معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

طراحی شاخص های مفهومی‌ برای رشد اقتصادی در زیمبابوه

برگزاری هفته‌های عرضه و خرید زیمبابوه با موضوع "دفاع از رشد سهم بازار محصولات زیمبابوه" که با تبلیغات و نمایش مراکز عمده فروشی و خرده فروشی منتخب و فعال سازی برندها انجام می شود از جمله ایده هایی است که برای رشد اقتصادی کشور طراحی شده است.

نیازهای انرژی اسلوونی و منابع تامین آن

آژانس انرژی اسلوونی، دوشنبه 11 ژوئیه با صدور بیانیه ای، هشدار داد در صورت کاهش عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه، احتمال اختلال در عرضه گاز در آینده وجود دارد. آژانس، از مصرف کنندگان خواسته است که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، در استفاده از گاز طبیعی، صرفه جویی و احتیاط بیشتری نمایند.

هشدار کاهش عرضه گاز در اسلوونی و سناریوهای احتمالی

آژانس انرژی اسلوونی، دوشنبه 11 ژوئیه با صدور بیانیه ای ، هشدار داد در صورت کاهش عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه، احتمال اختلال در عرضه گاز در آینده وجود دارد. آژانس از مصرف کنندگان گاز خواسته است که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، در استفاده از گاز، صرفه جویی و احتیاط بیشتری نمایند.

برنامه دولت دانمارک برای مهار بحران بعد از قطع صادرات گاز روسیه به این کشور

با اجرایی شدن فرمان رییس جمهور روسیه در خصوص قطع صادرات گاز به دانمارک که حاضر به پرداخت پول گاز روسیه به روبل نشد، مسئولان بلند پایه دانمارکی با بیان اظهاراتی سعی در ارائه و معرفی راه کارهای برون رفت از بحران انرژی در دانمارک نمودند.

هشدار نسبت به مداخله دولت در بازار انرژی

دولت اسلوونی در راستای حفظ وضعیت اقتصادی موجود در نتیجه افزایش بی رویه قیمت های انرژی بویژه بنزین و دیزل، اقدام به تنظیم و تعیین دستوری قیمت ها برای این دو محصول پرمصرف در جایگاههای عرضه سوخت نمود.

آیا بلغارستان می تواند بدون نفت روسیه دوام بیاورد؟

مطلب پیش رو برگردان گزارش منتشر شده در یکی از تارنماهای خبری - تحلیلی بلغارستان است که با طرح سوال فوق نتیجه گیری می کند که بلغارستان بدون نفت روسیه هم می تواند انرژی مورد نیاز خود را تامین نماید.

قطع صدور گاز روسیه به اروپا چه تاثیری بر کرواسی می‌گذارد

رسانه‌های مختلف کرواسی در پی قطع جریان صدور گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا، به تحلیل و بررسی اثرات این اقدام بر تامین گاز مورد نیاز کرواسی و اروپا پرداختند. در حال حاضر کرواسی 40 درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند. کارشناسان یادآور شدند با توجه به اینکه کرواسی نه از مسیر اوکراین، بلکه از مسیر ترکیش استریم گاز وارداتی خود از روسیه را تامین می‌کند؛ در حال حاضر مشکلی در این زمینه ندارد. البته اگر مشمول شرط پرداخت هزینه گاز وارداتی به روبل نشود.

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی لهستان در هفته اول اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چگونه محدودیت های صادراتی مرتبط با جنگ روسیه و اوکراین ناامنی غذایی جهانی را تشدید می کند

آشفتگی جهانی و شوک های عرضه می‌تواند آسیب پذیری کشورها را در برابر کمبود مواد غذایی افزایش دهد. در گذشته، کشورها اغلب به سیاست‌های تجاری محدودکننده برای رفع اختلالات عرضه مواد غذایی متوسل شده‌اند. بحران اوکراین و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعدادی از کشورها محدودیت های صادراتی را به اشکال مختلف اعمال کرده اند. با توجه به بالا بودن قیمت مواد غذایی به دلیل اختلالات زنجیره تامین مرتبط با کووید و کاهش تولیدات ناشی از خشکسالی در سال گذشته، تهاجم روسیه به اوکراین در زمان بدی برای بازارهای جهانی مواد غذایی رخ داد. با ادامه جنگ، این احتمال وجود دارد که کمبود مواد غذایی، به ویژه غلات و روغن‌های گیاهی، حاد شود و کشورهای بیشتری به محدودیت های تجاری روی بیاورند. چنین اقداماتی به نفع بازارهای داخلی است، اما به ضرر کشورهای واردکننده خالص مواد غذایی است. تجربه گذشته نشان می دهد که این اقدامات تجاری فشار بیشتری بر ذخایر مواد غذایی موجود وارد می‌کند، قیمت ها را بالا می‌برد و به طور بالقوه امنیت غذایی فقرا را تهدید می‌کند.

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته چهارم اسفندماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.