معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

راه اندازی منطقه تجاری ارز دیجیتال در راس الخیمه

امارت راس الخیمه اقدام به راه اندازی منطقه تجاری ارز دیجیتال نمود.

اقدامات سازمان تنظیم مقررات دارایی‌های مجازی در دبی

سازمان تنظیم مقررات دارایی‌های مجازی (VARA) در دبی، فرایند افزایش حفاظت از مشتریان در معاملات ارزهای دیجیتال، از طریق بهبود رویه‌های ارزیابی و گسترش دامنه نظارتی خود را اعلام کرده است.

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم شهریور1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل خواستار توقف رشد ارزهای دیجیتال در کشورهای در حال توسعه شد

سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، UNCTAD، در سه گزارش سیاستی که 10 اوت منتشر شد، خواستار اقدام برای محدود کردن ارزهای دیجیتال در کشورهای در حال توسعه شده است. این آژانس هشدار داد اگرچه ارزهای دیجیتال به برخی افراد و موسسات سودهایی داده اند، اما دارایی مالی ناپایداری هستند که می‌تواند خطرات و هزینه‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد. UNCTAD گفت که منافع آن‌ها برای برخی تحت الشعاع تهدیداتی است که برای ثبات مالی، بسیج منابع داخلی و امنیت سیستم های پولی ایجاد می‌کنند.

تلاش ترکیه برای اصلاح و تامین امنیت ساختار بازار ارزهای دیجیتالی در کشور

اختلاس 2 میلیارد دلاری در یکی از بورسهای رمز ارزهای دیجیتالی در ترکیه توجه کارشناسان اقتصادی و مسئولین دولتی را به ساختارهای موجود در این بخش در کشور به خود جلب کرد . این اختلاس موجب ایجاد نگرانی در خصوص استفاده از پلاتفرهای دیگر در بخش ارزهای دیجیتالی در کشور شده و سرمایه گذاران این بخش از دولت ترکیه خواسته اند تا هر چه زودتر با تبیین یکسری مقررات و اعمال تمهیدات و سیاستهای لازم امنیت بازارهای ارزهای دیجیتالی در کشور را فراهم نماید .

رویکرد جدید بانک مرکزی ترکیه در تولید و استفاده از رمز ارزها

چین، روسیه، کانادا، سوئیس، ترکیه و برخی کشورهای دیگر به استفاده از رمز ارزها روی آورده‌اند و هر روز رکوردهای جدیدی در خصوص ارزهای دیجیتال شکسته می‌شود.

مفهوم و چگونگی کارکرد یوآن دیجیتال در چین

جمهوری خلق چین بعنوان دومین اقتصاد جهان همزمان به افزوده شدن چالش‌هایش با امریکا به ویژه در حوزه مالی – تجاری در اوت 2019 اعلام نمود رمز ارز ملی خود را در فرم یوآن دیجیتال ارائه خواهد کرد. از نظر برخی تحلیلگران اقتصادی، طی دو دهه آینده بانک مرکزی چین یوآن را به ارز دیجیتال تبدیل خواهد نمود و مردم این کشور به جای رمز ارزهای دیگر، از e-RMB یا یوآن دیجیتال استفاده خواهند کرد. استفاده از ارز دیجیتال ملی در چین، با توجه به وسعت اقتصادی و تبادلات تجاری این کشور در سراسر جهان تحولی تاریخی در سیستم مالی بین المللی و تهدید جایگاه دلار در آینده بشمار می‌رود. متن زیر ضمن توضیح مفهوم و چگونگی کارکرد رمز ارزها نگاهی به سیاست چین در این ارتباط دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با «شرق»

جناب آقای غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با روزنامه صبح «شرق» که با تیتر " نگران لباس ‌‌آبی‌ها هستیم " در صفحه اول این روزنامه در تاریخ 3 تیر ماه 1399 به چاپ رسیده به موضوعات مختلفی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و روابط اقتصاد خارجی پرداخته اند که متن کامل این مصاحبه در پی خواهد آمد :

تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر اقتصاد جهانی

سال 2020 سالی است که برخی از فن آوری‌های پرتحرک انقلاب صنعتی چهارم به بلوغ کامل رسیده و شروع به تحقق وعده خود می‌کنند. در حالی که این اقدام باعث افزایش سود برای شرکت هایی می‌شود که می توانند به طور مؤثر از این فن آوری‌ها برای مدل های جدید در تجارت استفاده کنند. تا سال 2022، بیش از 60٪ تولید ناخالص داخلی جهان دیجیتالی می‌شود و حدود 70٪ ارزش جدید ایجاد شده در اقتصاد طی یک دهه آینده بر اساس سیستم عامل های دیجیتالی فعال خواهند شد. با توجه به توسعه فن آوری، کشورها برای مقابله با تحریم های اقتصادی، به فکر استفاده از ارزهای دیجیتالی در اقتصاد و تجارت افتاده اند. چین «یوان دیجیتال» را در مرحله آزمایش قرار داده است.