معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۱/۲۰- ۰۸:۲۰ - مشاهده: ۸۵۷

تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر اقتصاد جهانی

سال 2020 سالی است که برخی از فن آوری‌های پرتحرک انقلاب صنعتی چهارم به بلوغ کامل رسیده و شروع به تحقق وعده خود می‌کنند. در حالی که این اقدام باعث افزایش سود برای شرکت هایی می‌شود که می توانند به طور مؤثر از این فن آوری‌ها برای مدل های جدید در تجارت استفاده کنند. تا سال 2022، بیش از 60٪ تولید ناخالص داخلی جهان دیجیتالی می‌شود و حدود 70٪ ارزش جدید ایجاد شده در اقتصاد طی یک دهه آینده بر اساس سیستم عامل های دیجیتالی فعال خواهند شد. با توجه به توسعه فن آوری، کشورها برای مقابله با تحریم های اقتصادی، به فکر استفاده از ارزهای دیجیتالی در اقتصاد و تجارت افتاده اند. چین «یوان دیجیتال» را در مرحله آزمایش قرار داده است.

«انقلاب صنعتی چهارم»[1] به سرعت باعث ایجاد تحول در هر بخش می­ شود. تا سال 2022، بیش از 60٪ تولید ناخالص داخلی جهان دیجیتالی می­ شود. حدود 70٪ ارزش جدید ایجاد شده در اقتصاد طی یک دهه آینده بر اساس سیستم عامل­ های دیجیتالی فعال خواهد شد. در حالی که حدود 50٪ از جمعیت جهان به هیچ وجه در اقتصاد دیجیتال شرکت نمی­ کنند. «زویکا کریگر»[2] در مقاله ای با عنوان «9 دلیل خوش بین بودن به تکنولوژی در سال 2020» در تاریخ 17 ژانویه 2020 در وب سایت «مجمع جهانی اقتصاد»[3] می نویسد: سال 2020 سالی است که برخی از فن آوری‌های پر تحرک انقلاب صنعتی چهارم به بلوغ کامل می­رسند و شروع به تحقق وعده خود می­کنند. در حالی که این اقدام باعث افزایش سود برای شرکت هایی می­ شود که می­توانند به طور مؤثر از این فن آوری‌ها برای مدل های جدید در تجارت استفاده کنند. آن چه که این تحولات را واقعاً انقلابی جلوه می­دهد، توانایی آن‌ها برای مقابله با برخی از مهم ترین چالش ­های جهان است.

یک گزارش منتشر شده از شرکت VISA  نشان می­دهد که پرداخت­ های دیجیتال بین سال های 2011 تا 2015،  معادل 296 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی در 70 کشور جهان افزوده است و به صاحبان مشاغل کوچک و متوسط اجازه دسترسی سریع تر به درآمد را می­ دهد و زمینه­ های سرمایه ­گذاری مجدد در مشاغل را فراهم می­کند. سیستم­ های پرداخت دیجیتال با کاهش فرار مالیاتی و فساد ، اقتصاد شفاف تری را ایجاد می­کنند.

ظهور ارزهای دیجیتالی در تعداد بی­شمار و اشکال مختلف از «بیت کوین» گرفته تا «لیبرا»[4]ی فیس­بوک باعث شده است تا جامعه جهانی برای ایجاد یک سیستم نظارتی مناسب و یکپارچه تلاش کند. به همین منظور مجمع جهانی اقتصاد از کنسرسیوم جدیدی که در اجلاس داووس با هدف دستیابی به چالش ها با رویکرد بین المللی معرفی شد، رونمایی کرد. کنسرسیوم به دنبال یافتن راه‌هایی برای افزایش نظارت، کارآیی، سرعت، قابلیت بهره برداری و شفافیت خواهد بود.

«تیم موریسون»[5] در مقاله ای با عنوان «دلار نیازمند یک بروزرسانی دیجیتالی است» در فارن پالیسی به تاریخ 24 ژانویه 2020 می نویسد: رئیس جمهور چین شی جینپینگ، ارز دیجیتال را به عنوان هدف اصلی نوآوری برای کشورش تبدیل کرده است. او گفته است آن‌ها باید از بلاک چین[6] به عنوان پیشرفتی مهم برای نوآوری مستقل استفاده کنند ... مسیرهای اصلی را روشن کنند، سرمایه ­گذاری را افزایش دهند ... و توسعه آن را تسریع بخشند. بلافاصله پس از این بیانیه، کنگره ملی خلق چین به عنوان ساختار اصلی قانونگذاری در این کشور ، قانون جدید رمزنگاری را تصویب کرد تا چارچوبی برای یک سیستم نظارتی برای یک ارز دیجیتال ملی چین ایجاد کند. اکنون بنا به اعلام بانک خلق چین، این ارز دیجیتالی چینی به اصطلاح «یوان دیجیتال» آماده آزمایش است. در حالی که واشنگتن در مورد اجازه استفاده از ارز دیجیتال در سیستم مالی ایالات متحده تمرکز کرده است، چین با جدیت در حال پیشبرد این زمینه است.

پی نوشت :

[1] انقلاب صنعتی اول از آب و انرژی بخار به منظور مکانیزه کردن تولیدات استفاده نمود. انقلاب صنعتی دوم از قدرت الکتریسیته به منظور تولید انبوه بهره برد. سومین انقلاب صنعتی از علم الکترونیک و فنآوری اطلاعات به منظور تولید خودکار استفاده نمود. انقلاب چهارم صنعتی بر پایه‌های انقلاب سوم بنا نهاده شده است و شامل همجوشی فن آوری‌های مختلف است که مرزهای زیستی، دیجیتال و فیزیکی را در می‌نوردد.

[2] Zvika Krieger

[3] https://www.weforum.org/

[4] Libra

[5]Tim Morrison

[6] blockchain

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما