفتگو کرد.

هم‌چنین دودون پس از این ملاقات یک بار دیگر آمادگی خود را برای آزمایش واکسن روسی بر روی خود اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود که روسیه حداقل صد هزار دوز واکسن تا پایان سال جاری میلادی برای واکسیناسیون داوطلبانه گروه‌های آسیب‌پذیر شهروندان جمهوری مولداوی ارائه نماید.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در جمهوری مولداوی تا اوایل مهر ماه 1399 

  • تعداد کل مبتلایان: 48232                                                                                  
  • تعداد جان‌باختگان: 1244
  • تعداد بهبودیافتگان: 36071
  • تعداد موارد بحرانی: 564

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما