معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

قطع صدور گاز روسیه به اروپا چه تاثیری بر کرواسی می‌گذارد

رسانه‌های مختلف کرواسی در پی قطع جریان صدور گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا، به تحلیل و بررسی اثرات این اقدام بر تامین گاز مورد نیاز کرواسی و اروپا پرداختند. در حال حاضر کرواسی 40 درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند. کارشناسان یادآور شدند با توجه به اینکه کرواسی نه از مسیر اوکراین، بلکه از مسیر ترکیش استریم گاز وارداتی خود از روسیه را تامین می‌کند؛ در حال حاضر مشکلی در این زمینه ندارد. البته اگر مشمول شرط پرداخت هزینه گاز وارداتی به روبل نشود.

 روزنامه «یوترنی لیست» کرواسی نزدیک به حزب حاکم نوشت: تصمیم اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین (GTSOU) برای تعلیق انتقال گاز از روسیه به اروپا به دلیل حملات جنگی ارتش روسیه، نگرانی‌های بیشتری در مورد عرضه گاز به بازار کرواسی ایجاد کرده است. اما همانطور که به طور غیررسمی از شرکت گاز اول، بزرگترین واردکننده گاز روسیه، متوجه شدیم، تصمیم GTSOU هیچ عواقبی برای واردات گاز آنها از روسیه ندارد.

PPD  به یوترنی لیست گفت: انتقال گاز از خط لوله گاز ترکیش استریم برای واردات گاز از روسیه استفاده می‌کند، بنابراین قطع عرضه از طریق پمپ های مسیر سورانوفکا در اوکراین تاثیری بر واردات کرواسی از روسیه ندارد. با این حال، می‌توانیم تأیید کنیم که وقفه ذکر شده بر رشد قیمت گاز طبیعی در بازار بین المللی تأثیر گذاشته است.

مصرف سالانه

INA  شرکت ملی نفت کرواسی همچنین به ما گفت که تصمیم  GTSOU هیچ پیامد جدی برای توانایی آنها در عرضه گاز به بازار داخلی ندارد. INA بازار کرواسی را از میادین داخلی خود و بخشی از واردات گاز طبیعی در پایانه LNG در Omišalj تامین می‌کند.

به گفته موسسه انرژی هروویه پوزار، 2.1 میلیارد متر مکعب از سه میلیارد متر مکعب گاز طبیعی کرواسی وارد می‌شود که تا حال حاضر حدود 40 درصد آن از روسیه است. گاز روسیه در اتحادیه اروپا قبل از تجاوز روسیه به اوکراین از طریق خط لوله روسیه عبور می‌کرد. این خط لوله گاز یامال است که بخشی از آن ایستگاه سورانوفکای فوق الذکر است که ظرفیت آن تقریباً برابر با ظرفیت 32 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکیش استریم است.

مسیرهای مقایسه ای

به همراه یامال و ترکیش استریم، گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم به اتحادیه اروپا می رسید که با تصمیم آلمان به دلیل تجاوز نظامی روسیه به اوکراین متوقف شد. ساخت خط لوله دوم نورد استریم که قرار بود از طریق آن این خط لوله به بزرگترین ظرفیت انتقال گاز از روسیه به اتحادیه اروپا به میزان 55 میلیارد متر مکعب برسد، نیز متوقف شده است. وقتی صحبت از خطوط لوله گاز از روسیه به اتحادیه اروپا می‌شود، موارد خاص عبارتند از 16 میلیارد متر مکعب جریان آبی که در حال حاضر تنها توسط ترکیه استفاده می‌شود و خط لوله 45 میلیارد متر مکعبی به بلاروس که زمانی با انشعاب هایی برای اتحادیه اروپا بالتیک طراحی شده بود.

قرار بود یک مسیر اضافی برای تامین گاز از روسیه به اتحادیه اروپا، جریان جنوبی باشد که در سال 2014 توسط روسیه آغاز شد و در سال های اول پس از راه اندازی این ایده، با بلغارستان، صربستان و مجارستان قرارداد منعقد شد، اما جریان جنوبی پس از فشار اتحادیه اروپا و ایالات متحده رها شد. محاصره نظامی ایستگاه سوهرانوفکا به این معنی نیست که یامال از توانایی انتقال گاز خارج است، زیرا این خط لوله دارای لوله‌هایی در مسیرهای موازی است که از روسیه از طریق اوکراین و بلاروس به اتحادیه اروپا می رود.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/svijet/ukrajina-blokirala-dio-ruskog-plina-raspitali-smo-se-kod-nasih-uvoznika-kako-to-utjece-na-rh-15196254

اروپا و کرواسی به گاز روسیه نیاز دارند

تلویزیون کرواسی HRT هم با بررسی موضوع وابستگی اروپا و کرواسی به گاز روسیه پرداخت.

میرو اسکالیسکی، کارشناس انرژی گفت: گاز در دسترس هست و مشکلی ندارد اگر در مورد مسیرهای عرضه از روسیه به اروپا صحبت کنیم، مسیرهای عرضه همچنان وجود دارد، اگر چه به طور کامل استفاده نمی‌شود. واقعیت این است که اروپا و کرواسی به گاز روسیه نیاز دارند.

به گفته وی، در بعد سیاسی، در چنین شرایطی بسیار پیچیده‌تر است، زیرا هر حرف نامتعادل یا حرکت غیرسنجیده می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

امروز صحبت هایی مبنی بر قطع گاز روسیه به لهستان و بلغارستان مطرح شد و بعداً اطلاعاتی مبنی بر آغاز دریافت گاز لهستان به دست آمد به طوری که مجددا عرضه گاز متوقف شد. اسکالیکی معتقد است که این موضوع آزمایش قدرت و تماشای این است که چه کسی می‌تواند چه کاری را انجام دهد. او امیدوار است که تهدیدها فقط بر روی زبانها بماند، اما هرگز نمی دانید - اظهارات نامتعادل و اصرار بر برخی چیزها می‌تواند روسیه را به کاهش عرضه گاز به اروپا سوق دهد.

اتحادیه اروپا بسیار خشمگین است. اگر اروپا چندین دهه است که وابستگی خود را به انرژی روسیه ایجاد کرده بود، اکنون تغییر آن دشوار است و عاقلانه نیست که عجولانه و رادیکال سخن بگوییم و رفتار کنیم. اگر به نورد استریم 2 نگاه کنیم، در واقع در مقادیر اضافی گازی که قرار بود از روسیه به اروپا بیاید، سرمایه گذاری شده است. همین امر در مورد پالایشگاه‌ها نیز صدق می‌کند.

وی گفت: اروپا باید وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهد، اما قطعاً نباید آن را لغو کند، زیرا طبیعی ترین منبع انرژی برای اروپا است.

ما احتمالاً به کاری که اکثر کشورها انجام خواهند داد پایبند خواهیم بود، اما خیلی زود برخی کشورها مجبور خواهند شد هزینه گاز را بپردازند. اسکالیکی در پاسخ به این سوال که آیا کرواسی پایدار خواهد ماند، به تحریم ها احترام می‌گذارد و قیمت گاز را به روبل پرداخت نمی‌کند، گفت: من به گرمی امیدوارم که مشکلی پیش نیاید و واردات گاز همچنان ادامه یابد.

کرواسی در موقعیت بهتری نسبت به اکثر کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد

همچنین دانییل ژامبوکی ، رئیس هیئت مدیره آژانس تنظیم مقررات انرژی کرواسی (HERA) در نشست کارشناسان گاز در تلوزیون HRT گفت که کرواسی، حتی در بدترین پیش بینی‌ها در زمینه تامین گاز، در وضعیت غیرقابل مقایسه ای بهتر از اکثر کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد.

«علیرغم توسعه ضعیف رویدادهای جهانی، مهم است که کرواسی، حتی در بدترین پیش بینی رویدادهای ممکن، در وضعیت غیرقابل مقایسه بهتری نسبت به اکثر کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد. این به دلیل تنوع مسیرهای تامین گاز، پایانه LNG و تولید گاز داخلی است که در حال افزایش است.»

ژامبوکی با یادآوری اینکه دولت بسته ای از اقدامات را برای کاهش رشد قیمت انرژی در ماه مارس اتخاذ کرد، گفت که وظیفه اصلی تنظیم کننده مراقبت از نهادهای انرژی و حمایت از مصرف کنندگان است و بر آن پافشاری خواهد کرد.

مدر بین الملل وزارت اقتصاد و توسعه پایدار ایوو میلاتیچ ارزیابی کرد که کرواسی یکی از کشورهای پیشرو در زمینه حمایت از خانوارها در رابطه با قیمت انرژی است. وی همچنین خاطرنشان کرد: زیرساخت ها در حال توسعه است و پایانه LNG زمانی ساخته شد که بسیاری به این پروژه اعتقادی نداشتند.

وی گفت: ترمینال به ما امنیتی می دهد که عده کمی دارند - اینکه در سال آینده 800 میلیون متر مکعب گاز خواهیم داشت که از تولید وارد سیستم گازی ما می‌شود و 1.5 میلیارد متر مکعب مطمئن از پایانه‌های LNG و تاکید کرد که وزارتخانه حمایت خواهد کرد. ظرفیت ترمینال LNG را به 6.1 میلیارد متر مکعب افزایش می دهد و این می‌تواند ظرف سه سال یا زودتر محقق شود.

میلاتیچ گفت: آنها اکنون از ما می خواهند که ظرفیت ترمینال LNG را افزایش دهیم که این کار را انجام خواهیم داد.

مدیر ذخیره سازی گاز زیرزمینیهم  Okoli Vlado Vlašić یادآور شد که ظرفیت های ذخیره سازی برای پنج سال آینده اجاره شده است و در حال حاضر هیچ علاقه تجاری کاربران برای پر کردن ذخیره سازی وجود ندارد، اما او معتقد است که ذخیره سازی نقش خود را حفظ کرده و پایداری را تضمین می‌کند.

مارین زوکو مدیر LNG کرواسی گفت که تا کنون 2.4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از پایانه LNG در Omišalj تحویل داده شده است، 28 تانکر LNG در پایانه فرود آمده و حدود چهار میلیون متر مکعب گاز طبیعی مایع پذیرفته شده است.

پایانه LNG دارای بزرگترین ورودی بازار واحد است، حدود 55 درصد از بازار داخلی را تامین می‌کند و ظرفیت گازسازی خود را با 300 میلیون متر مکعب گاز طبیعی افزایش داده است. ظرفیت ها تا سال 2027 به طور کامل تکمیل شده و احتمال گسترش بیشتر آنها در حال بررسی است.

عضو هیئت مدیره Plinacro از پروژه‌هایی برای افزایش ظرفیت محموله گاز از پایانه‌های LNG و افزایش ظرفیت خط لوله مجارستان و اسلوونی و پروژه خط لوله گاز آدریاتیک و اتصال با کشورهای همسایه مانند BiH خبر داد.

نیکولا میشتیچ، مدیر اکتشاف و تولید نفت و گاز در INA، گفت که تولید گاز خود حدود 30 درصد از نیاز گاز کرواسی را تامین می‌کند. امسال INA بیش از یک میلیارد کونا در تحقیق و تولید سرمایه گذاری خواهد کرد و همچنین به پروژه‌های سبز اختصاص داده شده است.

https://vijesti.hrt.hr/gospodarstvo/skalicki-europa-i-hrvatska-trebaju-ruski-plin-7021781

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما