معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۵- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸
تعداد بازدید:238 25 اردیبهشت 1399 - 07:00
برگزاری وبینار بین المللی

راه حل های اقتصادی و مالی اسلامی‌ برای مهار تأثیر ویروس Covid-19 بر صنعت جهانی حلال

در تاریخ 9 اردیبهشت 1399 سمیناری مجازی با عنوان : (Islamic Economy and Finance Solution on The Impact of Covid-19 on Global Halal Industry) یا تأثیر ویروس Covid-19 بر صنعت جهانی حلال و راه حل های برگرفته از اقتصاد و مالیه اسلامی‌برای مقابله و مهار این ویروس برگزار گردید. این وبینار توسط کمیته ملی اقتصاد و مالیه اسلامی اندونزی (National Committee for Islamic Economy and Finance )، انجمن اقتصاددان‌ های اسلامی اندونزی The Indonesian Association of Islamic Economist :IAEI و دانشگاه منطقه ای شهر مدان برگزار شد.

پانلسیت ها و سخنرانان این سمینار نیز عبارت بودند از :

1- پروفسور  Laurent Marliere ، مشاور بازارهای نوظهور و رئیس  IsFin

2- پروفسور Irwandi Jaswir، از دانشگاه بین المللی اسلامی اینهارت مالزی

3- آقای Rafiuddin Shikhoh، رئیس و مدیر شرکت دینار استاندارد ( Dinar Standard)

4- پروفسور  Jonathan Wilson، متخصص برندینگ حلال از دانشگاه رجنت لندن (Regent’s University London)

اهم مطالبی که از سوی سخنرانان در این سمینار آنلاین مطرح شد، به شرح ذیل می‌باشد:

- شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر صنعت حلال (تاثیر این ویروس بر صنعت حلال مانند تاثیر بر سایر صنایع می‌باشد و باعث رکود برخی از آنها و رونق برخی صنایع و بازارها می‌باشد.)

- شیوع ویروس کرونا همزمان چالش ها و فرصت هایی را ایجاد کرده است.

- در زمان همه گیری جهانی Covid-19 ، بیوتکنولوژی پزشکی ، اقتصاد دیجیتال و توانمندسازی شرکت های کوچک و متوسط اولویت و ضرورت پیدا کرده است.

- ضرورت تحقیق و توسعه (R&D) برای یافتن درمان و راه حل های احیای اقتصادی دوچندان شده است.

- صنعت حلال به طور کلی متأثر از بخش های مختلف این صنعت است. با شیوع این ویروس هر بخشی تحت تاثیرات متفاوتی بوده است بنابراین برای مقابله با تاثیرات این ویروس، هر بخش به یک پاسخ و رویکرد خاص خود نیاز دارد. مثلا صنعت سفر حلال یا صنعت غذای حلال به همان اندازه صنعت تأمین مالی اسلامی یا صنعت مد تحت تاثیر قرار نگرفته اند.

- در شرایط جدید باید استراتژی جدید تعریف کرد، ازجمله تطبیق کانال توزیع با تأمین کنندگان محلی و دیجیتال شدن و آنلاین شدن اهمیت پیدا کرده است. خدمات یا محصولات شما باید با نیازهای جدید مشتریان سازگار شوند. تغییراتی برای بخش خدمات و همچنین برای "تحویل" این خدمات ایجاد خواهد شد.

- همانند گذشته امکان شبکه سازی و حضور در مجامع و نمایشگاه‌های پرجمعیت نمی‌باشد. باید از شبکه سازی انبوه به سمت ملاقات ها و همسان گزینی تجاری (matchmaking) فردی اقدام کرد.

- مهارت های برقراری ارتباطات دیجیتال خود را افزایش دهیم. همچنین باید بر بازاریابی دیجیتال تمرکز کنیم.

- صنعت گردشگری حلال و تامین مالی اسلامی‌بیشترین آسیب را از شیوع این ویروس متحمل شده اند اما صنایع غذا و دارو رشد داشته اند.

- بحث امنیت غذایی اهمیت بیش از پیش پیدا کرده است و برخی کشورها منابع تولید خوبی دارند اما برخی کشورها با بحران تامین مواد غذایی روبرو هستند. مشاهده می‌کنیم تمرکز بر تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات افزایش یافته است.

- این وبینار دربستر Microsoft Teams Meeting  برگزار و همزمان به صورت زنده از شبکه یوتیوب پخش گردید.

- دو فایل از ارائه‌هایی که در این وبینار ارائه شده است در بخش ضمایم به زبان انگلیسی آمده است؛

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما