معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

آیا بلغارستان می تواند بدون نفت روسیه دوام بیاورد؟

مطلب پیش رو برگردان گزارش منتشر شده در یکی از تارنماهای خبری - تحلیلی بلغارستان است که با طرح سوال فوق نتیجه گیری می کند که بلغارستان بدون نفت روسیه هم می تواند انرژی مورد نیاز خود را تامین نماید.

آیا بلغارستان می‌تواند بدون نفت روسیه دوام بیاورد؟  پاسخ کوتاه بله است. بلغارستان می‌تواند نفت خام و سایر مواد خام را از منابع غیر روسی برای پالایشگاه نفتچیم در بورگاس، متعلق به لوک اویل، دریافت کند. این کشور همچنین می‌تواند محصولات تصفیه شده را در صورت نیاز دریافت کند.

ساختار عرضه نفت

برای دوره 2015 - 2020، میانگین مصرف سالانه فرآورده‌های نفتی در بلغارستان نسبتاً ثابت است و به حدود 4.5 میلیون تن در سال می رسد. این کشور تنها حدود 25 هزار تن در سال نفت خام و میعانات گازی تولید می‌کند که کمتر از 1 درصد مصرف سالانه  است. بیشتر نفت مصرفی در کشور در نهایت وارد می‌شود - یا به عنوان نفت خام و سایر مواد خام که در پالایشگاه‌های کشور فرآوری می‌شود و سپس به عنوان محصولات در بازارهای آن فروخته می‌شود یا به عنوان محصولات تصفیه شده وارد شده از کشورهای دیگر. اطلاعات مربوط به واردات و صادرات نفت خام و فرآورده‌های پالایش شده برای دوره 2015 - 2020 در جدول 1 ارائه شده است.

 

از آنجایی که این کشور مقادیر ناچیزی نفت خام و میعانات گازی تولید می‌کند، واضح است که واردات عمدتاً شامل نفت خام و سایر مواد خام برای پالایشگاه‌ها و صادرات فرآورده‌های نفتی تصفیه شده است.

فرصت هایی برای پالایش

بلغارستان دارای سه پالایشگاه است:

  • تاسیسات INSA OIL در روستای بلوزم در مرکز جنوب بلغارستان
  • پالایشگاه نفت بلغارستان در روستای Dolni Dabnik در مرکز شمال بلغارستان واقع شده است
  • پالایشگاه Lukoil Neftochim Burgas، واقع در ساحل دریای سیاه.

دو پالایشگاه دیگر که قبلا وجود داشتند، اکنون برای همیشه بسته شده و از رده خارج شده اند (Plama در نزدیکی Pleven با ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال و BIMAS در Ruse با ظرفیت 0.1 میلیون تن در سال - قدیمی ترین پالایشگاه که قدمت آن به سال 1933 می رسد. تاسیسات پالایش آبی INSA که در آن تقطیرهای میانی (به جای نفت خام) با هیدروژن تصفیه می‌شود و گازوئیل و نفت گاز تولید می‌شود، ظرفیت حدود 115000 تن دارد.

تاسیسات پالایشگاه نفت بلغارستان یک تاسیسات کوچک برای تاپینگ (تقطیر اتمسفری) است که در سال 1994 توسط شرکت دولتی وقت "اکتشاف و تولید نفت و گاز" AD ساخته شد که در حال حاضر بخشی از گروه شرکت های "Chimimport" کنترل می‌شود. این پالایشگاه نفت خام و میعانات تولید شده در میادین کوچک نزدیک خود و سایر نقاط کشور را فرآوری می‌کند و حلال ها، بنزین و گازوئیل و همچنین برندهای مختلف نفت کوره تولید می‌کند. با توجه به کاهش طبیعی تولید از ذخایر، پالایشگاه زیر ظرفیت اسمی خود که به هر حال تنها 45000 تن است، کار می‌کند.

پالایشگاه Lukoil Neftochim Burgas بخشی از یک مجتمع بزرگ و پیچیده پتروشیمی است. تاسیسات اولیه به اوایل دهه 1960 برمی‌گردد. با گذشت سالها، ظرفیت این پالایشگاه افزایش یافت و در سال 1974 به حدود 12 میلیون تن در سال رسید. سپس با تغییر ساختار تقاضای محصول از نفت کوره به بخش سبک تر، پیچیدگی پالایشگاه به طور قابل توجهی افزایش یافت.

در اوایل دهه 1990، Neftochim توانست نفت خام متوسط سنگین را با محتوای بالای گوگرد و مرکاپتان، و البته، همه مواد خام سبک تر و شیرین تر (با محتوای گوگرد کمتر) را فرآوری کند. در سال 1999، Neftochim خصوصی شد. مالک جدید (لوک اویل) با نیاز به نوسازی بیشتر پالایشگاه مواجه گردید تا بتواند استانداردهای کیفیت و محیط زیست سخت گیرانه تری را رعایت کند، یعنی حذف کامل سرب از بنزین و محدودیت های شدید بر محتوای مواد معطر و گوگرد در پالایشگاه‌های مختلف.

اولین اقدام لوک اویل، تعطیلی دو کارخانه تقطیر جوی کوچکتر است که ظرفیت پالایشگاه را به حدود 9 میلیون تن در سال کاهش می دهد. در سالهای 2006 و 2007، فعالیت های کاهش انتشار انجام شد و ساخت تاسیسات ایزومریزاسیون n-بوتان با ظرفیت 50000 تن در سال به پایان رسید. در سال 2009 یک کارخانه جدید برای آلکیلاسیون اسید سولفوریک با ظرفیت 300000 تن در سال مورد بهره برداری قرار گرفت و ساخت کارخانه هیدروتراسیون سوخت دیزل به پایان رسید. در سال 2010، یک نیروگاه تصفیه هیدرولیکی با سوخت دیزل و همچنین یک کارخانه تصفیه هیدروژنی بنزین اکتان پایین با یک کاتالیزور و یک کارخانه احیای اسید سولفوریک به بهره برداری رسید.

در اوایل سال 2009، این پالایشگاه استانداردهای محصول یورو 58 را برآورده کرد. سپس تا سال 2015، تأسیسات جدیدی برای افزایش عمق فرآوری از 76 درصد به 90 درصد و تضمین تولید نفت کوره حاوی گوگرد کمتر از 1 درصد ساخته شد. بنابراین نیازهای اروپایی را برآورده می‌کند. به طور خاص، یک مرکز مدرن برای پردازش عمیق باقی مانده‌های خلاء ساخته شده است. این شامل یک کارخانه برای هیدروکراکینگ محصولات باقیمانده با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال و همچنین کارخانه‌هایی برای آمین‌ها، حذف آب های اسیدی و هیدروژن است. به روز رسانی‌های دیگری در سراسر این پالایشگاه انجام شده است.

به طور خلاصه، پالایشگاه Lukoil Neftochim امروزی از نظر شاخص پیچیدگی نلسون (NCI)، با ارزش NCI 13 و ضریب تبدیل نفت خام، در بین 10 درصد برتر جهان قرار دارد. این بدان معنی است که پالایشگاه قادر است گریدهای با کیفیت پایین تر (سنگین تر، گوگرد بالاتر) نفت خام و همچنین سایر مواد خام سنگین (بقایای پالایشگاه) را به محصولات بسیار تصفیه شده و با ارزش تر تبدیل کند. این همچنین به این معنی است که تنوع نفت خام و سایر مواد خامی‌که پالایشگاه می‌تواند به طور موثر پردازش کند، اکثر انواع نفت خام معامله شده در بازارهای بین المللی و باقیمانده‌های به دست آمده از سایر پالایشگاه‌های کمتر پیچیده را پوشش می دهد.

در واقع، لوک اویل نفتوچیم بورگاس در حال حاضر میلیون‌ها تن نفت غیر روسی (حدود 40 درصد از کل ظرفیت سالانه) را فرآوری می‌کند و هیچ مانع فنی در پالایشگاه وجود ندارد که مانع از افزایش این سهم شود. لوک اویل خدمات پردازش ("عوارض") را به شرکت های دیگر در Neftochim ارائه نمی دهد. علاوه بر این، Lukoil Neftochim خط لوله محصول را مدیریت می‌کند که تأسیسات را به شهرهای بزرگ و انبارهای محصولات (مغازه‌های نفت) در جنوب بلغارستان از جمله صوفیه و بندر نفتی Rosenets  و منابع ذخیره‌سازی نفت بلغارستان متصل می‌کند.

جدول 2 برخی از انواع نفت خام غیر روسیه ارائه شده از بنادر در دریای سیاه و مدیترانه را فهرست می‌کند. فقط انواع مشابه یا سبک تر و با محتوای گوگرد کمتر در اورال ذکر شده است.

 

انواع موجود در جدول به طور کامل نشان دهنده انواع نفت های خام غیر روسی موجود در دریای سیاه و مدیترانه است. با این حال، این مقادیر به تنهایی بیش از 4 میلیون بشکه در روز  و حدود 200 میلیون تن در سال است. این حدود 30 برابر بیشتر از بهره وری سالانه Lukoil Neftochim در سال های اخیر است. کمتر از 3 درصد از جریان نفت خام نشان داده شده در جدول 2 برای پالایشگاه نفتچیم کافی است تا در "حالت تجاری عادی" خود بدون نفت روسیه کار کند و هیچ تامین کننده احتمالی دیگری مانند عرضه کنندگان در خلیج فارس یا در سواحل غربی آفریقا در نظر گرفته نشده است.

لجستیک حمل و نقل تانکر و تجزیه و تحلیل هزینه

البته توانایی پردازش انواع خاصی از نفت خام غیرروسی به خودی خود برای توقف استفاده از نفت روسیه کافی نیست: باید راهی برای خرید، حمل و نقل و تحویل نفت خام غیر روسیه به پالایشگاه وجود داشته باشد.

در این زمینه، حقایق اصلی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • بندر روزنتس می‌تواند تانکرهایی را که از اندازه‌های معینی (طول کل، حداکثر کشش و غیره) فراتر نمی روند و اندازه محموله را به حدود 70000 تن محدود می‌کند، جابه جا کند. نرخ حمل و نقل برای چنین تانکرهایی به صورت Long Range 1 در مقیاس میانگین نرخ بار (AFRA) مورد استفاده در کشتیرانی با تانکر ذکر شده است.
  • طبق استانداردهای مدرن، این نفتکش ها نسبتاً کوچک هستند و تقریباً در تمام پایانه‌های صادرات نفت در دریای سیاه و مدیترانه می‌توان سوخت گیری کرد. آنها همچنین می‌توانند از تنگه بسفر عبور کنند، جایی که حداکثر اندازه تانکرها در حدود 120000 تن است.
  • اگر نفتخیم بورگاس فقط از اورال روسیه استفاده کند، حدود 100 LR1 دو طرفه از / به Novorossiysk / Tuapse برای تحویل 7 میلیون تن در سال - ظرفیت معمول پالایشگاه در سال های اخیر - طول می‌کشد.
  • زمان معمول حرکت و بازگشت تانکر از روزنتس به نووروسیسک یا تواپسه - دو بندر اصلی روسیه در دریای سیاه که اورال از آنجا به پالایشگاه تحویل داده می‌شود - 10 تا 12 روز است که در هر یک از آنها 48 تا 72 ساعت می‌باشد. بنادر (در مجموع 4 - 6 روز) و حدود 3 روز قایقرانی در یک جهت (در مجموع حدود 6 روز رفت و برگشت). فاصله بین Rosenets و Novorossiysk حدود 480 مایل دریایی است. فواصل پایانه‌های بارگیری نفت در دریای سیاه و مدیترانه تا روزنتس تقریباً به شرح زیر است (بر حسب مایل دریایی):
  • جیهان (ترکیه، بیت کوین): 1000
  • مارس هاریگا (لیبی): 1000
  • سوئز (مصر): 1000
  • ارزف (الجزایر): 1500
  • Ozereevka  (نفت قزاقستان از طریق روسیه): 500
  • سوپسا (نفت آذربایجان از طریق گرجستان): 620

با توجه به موارد فوق، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که انتقال به نفت CPC (قزاقستان) و / یا نفت آذربایجان (سوپسا) در دریای سیاه هزینه‌های حمل و نقل را تغییر نمی دهد، در حالی که تغییر به نفت خام مدیترانه هزینه‌های حمل و نقل را افزایش می دهد. همچنین تخمین اینکه هزینه هر واحد نفت تحویلی به نفتچیم در بدترین حالت (تغییر 100٪ به دورترین تامین کننده، یعنی الجزایر) چقدر افزایش می یابد، آسان است. به عنوان مثال، در پایان مارس 2022، تعرفه روزانه تانکرهای AFRA LR1 حدود 25000 دلار در روز بود. بنابراین، برای سفر برگشت به نووروسیسک حدود 300000 دلار هزینه خواهد داشت، و برای سفر برگشت به Arzev - سه برابر بیشتر، یعنی. تفاوت 600000 دلار آمریکا اگرچه ممکن است این مقدار زیاد به نظر برسد، اما افزایش هر بشکه تنها حدود یک دلار خواهد بود (نفتکش LR1 حدود 500000 بشکه نفت حمل می‌کند). حدود 1 درصد از قیمت فعلی نفت خام. این بدان معناست که تغییر در قیمت نفت تنها 1 درصد بالا یا پایین تر از تغییر قیمت عرضه نفت به روزنتس خواهد بود.

نتیجه اینکه هیچ مانع فنی، لجستیکی یا اقتصادی جدی برای انتقال به پالایش نفت خام غیر روسیه در Lukoil Neftochim Burgas، تنها پالایشگاه مهم بلغارستان، وجود ندارد.

 

منبع: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/redakcionni_komentari/2022/05/21/4349001_moje_li_bulgariia_da_ocelee_bez_ruski_petrol/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما