معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

برآورد مثبت صندوق بین‌المللی پول از سیاست‌های کلان اقتصادی دماغه سبز

اقتصاد دماغه سبز در دوره‌ی پساکرونا توانسته رشد قابل‌توجهی را تجربه کند، که عمدتاً ناشی از پویایی بخش گردشگری و اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی سالم بوده است

برنامه‌های بلندمدت توسعه انرژی صربستان

تعادل انرژی صربستان برای سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که استفاده از انرژی بادی دو برابر افزایش خواهد یافت، در حالی که نیروگاه‌های حرارتی همچنان ستون فقرات سیستم هستند و بیش از ۶۲ درصد برق (معادل ۲۴۲۰۲ گیگاوات‌ساعت) را تولید خواهند کرد. همچنین، ۱۱ نیروگاه بادی با مجموع ظرفیت ۶۰۷ مگاوات تاکنون به شبکه متصل شده‌اند. مطالعه فنی مقدماتی برای کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در صربستان تکمیل شده است و تخمین زده می‌شود که این کشور به ۵ تا ۷ سال زمان نیاز دارد تا دو فاز اول برنامه هسته‌ای خود را به پایان برساند.

لایحه بودجه 2026 سوئد

در تاریخ ۲۲ سپتامبر (31 شهریور 1404)، الیزابت سوانتسون، وزیر دارایی سوئد، لایحه بودجه سال ۲۰۲۶ را به پارلمان سوئد (ریکس‌داگ) ارائه کرد. این بودجه که شامل اصلاحاتی به ارزش حدود ۸۰ میلیارد کرون سوئد (7.4 میلیارد دلار) است، با این هدف تنظیم شده که مردم پول بیشتری در اختیار داشته باشند؛ هدفی که بنا بر گفته دولت، می‌تواند اعتماد به آینده را افزایش داده و روند رکود اقتصادی را متوقف کند. لایحه بودجه ۲۰۲۶ سوئد بر سه اولویت اصلی استوار است: افزایش قدرت مالی خانوارها، تقویت فرهنگ کار و مقابله با طرد اجتماعی، و سرمایه‌گذاری در رفاه و امنیت. دولت اعلام کرده است که با وجود رکود طولانی‌شده و تداوم فشارهای تورمی، هدف بودجه این است که پول بیشتری در جیب مردم قرار بگیرد و هم‌زمان بنیان‌های بلندمدت اقتصاد و امنیت کشور تقویت شود.

نشست نقش بازارهای عمده‌فروشی در احیای بخش محصولات تازه ایتالیا

در تاریخ 30 مهرماه 1404 ، رویداد Rigenerare il fresco: Il ruolo dei mercati all’ingrosso tra innovazione e sfida dei consumi (احیای بازار محصولات تازه: نقش بازارهای عمده‌فروشی) در محل شورای ملی اقتصاد و کار ایتالیا (CNEL) در رم برگزار شد. این رویداد، که توسط ایتالمرکاتی Italmercati سازماندهی شده بود، یکی از مهم‌ترین نشست‌های ایتالیا در حوزه کشاورزی و بازارهای عمده‌فروشی محصولات تازه (مانند میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت) محسوب می‌شود.

صادرات میوه‌های گرمسیری اکوادور در مسیر رشد

با وجود اینکه حجم صادرات میوه اکوادور در حد بالایی نیست اما تقاضای جهانی برای بعضی از آنها همچون پیتایا[1](میوه اژدها) و انبه[2] به سرعت در حال افزایش است. طبق آمار وزارت تولید، ‌تجارت خارجی، سرمایه گذاری و شیلات اکوادور، طی سال 2024 صادرات میوه‌های گرمسیری شامل پیتایا،‌ انبه، نارانجیلا[3] (نارانخیا به اسپانیایی)،‌ گرانادیا[4](میوه گل ساعتی خوراکی) یا همان پَشِن فروت[5] 307 میلیون و 600 هزار دلار بوده که از لحاظ ارزآوری در مقایسه با سال 2023 حدود 39 درصد و از نظر حجم 49 درصد رشد داشته است.

نرخ تورم رومانی، بالاترین نرخ تورم میان کشورهای اروپایی

بنا بر آخرین گزارش تورم در اروپا، رومانی در رتبه اول قرار دارد. رومانی تورمی دارد که ۵ برابر میانگین اروپا است. به عقیده برخی تحلیلگران، این موضوع پدیده بسیار مهمی‌برای اقتصاد رومانی است. کشورهایی مانند رومانی، استونی، مجارستان نرخ تورم بالای 4 و حتی نزدیک به 5 و بالاتر را در برخی ماه‌ها شاهد بودند، که بسیار بالاتر از میانگین منطقه یورو (~2) بوده است. در سال 2024 نیز، نرخ تورم رومانی بالاترین نرخ میان کشورهایی اروپایی بوده است.

وضعیت صنایع منسوجات و چرم صربستان

صربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده منسوجات، چرم و کفش در منطقه آدریاتیک شناخته می‌شود و این صنعت یکی از معدود بخش‌هایی است که عمدتاً تحت مالکیت کارآفرینان داخلی صربستان فعالیت می‌کند. بر اساس آمار رسمی، از مجموع ۱۰۵۰ شرکت ثبت‌شده در این حوزه، ۹۰ درصد آن‌ها در مالکیت داخلی هستند. با این حال، افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی از کشورهایی مانند ترکیه و چین، همراه با چالش یافتن نیروی کار ماهر، فشار قابل‌توجهی بر این صنعت وارد کرده است. این بخش در سال‌های اخیر تنها حدود یک درصد به تولید ناخالص داخلی صربستان (GDP) کمک کرده است.

صنعت هتلداری در رومانی

صنعت گردشگری اروپا در سال ۲۰۲۴ روند بهبودی و رشد قابل توجهی را تجربه کرد. پس از رکود ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، این قاره در سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد گردشگران داخلی و خارجی بود که باعث تقویت اقتصادهای محلی و افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری شد. در سطح کلی، اروپا توانست بیش از ۳ میلیارد شب اقامت در تعطیلات، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف ثبت کند، که نزدیک به 8 رشد نسبت به سال قبل است. کشورهای مقصد اصلی شامل فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و ترکیه بودند که بیشترین تعداد گردشگران را جذب کردند. این کشورها با برگزاری رویدادهای فرهنگی، ورزشی و جشنواره‌های متعدد، وضعیت صنعت گردشگری خود را تقویت نمودند. در مجموع، صنعت گردشگری در اروپا در سال ۲۰۲۴ با تکامل و توسعه روبه‌رو شد و این روند، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای سال‌های آینده دارد، به شرطی که سیاست‌های توسعه پایدار و محافظت از منابع بازنگری و اجرا شوند. در همین زمینه صنعت هتلداری رومانی در سال‌های اخیر نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده است و به یکی از سریع‌ترین بخش‌های رو به توسعه در اتحادیه اروپا تبدیل شده است. براساس داده‌های یورواستات، در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، گردش مالی صنعت هتلداری رومانی با ۱۹ درصد افزایش مواجه شده که پس از یونان و مجارستان، سومین پیشرفت بزرگ در اتحادیه اروپا به شمار می‌آید. با وجود این رشد، رومانی هنوز در جذب گردشگران خارجی نسبت به کشورهای بزرگ اروپایی مانند اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان که بیشترین اقامت شبانه را دارند، جایگاه پایین‌تری دارد. البته رشد تعداد اقامت‌ها در رومانی از میانگین اتحادیه اروپا که تنها ۲ درصد بوده، بیشتر است و این نشان‌دهنده روند رو به جلو در صنعت گردشگری رومانی است. سهم اقامت شبانه گردشگران خارجی در هتل‌های رومانی تنها ۲۲ درصد است که دومین پایین‌ترین در اتحادیه اروپا است و نسبت به کشورهای همسایه مانند لهستان و مجارستان کمتر است.

استفاده وزارت دارایی اتریش از هوش مصنوعی برای مبارزه فرار مالیاتی

در اتریش، دولت و به‌ویژه وزارت دارایی با هدف افزایش کارایی سیستم مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی، از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

چالش‌های بودجه‌ای دولت بلژیک

دولت بارت دوور با چالش بودجه‌ای فوری و پیچیده‌ای مواجه است. طبق گفته ویم موزن، کارشناس بودجه از دانشگاه لوون (KU Leuven)، دولت فدرال تاکنون در اصلاحات مالی کوتاهی کرده و ارزش افزوده مالیاتی (VAT) کنونی، با هدف‌بندی درآمدهای سرمایه‌ای در اروپا هم‌راستا نیست. وی هشدار می‌دهد که اگر اقدامات فوری انجام نشود، کسری بودجه بلژیک می‌تواند به میزان قابل توجهی از اهداف تعهد شده به اتحادیه اروپا فراتر رود و ثبات مالی کشور را تهدید کند.