معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۰۳

افزایش ثروتمندان و فقرا در پاندمی‌کرونا

بر اساس آخرین گزارش ثروت شرکت "نایت فرانک"، در مقطع زمانی بین ماه‌های مارس و ژوئن 2020، اموال افرادِ با دارایی خالص بالا، به میزان 4 الی 5 درصد کاهش یافت.

بر اساس آخرین گزارش ثروت شرکت "نایت فرانک" (که یک شرکت تحقیق و مشاوره املاک و مستغلات جهانی است)، در مقطع زمانی بین ماه‌های مارس و ژوئن 2020، اموال افرادِ با دارایی خالص بالا ، بعبارتی افرادی با ثروت بیش از 30 میلیون دلار ، به میزان 4 الی 5 درصد کاهش یافت. اما سپس ارزش اموال منقول و غیر منقول به حدی افزایش یافت که شمار افرادِ با داریی خالص بالا به میزان 2.4 درصد در سال 2020 افزایش یافته و به 521.653 نفر در سراسر جهان رسید. طبق این گزارش، 36 درصد میلیاردرهای دلاری در آسیا، 31 درصد در آمریکای شمالی و 18 درصد در اروپا و در کنار آنها 42 درصد میلیونرهای دلاری در آمریکای شمالی، 29 درصد در اروپا و 22 درصد در آسیا زندگی می‌کنند. در واقع تعداد کسانی که بیش از 30 میلیون دلار دارایی دارند با نقطه اوج 12 درصدی در آسیا و افت فقط در روسیه (21درصد)، آمریکای لاتین (14درصد) و خاورمیانه (10درصد)، در بیشتر نقاط جهان افزایش یافته است.  

به نظر می رسد اوضاع برای ثروتمندان بالای 30 میلیون دلار ایتالیایی که تعدادشان در سال گذشته 3 در صد کم شده و به 10441 نفر رسیده، چندان خوب نیست (البته شمار آنها در فرانسه 9 درصد، در اسپانیا 14 درصد و در یونان 33 درصد کاهش یافته است). این در حالیست که از طرف دیگر تعداد چینی‌های با دارایی خالص بالا به میزان 16 درصد (در آمریکا 4 درصد و در آلمان 3 درصد) افزایش یافته است. مطالعات بعمل آمده از سوی شرکت "نایت فرانک" نشان می دهد چه مقدار ثروت برای پیوستن به گروه 1 درصدی ثروتمندترین افراد جهان، لازم است. برای ملحق شدن به این گروه، در ایتالیا 1.4 میلیون دلار، در مونته کارلو 7.9 میلیون دلار ، در سوئیس 5.1 میلیون دلار، در آمریکا 4.4 میلیون دلار و در هند 60 هزار دلار لازم است.

از سوی دیگر در ارتباط با فقرا، بانک جهانی تخمین زده است که در سال 2020، 119 الی 124 میلیون نفر در جهان به دلایل ناشی از پاندمی دچار فقر شده اند. البته هیچ رابطه مستقیمی میان افزایش شمار افراد بسیار ثروتمند و افراد بسیار فقیر وجود ندارد. اینطور نیست که اگر کسی ثروتی به دست آورد، دیگری ثروتی از دست می دهد. اما بدیهی ست پس از گذشت بیست سال که طی آن تعداد ثروتمندان سیر افزایشی و شمار فقرا روند کاهشی داشت، ظرف یک سال (سال گذشته) که در آن ثروت جدیدی در سطح جهانی ایجاد شده، پاندمی اثرات متفاوتی داشته است. این احتمال وجود دارد که دارایی افراد ثروتمندتر در سال 2021 نیز بیشتر شود ولی از طرف دیگر بانک جهانی پیش بینی کرده است که تعداد فقرا امسال نیز 20 الی 40 میلیون نفر دیگر افزایش خواهد یافت.           

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها