معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی ژاپن ( نیمه دوم تیرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی ژاپن در نیمه دوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل است:

 خسارت کشاورزى و شیلات ناشى از سیل و سیل زدگى بالاى 7.11 میلیارد ین تخمین زده مى شود

بنابه گزارش وزارت کشاورزى ژاپن، خسارت کشاورزى، جنگلدارى و شیلات ناشى از سیل اخیر در 30 استان بالاى 7.11 میلیارد ین تخمین زده مى شود. خسارت محصولات کشاورزى از جمله برنج حدود 20 میلیون ین، تأسیسات کانال آب کشاورزى و آبیارى 4.1 میلیارد ین، جنگلدارى 6.9 میلارد ین برآورد شده است. در زمینه شیلات، خسارت به کشتى ها و بنادر ماهیگیرى در استان‌هاى فوکوئوکا و میازاکى مشاهده شده است. پیش بینى مى شود که مبلغ خسارت مذکور افزایش یابد.

 دولت ژاپن  بمنظور جلوگیرى از افشاى اطلاعات مربوط به آب هاى کشورش ، از پروژه‌هاى نیروگاه بادى دریایى چینى ها را اخراج مى کند؛ 

دولت ژاپن براى اجراى پروژه‌هاى نیروگاه بادى دریایى که انتظار مى رود از این پس توسعه و گسترش یابد، به منظور جلوگیرى از افشاى اطلاعات مربوط به آب هاى کشورش به خارج از کشور، صرفا به شرکت هاى داخلى مجوز لازم را صادر مى کند. همچنین در صورت استفاده از کشتى هاى خارجى براى بررسى دریایى توسط شرکت ها، اخذ موافقت قبلى دولت الزامى مى شود. ژاپن در واقع از لحاظ امنیت اقتصادى درصدد اخراج شرکت هاى چینى از پروژه فوق مى باشد. 

 همکارى جترو با گروه على باباى چین؛ کمک به گسترش مسیرهاى فروش شرکت هاى کوچک و متوسط داخلى

جترو، سازمان توسعه تجارت ژاپن جهت کمک به شرکت هاى کوچک و متوسط که در اثر کرونا قادر به حضور در جلسات تجارى در خارج از کشور نیستند، با همکارى گروه على باباى چین در زمینه شرکت در نمایشگاه‌هاى اینترنتى تسهیلاتى فراهم نموده، و از این طریق مسیر فروش آن شرکت ها به کشورهاى خارجى را گسترش مى دهد. 

بخش هاى دولتى و خصوصى جهت کمک به توسعه LNG در آفریقا وام 5.1 تریلیون ین اعطا مى کند

در پروژه توسعه LNG در موزامبیک آفریقا که شرکت میتسویى و سازمان ملى فلزات، نفت و گاز ژاپن (JOGMEC) سرمایه گذارى مى کنند، بانک همکارى هاى بین المللى ژاپن (JBIC) و سه بانک بزرگ خصوصى به طور مشترک وام 14 میلیارد دلارى را اجرا مى کنند. آژانس بیمه صادرات و سرمایه گذارى ژاپن (NEXI) وام مذکور را بیمه مى کند. پروژه مزبور همه مراحل از تولید تا انتقال را پوشش مى دهد و برنامه ریزى شده که از سال 2024 سالیانه 12 میلیون تن LNG را تولید نماید.

  دولت ژاپن پرداخت سوبسید به شرکتهایی را که از چین خارج شوند را آغاز نمود

دولت ژاپن پرداخت سوبسید به شرکتهایی را که اقدام به سرمایه گذاری در داخل ژاپن و یا کشورهای جنوب شرق آسیا  نمایند را به عنوان اقدامی در جهت کاهش وابستگی به تولید در چین، آغاز نمود. 57 شرکت ژاپنی از جمله شارپ مبلغ 536 میلیون دلار یارانه از دولت برای سرمایه گذاری در تولید محصولات خود در ژاپن دریافت می نمایند. 30 شرکت دیگر نیز برای سرمایه گذاری در تایلند، ویتنام و میانمار و سایر کشورهای جنوب شرق اسیا سوبسید دریافت خواهند نمود.

اعلام کمپین سفرهای داخلی در ژاپن (برو به سفر)

با اعلام کمپین سفرهای داخلی و پرداخت یارانه دولتی به شهروندان برای سفر در داخل ژاپن، بیم گسترش و انتقال کرونا به ویژه از پایتخت به سایر نقاط افزایش یافته است.

در نشست وزرا و مسئولین مربوطه در دولت در روز پنج شنبه گذشته برای محدود کردن کمپین برو به سفر به توافقاتی رسیدند. فرماندار توکیو احیای برنامه‌های اقتصادی، زمانبندی و روش های آن را زیر سئوال برد. وزیر اقتصاد ژاپن نیز در مصاحبه ای اعلام نمود که می‌پذیریم که شهر توکیو به صورت موقت از این کمین خارج شود اما به مردم نمی‌گوییم که در خانه بمانند . خانوارها می‌توانند در صورت اعمال احتیاط های لازم از مرخصی استفاده نمایند

 درخواست لندن از توکیو برای جایگزینی شرکت هوآوی چین در پروژه 5G

دولت انگلیس از ژاپن خواسته است تا شبکه 5G مورد نیاز این کشور را بدون تکنولوژی شرکت هواوی چین بسازد. مقامات انگلیسی و ژاپنی دو روز پس از آنکه لندن اعلام نمود تجهیزات هواووی تا سال 2027 از شبکه 5G این کشور کنار گذاشته شود، با یکدیگر ملاقات نمودند.  این اقدام منعکس کننده تلاش های لندن برای ایجاد تجهیزات جدید برای تقویت رقابت و کمک به کاهش هزینه‌های شرکت های بیسیم در آن کشور می‌باشد. وزیر دیجیتال انگلیس اعلام نموده است که این کشور با همپیمانان خود برای تقویت رقبای هوآوی کار می نماید. وی از کشورهای فنلاند، سوئد، کره جنوبی و ژاپن نام برده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما