معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۴۸

دومین گزارش رسمی عملکرد دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک در اول سپتامبر 2020 و باگذشت حدود دو سال از دولت، دومین گزارش رسمی عملکرد دولت خود را ارائه کرد. آقای اوبرادور در سخنرانی خود در مورد این گزارش بیش از 1000 صفحه‌ای، مواردی ازجمله مبارزه با فساد و پایان فساد درون دولت، مقابله با بیماری همه‌گیر کوید 19 و پیامدهای آن، مبارزه با جرم و جنایت، برنامه‌های اجتماعی دولت، نظر وی در خصوص محاکمه روسای جمهور سابق، آزادی بیان و ... را برجسته کرد. وی در این سخنرانی گفت از 100 وعده انتخاباتی خود تاکنون 95 وعده تحقق‌یافته است.

 آقای اوبرادور در حالی‌ دومین گزارش عملکرد اقتصادی دولت خود را ارائه کرد که مکزیک با بحران اقتصادی و بحران بهداشتی دست‌وپنجه نرم می‌کند. در حال حاضر در مکزیک تعداد کشته‌ها به بالای 66 هزار نفر و تعداد مبتلایان به بالای 611 هزار نفر رسیده است و گزارش‌های اقتصادی مکزیک در سه‌ماهه دوم سال 2020 حاکی از سقوط 18.7 درصدی اقتصاد نسبت به مدت مشابه 2019 است. بااین‌حال آقای اوبرادور از عملکرد دولت خود در حوزه مبارزه با کرونا ویروس و بحران اقتصادی دفاع کرد و عنوان داشت، مکزیک در حالی با دو بحران اقتصادی و بهداشتی روبرو شد که بهترین دولت در این کشور بر سر کار بود و بنابراین توانست حرکت خود را رو به جلو ادامه دهد.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده از سوی آقای اوبرادور در این سخنرانی به شرح زیر است:

کووید 19، استراتژی دولت و پیامدها:

  • شکی نیست که ما با یک سیستم بهداشتی قوی‌تر با شرایط بهتری بر این بیماری همه‌گیر فائق خواهیم آمد.
  • ما با یک بحران اقتصادی متفاوت و عجیبی روبرو هستیم. اکنون در دولت تمام حمایت‌ها و اعتبارات مستقیماً برای فعال‌سازی مجدد اقتصاد از پایین به بالا اعطا می‌شود و اولویت دولت شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها نیست، بلکه مردم در اولویت نجات قرار دارند. شیوه‌ای که می‌توانم بگویم در دنیا منحصربه‌فرد است. برای تعریف از خود نیست اما در بدترین لحظات که با دو بحران اقتصادی و بهداشتی روبرو هستیم بهترین دولت راداریم و به جلو حرکت می‌کنیم.

برنامه‌های اجتماعی:

  • کمک‌های حمایتی دولت از سالمندان و معلولان: امسال به دلیل همه‌گیری، افراد مسن و همچنین کودکان دارای معلولیت مستمری خود را پیشاپیش دریافت کردند و در مدت هشت ماه گذشته 115 میلیارد پزو به 9 میلیون نفر برخوردار از این برنامه‌ها اختصاص یافت. این‌یک هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است. این‌یک هدیه نیست بلکه اجرای عدالت است.
  • بورس تحصیلی و برنامه جوانان آینده‌ساز: در دولت‌های قبل به جوانان پشت شد و جوانان مورد تبعیض قرار گرفتند. اکنون حق تحصیل و کار برای آن‌ها تضمین‌شده است. آن‌ها دیگر آن‌گونه که با تحقیر "نینی(نه اهل کار و نه اهل تحصیل)" خوانده می‌شدند، نیستند. اکنون آن‌ها دانشجویان بورسیه یا کارآموزانی هستند که با حداقل دستمزد استخدام‌شده‌اند تا بتوانند آموزش ببینند و روبه‌جلو حرکت کنند؛ اجازه نمی‌دهیم جوانان در دام جرم و جنایت بیفتند.
  • دسترسی به اینترنت: پیشرفت و بهبود استفاده از اینترنت برای همگان همچنان ادامه دارد. در حال حاضر امکان اتصال در 26 هزار و 789 منطقه از کشور ایجادشده است و در سال 2021 امکان اتصال در سراسر قلمرو ملی ایجاد خواهد شد.

بحران اقتصادی:

  • پیش‌بینی می‌کنم بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری موقتی باشد و الگوی اقتصادی آن "V" شکل خواهد بود، به این معنی که به‌زودی همان‌طور که اقتصاد نزول داشت به‌سرعت رشد خواهد کرد. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و ما از بدترین شرایط ممکن عبور کردیم و اکنون در حال صعود هستیم. مشاغل از بین رفته در حال بهبود است. روند تولید کم‌کم به حالت عادی بازمی‌گردد و ما در حال رشد هستیم.

ریاضت اقتصادی دولتی و مبارزه با فساد:

  • این دولت با فساد شناخته نخواهد شد و میراث اصلی دولت فساد زدایی از زندگی عمومی مردم مکزیک است و در این مسیر به جلو حرکت می‌کنیم.
  • باگذشت حدود دو سال، اجرای طرح ریاضت اقتصادی و دولت بدون فساد پس‌انداز 560 میلیارد پزویی برای مکزیک به همراه داشته است.

سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ:

  • در زمان بحران اینچنینی (بحران اقتصادی ناشی از کوید 19) اجرایی شدن پیمان تجاری مکزیک، آمریکا و کانادا (تمک) به معنای تقویت فعالیت‌های تولیدی، جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد شغل بالاتر و دستیابی به رفاه بیشتر برای مردم ما است. سفر من به واشنگتن و دیدار با ترامپ باید در چارچوب اجرای این توافق دیده شود. از طرف دیگر ترامپ با ما با احترام رفتار کرد و در این دیدار هم‌وطنانمان را که شرافتمندانه در آمریکا کار و زندگی می‌کنند ستایش کرد.

حمله به دوران حاکمیت نئولیبرال:

  • در 30 سال دوره نئولیبرال حاکم بر مکزیک-از 1988 تا نوامبر 2018 - و در طی پنج دولت گذشته برای 1.18 میلیون کیلومترمربع زمین که معادل با 60 درصد سرزمین ملی است امتیاز بهره‌برداری از معادن کشور صادر شد. اکنون آن نوع تسلیم ویرانگر در مقابل نئولیبرال به پایان خود رسیده است.
  • پایه‌های استقلال فناوری بنیان گذاشته‌شده است و شما دیدید که در مدت کوتاهی و در کنار سایر مشارکت‌ها، توسعه و ساخت اولین دستگاه‌های ونتیلادور 100 درصد مکزیکی که کاربرد آن نجات جان مردم در معرض خطر کوید 19 است، صورت گرفت.

در حوزه امنیت و مبارزه با جرم و جنایت:

  • درزمینه مبارزه با جرم در حال پیشرفت هستیم. یک استراتژی جدید با ارائه کار، تحصیل و رفاه برای افرادی که در معرض خطر جذب شدن از سوی گروه‌های جنایتکار هستند، به‌ویژه برای جوانان، پایه‌ریزی کرده‌ایم. تنها دو جرم قتل عمدی و اخاذی است که به ترتیب 7.9 و 12.7 درصد افزایش‌یافته است و این افزایش عمدتاً به جرائم سازمان‌یافته مربوط است.
  • آقای اوبرادور در این سخنرانی برای معیارهای غیراقتصادی دولت خود نقش ویژه‌ای قائل شد. اگرچه بحران اقتصادی کنونی مکزیک از کوید 19 متأثر شده است اما واقعیت این است، در حالی پیامدهای این بیماری اقتصاد مکزیک را متأثر کرد که در سال اول دولت اوبرادور این کشور از مشکل اقتصادی رنج می‌برد و تولید ناخالص ملی این کشور در سال 2019 برای اولین بار در 10 سال گذشته دچار انقباض سالانه شد.
  • اوبرادور از ابتدای شروع دولت خود بر برگزاری یک نظرسنجی عمومی‌پس از گذشت سه سال از دولت (در سال 2021) برای ماندن در قدرت و یا خروج از قدرت اصرار دارد. کوید 19 و پیامدهای ناشی از آن به‌عنوان یک عامل بیرونی و خارج از کنترل دولت فرصت مناسبی برای دولت اوبرادور به‌منظور توجیه ناکامی‌های اقتصادی دولتش ایجاد کرده است.
  • آقای اوبرادور در حالی الگوی رشد اقتصادی مکزیک را V شکل می‌داند که آقای آرتور هررا وزیر خزانه‌داری دولت وی در هفته جاری اعلام کرد نباید انتظار رشد بالا در سال 2021 را داشته باشیم و اقتصاد مکزیک در سال 2020 و 2021 یکی از بالاترین رکودهای خود در قرن گذشته و از سال 1932 مواجه خواهد شد.
  • اگرچه اوبرادور در توجیه سفر خود به آمریکا به رفتار محترمانه ترامپ و تمجید او از مکزیکی‌هایی که در خاک آمریکا حضور دارند نام برد اما به نظر می‌رسد تغییر در رفتار ترامپ در قبال مکزیک رخ نداده است و بر مواضع خود در خصوص مکزیک پافشاری می‌کند. به‌عنوان‌مثال اخیراً مجدداً ترامپ بار دیگر بر موضوع پرداخت هزینه ساخت دیوار از سوی مکزیکی‌ها تأکید و پیشنهاد وضع عوارض بر خودروهای عبوری که از مکزیک وارد آمریکا می‌شوند را به‌عنوان شیوه‌ای برای تأمین مالی را مطرح کرد.
  • در نظرسنجی که از سوی موسسه د لاس هراس مکزیک در خصوص عملکرد دولت اوبرادور و محبوبیت او پس از ارائه این گزارش انجام شد، مشخص گردید همچنان بخش قابل‌توجهی از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی از آقای اوبرادور حمایت می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی 60 درصد افراد از عملکرد دولت حمایت کردند؛ اما این میزان از حمایت در مقایسه با اولین گزارش سالانه دولت که حمایت‌ها به میزان 71 درصد بود نمایانگر کاهش 11 درصدی و نسبت به گزارش 100 روزه ابتدایی دولت که حدود 80 درصد بود نشان از کاهش 20 درصدی است و از این رو شواهد بر کاهش محبوبیت ابتدایی او دلالت دارد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما