معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

روند افزایش نرخ بنزین و گازوئیل در اتیوپی

وزارت بازرگانی افزایش مجدد قیمت بنزین و گازوئیل را اعلام کرد. قیمت بنزین شاهد جهش چهار بئر به 82.6 Br برای هر لیتر و قیمت گازوئیل نیز با همین میزان افزایش به 83.74 Br در لیتر رسید.

وضعیت اقتصادی اسپانیا در گزارش مجمع جهانی اقتصاد

بر اساس هفدمین گزارش ریسک های جهانی منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد در تاریخ 11 ژانویه 2022، مهم ترین تهدیدهای موجود برای اقتصاد اسپانیا در سال جاری شامل بحران‌های اشتغال، جمعیت، رکود اقتصادی طولانی مدت و بدهی می‌شوند.

اعطای اعتبار 961 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول به زیمبابوه

وزیر دارایی و توسعه اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی زیمبابوه تأیید کردند که کشورشان اعتبار961 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول (IMF) را دریافت کرده است.

اخبار اقتصادی کوبا (فروردین 1400)

آخرین اخبار اقتصادی کوبا و جمهوری دومینیکن در فروردین ماه 1400 بویژه در ارتباط با موضوع همه گیری پاندمی‌کرونا که در مطبوعات آن کشور منتشر شده است به شرح زیر می‌باشد:

پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی COVID-19 بر اقتصاد صربستان

مجله دیپلماتیک CorD چاپ صربستان اخیرا با آقای میلویکو آرسیچ Milojko Arsić، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه بلگراد گفت و گویی پیرامون پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی COVID-19 بر اقتصاد این کشور اروپای مرکزی بعمل آورده است که برگردان آن در پی خواهد آمد .

معضل تولیدواکسن در ایتالیا

پنهان شدن در پشت پرده بی فایده است. ایتالیا ، مانند اکثر کشورهای اروپایی ، با واکسن‌های ضد کووید مشکل بزرگی دارد. سیستم سهمیه بندی که توسط بروکسل تنظیم شد ، سیستمی‌که در تئوری باید به هر دولت اجازه می داد دوزهای کافی برای ایمن سازی جمعیت مربوطه خود را دریافت کند ، بلافاصله نابود شد. دقیقاً ، از آنجا که برخی از رسانه‌ها وجود توافق نامه‌های دو جانبه امضا شده بین کشور های خاص و شرکت های دارویی را برای دستیابی به دوزهای اضافی فاش کرده اند.

اخبار کرونا در برزیل (اسفند ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی کرونایی روزنامه‌ها و رسانه‌های برزیل در اسفند ماه 1399 به شرح زیر اعلام می‌گردد.

گزارش استفاده از واکسن چینی در مجارستان

به دنبال اعلام رسمی چین مبنی بر ساخت واکسن کوویدو-19 ، مجارستان در زمره نخستین کشورهای اروپای مرکزی ، تمایل خود را برای استفاده از واکسن سینوفارم اعلام کرد. با گذشت زمان و وجود برخی از مشکلات فنی و تکنیکی در تامین واکسن‌های اروپایی و آمریکایی مانند مدرنا و فایزر ، از جمله تعلل اتحادیه اروپا در سفارش این واکسن‌های کرونا برای کشورهای عضو و نحوه نگهداری آن در دمای بسیار پائین ، تلاش دولت های عضو از جمله مجارستان را در تامین واکسن از چین و روسیه را گسترده تر ساخت. .

کاهش قابل ملاحظه فعالیت های شرکت هوائی جدید آلیتالیا (ITA)

شرکت هوایی جدید ایتالیا که پس از ورشکستگی آلیتالیا و نظارت کمیسر ویژه دولت تشکیل شد، تا عملیاتی شدن با چالش های جدیدی روبرو می‌باشد. این شرکت که بنام ITA شناخته می‌شود، به جهت جلوگیری از ضرر و زیان مزمنی که شرکت قبلی با آن روبروشد، مقرر شد با ساختاری جدیدوکاملا به روز و مشارکت رقبای اروپاییش شکل بگیرد. بر طبق برنامه دولت قبلی (کونته) این شرکت که مراحل قانونی خود را طی ماههای اخیر طی نمود، انتظار میرفت تا اول سال آینده عملیاتی شود،اما با تغییر دولت و احتمالا تغییر نگرشها و تامین بودجه مورد جهت تسویه حسابهای قبلی و تعدیل کارکنان، این امر به تعویق افتاد. روزنامه کوریره دلاسرا در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته که ذیلا ارائه می‌شود.

روند تدریجی بهبود صادرات اسپانیا در پرتو تداوم بحران کرونا

بر اساس گزارش منتشره در نشریه اقتصادی سینکو دیاس اسپانیا، آسیب ناشی از کووید19در بخش صادرات این کشور به اندازه دیگر بخش های اقتصاد نبوده است. بر اساس آخرین آمار منتشره توسط وزارت صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا در 10 ماهه نخست سال 2020، میزان صادرات به نسبت مدت مشابه در سال قبل با کاهشی برابر 11.9% مواجه شده و رقم آن طی این مدت به 213 میلیارد و 683 میلیون یورو رسیده است. این میزان کاهش با توجه به سقوط فعالیت های اقتصاد جهانی در فصل بهار به دلیل شیوع بیماری کووید 19 (اسپانیا در ماه آوریل تنها 13% فروش معمول خود را به خارج از کشور داشته است) قابل درک می‌باشد، اما با این وجود، بخش صادرات در اسپانیا با قدرت بیشتری در مسیر بهبودی حرکت می‌کند.