معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

نگاهی به صنعت حلال ویتنام

ویتنام به عنوان یکی از تولید کننده‌های اصلی مواد غذایی در جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود و با دارا بودن مرز مشترک دریایی با اندونزی - به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان-، در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد تا از طریق تامین تقاضای رو به افزایش محصولات حلال؛ بتواند حضور قوی تری در این حوزه داشته باشد. اولویت ویتنام در حوزه حلال، تلاش برای تولید و صادرات غذای حلال به دو بازار بزرگ مسلمان در منطقه آسه‌آن، یعنی مالزی و اندونزی است و البته با وجود تقاضای قوی منطقه‌ای برای محصولات حلال، شرکت‌های ویتنامی‌برای نفوذ به بازار دچار برخی مشکلات هستند.

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فرآیند صدور گواهی حلال در اندونزی

بر اساس قوانین اندونزی کلیه مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد شیمیایی، بیولوژیکی و محصولات مرتبط اصلاح شده ژنتیکی باید گواهی حلال را قبل از تولید یا ورود به اندونزی از آژانس تضمین محصولات حلال(BPJPH) این کشور اخذ نمایند. در این گزارش نگاهی به مراحل و فرآیندهای صدور گواهی حلال در اندونزی شده است.

برنامه اندونزی برای صنعت محصولات حلال

اندونزی بعنوان بزرگترین کشور دارنده جمعیت مسلمان جهان طی دو دهه اخیر تلاش گسترده ای را برای تامین محصولات حلال از جمله مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی بعمل آورده است.

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بازتاب رسانه ای برگزاری کنفرانس تجارت حلال ایران و کرواسی

اولین کنفرانس سه روزه تجارت حلال ایران و کرواسی (جنوب شرق اروپا) که طی روزهای 28 تا 30 خرداد 1401 در تهران برگزار شد، در برخی سایت ها و خبرگزاری‌های اقتصادی کرواسی بازتاب داشت که به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه حل های اقتصادی و مالی اسلامی‌ برای مهار تأثیر ویروس Covid-19 بر صنعت جهانی حلال

در تاریخ 9 اردیبهشت 1399 سمیناری مجازی با عنوان : (Islamic Economy and Finance Solution on The Impact of Covid-19 on Global Halal Industry) یا تأثیر ویروس Covid-19 بر صنعت جهانی حلال و راه حل های برگرفته از اقتصاد و مالیه اسلامی‌برای مقابله و مهار این ویروس برگزار گردید. این وبینار توسط کمیته ملی اقتصاد و مالیه اسلامی اندونزی (National Committee for Islamic Economy and Finance )، انجمن اقتصاددان‌ های اسلامی اندونزی The Indonesian Association of Islamic Economist :IAEI و دانشگاه منطقه ای شهر مدان برگزار شد.