معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته چهارم اسفندماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تمایل فزاینده کروات ها برای خریداری املاک و مستغلات

کروات ها به طور فزاینده ای اقدام به خرید نقدی املاک و مستغلات کرده اند. قیمت هر متر مربع آپارتمان در دو سال اخیر در زاگرب حدود 2500 کونا و در سایر شهر ها حدود 1000 کونا افزایش یافته است. در سال گذشته حدود 4700 آپارتمان جدید در کرواسی فروخته شد (شامل حدود 2500 آپارتمان در پایتخت) که یک پنجم کل آپارتمان‌های فروخته شده در کرواسی است. بر اساس آمار رسمی یک متر مربع آپارتمان نوساز در زاگرب تا قبل از پایان سال گذشته حدود 15500 کونا و در سایر شهرها به ازای هر متر مربع 12800 کونا فروخته می‌شد. در طی دو سال، هر متر مربع املاک در زاگرب حدود 2500 کونا و در سایر شهرها حدود هزار کونا افزایش قیمت داشته است.

پلنکوویچ: مشکلی در عرضه سوخت و غذا نداریم

آندره پلنکوویچ نخست وزیر و رهبر HDZ گفت که در حال حاضر عرضه سوخت و مواد غذایی به هیچ وجه در خطر نیست و تاکید کرد از استاندارد اقتصادی و اجتماعی شهروندان، تامین و امنیت کشور دفاع خواهد کرد. وی تاکید کرد که در حال حاضر عرضه سوخت (گازوئیل، بنزین یا گازوئیل آبی رنگ) به هیچ وجه در خطر نیست و به مقدار کافی موجودی داریم.  پلنکوویچ پس از جلسه ریاست جمهوری و شورای ملی HDZ در پاسخ به سوالی درباره احتمال محدودیت هایی مانند برخی کشورها به خبرنگاران گفت: در مورد غذا، وضعیت به همین منوال است. وی همچنین گفت که در حال حاضر هیچ گونه اختلالی که مستلزم محدود کردن خرید محصول باشد، نمی‌بیند. وی همچنین معتقد است مصرف کنندگان باید در این شرایط تا حد امکان منطقی و آرام رفتار کنند. وی گفت: اگر بر اساس شاخص هایی که در اختیار داریم پیش بینی کنیم که اتفاقی بیفتد، البته به موقع آن را مدیریت و به اطلاع مردم خواهیم رساند. پلینکوویچ همچنین گزارش داد که ماریا ووچکوویچ وزیر کشاورزی در حال بررسی تأمین بودجه اضافی است و با توجه به این شرایط در جهت حمایت از کشاورزان است. وی افزود: هر کاری که باید انجام شود، انجام خواهد شد. او گفت: ما در دفاع از آنچه برای ما مهم است - استاندارد اقتصادی و اجتماعی شهروندان، تامین و امنیت کشور» خواهیم ایستاد. پلنکوویچ همچنین گفت که با توجه به میانگین سطح قیمت بشکه نفت در هفته گذشته، احتمالا افزایش جدیدی در قیمت بنزین، گازوئیل و دیزل آبی رخ خواهد داد. وی همچنین اعلام کرد که در دوره پیش رو در صورت افزایش بیشتر، مجددا اقداماتی را برای کاهش اثرات آن بر اقتصاد و شهروندان انجام خواهد داد. وی همچنین هشدار داد که پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین از ابعاد بی سابقه ای برخوردار است و اکنون ممکن است در آغاز بحرانی بسیار بزرگتر از آنچه که می‌توان مشاهده کرد، باشیم. به گفته وی، همه اینها با هم منجر به افزایش قیمت انرژی می‌شود که به نوبه خود منجر به افزایش سایر هزینه‌ها (قیمت مواد غذایی و غیره) می‌شود. وی یادآور شد: بنابراین بسته کمکی دولت که هفته گذشته تصویب شد، جامع بود.

پلنکوویچ همچنین اعلام کرد که با توسعه بحران و پیامدهای متعدد، به گونه ای عمل خواهد کرد که با کمترین عواقب ممکن از آن عبور کند. او هشدار داد: در این بحرانی همه از جمله کرواسی آسیب خواهد دید. او همچنین معتقد است که این امر مستلزم مسئولیت بزرگ و درک عموم مردم نسبت به اتفاقات است. او همچنین گفت که اقدامات لازم در سطح ملی را انجام خواهد داد، اما به دنبال راه حل های اروپایی نیز خواهد بود، همانطور که در زمان بحران کووید این کار را انجام دادند.

گرانی مجدد و قابل توجه سوخت 

بنزین پایه «یورو سوپر 95» در این هفته در اکثر پمپ بنزین‌های کرواسی به قیمت 13 کونا فروخته می‌شود که 82 لیپا گران تر شده است. سوخت دیزل گرانتر از 15 کونا در هر لیتر است.

قرارداد 2 میلیارد یورویی گردیلی

پلنکوویچ نخست وزیر پس از دیدار از کارخانه گردیلی یادآور شد که روند ورشکستگی ده ساله گردیلی به پایان رسیده است و شرکت اسلواکی تاتراواگونکا در دسامبر مالک آن شد. وی تاکید کرد که امضای یادداشت تفاهم امروز بین تاتراواگونکا، بودامار و شرکت اتریش ایننوفریت قراردادی به ارزش دو میلیارد یورو منعقد کرد که پایداری طولانی کار را طی ده سال تضمین می‌کند. آندره پلنکوویچ نخست وزیر در امضای یادداشت تفاهم در مورد همکاری ده ساله بین کارخانه وسایل نقلیه راه آهن گردیلی و شرکت اتریشی ایننوفریت شرکت کرد. اولگ بوتکوویچ وزیر دریا، حمل و نقل و زیرساخت ها و تومیسلاو چوریچ وزیر اقتصاد و توسعه پایدار نخست وزیر را  در این دیدار همراهی کردند. در حال حاضر 400 کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند و برای استخدام 600 نفر دیگر نیز برنامه ریزی شده است. وی افزود که تولید واگن‌های دوبل برای حمل و نقل کانتینری باعث ایجاد اشتغال زایی می‌شود و کمک بزرگی به صادرات کرواسی خواهد بود.

ضرر صادرکنندگان از تحریم روسیه

لوکا بوریلوویچ رئیس اتاق بازرگانی کرواسی  می‌گوید که صادرکنندگان کروات به دلیل تحریم ها علیه روسیه یک و نیم میلیارد کونا ضرر می‌کنند. گروه AD Plastik، تولید کننده قطعات داخلی و خارجی خودرو، دارای دو کارخانه در روسیه است که حدود 25 درصد از درآمد خود را در آنجا تولید می‌کند و قطعات را منحصراً برای بازار روسیه تولید می‌کند. این شرکت اثرات منفی جنگ در اوکراین را ثبت می‌کند. تحریم‌ ها علیه روسیه همچنین شرکت‌های کرواسی را که در هفته‌های اخیر به دنبال راه‌حل‌هایی برای سازگاری با شرایط جدید بوده‌اند، با آسیب و زیانی مواجه کرده که چند ماه پیش قابل پیش‌بینی نبود.

انجمن کارفرمایان کرواسی می‌گوید : با توجه به اینکه پیوستگی اقتصاد اتحادیه اروپا در بازار روسیه، به جز در بخش‌های خاص چندان زیاد نیست، می‌توان انتظار داشت که تأثیر آن بر اقتصاد خیلی زیاد نباشد و اقتصاد اتحادیه اروپا در سال 2022 هر چند با نرخ کمتر از حد انتظار رشد کند. البته این در شرایطی صادق است که درگیری و همچنین تحریم های همراه آن در زمان نسبتاً کوتاهی به پایان برسد. اگر وضعیت فعلی ادامه یابد و راه‌حل‌هایی برای بخش‌های آسیب‌پذیر خاص اقتصاد، مانند تامین گاز یا یافتن بازارهای جایگزین برای محصولات صادراتی که قبلاً در بازار روسیه قرار گرفته‌اند، یافت نشود تأثیر منفی قابل‌ توجهی حتی رکود اقتصادی در اتحادیه اروپا دور از انتظار نیست. صادرات کرواسی به روسیه در سال 2021 بالغ بر 1.53 میلیارد کونا بوده است که حدود 200 میلیون بیشتر از سال 2020 است. طبق آخرین داده‌های اداره مرکزی آمار، در ابتدای فهرست اقلام صادراتی به روسیه صادرات دارو با 384 میلیون کونا قرار دارد. پس از آن سویا با 298 میلیون، محصولات و عطریات و لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین ساختمان‌های پیش ساخته، جوراب، سس، سوپ، قالب، قطعات توربین گاز، دمپایی‌ها در بالاترین لیست صادرات قرار دارند.

واردات از روسیه در سال گذشته 3.47 میلیارد کونا بوده است که بیشترین واردات روغن و سایر محصولات تقطیر (615 میلیون)، آلومینیوم غیر آلیاژی (582)، گاز طبیعی (551)، روغن روان کننده (544)، زغال سنگ قیری 392 ، نفت گاز، مس تصفیه شده بود. دارینکو باگو رئیس انجمن صادرکنندگان کرواسی در خصوص وضع کنونی می‌گوید که صادرکنندگان به دلیل عدم امکان صادرات به روسیه و همچنین به دلیل مشکلات صادرات به اوکراین که عمدتاً با کامیون انجام می‌شد، متحمل عواقب مستقیم می‌شوند. اکنون به دلیل بیمه ریسک دشوار و گران است و اگر بحران ادامه یابد زنجیره تامین متوقف می‌شود. بنابراین عرضه کالا از روسیه و اوکراین قطع می‌شود، آن کالاها از بازار محو می‌شوند که باعث کمبود در بازار و افزایش قیمت و تورم می‌شود. باگو اشاره می‌کند که همه اینها یک مارپیچ است که مربوط به پاندمی است که اقتصاد از آن هنوز به طور کامل بهبود نیافته است.

صادرکنندگان کرواسی ابتکاری را برای ایجاد صندوقی برای کمک به صادرکنندگان در سطح اتحادیه اروپا راه اندازی کرده اند، اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نشده است. وی خاطرنشان می‌کند که اقدامات دیگری نیز وجود دارد که باید قبلا انجام می‌شد.

 افزایش قیمت از مارس 2021 تا مارس 2022

آخرین افزایش قیمت ها در کرواسی 16 مارس 2022

  • گوشت گوساله 20-27٪
  • گوشت گاو 12.5٪
  • تخم مرغ 20٪
  • گوشت بره 12%
  • لبنیات 2-25%
  • کره 8.6-20%
  • مرغ 8.5-30%
  • سیب زمینی 20%
  • کلم 20%
  • روغن و چربی 21.9%
  • نان 10.4%
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما