معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی لهستان در هفته اول اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری کنگره اقتصادی اروپا در لهستان؛

چهاردهمین کنگره اقتصادی اروپا از 15 لغایت 17 آوریل در شهر کاتوویتسه لهستان با حضور مقامات لهستانی و اروپایی، کارشناسان، سرمایه گذاران و فعالان تجاری برگزار گردید. موضوع این کنگره با توجه به تحولات اخیر در اوکراین به تاثیرات این جنگ در اقتصاد اروپا از جمله انرژی اختصاص داشت. این کنگره از سال 2009 برگزار می‌شود و به یکی از بزرگترین نشست ها در نوع خود در زمینه تجارت، علم و سیاست در اروپای مرکزی تبدیل شده است.

https://www.eecpoland.eu/2022/en

لهستان 50 نهاد روسی را در فهرست تحریم های خود قرار داده است؛

لهستان 50 نهاد روسی شامل الیگارش‌ها و شرکت‌های روسی مانند شرکت گازپروم را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. این تحریم شامل مسدود کردن دارایی‌ها و فعالیت های تجاری، ممنوعیت در مشارکت در مناقصات لهستان و ممنوعیت ورود به لهستان می‌باشد. همچنین از دیگر کشورهای اروپایی نیز درخواست کرد تا اقدام مشابه صورت دهند.

                https://www.thefirstnews.com/article/poland-puts-50-entities-on-russian-sanctions-list-29937

توقف عرضه گاز از روسیه به لهستان؛

شرکت گازپروم روسیه عرضه گاز طبیعی به لهستان را به دلیل عدم پرداخت روبلی این کشور متوقف کرده است. دولت لهستان اعلام نمود که این کشور هیچ گونه کمبود و مشکلی در تامین گاز ندارد و شرکت گاز دولتی لهستان نیز اعلام نمود که به دلیل نقض قرارداد توسط شرکت روسی، موضوع را از طریق قانونی پیگیری خواهد نمود. 

https://tvpworld.com/59840546/russia-to-cut-off-natural-gas-supplies-to-poland

پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت غلات در لهستان همچنان در حال افزایش است؛

تحلیلگران در گزارشی نوشتند که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، میانگین قیمت خرید غلات در لهستان 20 تا 35 درصد افزایش یافته است. به گفته آنان، افزایش تقاضای داخلی برای محصولات غلات، که ناشی از جریان پناهجویان از اوکراین به لهستان است، قیمت غلات را در ماه‌های آینده همچنان بالا نگه می دارد. روسیه و اوکراین از بزرگترین صادرکنندگان غلات، دانه‌های روغنی و محصولات خوراکی در جهان هستند. سهم آنها در صادرات جهانی روغن آفتابگردان حدود 75 درصد و گندم و جو نزدیک به 30 درصد است و روسیه همچنین بزرگترین صادرکننده کود در جهان بوده است.

مدت کوتاهی پس از شروع جنگ در اوکراین، پیش بینی در مورد صادرات جهانی غلات و دانه‌های روغنی بین 2 تا 5 درصد کاهش یافت. وزارت کشاورزی اوکراین اعلام کرده است که در فصل آینده، سطح زیر کشت سالانه 20 تا 30 درصد کاهش خواهد یافت و تولید گندم اوکراین در سال 2022 نسبت به سال قبل 13 درصد کاهش خواهد یافت.

در این گزارش آمده است که لهستان در زمینه تولید غلات خودکفا است. اما عرضه داخلی به شدت تحت تاثیر وضعیت بازار جهانی و قیمت های ارائه شده به صادرکنندگان لهستانی قرار گرفته است و ماه‌های آینده می‌تواند فشار را بر بازار داخلی لهستان بیشتر کند.

https://www.thefirstnews.com/article/grain-prices-keep-increasing-after-russias-invasion-of-ukraine-29842

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما