معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۷

مصاحبه مجله دیپلماتیک CorD با وزیر مسکن صربستان

مجله دیپلماتیک CorD در مصاحبه ای با خانم دکتر زورانا میخایلویچ، معاون نخست وزیر و وزیر مسکن، حمل و نقل و ساختارهای زیربنائی صربستان به بررسی ابعاد گوناگون موضوع حمل و نقل و زیرساخت در صربستان پرداخته که اهم اظهارات وی که در پاسخ به پرسش های خبرنگار مجله CorD ارائه گردیده به شرح ذیل می‌باشد.

ساخت و ساز فرصت توسعه ما است

برای ما مهم است که به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، سرمایه گذاری در ساخت بزرگراه‌ها و نوسازی راه آهن، تجدید جاده‌های منطقه‌ای و ملی ادامه دهیم، زیرا این به معنای رشد اقتصادی بالاتر در این سال است، همچنین ایجاد شرایط برای توسعه سریع‌تر در سال‌های آینده خواهد بود.

 خانم زورانا میخایلویچ، معاون نخست وزیر صربستان و وزیر مسکن، حمل و نقل و زیربنائی، با جمع‌بندی سالی که تقریباً رو به پایان است، می‌گوید: "این سال از نظر اقتصادی برای کل جهان، از جمله صربستان دشوار و چالش برانگیز است".

 بسیار مهم است که کارگاه‌های ساختمانی ما، حتی در شرایط اضطراری متوقف نشوند؛ که به ویژه در بزرگترین پروژه‌های زیربنایی قابل مشاهده است. با توجه به اینکه ساخت‌و‌ساز عامل اصلی رشد اقتصادی طی دو سال گذشته بوده است، این نتایج در تولید ناخالص داخلی صربستان مشاهده و منعکس خواهد شد.

 تعداد اندکی از اقتصادها در اروپا، در زمینه رشد اقتصادی امسال نتیجه بهتری نسبت به صربستان داشته‌اند، اما مهم این است که این سرعت را تا پایان سال حفظ نمائیم؛ بنابراین می‌توانیم امسال را به اتمام برسانیم.

 به نظر شما مهم‌ترین پیش شرط حفظ نتایج نسبتاً مطلوب و بازگشت به مسیر رشد اقتصادی عادی در دوره پیش رو چیست؟

بسیار مهم است که دولت صربستان مصمم به ادامه سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها باشد، هم پروژه‌های زیربنایی که قبلاً شروع شده‌اند و هم پروژه‌های صربستان 2025. ما در حال ساخت کریدور Moravian، بزرگراه Sremska Rača-Kuzmin، بزرگراه Ruma-Šabac-Loznica، بخش بزرگراه Milos بزرگ از Preljina به Pozega و بزرگراه Iverak-Lajkovac هستیم. در کنار ساخت بزرگراه‌هایی که قبلاً راه اندازی شده‌اند، ما همچنین قصد داریم به زودی عملیات ساخت اولین بخش بزرگراه Niš-Merdare-Priština، از Niš به Pločnik را آغاز نموده و همچنین انتظار داریم به زودی قرارداد تجاری برای Fruška Gora Corridor امضاء کنیم.

در بخش راه آهن، ما در حال ساخت خط ریلی بلگراد بوداپست هستیم و آماده می‌شویم تا سال آینده مدرنیزاسیون راه آهن بلگراد - نیش را راه‌اندازی کنیم تا در عرض چند سال مسیر راه آهن کاملاً مدرن شده‌ای از کریدور 10 داشته باشیم. علاوه بر این، نوسازی مسیرهای ریلی از Niš تا Dimitrovgrad منعقد شده است، ما در حال کار بر روی اسناد پروژه برای ادامه بازسازی راه آهن Bar از Valjevo به مرز با مونته نگرو هستیم. طراحی پروژه و اسناد فنی نیز برای پیوندهای جاده‌ای سریع السیر در سال آینده، مانندVožd Karađorđe  Sombor-Kikinda ، Kragujevac-Mrčajevci و Požarevac-Veliko Gradište-Golubac، و سایر موارد دیگر آماده خواهد شد. ما در مجموع، بیش از 400 میلیون یورو در انتقال آب سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

در هواپیمایی، ما در حال توسعه سرمایه گذاری در فرودگاه‌های کوچک هستیم، کارهایی که در زمینه ساخت فرودگاه Rosulje در Kruševac و Pranjana در نزدیکی Gornji Milanovac در حال انجام است، در حالی که برنامه‌های دیگر شامل بازسازی فرودگاه Čenej در نزدیکی نوی‌ساد است، تجزیه و تحلیل در مورد ساخت یک فرودگاه جدید در Bor، و ما در فرودگاه Srebrno Jezero [دریاچه نقره ای] به عنوان یک فرودگاه توریستی سرمایه گذاری خواهیم کرد.

اینها همه پروژه‌هایی است که صربستان را قادر می‌سازد تا با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کند، اما ما با آن‌ها تعداد بیشتری از شهرها و مناطق صربستان را با مسیرهای اصلی ترانزیت منطقه‌ای پیوند خواهیم داد، که همه این‌ها پیش شرط‌های مهم توسعه سریع‌تر و یکنواخت‌تر و جذب سرمایه گذاری‌های جدید هستند.

 البته علاوه بر شرایط سیاست اقتصادی و حفظ ثبات بودجه، هر کاری که صربستان برای حفظ ثبات سیاسی انجام می‌دهد امری حیاتی است، زیرا این امر برای رشد اقتصادی نیز مهم است. به عنوان نمونه، پروژه‌های توافق شده در توافق‌نامه اقتصادی امضاء شده توسط رئیس جمهور ووچیچ در واشنگتن، بیش از چهار میلیارد دلار ارزش دارند. به همین ترتیب، گسترش ابتکار "مینی‌شینگن" برای توسعه سریع اقتصادی، رشد تجارت و سرمایه گذاری‌های جدید مهم است.

بسیاری فکر می‌کنند صربستان نمی‌تواند به ورود سرمایه‌های عمده خارجی در دوره پیش رو اتکا نماید. نظر شما چیست؟ در مناطقی که تحت نظر شما هستند نمونه‌هایی از این دست چگونه است؟

زیرساخت‌ها، حوزه‌هایی هستند که در آن بزرگ‌ترین شرکتهای جهان، عملاً از سراسر کره زمین، در صربستان حضور دارند: از شرکتهای اروپایی گرفته تا شرکتهای چینی، آمریکایی، روسی، ترکی و آذربایجانی. به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌ها و تأخیر در اتمام کریدور 10 و سایر پروژه‌ها، صربستان مدت طولانی است که از جریان اصلی حمل و نقل محروم است.

پس از چند دهه، ما در حال سرمایه‌گذاری در مدرن سازی بنادر، معرفی یک سیستم پیشرفته ناوبری برای تردد در رودخانه‌های دانوب و ساوا، سرمایه گذاری در فرودگاه‌ها و نوسازی کنترل ترافیک هوایی، از جمله ساخت جدید برج های کنترلی در بلگراد و نیش هستیم. اینها همه سرمایه گذاری‌هایی است که پایه‌های توسعه سریع‌تر صربستان در دهه‌های آینده را ایجاد می‌کند.

شورای سرمایه گذاران خارجی، امسال هجدهمین سالگرد فعالیت خود را در صربستان گرامی می‌دارد. همکاری خود را با FIC چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما هر ساله به پیشرفت در همکاری می‌رسیم، گاهی اوقات این پیشرفت بزرگتر است، در حالی که گاهی اوقات کوچکتر است. امسال جلسات متعدد زیرگروه‌ها، برای بحث در مورد موضوعات متعدد در زمینه ارز، ساخت و ساز، کشاورزی، مالیات، بازرسی، ایمنی غذا و سایر زمینه‌های مهم، با هدف به روزرسانی برنامه کاری کارگروه برای اجرای توصیه‌های کتاب سفید FIC برگزار نمودیم.

متأسفانه، جنبشی که ما داشتیم به طور ناگهانی توسط بیماری همه گیر COVID 19 شکسته شد، در حالی که FIC خود نیز فاز انتخابات داخلی را پشت سر گذاشت، بنابراین امسال شاید به موفقیت برخی از سال‌های گذشته نرسد. از سوی دیگر، من معتقدم که ما تمام اقدامات لازم را برای یادگیری زندگی در این وضعیت انجام داده‌ایم و مطمئن هستم که سال آینده همه چیزهایی را که امسال از دست رفته است جبران خواهیم کرد.

 تقریباً بدون استثنا، هنگام انجام اصلاحات در حوزه حمل و نقل، شما در بین کتاب‌های سفید بهترین رتبه بندی را دارید. وظایف اصلی را که باید در دوره آینده انجام شود، چه مواردی می‌دانید؟

آنچه مهمترین است، ایجاد تداوم در ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین انجام تلاش‌های مضاعف در توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند است و ما در این زمینه هر ساله نتایج بهتری را ثبت می‌کنیم. از جمله موارد دیگر، ما مدرن‌ترین سیستم را برای نشانه‌ها در حمل و نقل دریایی (buoys ناوبری AtoNs) معرفی کردیم.

اسناد و مدارک پروژه نیز برای ساخت یک مرکز جدید و مدرن در راه آهن در حال آماده‌سازی است؛ در بخش هواپیمایی کشوری، که از دوره قبل وجود داشته است، ما با سرمایه‌گذاری ادامه دادیم برای اینکه بتوانیم همگام با افزایش پیش بینی شده حجم ترافیک پیش برویم. وقتی صحبت از اصلاحات در حوزه حمل و نقل می‌شود، نباید فراموش کنیم که اصلاحات راه آهن در صربستان مورد تحسین قرار گرفته است که هم توسط نهادهای مالی بین‌المللی و هم از سوی اتحادیه اروپا بسیار موفق بوده است.

دبیرخانه دائمی جامعه حمل و نقل در بلگراد سال گذشته تاسیس شد، در حالی که مدیر آن اخیراً منصوب شده است. این نشانه مهمی در ارتباط با اتصال بالکان غربی به جریان حمل و نقل اتحادیه اروپا بود. در این مدت چه کارهایی در این منطقه انجام شده‌است، به خصوص زمانی که این موضوع به راه‌آهن مرتبط است؟

نوسازی راه آهن برای صربستان در اولویت است، و یک موضوع مهم برای جامعه حمل و نقل است. در سطح جامعه حمل و نقل، ما در شرف اتخاذ برنامه اقدام برای توسعه استراتژی راه آهن منطقه هستیم. این اولین گام در جهت توسعه استراتژی مشترک راه آهن برای منطقه بالکان غربی است. ضروری است که راه آهن خوب، با کیفیت و ایمن داشته باشیم، همانطور که برای ما یک بازار راه آهن سالم و با ثبات در سطح منطقه ای مهم است. فقط از این طریق است که می‌توانیم به صورت منطقه ای ارتباط برقرار کنیم و به طور مشترک در حفاظت بیشتر از محیط زیست و برنامه سبز، که به عنوان یک منطقه متعهد شده‌ایم، کمک کنیم. صربستان طی چند سال گذشته بیش از 550 کیلومتر راه آهن ملی و منطقه‌ای را بازسازی کرده است. ارزش سرمایه‌گذاری در بخش راه آهن، از جمله پروژه‌های فعلی و برنامه ریزی شده، بیش از پنج میلیارد یورو است و با تحقق آن‌ها، ارتباطات ریلی با تمام کشورهای همسایه در منطقه را به طور قابل توجهی بهبود خواهیم بخشید. ما همچنین در شرف اتخاذ برنامه اقدام منطقه‌ای برای تسهیل حمل و نقل در سطح جامعه حمل و نقل هستیم. و در اینجا صربستان نیز بسیار فعال است، زیرا اگر مشکل معطّلی و توقیف در گذرگاه‌های مرزی را حل نکنیم یا جریان کالاها و مردم را تسریع نکنیم، زیرساخت‌های حمل و نقل خوب تأثیر واقعی ندارند. در آنجا ما همچنین انتظارات زیادی از جامعه حمل و نقل داریم، زیرا کشورهای اتحادیه اروپا نیز بخشی از این خانواده حمل و نقل را تشکیل می‌دهند. معروف است که بیشترین توقیف وسایل نقلیه حمل و نقل، در مرزهای همسایه‌هایی که عضو اتحادیه اروپا هستند، اتفاق می‌افتد. ما معتقدیم که اتصال منطقه‌ای پشتیبانی از حلّ این‌گونه مسائل باز را فراهم می‌کند.

دیجیتالیزه شدن در وزارت شما چقدر گسترده است؟ جایی برای پیشرفت بیشتر می‌بینید؟

تصویب قانون اصلاحات در زمینه برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز و معرفی مجوزهای الکترونیکی برای صربستان بسیار حیاتی بود. این حوزه تنها یک نمونه از اقدامات دیجیتال‌سازی است. این مدل، همچنین به عنوان مدلی برای اصلاح "کاداستر" در نظر گرفته شد. اصلاح بعدی که ما در حال کار بر روی آن هستیم و برای بهبود فضای کسب و کار مهم است ، اصلاح محیط الکترونیک است. با استفاده از فضای الکترونیک، روند رویه یکسان، عملاً در فرآیند تهیه پیش‌نویس اسناد تنظیم می‌شود. فضای الکترونیکی، داده‌های ثبت شده در املاک و مستغلات را دیجیتالی و به روز می‌کند و پردازش سریع تر، آسان‌تر و کارآمد آن داده‌ها را امکان پذیر می‌کند. علاوه بر این، روش تهیه اسناد برنامه‌ریزی کارآمدتر خواهد شد و در مورد مشارکت شهروندان کیفیت بهتری وجود خواهد داشت، زیرا نگرش در مورد اسناد برنامه ریزی نیز به روش دیجیتالی فعال می‌شود.

هدف نهایی این است که اطلاعات مربوط به ثبت نام املاک و مستندات برنامه‌ریزی را در محدوده فضای الکترونیک ترکیب کنید، تا این داده‌ها به صورت الکترونیکی عمومی ‌شود و در دسترس باشند، به طوری که اطلاعات مربوط به امکانات یا محدودیت‌های مربوط به ساخت و ساز برای هر یک از آن‌ها بدست آید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما