معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۷/۱۲/۲۵- ۰۹:۱۲ - مشاهده: ۳۴۳۵

گزیده قوانین بیمه، مالیات و استانداردهای کار در ژاپن

گزیده ای از قوانین صنعت بیمه در ژاپن، مباحث مربوط به بیمه مضاعف و مشترک در این کشور، نکاتی در خصوص مالیات، ثبت اظهارنامه مالیاتی و مالیات بر درآمد در ژاپن، مقررات و استانداردهای کار به همراه ساعات کار و تعیطلات رسمی در این کشور در ادامه خواهد آمد؛

 

صنعت بیمه در ژاپن

آژانس خدمات مالی ژاپن (FSA) وابسته به وزارت دارایی این کشور  نهاد مسئول مدیریت و نظارت بر صنعت بیمه در ژاپن می‌باشد. برخی اختیارات نیز به دفاتر محلی وزارت دارایی تفویض شده است. شرکت های بیمه خارجی نیز در این کشور قابل ثبت بوده و حق فعالیت دارند. قانون صنعت بیمه ژاپن موسوم به (Insurance Business Law 1995) محور اصلی قوانین نظارتی بیمه در ژاپن است که بر شرکت های بیمه و کارگزاران بیمه نظارت دارد. هدف اصلی این قانون تضمین منافع بیمه شدگان از طریق مدیریت دقیق شرکت های بیمه ای و اطمینان از منصفانه بودن فعالیت های بیمه ای در کشور و رعایت حقوق بیمه شوندگان است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به این آدرس اینترنتی مراجعه کنید.  

ژاپن نظام بیمه همگانی دارد که براساس آن هر فرد ساکن در این کشور باید علی الاصول بیمه درمانی و بیمه بازنشستگی داشته باشد. چهار نوع بیمه مختلف در ژاپن وجود دارد که شرکت ها بر اساس قانونً موظف هستند برای کارکنان خود تامین نمایند.

  1. بیمه حوادث

این بیمه پوشش دهنده تمامی حوادث یا بیماری‌هایی است که در اثر کار یا تردد به محل کار روی می دهد.

  1. بیمه بیکاری

این بیمه، افرادی را که بیکار می‌شوند از طریق ارائه کمک مالی تحت حمایت قرار می دهد.

  1. بیمه درمانی

این بیمه هزینه‌های پزشکی و بیمارستانی کارکنان را تامین می نماید.

  1. بیمه بازنشستگی

این بیمه مزایای لازم برای کارکنان را هنگام بازنشستگی، معلولیت یا فوت تامین می نماید.

عموماً بیمه حوادث و بیمه بیکاری را مشترکاً "بیمه کاری" و بیمه درمانی و بیمه بازنشستگی را مشترکاً "تامین اجتماعی " می خوانند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به این آدرس اینترنتی مراجعه فرمایید.

کلیات قوانین بیمه نیز در این آدرس اینترنتی زیر قابل دسترسی است.

بیمه مضاعف و  مشترک

بیمه مشترک (co-insurance) یعنی همکاری چند شرکت بیمه برای پوشش بخشی از یک موضوع بیمه ای در یک قرارداد مشترک و بیمه مضاعف (double insurance) یعنی پوشش یک موضوع از سوی دو یا چند شرکت بیمه ای در قراردادهای جداگانه و مستقل در قوانین بیمه ای ژاپن وجود دارد.

آژانس بیمه صادرات و سرمایه گذاری ژاپن Nippon Export and Investment Insurance :NEXI نهاد رسمی تضمین اعتبار صادرات ژاپن می‌باشد. جهت اطلاع از درجه بندی کشورها در حوزه ریسک صادرات می‌توان به سایت NEXI مراجعه نمود.

قانون بیمه تجارت و سرمایه گذاری ژاپن نیز در این نشانی قابل دسترس می‌باشد.

 *********************

مالیات در ژاپن

هر فردی که در ژاپن سکونت قانونی دارد باید مالیات خود را به منطقه شهرداری، روستا، شهر یا استان مربوطه پرداخت نماید. افرادی که در یک ناحیه، شهر، شهرستان یا روستا زندگی می‌کنند بدون در نظر گرفتن ملیت از اول ژانویه مشمول پرداخت مالیات هستند. مالیات هر سال بر پایه مالیات بر درآمد سال گذشته افراد محاسبه می‌شود. میزان مالیات طی ماه آوریل یا بعد از ماه آوریل هر سال در روستا، شهر و استان تعیین می‌شود و بلافاصله پس از اعلام، باید پرداخت شود. مالیات کارکنان شرکتها هر ماه به وسیله شرکت مربوطه از حقوق آنها کسر و به نیابت از کارکنان به اداره منطقه ای، شهر، شهرستان یا روستا طی ماه ژوئن تا ماه می سال بعد (جمع آوری خاص)  پرداخت می‌شود. سایر پرداخت کنندگان مالیات، مالیات های خود را به طور مستقیم به صورت اقساط ماهیانه به منطقه، روستا،شهر یا استان (جمع آوری معمولی) پرداخت می‌کنند.


          بنابراین، شخصی که در سال گذشته حقوق دریافت کرده، انتظار می رود مالیات بپردازد حتی اگر محل سکونت خود را تغییر داده یا بعد از اول ژانویه ژاپن را ترک کرده باشد. اگر در ژاپن اقامت قانونی داشته و درآمد هم داشته باشید از دیدگاه قوانین مالیاتی مشمول پرداخت "مالیات بردرآمد" خواهید بود. شخصی که از یک کشور دیگر براساس قرارداد قانونی برای کار به ژاپن اعزام می‌گردد  بلافاصله پس از ورود به این کشور "ساکن" این کشور محسوب و باید مالیات بپردازد، مگر آن که اقامت وی کمتر از یک سال باشد.

مالیات بر درآمد هم بر درآمد افراد در سال قبل ( اول ژانویه تا 31 دسامبر) تعلق می‌گیرد. مالیات بر درآمد با تقسیم درآمد قابل مالیات بر نرخ مالیات به دست می آید. درآمد قابل مالیات پس از کاهش کسورات استاندارد، حق بیمه اجتماعی و کسورات مربوط به همسر و وابستگان از درآمد خالص استخدامی‌به دست می آید. نرخ مالیات بین 10 تا 37 درصد بسته به میزان درآمد فرد تعیین می‌گردد.


          اگر فردی که در ژاپن کار می‌کند حقوق دریافتی خود را برای خانواده و افراد تحت تکفل خود به کشور متبوع خویش در خارج  می فرستد می‌تواند با ارائه اسناد مربوط به این موضوع،  مشمول کاهش مالیات بر درآمد گردد. این درخواست باید ابتدای سال (قبل از دریافت اولین حقوق آن سال) به کارفرما تحویل داده شود. کاهش کسورات در محاسبات آخر سال اعمال خواهد شد.

ثبت اظهارنامه مالیاتی

پرداخت کننده مالیات، اگر شاغل باشد معمولاٌ لازم نیست اظهارنامه مالیاتی پر کند زیرا کارفرما در تراز آخر سال و با آخرین پرداخت سال مالیات بر درآمد را کسر می‌کند. اما اگر فرد استخدام شده در یکی از گروه‌های زیر قرار گیرد، لازم است اظهارنامه مالیاتی نهایی را پر کند:

ـ حقوق فرد از خارج از کشور پرداخت شود
ـ حقوق فرد از دو یا چند منبع پرداخت شود یا فرد غیر از حقوق ماهانه یا حق بازنشستگی درآمد دیگری هم داشته باشد.

ـ درآمد فرد از مالیات معاف باشد (به هر دلیل)

پرکردن اظهارنامه مالیاتی در اداره مالیات محل سکونت و از 16 فوریه تا 15 مارس انجام می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس های اینترنتی زیر مراجعه شود:

National Tax Agancy

Japan External Trade Organization

مالیات بر در آمد شرکت ها

شرکت خارجی که در ژاپن فعالیت کرده و در داخل این کشور درآمد کسب می‌کند مشمول پرداخت مالیات بر شرکت ها می‌باشد. یکی از معیارهای تعیین مالیات برای شرکت ها، میزان سرمایه اولیه شرکت خواهد بود .

قانون تجارت ژاپن شرکت ها را به سه دسته تقسیم می‌کند:

ـ شرکت های کوچک : شرکتی که سرمایه آن کمتر از 100 میلیون ین است.

ـ شرکت های  متوسط: شرکتی که سرمایه آن بین 100 تا 500 میلیون ین است.

ـ شرکت های بزرگ: شرکتی که سرمایه آن بیش از 500 میلیون ین یا مجموع تعهدات آن حداقل 20 میلیارد ین باشد.

جهت اطلاع از قوانین مالیات بر شرکت ها در ژاپن به این لینک مراجعه فرمایید.

**************************

مقررات و استانداردهای کار 

قوانین و مقررات کار در ژاپن در مورد تمام شاغلان، صرف نظر از ملیت، به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. این بدان معناست که قانون استاندارد کار، حداقل دستمزد، بهداشت، ایمنی محیط کار، بیمه حوادث کارگران، امنیت شغلی و سایر قوانین در مورد خارجی‌ها نیز باید اعمال شود. طبق قانون استاندارد کار شاغلان از نظر دستمزد، ساعت کار یا سایر شرایط کاری نباید به دلیل ملیت یا سایر شرایط مورد تبعیض قرار گیرند. (ماده 3، قانون استاندارد کار)

ساعات کار در ژاپن

ساعت کار رسمی در ژاپن  40 ساعت در هفته است. قانون استاندارد کار تصریح می‌کند که کارفرما نباید بیش از 8 ساعت در روز از کارمند کار بخواهد. ساعات کار تعیین شده هر شرکت نباید از مدت رسمی و قانونی بیشتر باشد. (ماده 32) اما افزایش ساعت کار تا 44 ساعت در هفته در موارد خاص نظیر فعالیت های اقتصادی، سینما و تئاتر، بهداشت و خدمات و سرگرمی‌ها مجاز شناخته شده است به شرط آن که در آن شرکت کمتر از 9 کارمند تمام وقت مشغول به کار باشند.
          انواع مدت زمان کار در ارتباط با  مشاغل مختلف که بتواند ساعت کاری را با نوسانات و شرایط کاری متنوع  وفق دهد در شرایط خاصی بر اساس قوانین موجود در ژاپن مجاز شناخته شده است. (به عنوان مثال سیستم ساعت کاری یک ماهه، یک ساله یا ساعت کاری شناور)

تعطیلات رسمی در ژاپن

قانون استاندارد کار تصریح می‌کند که کارفرما باید حداقل یک روز در هفته را برای کارمند تعطیل اعلام کند. در غیر این صورت، کارفرما باید حداقل چهار روز تعطیلی برای چهار هفته در ماه برای کارمند در نظربگیرد.(ماده35)
          در مورد زمان استراحت، قانون تصریح کرده است که کارفرما باید برای کارمندانی که بیش از 6 ساعت کار می‌کنند، حداقل 45 دقیقه و برای کارمندانی که بیش از 8 ساعت کار می‌کنند، حداقل یک ساعت زمان استراحت در روز در نظر بگیرد. (ماده 34)

شرایط، مقررات و استانداردهای کار در ژاپن (مورد نیاز خارجیان) در آدرس اینترنتی ذیل قابل دسترسی خواهد بود: 

 Ministry of Health, Labour Standards

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما