معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۲

برنامه دولت دانمارک برای مهار بحران بعد از قطع صادرات گاز روسیه به این کشور

با اجرایی شدن فرمان رییس جمهور روسیه در خصوص قطع صادرات گاز به دانمارک که حاضر به پرداخت پول گاز روسیه به روبل نشد، مسئولان بلند پایه دانمارکی با بیان اظهاراتی سعی در ارائه و معرفی راه کارهای برون رفت از بحران انرژی در دانمارک نمودند.

روسیه پس از اینکه شرکت نیمه دولتی انرژی اوراستد Ørsted از پرداخت هزینه خرید گاز خود به روبل خودداری کرد، عرضه گاز به دانمارک را قطع کرد. دانمارک پس از هلند، فنلاند، لهستان و بلغارستان، پنجمین کشوری است که شاهد قطع گاز روسیه از زمان اعلام تقاضای پرداخت با روبل توسط کرملین است. این شرکت دانمارکی روز سه شنبه 31 می‌برابر با 10 خرداد اعلام کرد که می‌تواند گاز طبیعی را از بازار گاز اروپا تامین کند.

اوراستد در بیانیه‌ای نوشت: "از آنجایی که هیچ خط لوله گازی مستقیماً از روسیه به دانمارک وصل نیست، روسیه نمی‌تواند مستقیماً عرضه گاز را قطع کند، بنابراین ما همچنان می‌توانیم گاز دریافت کنیم. با این حال، این بدان معناست که گاز دانمارک باید تا حد زیادی از بازار گاز اروپا خریداری شود. ما انتظار داریم که این امر امکان پذیر باشد."

این اعلامیه پس از توافق رهبران اتحادیه اروپا در اواخر ماه مه برای کاهش 90 درصدی واردات نفت روسیه تا پایان سال 2022، که به نظر کارشناسان سخت‌ترین واکنش اتحادیه اروپا به حمله روسیه به اوکراین تاکنون بود، صورت گرفت.

مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، تصمیم گازپروم روسیه برای قطع عرضه گاز به شرکت انرژی دانمارکی اورستد Ørsted را  کاملاً غیرقابل قبول توصیف کرد و تاکید کرد که دولت به طور کامل از تصمیم اورستد مبنی بر عدم پرداخت روبل به گازپروم حمایت می‌کند. نخست‌وزیر، ضمن تایید اطمینان اورستد مبنی بر اینکه همچنان قادر خواهد بود گاز به مشتریان خود ارائه دهد، گفت: "این نشان می‌دهد که دانمارک و اروپا باید هر چه سریع‌تر از گاز روسیه مستقل شوند و همچنین باید به گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر خود ادامه دهیم. ما برای این کار آماده بودیم و اقدامات احتیاطی خود را انجام داده‌ایم، بنابراین هیچ عواقب فوری وجود نخواهد داشت، اما این وضعیت هنوز برای دانمارک بسیار جدی است."

اما در عمل بازارها به خبر قطع گاز روسیه واکنش بسیار جدی نشان دادند و قیمت بنزین در اول ماه ژوئن حدود 5 درصد افزایش یافت و این نگرانی را به وجود آورد که مشتریان ممکن است شاهد افزایش بیشتر قبوض خود باشند. با گذشت اندکی از اعلام قطع صادرات گاز اما بیشترین واکنش افزایش نرخ بنزین بودکه حتی در برخی روزها از لیتری 18 کرون نیز گذر کرد. در این وضعیت برخی مقامهای دانمارکی اظهاراتی مطرح کردند که در رسانه‌ها از آن به رونمایی از استراژی دولت برای مهار بحران انرژی توصیف شد.

دن یورگنسن، وزیر آب و هوا، در بحبوحه نگرانی فزاینده پس از تصمیم روسیه برای کاهش عرضه گاز به دانمارک، گفت دانمارک در حال حاضر با بحران گاز مواجه نیست، اما دولت وضعیت را بسیار دقیق زیر نظر دارد. او به مردم اطمینان داد که دانمارک در صورت بحرانی شدن اوضاع یک طرح اضطراری آماده کرده است. او توضیح داد که دانمارک در مواقع اضطراری می‌تواند از ذخایر سوخت فسیلی خود استفاده کند و مشتریان را به شرکت‌های مهم اجتماعی و غیر اجتماعی تقسیم کند - بیمارستان‌ها و مصرف‌کنندگان عادی گاز به عنوان مشتریان محافظت‌شده، در اولویت قرار خواهند گرفت، اما ممکن است از 47 شرکت بزرگ خواسته شود که گاز را قطع کنند تا اطمینان حاصل شود که گاز کافی برای مشتریان خصوصی وجود دارد.

کریستوفر بوتزاو، رئیس آژانس انرژی دانمارک نیز در ارتباط با بحران انرژی  گفت که دانمارک 64 درصد خودکفا است و ذخایر نفت در شرایط بحرانی به مدت 81 روز مصرف را تامین خواهد کرد. او گفت: "مشکل در حال حاضر عرضه نیست، بلکه گرانی است. ما انتظار بحران نفت را نداریم...پیش بینی اینکه آیا دانمارک بتواند در صورت بحران سوخت به کمک گرفتن از سایر کشورها تکیه کند یا خیر دشوار است، اما برنامه اول دانمارک دریافت گاز از نروژ است و همچنین بهره برداری از سکوی دریای شمال به نام تیرا (Tyra)  که متعلق به دانمارک است و در ظرف یک سال آینده دوباره فعال خواهد شد. وی همچنین به مردم توصیه کرد که عایق بندی خانه‌های خود را بررسی کنند و مراقب مصرف بیش از حد انرژی باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما