معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

هشدار کاهش عرضه گاز در اسلوونی و سناریوهای احتمالی

آژانس انرژی اسلوونی، دوشنبه 11 ژوئیه با صدور بیانیه ای ، هشدار داد در صورت کاهش عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه، احتمال اختلال در عرضه گاز در آینده وجود دارد. آژانس از مصرف کنندگان گاز خواسته است که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، در استفاده از گاز، صرفه جویی و احتیاط بیشتری نمایند.

 بویان کومر وزیر زیرساخت اسلوونی، در اظهار نظری در مورد این اقدام گفت که این مرحله " فقط هشدار اولیه یا افزایش آگاهی" است و عرضه گاز به اسلوونی بدون وقفه ادامه دارد. تامین گاز طبیعی بر اساس قراردادهای از پیش توافق شده با مصرف کنندگان، همانند سال گذشته انجام می‌شود و در کوتاه مدت مشکلی وجود ندارد. کومر تاکید کرد که مرحله هشدار اولیه، قبلاً توسط تقریباً ده کشور اتحادیه اروپا از جمله همه همسایگان اسلوونی اعلام شده است. هدف از هشدار، آمادگی برای فصل سرماست تا کسانی از مصرف کنندگان صنعتی گرفته تا تجاری، بتوانند به موقع برای جایگزین‌های خاص اقدام کنند.

در وب سایت آژانس انرژی اسلوونی نیز آمده است که تامین گاز مصرف کنندگان در حال حاضر بدون اختلال انجام می‌شود. آژانس بر انتقال گاز در طول مسیرهایی که بر عرضه گاز در اسلوونی تأثیر می‌گذارد از جمله از طریق خط لوله گاز نورد استریم 1 نظارت می‌کند. شرکت جئوپلین Geoplin ، توزیع کننده عمده ‌گاز اسلوونی، اقدام آژانس انرژی را " در ارتباط با وضعیت پیش آمده در بازار گاز اروپا و کاهش عرضه گاز از سوی روسیه" ارزیابی نمود. از زمان شروع تعمیرات در خط لوله نورد استریم 1 و کاهش عرضه گاز از سوی روسیه ، این شرکت نیز با کاهش بیشتر گاز دریافتی مواجه بوده است، اما با خریدهای جایگزین و استفاده از تاسیسات ذخیره سازی، کمبودها را جبران کرده است.

پس از کاهش عرضه گاز از سوی روسیه، روزنامه فاینانس اسلوونی گزارش داد: "عرضه گاز به اسلوونی از اواسط ماه ژوئن، یک چهارم کمتر از ماه قبل بوده است. به دلیل مصرف کم در تابستان، در بخش عرضه، مشکلی ایجاد نشده است، اما مخازن ذخیره گاز که اسلوونی در اتریش و کرواسی اجاره می‌کند به سرعت تکمیل و جایگزین نمی‌شوند". آژانس انرژی اسلوونی در 11ژوئیه به مصرف کنندگان گاز صنعتی اطلاع داد که در صورت اعلام سطح بالاتری از هشدار، ممکن است عرضه گاز قطع شود یا از آنها خواسته شود که به منابع انرژی جایگزین روی بیاورند. بنابراین از آنها خواسته شد که به طور منظم تحولات بازار گاز طبیعی و گزینه‌های جایگزینی را که در صورت بروز اختلال، به کاهش مصرف آنها کمک می‌کند، مد نظر داشته باشند. آژانس انرژی اسلوونی تاکید کرد تغییرات احتمالی در عرضه و تامین گاز طبیعی را بدون تأخیر به اطلاع عموم و مشترکان خواهد رساند.

قانون ملی طرح اضطراری گاز طبیعی که در تابستان 2020 در اسلوونی اجرا شده است، با پیروی از الگوی سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سه مرحله را در چنین شرایطی پیش بینی کرده است:

مرحله اول ، بررسی اطلاعات و داده‌ها، اطلاع رسانی به مشتریان از اختلالات احتمالی عرضه و دعوت از مصرف کنندگان صنعتی برای استفاده منطقی تر از گاز ( هشدار اولیه ).

مرحله دوم، درخواست از مشتریان که چنانچه امکانی برای آنان فراهم است و در موقعیتی مناسبی قرار دارند، بطور داوطلبانه از دریافت گاز انصراف دهند. در این مرحله مشتریان بزرگ و پر مصرف مد نظر بوده و از آنان خواسته می‌شود، مصرف خود را به حداقل برسانند. به مصرف‌کنندگان صنعتی و تولیدکنندگانی که امکان جایگزینی با برق برای آنها فراهم است، توصیه می‌شود به یک منبع انرژی جایگزین روی آورند .

مرحله سوم، در شرایط اضطراری اعمال می‌شود و گاز مشتریان (بزرگ و صنعتی) قطع می‌شود. به مصرف کنندگان صنعتی و تولیدکنندگان برق دستور داده می‌شود که به منبع انرژی جایگزین روی بیاورند و عرضه گاز نیز جیره بندی می‌شود.

اسلوونی سالیانه تقریبا به یک میلیارد متر مکعب گاز نیاز دارد. در سال 2020 اسلوونی، 732 میلیون متر مکعب گاز طبیعی وارد نمود. بر اساس اعلام آژانس انرژی اسلوونی، مصرف کل گاز طبیعی این کشور در سال گذشته میلادی با 6 درصد افزایش به 10163 گیگاوات ساعت رسیده که بالاترین میزان مصرف از سال 2010 تاکنون بوده است.

حدود یک سوم از کل مصرف گاز در این کشور، در بخش خانگی است و حجم بزرگی از مصارف به بخش صنعت ، تولید و تجارت اختصاص دارد. در روزهای گذشته و در راستای بهره وری انرژی و کاهش ده درصدی مصرف انرژی، از مدیران ساختمان‌های دولتی و بخش های عمومی خواسته شده است که دمای هوا در طول روز بالای 25 درجه سانتیگراد و در زمانی که ادارات خالی هستند، بالای 28 درجه سانتیگراد تنظیم شود. در زمستان نیز دمای هوا نباید بیش از 20 درجه سانتیگراد باشد.

حدود 5 تا 10 درصد کل انرژی مصرفی در اسلوونی به بخش دولتی اختصاص دارد و برآورد دولت این است با 10 درصدکاهش مصرف، حدود 10 میلیون یورو در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد.

داده‌های اداره آمار اسلوونی نشان می دهد که اسلوونی 53 درصد از نیازهای انرژی خود را در سال ۲۰۲۱ از منابع داخلی تامین نموده است.

سال گذشته میلادی، 12 درصد از نیاز انرژی این کشور از طریق گاز طبیعی تامین شد که 91 درصد آن از روسیه ( از طریق اتریش ) وارد شده است .

 

منابع:

https://sloveniatimes.com/energy-agency-launches-phase-1-of-gas-supply-emergency-plan/

https://english.sta.si/3058730/public-buildings-to-save-energy-by-keeping-temps-over-25-degrees/

https://www.rtvslo.si/slovenija/minister-kumer-motenj-v-oskrbi-ni-na-vidiku-podjetja-naj-se-pripravijo/633872/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما