معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۷

نیازهای انرژی اسلوونی و منابع تامین آن

آژانس انرژی اسلوونی، دوشنبه 11 ژوئیه با صدور بیانیه ای، هشدار داد در صورت کاهش عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه، احتمال اختلال در عرضه گاز در آینده وجود دارد. آژانس، از مصرف کنندگان خواسته است که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، در استفاده از گاز طبیعی، صرفه جویی و احتیاط بیشتری نمایند.

 روزنامه فاینانس اسلوونی گزارش داد: "عرضه گاز به اسلوونی از اواسط ماه ژوئن، یک چهارم نسبت به ماه قبل ، کاهش داشت و به دلیل مصرف کم در تابستان، مشکلی ایجاد نشد، ولی مخازن ذخیره گاز که اسلوونی در اتریش و کرواسی اجاره می‌کند، نمی‌توانند به سرعت تکمیل و جایگزین گاز وارداتی از روسیه ‌شوند".

با اعلان عمومی هشدار اولیه آژانس انرژی اسلوونی در خصوص صرف جویی در مصرف گاز طبیعی، روزنامه دلو نیز در 13 جولای  ( 21 تیر) سالجاری در مطلبی نیازهای انرژی اسلوونی و منابع تامین آنرا منتشر نموده است که خلاصه آن به شرح زیر ارائه می‌گردد:

  • مخازن ذخایر گاز اروپا که می‌توانند در فصل زمستان، کمبود گاز این قاره را جبران کنند، محدود و هم اکنون 60 درصد ظرفیت آن تکمیل است. این مقدار بیش از سال گذشته و کمتر از دو سال قبل است.
  • درصورت تکمیل90 درصدظرفیت مخازن گاز اروپا، این قاره به سختی می‌تواند بر مشکلات تامین گاز در فصل زمستان غلبه کند.
  • تامین گاز اروپا برای اسلوونی نیز حائز اهمیت و حیاتی است. اسلوونی در تامین گاز مورد نیاز تقریبا بطور کامل به روسیه وابسته است.
  • احتمال قطع کامل گاز اسلوونی، کم است ولی احتمال قطع صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا وجود دارد . اگر چنین اتفاقی بیفتد در تامین گاز اسلوونی، اخلال ایجاد خواهد شد.
  • اسلوونی بخش عمده ای از گاز خود را بطور غیر مستقیم ( از طریق اتریش) از روسیه تامین می‌کند و بخش کمی را نیز از مخازن گازی اتحادیه اروپا تهیه می‌کند.
  • تقریبا 12 درصد منابع انرژی اسلوونی از طریق گاز تامین می‌شود. اگر بحث حمل و نقل را حساب نکنیم، گاز یک ششم منابع انرژی اسلوونی را شامل می‌شود.
  • کل نیاز انرژی اسلوونی در سال 2021 از منابع زیر تامین شد:
  • تولیدات نفتی 30.6 درصد ( اکثرا در بخش حمل و نقل استفاده می‌شود)، انرژی هسته ای 3 درصد، سوخت های فسیلی( مانند زغال سنگ وچوب ) 14.8 درصد، گاز 12.1 درصد، منابع تجدید پذیر و زباله‌ها 11.2 درصد ، انرژی برق آبی 6.3 درصد و انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌ها 1.7 درصد.
  • تقریبا یک سوم گاز ، توسط خانوار و دو سوم آن مصارف صنعتی ، تجاری ، آموزشی و اداری است. مصرف گاز در اسلوونی در سال گذشته در مجموع 6 درصد افزایش داشت ( به 10163 گیگا وات ساعت رسید). مصرف گاز خانوار در سال گذشته 12درصد افزایش داشت.  
  • قیمت خرده فروشی گاز حدود 130یورو به ازای هر MWh، برق حدود 257 یورو به ازای هر MWh، سوخت مازوت حدود  156یورو به ازای هر MWh ، قیمت بنزین 181یورو به ازای هر MWh و قیمت گازوئیل 190یورو به ازای هر MWh می‌باشد.
  • اسلوونی تاکنون تقریبا همه گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه وارد کرده است. گاز طبیعی مورد نیاز اسلوونی از طریق خطوط لوله تامین می‌شود.
  • شرکت جئوپلین Geoplin اسلوونی با شرکت گاز پروم Gazprom روسیه ، قرارداد طولانی مدت تامین و تهیه گاز امضاء نمودند. در حال حاضر تنها منبع در دسترس برای اسلوونی خرید گاز از بازارهای بورس اروپا است.
  • اگر صادرات گاز روسیه قطع شود، در این صورت اسلوونی بطور کامل به تامین گاز از بازار اروپا وابسته خواهد شد.
  • اسلوونی می‌تواند از امریکا و نیز از خاورمیانه گاز خریداری کند ولی در این موضوع ، به توافق های دراز مدت نیاز است و احتمال خرید آن در زمستان سالجاری، کم است. علاوه بر این اسلوونی باید در یکی از ترمینال های ذخایر گازی نزدیک ( ایتالیا یا کرواسی) بتواند گاز خریداری شده را ذخیره نماید. اسلوونی مخازنی جهت ذخیره گاز ندارد لذا باید ظرفیت های سایر کشورها را خریداری کند ( این امکان بیش از همه در مورد اتریش وجود دارد).
  • اگر چه شبکه خط لوله گاز اسلوونی به همه کشورهای همسایه، متصل است ولی عملا ظرفیت انتقال گاز از کرواسی و ایتالیا محدود است. اسلوونی در گذشته بخشی از گاز مورد نیاز خود را از افریقای شمالی تهیه می‌کرد که از طریق شبکه لوله‌های گاز ایتالیا به اسلوونی منتقل می‌شد.
  • ده سال قبل تقریبا یک پنجم گاز اسلوونی از طریق ایتالیا تهیه می‌شد ولی این مقدار هم اکنون خیلی ناچیز است.

در روزهای گذشته و در راستای بهره وری انرژی و کاهش ده درصدی مصرف انرژی، از مدیران ساختمان‌های دولتی و بخش های عمومی خواسته شده است که دمای هوا در طول روز بالای 25 درجه سانتیگراد و در تعطیلات و پایان ساعات کاری ادارات، بالای 28 درجه سانتیگراد تنظیم شود. در زمستان نیز دمای هوا نباید بیش از 20 درجه سانتیگراد باشد.

حدود 5 تا 10 درصد کل انرژی در اسلوونی در بخش دولتی مصرف می‌شود و برآورد دولت این است با 10 درصدکاهش مصرف ، حدود 10 میلیون یورو در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد. بر اساس اعلام اداره آمار اسلوونی، این کشور 53 درصد از نیازهای انرژی خود را در سال ۲۰۲۱ از منابع داخلی تامین نموده است.

اسلوونی سالیانه تقریبا به یک میلیارد متر مکعب گاز نیاز دارد که در سال 2020 میلادی ، 732 میلیون متر مکعب گاز طبیعی وارد نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما