معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۰۹/۱۶- ۰۸:۱۵ - مشاهده: ۵۵۳

ارزیابی پیش بینی‌های مرتبط با رکود احتمالی اقتصاد آمریکا

یکی از مباحثی که در ارتباط با اقتصاد آمریکا مطرح است، بحث ورود مجدد آمریکا به دوره رکود است که در این زمینه هنوز اجماع نظر دیده نمی‌شود. در مورد علل و دلایل این رکود، علاوه بر مواردی که ناشی از کشمکش های آمریکا در حوزه‌های اقتصادی با دیگر کشورها و جنگ های تجاری و تعرفه ای این کشور بر می‌گردد، به مسائلی مانند سیاست های مالیاتی، پولی و اقتصادی امریکا در دوسال گذشته اشاره می‌شود. در مقابل این طیف، بعضی دیگر از اقتصاد دانان با بررسی شاخص ها و روندهای اقتصادی تردیدهای را در این باب مطرح کرده اند. گزارش ذیل به آخرین روند این تحولات اشاره می نماید .

یکی از مباحثی که در ارتباط با اقتصاد آمریکا مطرح است، بحث ورود مجدد آمریکا به دوره رکود است که در این زمینه هنوز اجماع نظر دیده نمی‌شود. در ادامه پیش بینی‌ها در سالهای گذشته مبنی بر اینکه آمریکا در سال 2019  الی 2020 وارد رکود می‌شود، برخی کارشناسان اقتصاد بین الملل مجددا به طرح این مسئله می‌پردازند که اقتصاد این کشور در اواخر سال 2020 یا 2021 با رکود مواجه خواهد شد. در مورد علل و دلایل این رکود، علاوه بر مواردی که ناشی از کشمکش های آمریکا در حوزه‌های اقتصادی با دیگر کشورها و جنگ های تجاری و تعرفه ای این کشور بر می‌گردد، به مسائلی مانند سیاست های مالیاتی، پولی و اقتصادی امریکا در دوسال گذشته اشاره می‌شود. در مقابل این طیف، بعضی دیگر از اقتصاد دانان با بررسی شاخص ها و روندهای اقتصادی تردیدهای را در این باب مطرح کرده اند. ذیلا به آخرین روند این تحولات اشاره می‌شود:

واگرایی میان ایالات متحده آمریکا  و چین از یک سو و اروپا و ژاپن از سوی دیگر نسبت به گذشته افزایش یافته است. تنش های تجاری میان آمریکا و بسیاری از قدرت های اقتصادی به دلیل وضع تعرفه‌های تجاری بر بسیاری از واردات که ماحصل سیاست های مرکانتلیستی و حمایتگرانه دولت ترامپ است، گسترده تراست. در دو سال گذشته ایالات متحده بر واردات کالاهای مختلف وارداتی تعرفه وضع کرده و اقدامات تلافی جویانه از سوی شرکای تجاری این کشور نیز شدت گرفته است. جنگ تجاری چین و آمریکا بر شدت این تنش ها در اقتصاد جهانی افزوده است. در عین حال،  پیمان نفتا و مناسبات اقتصادی میان آمریکا و اتحادیه اروپا نیز جز عوامل تشدیدکننده در این باب بوده است. اما با زمزمه‌های مربوط به توافق تجاری چین و امریکا به نظر می رسد از تنش های اقتصادی روبه تزاید میان امریکا و چین و نهایتا اقتصاد جهانی کاسته می‌شود.

  • عوامل دخیل در بحران احتمالی اقتصاد آمریکا

کارشناسانی که اعتقاد دارند آمریکا در سال  2020 یا 2021 با رکود مواجه خواهد شد علاوه بر مواردی که ناشی از کشمکش های آمریکا در حوزه‌های اقتصادی با دیگر کشورهاست، دلایل داخلی دیگری را نیز برای پیش بینی خود ارایه می دهند.

 1 - سیاست های پولی مهمترین منشا بحران

تحلیلگران اقتصادی به طور کل سیاست های پولی جاری در آمریکا را مهمترین عامل رکود احتمالی در این کشور تلقی می‌کنند. پیش تر بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که بروز یک بحران سیاسی و یا ژئوپولیتیک رکود بعدی اقتصادی در آمریکا را رقم خواهد زد اما از آنجا که تنها در سال جاری بانک مرکزی فدرال آمریکا چند بار نرخ بهره را تغییر داده است، آنها تهدید سیاست های پولی را بیشتر از  بحران‌های ژئوپولیتیک در هدایت کردن آمریکا به سوی یک رکود دیگر جدی می دانند.

غالب کارشناسان اقتصادی که با بحث رکود اقتصادی آمریکا موافقند اواخر سال 2020  و یا 2021 و  یا سال های پس از آن را سال بروز بحران در اقتصاد آمریکا اعلام کرده اند.

اکثر این اقتصاددانان معتقدند که بزرگترین تهدید علیه اقتصاد آمریکا، سیاست های تجاری این کشور است البته عده ای نیز اعلام کرده اند که بحران اقتصادی در آمریکا با سقوط بازار بورس آغاز می‌شود.

 2 - افزایش بدهی و کسری بودجه دولتی دیگر منشا بحران

افزایش شدید بدهی عمومی در آمریکا باعث شده است که چشم انداز مالی در این کشور نیز روشن نباشد. کسری بودجه در آمریکا عامل مهمی در بروز وضعیت رکود بزرگ اقتصادی بعدی است. بنابراین، یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار در رکود احتمالی اقتصاد آمریکا، کسری بودجه این کشور است که بر اساس پیش بینی کارشناسان تا سال 2021 به حدود  2.1 تریلیون دلار خواهد رسید.

برخی از اقتصاد دانان  اظهارات در مورد وقوع بحران زود هنگام در اقتصاد آمریکا را اغراق آمیز می‌پندارند  .آنها معتقدند علی رغم افزایش تعرفه‌ها ، جنگ تجاری ، افزایش تورم  و سیاست های فدرال رزرو ، بازار سهام آمریکا همچنان روند صعودی خود را ادامه می دهد و تولید ناخالص داخلی آمریکا در وضعیت نسبتا مناسبی است.

در مجموع، آنچه از رصد و تحلیل شاخص های اقتصادی در باب احتمال وقوع بحران اقتصادی در آمریکا دریافت می‌شود این است که این بحران در صورت وقوع ، احتمالا"  به شدت و حدت آنچه در بحران اقتصادی آمریکا در سال 2009 رخ داد نخواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما