معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۴/۲۵- ۰۸:۰۰

روند صادرات کشتی‌سازان ترکیه

آخرین داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) نشان می‌دهد که فروش کشتی‌ها و قایق‌های تفریحی ترکیه نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

برخی از کشتی‌سازان بزرگ ترکیه اکنون در حال برنامه ریزی برای فروش در خارج از کشور هستند، مانند تِرسان (Tersan) که اخیراً شرکت هاویارد لیرویک (Havyard Leirvik ) را در نروژ خریداری کرده است (تصویر بالا، با تشکر از تِرسان)بخش کشتی‌سازی ترکیه سال‌هاست که نیروی غالب در بازار کشتی‌های تخصصی بوده است، اما به نظر می‌رسد که بر اساس مجموعه‌ای از ارقام فروش ناامیدکننده، در حال از دست دادن جایگاه خود است.

آخرین داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) نشان می‌دهد که ماه گذشته، فروش کشتی‌ها و قایق‌های تفریحی ترکیه نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است. تنها ۸۴ میلیون دلار سفارش در این ماه ثبت شده است که کشتی‌سازی را به بخشی تبدیل می‌کند که بیشترین تجارت صادراتی را در اقتصاد ترکیه از دست داده است. انتظار می‌رود صادرات در کل سال ۱۵ درصد کاهش یابد و حقوق و دستمزد نیز در حال حاضر رو به کاهش است.

به گفته‌ جم سون، رییس انجمن صادرکنندگان کشتی، قایق تفریحی و خدمات (GYHIB)، مشکل، نرخ تورم بالایی است که سال‌هاست اقتصاد ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است، در کنار نرخ ارز ضعیف، دسترسی محدود به منابع مالی و نرخ بهره بالای وام‌ها. این عوامل، پایین نگه داشتن هزینه‌ها را دشوار می‌کند و سازندگان ترکیه‌ای اکنون برای رقابت بر سر قیمت با شرکت‌های درجه یک در نروژ، دوران سختی را سپری می‌کنند.

او به نشریه‌ ترکیه ای اکونومیم (Ekonomim) گفت که برخی از نام‌های بزرگ در ترکیه، با توجه به موانع داخلی، اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری در کشتی‌سازی در خارج از کشور هستند. شرکت کشتی‌سازی تخصصی تِرسان (Tersan) پیش از این با خرید کشتی‌سازی‌هاویارد لیرویک (Havyard Leirvik) این کار را انجام داده است.

بانک مرکزی ترکیه از طریق سیاست‌های پولی سختگیرانه، اقدامات جدی برای مهار تورم افسارگسیخته انجام می‌دهد و نرخ بهره‌ی خود را در ماه‌های اخیر به رقم شگفت‌انگیز ۴۹ درصد رسانده است (که در این فرآیند، وام‌های بانکی را گران می‌کند). اگرچه اقتصاد داخلی ترکیه در حال تقویت است، اما طبق گزارش بانک جهانی، صادرکنندگانی مانند کشتی‌سازی‌ها در چند سال آینده با موانعی روبرو خواهند بود.

بانک جهانی در پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۲۵ اعلام کرد : «رشد صادرات احتمالاً به دلیل افزایش واقعی ارزش لیر [ترکیه]، کاهش تقاضای منطقه یورو و عدم قطعیت پیرامون سیاست‌های تجاری در اقتصادهای بزرگ محدود خواهد شد.»

۱۰ژوییه ۲۰۲۵، ماریتیم اگزکیوتیو

https://maritime-executive.com/article/turkey-s-shipbuilders-face-economic-headwinds-in-export-market

https://www.starconcord.com.sg/turkeys-shipbuilders-face-economic-headwinds-in-export-market/

https://www.turkishminute.com/2025/07/10/turkeys-shipbuilding-sector-faces-steep-decline-as-costs-rise-and-orders-dry-up/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها