معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

هشدار نسبت به مداخله دولت در بازار انرژی

دولت اسلوونی در راستای حفظ وضعیت اقتصادی موجود در نتیجه افزایش بی رویه قیمت های انرژی بویژه بنزین و دیزل، اقدام به تنظیم و تعیین دستوری قیمت ها برای این دو محصول پرمصرف در جایگاههای عرضه سوخت نمود.

از جمله اثرات مستقیم حمله روسیه به اوکراین، افزایش قیمت های انرژی بویژه گاز، بنزین و دیزل در اروپاست. با ادامه بحران اوکراین و تحریم روسیه از سوی امریکا و کشورهای غربی و متعاقب آن اقدام گاز پروم در قطع و کاهش صادرات گاز به برخی کشورهای اروپایی و نیز نگرانی از کمبود سوخت در کشورهای اروپایی، قیمت سوخت در ماههای اخیر بصورت فزاینده ای در اروپا افزایش یافت. در این راستا، دولت های اروپایی در قالب اتحادیه و یا بصورت فردی، سیاستها و اقداماتی را در جهت کاهش فشار به بخشهای اقتصادی - تجاری، صنعتی و نیز خانوارها اتخاذ نمودند.
دولت اسلوونی نیز در راستای حفظ وضعیت اقتصادی موجود در نتیجه افزایش بی رویه قیمت های انرژی بویژه بنزین و دیزل، اقدام به تنظیم و تعیین دستوری قیمت ها برای این دو محصول پرمصرف در جایگاههای عرضه سوخت نمود که اتخاذ این سیاست، از سوی تشکل های اقتصادی ، اندیشمندان و اقتصاددانان این کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت. گزارش پیش رو خلاصه نقطه نظرات و دیدگاههای آنژه برگرAnže Burger ، استاد اقتصاد دانشگاه لوبلیانا را در این خصوص عرضه می دارد.

آنژه برگر Anže Burger، استاد اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی لوبلیانا با اشاره به بحران کنونی انرژی و تعیین دستوری قیمت ها از سوی دولت اسلوونی می‌گوید: " تعیین قیمت سوخت (در جایگاههای عرضه سوخت) فقط در کوتاه مدت و در شرایط استثنایی منطقی است. در سایر موارد و در درازمدت بهتر است که مصرف کنندگان، قیمت نهایی بالاتری بپردازند. پائین نگه داشتن مصنوعی و فریز کردن قیمت ها به طور جدی بدهی اسلوونی را در درازمدت افزایش می دهد، مصرف را بسیار بالا نگه می دارد و کسب و کار تجار را تهدید می‌کند". برگر با این استدلال که واضح است افزایش قیمت های انرژی ، نتیجه حمله روسیه به اوکراین است و آثار آن یک شبه ناپدید نمی‌شود، می‌گوید: "پاسخ به قیمت‌های بالاتر، مصرف منطقی‌تر خانوارها و مشاغل است. تعیین قیمت سوخت از سوی دولت، مداخله در بازار و در تضاد با اصل رقابت و آزادی تجارت است". او تاکید کرد "دولت بجای ایجاد محدودیت برای جایگاههای عرضه سوخت و توجه به حاشیه‌ سود (آنها) ، باید سوء استفاده احتمالی از موقعیت مسلط و عدم رقابت پذیری ( شرکت های عرضه  سوخت ) را از طریق دستگاههای ناظر بر رقابت بررسی کند. نقش کلیدی دولت تضمین رقابت است. جایگزین‌هایی مانند مداخله گرایی فعلی در دراز مدت، برای مصرف کنندگان و مالیات دهندگان فاجعه بار است" .

برگر با اشاره به برنامه دولت اسلوونی برای کاهش هزینه‌های زندگی، می‌گوید: " کاهش قیمت سوخت برای حمل و نقل، کشاورزان و سایر شرکت ها در جهت حفظ مشاغل و رقابت های بین المللی منطقی است. اما  انتقال تمام هزینه‌ها به بودجه ملی ، دولت را تحت فشار بدهی‌ها قرار می دهد و اینکه بازارهای مالی اخیراً به کشورهای آسیب پذیر از جمله اسلوونی توجه زیادی داشته اند، ناشی از این موضوع است". وی با اشاره به اینکه بازار فرآورده‌های نفتی اسلوونی تحت تسلط کامل دو شرکت بزرگ Petrol وOMV  است، گفت: " آژانس حمایت از رقابت به اندازه کافی فعال نیست و به وظایف ذاتی اش عمل نکرد و بیش از حد اجازه داد که بازار انرژی در انحصار دو شرکت عمده عرضه سوخت باقی بماند". او کاهش موانع ورود دیگر شرکتها به بازار انرژی به ویژه برای خرده‌فروشان کوچک‌تر سوخت را پیشنهاد می‌کند و معتقد است که این دو شرکت ( Petrol وOMV ) باید ملزم شوند مکان‌های خاصی را برای عرضه سوخت به رقبای کوچک‌تر بفروشند.

منبع:

https://sloveniatimes.com/economist-warns-against-energy-market-interventionism/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما