نشست نقش بازارهای عمدهفروشی در احیای بخش محصولات تازه ایتالیا
در تاریخ 30 مهرماه 1404 ، رویداد Rigenerare il fresco: Il ruolo dei mercati all’ingrosso tra innovazione e sfida dei consumi (احیای بازار محصولات تازه: نقش بازارهای عمدهفروشی) در محل شورای ملی اقتصاد و کار ایتالیا (CNEL) در رم برگزار شد. این رویداد، که توسط ایتالمرکاتی Italmercati سازماندهی شده بود، یکی از مهمترین نشستهای ایتالیا در حوزه کشاورزی و بازارهای عمدهفروشی محصولات تازه (مانند میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت) محسوب میشود.
سخنرانان کلیدی:
آقای رناتو برونتا، رئیس شورای ملی اقتصاد و کار ایتالیا (CNEL) ؛
آقای فابیو ماسیمو پالوتینی، رئیس ایتالمرکاتی (Italmercati) ایتالیا؛
آقای نیکو گرونکی، رئیس کنفدراسیون اصناف ایتالیا (Confesercenti)؛
آقای کریستینو فینی، رئیس کنفدراسیون کشاورزان (CIA) ایتالیا.
این رویداد بر نقش کلیدی بازارهای عمده فروشی در تقویت زنجیره تأمین، بررسی چالشهای مصرفی ناشی از تغییرات سبک زندگی، و لزوم نوآوریهایی مانند دیجیتالسازی، پایداری و فناوریهای نوین تمرکز داشت. اهم موارد مطرح شده در این نشست به شرح زیر میباشد:
گزارشی از وضعیت محصولات تازه ایتالیا در سال 2025 :
در سال 2025 عدم اطمینان اقتصادی و تجاری که عمدتاً ناشی از تعرفههای اعمالشده توسط دولت ایالات متحده و خطرات ناشی از تنشهای تجاری در سطح بالایی قرار داشت.در این شرایط، بخش کشاورزی و مواد غذایی ایتالیا انعطافپذیری خود را حفظ و تولید کشاورزی و صنایع غذایی به رشد خود ادامه داده است و صادرات به رکورد 70 میلیارد یورو رسید و تراز تجاری این بخش مثبت بود.
میوه و سبزیجات ایتالیا: با ارزش تولیدی18.9 میلیارد یورو بخش پیشرو کشاورزی ، بیش از 258 هزار شرکت، 1.2 میلیون هکتار زمین زیر کشت و با صادرات 12.3 میلیارد یورویی که ۱۸ درصد از کل صادرات کشاورزی و غذایی را تشکیل میدهد. تولید سیب و انگور بیشترین رشد را شاهد بوده است.گوشت: با12.6 میلیارد یورو، 19 درصد از ارزش تولید کشاورزی ملی را تشکیل میدهد. در بخش فرآوری، تنها برای گوشت گاو و طیور، گردش مالی به 14.27 میلیارد یورو رسید که 7.2 درصد از صنایع غذایی ایتالیا را شامل میشود و 9.45 میلیارد یورو نیز برای فرآوردههای گوشتی اضافه میشود. سطح خودکفایی کلی پایین است و تفاوتهای زیادی بین گونههای مختلف حیوانی وجود دارد: تنها برای گوشت طیور نرخ خودکفایی بیش از 100 درصد (106 درصد) است، در حالی که برای گوشت خوک، گاو و گوسفند و بز حدود 50 درصد است که منجر به کسری تجاری 4.8 میلیارد یورویی میشود. صادرات در این بخش به4.5 میلیارد یورو میرسد که عمدتاً توسط فرآوردههای گوشتی است.
شیلات: ارزش افزوده بخش شیلات ملی کمیکمتر از 700 میلیون یورو است. ایتالیا در رتبهبندی اروپا پس از اسپانیا (24 درصد)، فرانسه (15 درصد) و یونان (11 درصد) چهارمین کشور است و 11 درصد از ارزش افزوده شیلات اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است، تراز تجاری محصولات شیلات به طور ساختاری منفی است و کسری آن در سال ۲۰۲۴ به بیش از 6.5 میلیارد یورو رسید. با این حال، در دهه گذشته، تجارت از نظر حجم و ارزش، چه در واردات و چه در صادرات، پیشرفت مثبتی داشته است.بخش گل و گیاه: با ارزش 3.2 میلیارد یورو، معادل 8.8 درصد از تولیدات کشاورزی، بیش از 70 bدرصد تولید به بازارهای خارجی اختصاص دارد. در سال 2024 ، صادرات به 1.2 میلیارد یورو رسید و با تراز مثبت 381 میلیون یورو، جایگاه ایتالیا را به عنوان یکی از رهبران اروپا تثبیت کرد.مصرف مواد غذایی: تحت تأثیر تورم و تغییرات سبک زندگی (کاهش زمان آشپزی، گرایش به غذاهای آماده) قرار دارد. میوه و سبزیجات یکپنجم هزینههای غذایی خانگی خانوادههای ایتالیایی را تشکیل میدهد.
ارزش اجتماعی غذای تازه: در ایتالیا غذای تازه مترادف سلامت و کیفیت است (50.8% افراد حاضر به پرداخت بیشتر برای محصولات تازه و اماده هستند). بیش از ۸۰% ایتالیاییها روزانه میوه و سبزی مصرف میکنند، اما دسترسی برای گروههای کمدرآمد و جوانان محدود تر است.
در پایان رویداد با تاکید بر نقش محوری بازارهای عمدهفروشی پیشنهادهای زیر به منظور توسعه مصرف محصولات تازه ارائه گردید:
- تضمین قیمتهای رقابتی و کیفیت از طریق امکان ردیابی محصول در زنجیره تامین.
- تقویت بازار های محلی .
- همکاری با رستورانهای سنتی و جمعی برای عرضه محصولات تازه.
- یکپارچگی با خردهفروشیهای بزرگ برای دسترسی به محصولات.