معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۱۴- ۰۹:۳۸

اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته دوم دی ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سرمایه جذب ۱.۴ میلیارد استارت‌آپ‌های اوراسیا مرکزی

وزارت توسعه دیجیتال، نوآوری‌ها و صنعت هوافضای قزاقستان در 27 دسامبر گزارش داد که استارت آپ هایی از اوراسیای مرکزی، از جمله Most Finance، JobEscape، و Speechsense.ai، به میزان 1.4 میلیون دلار سرمایه گذاری را از طریق برنامه‌های lchemistX و Silicon Valley انجام داده اند.

از بین 22 استارتاپ از منطقه، هشت استارتاپ - JobEscape، LoadConnect، Parqour، PointAI، Flowsell.me، Call2action، Oli و MyStory - قراردادهای تجاری به ارزش 379000 دلار امضا کردند. در مجموع، پیش بینی می‌شود که شرکت کنندگان در برنامه تا سال 2025 درآمدی بالغ بر 17 میلیون دلار کسب نمایند.

این برنامه‌ها که توسط  تکنو پارک هاب آستانه و مرکز نوآوری Silkroad اجرا شد، از شرکت کنندگان در تضمین اولین قراردادها، جذب سرمایه گذاری، یافتن مسکن در ایالات متحده (ایالات متحده)، دریافت مربیگری و مشاوره تخصصی و دسترسی به مرکز نوآوری Silkroad حمایت کرد.

به عنوان مثال، استارت آپ قزاقستانی Parqour، در آستانه‌هاب که فناوری پارکینگ هوشمند را توسعه داده است و به کاهش هزینه‌های عملیاتی و به حداقل رساندن کار دستی کمک می‌کند، به 25 کشور صادر شد است.

پس از حضور در این برنامه، این شرکت موفق به عقد  قراردادهای بلندمدت 10 تا 12 ساله با اپراتورهای پارکینگ مستقر در سانفرانسیسکو Nexus Parking  و United SF Parking  گردید. پیش از این، پارکور در چندین شهر ایالات متحده از جمله شیکاگو، هیوستون و لس آنجلس فعالیت می‌کرد. این ابتکار منحصر به فرد پنج ماهه، به استارتاپ های اوراسیا مرکزی فرصتی برای ورود به بازار ایالات متحده و ایجاد پایه ای برای رشد پایدار ارائه کرده است.

https://astanatimes.com/category/business/

 رشد  5.1 درصدی اقتصاد غیرنفتی قزاقستان در سال 2024

اقتصاد قزاقستان در سال جاری 5.1 درصد رشد کرد که به طور کامل توسط بخش غیرنفتی آن هدایت می‌شد، صادرات کالاهای فرآوری شده از ژانویه تا نوامبر 2024 با 10.2 درصد افزایش به 23.3 میلیارد دلار رسید.

اولژاس خدایبرگنوف، شریک ارشد در مرکز ابتکارات استراتژیک معتقد است که اگر دولت با سرمایه گذاران داخلی و خارجی به درستی رفتار کند، قزاقستان پتانسیل رشد دو رقمی را دارد. علاقه قابل توجهی از چین، خاورمیانه، اروپا، ایالات متحده و روسیه برای سرمایه گذاری در قزاقستان وجود دارد. کاهش بوروکراسی می‌تواند نرخ رشد فعلی را دو برابر و سرمایه گذاری بیشتری را جذب کند.

در سال 2024 کشاورزی، ساخت‌وساز و تجارت بخش‌های پیشرو بودند، به‌ویژه اینکه قزاقستان به یک مرکز ترانزیتی برای عرضه به روسیه تبدیل شد. من معتقدم رشد بخش غیرنفتی در سال آینده ادامه خواهد داشت  و قیمت مواد خام ممکن است ثابت بماند.

داده‌های اولیه نشان می دهد که رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری 4.4 درصد است که احتمالاً تا پایان سال به 5 درصد برسد. اگرچه این یک پیشرفت پس از همه‌گیری کرونا است، اما از پتانسیل واقعی قزاقستان کم‌تر است. منابع فراوان، جمعیت کم، نیروی کار ماهر و ثروت دارایی‌های طبیعی کشور می‌تواند نرخ رشد بسیار بالاتر را رقم بزند.

https://astanatimes.com/2024/12/kazakhstans-non-oil-sector-powers-5-1-economic-growth-in-2024/

 سرمایه گذاری 240 میلیون دلاری  بانک توسعه اوراسیا برای توسعه نیروگاه در کاراگاندی

بانک توسعه اوراسیا (EDB) با شرکت برق Karagandy Energotsent   یک قرارداد وام 13 ساله به مبلغ 240 میلیون دلار در 24 دسامبر برای تامین مالی نوسازی و توسعه نیروگاه ترکیبی حرارت و برق کاراگاندی امضا کرد.

Karagandy Energotsentrتولید کننده پیشرو برق در منطقه کاراگاندی و ارائه دهنده انحصاری گرمایش منطقه ای شهر است. هدف این پروژه افزایش ظرفیت تولید نیروگاه به میزان 140 مگاوات (MW) برق و 180 گیگا کالری در ساعت گرما است. این ابتکار به رفع کمبود برق در منطقه کمک می نماید و به افزایش تقاضا پاسخ می دهد.

واحد نیروگاه جدید دارای فناوری‌های پیشرفته انرژی و محیطی است که به طور کامل با کد زیست‌محیطی به‌روزشده قزاقستان برای تأسیسات جدید هماهنگ است. این استانداردها شامل سیستم های پیشرفته فیلتراسیون گرد و غبار و اقداماتی برای کاهش انتشار نیتروژن، گوگرد و اکسید کربن، کاهش اثرات زیست محیطی کارخانه است.

بانک توسعه اورآسیا EDB، یک بانک توسعه چندجانبه با سرمایه اصلی 7 میلیارد دلار، بیش از 18 سال است که یکپارچگی اقتصادی و توسعه پایدار در اوراسیا را تقویت کرده است. مجموعه پروژه‌های آن بیشتر بخش‌های کلیدی از جمله حمل‌ونقل، سیستم‌های دیجیتال، انرژی سبز، کشاورزی و تولید را در بر می‌گیرد و با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و اصول زیست‌محیطی، اجتماعی و حکومت‌داری همسو است.

https://astanatimes.com/2024/12/edb-invests-240-million-to-expand-power-plant-in-karagandy/

 گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره گذار کلیدی به فناوری‌های کم کربن در قزاقستان

قزاقستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در منابع طبیعی در جهان، با فشار فزاینده ای برای پذیرش فناوری‌های کم کربن برای ماندن در رقابت در بحبوحه قوانین سختگیرانه جهانی در مورد انتشار کربن مواجه است. با وجود فعالیت های گسترده بخش‌های پرانتشار دی اکسید کربن مانند هوانوردی، حمل‌ونقل، متالورژی و تولید سیمان در اقتصاد قزاقستان، این کشور باید تلاش‌های خود را برای کربن‌زدایی سرعت بخشد. گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد (WEF) درباره قزاقستان با عنوان بخش‌های با انتشار بالا: چالش‌ها و فرصت‌ها برای ارائه‌دهندگان فناوری کم کربن، راهبردهای کلیدی برای انتقال به فناوری‌های پایدار را تشریح می‌کند و بر نیاز فوری به تغییرات ساختاری در انرژی، حمل‌ونقل و صنعت قزاقستان تاکید می‌کند.

انتقال به سوخت هوانوردی پایدار (SAF) Sustainable Aviation Fuel

در صنعت هوانوردی به دلیل انتشار قابل توجه دی اکسید کربن، موتورهای مدرن یکی از نیازهای اساسی برای کربن زدایی است. این گزارش، سوخت پایدار هوانوردی و فناوری‌های نوظهور مانند موتورهای هیدروژنی و الکتریکی برای پروازهای کوتاه مدت را به عنوان راه‌حل‌های کلیدی برای کاهش آلاینده‌ها معرفی می‌کند.

سوخت پایدار هوانوردی که از منابع تجدیدپذیر مانند روغن‌های گیاهی، روغن پخت و پز، ضایعات کشاورزی و دی اکسید کربن به دست می آید، می‌تواند انتشار گازهای گلخانه ای را تا 80 درصد در مقایسه با سوخت های فسیلی کاهش دهد. سازگاری آن با موتورهای موجود، آن را به یک راه حل عملی برای صنعت هوانوردی تبدیل می‌کند.

برای قزاقستان که آرزوی تبدیل شدن به یک هاب هوانوردی منطقه ای را دارد، سوخت پایدار هوانوردی SAF فرصت بزرگی برای کاهش ردپای کربن در این بخش است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولید و ذخیره‌سازی سوخت پایدار هوانوردی نه تنها می‌تواند هوانوردی کشور را سبز کند، بلکه می‌تواند به بازاری برای تهیه  سوخت‌های پایدار تبدیل شود. با این حال، چنین پیشرفت‌هایی مستلزم سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی قابل توجهی است که بالقوه توسط بانک‌های توسعه بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خصوصی حمایت می‌شود.

حمل و نقل بار و تدارکات

بخش حمل و نقل قزاقستان از نظر استراتژیک حیاتی است و اروپا و آسیا را به هم پیوند می دهد، اما همچنین منبع اصلی انتشار کربن است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد به کامیون‌های برقی و هیدروژنی به عنوان فناوری‌های امیدوارکننده برای کاهش اثرات زیست محیطی این بخش اشاره می‌کند.

قزاقستان می‌تواند زیرساخت‌های ایستگاه‌های شارژ الکتریکی و نقاط سوخت‌گیری هیدروژن را توسعه دهد و راه را برای حمل و نقل کالای پاک‌تر هموار کند. افزایش سهم حمل و نقل ریلی با کاهش موثر انتشار دی اکسید کربن در مقایسه با حمل و نقل جاده ای می‌تواند از تلاش های کربن زدایی بیشتر حمایت کند.

مشوق های دولتی، مانند معافیت های مالیاتی و یارانه برای خرید وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی، می‌تواند کسب و کارها را تشویق کند تا راه حل های حمل و نقل پایدار را اتخاذ کنند. این کشور همچنین می‌تواند با طرح‌های کریدور سبز بین‌المللی که در آن حمل‌ونقل کم کربن رعایت می‌گردد، به سمت کاهش انتشار کربن حرکت نماید. این تلاش باعث جذب سرمایه گذاری خارجی و بودجه از سوی سازمان‌های جهانی که لجستیک پایدار را ترویج می‌کنند، خواهد شد.

نوسازی متالورژی (مهندسی مواد) و تولید سیمان

متالورژی و تولید سیمان از جمله صنایع کربن بر قزاقستان هستند. گزارش مجمع جهانی اقتصاد تاکید می‌کند که نوسازی فرآیندهای تولید و پیاده‌سازی فناوری‌های جذب و ذخیره‌سازی کربن    carbon capture and storage   (CCS) برای کربن‌زدایی ضروری است.

قزاقستان می‌تواند انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های CCS را برای بخش متالورژی، که انتشار دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند، به کار گیرد.

ساختار زمین‌شناسی وسیع این کشور برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت دی اکسید کربن مناسب هست و فرصت‌هایی را برای ایجاد زیرساخت‌های CCS در سایت‌های صنعتی بزرگ ارائه می‌دهند. این امر شرکت های صادرات محور را قادر می سازد تا ضمن حمایت از رشد اقتصادی، استانداردهای کم کربن را رعایت کنند.

نوسازی کارخانه‌ها با فناوری‌های کارآمد انرژی باعث می‌شود این صنایع در برابر چالش‌های اقلیمی آینده مقاوم باشند. برای تشویق سرمایه‌گذاری، قزاقستان می‌تواند مناطق ویژه اقتصادی را برای شرکت‌های متمرکز بر  فناوری‌های جذب و ذخیره‌سازی کربن  CCS و سایر فناوری‌های کم کربن ایجاد کند و معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌هایی برای جذب مشارکت بخش خصوصی ارائه دهد.

سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر پایدار SAF، زیرساخت های حمل و نقل الکتریکی و هیدروژن، متالورژی و نوسازی تولید سیمان، و فناوری‌های CCS به قزاقستان اجازه می دهد تا میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به یک رهبر منطقه ای در توسعه کم کربن تبدیل شود.

https://astanatimes.com/2024/12/kazakhstan-faces-key-transition-to-low-carbon-technologies/

 گزارش عملکرد سالانه 2024 سازمان توسعه سیاست تجاری قزاقستان (کازترید) QazTrade 

برنامه‌های پشتیبانی صادراتی:

- حضور در 14 نمایشگاه بین‌المللی (مانند چین و آلمان) با مشارکت 185 شرکت

-  برگزاری 12 مأموریت تجاری در کشورهایی مانند چین، امارات، ایتالیا و ازبکستان

- برگزاری نشست و همایش تجاری با حضور 500 شریک از کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان و جنوب شرق آسیا

دستاوردهای کلیدی صادرات :

-  صادرات مواد غذایی: 53%  ، صادرات صنایع ماشین‌سازی: 10%  ، صنایع شیمیایی: 7%  ، صنایع سبک: 7%   و خدمات فناوری اطلاعات: 5% 

نتایج مالی و اقتصادی 

- حجم قراردادهای تجاری: بیش از 670.5 میلیون دلار

-  بازپرداخت هزینه‌های صادراتی به 129 شرکت به ارزش 6.3 میلیارد تنگه (بیش از 12 میلیون دلار) 

پیشرفت‌های زیرساختی 

- ایجاد زیرساخت‌های تجاری جدید، از جمله نمایندگی‌های تجاری در اورومچی (چین)، دوبی (امارات) و تاشکند (ازبکستان )

-  توسعه صادرات گوشت به بازار امارات و دیگر مناطق

بازارهای کلیدی صادرات: 

- سین‌کیانگ (چین): 4.4 میلیارد دلار

- پکن: 2.8 میلیارد دلار

- استان جیانگ‌سو: 1.3 میلیارد دلار

آموزش و توسعه تجارت 

- توسعه پورتال ملی تجاری با توضیحات فرآیندهای صادرات و واردات برای 80 کالا

https://qaztrade.org.kz/eng/

2.3 تریلیون تنگه (4.4 میلیارد دلار) درآمد بانک های قزاقستان در 11 ماه 2024

در قزاقستان، دارایی‌های بخش بانکی تا اول دسامبر 2024 به 59.2 تریلیون تنگه (حدود 114 میلیارد دلار) بالغ شد. در نوامبر 2024 این درآمدها به میزان 1.3 درصد یا 748 میلیارد تنگه (1.4 میلیارد دلار) افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل رشد 3.7 درصدی سبد وام بانک ها بوده است. اشاره به داده‌های آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی گزارش می دهد که طی 11 ماه، دارایی‌های بخش بانکی 15.1 درصد یا 7.767 میلیارد تنگه (15 میلیون دلار) رشد کرده است.

 سرمایه بانک ها در ماه نوامبر با 2.8 درصد افزایش به 8.7 تریلیون تنگه (بیش از 16 میلیارد دلار) (از ابتدای سال تاکنون 26.6 درصد یا 1.8 تریلیون تنگه – 3.4 میلیارد دلار رشد داشته است) که عمدتاً ناشی از افزایش سود انباشته به دلیل افزایش است. برای ژانویه تا نوامبر 2024، سود خالص بانک ها به 2.3 تریلیون تنگه (4.4 میلیارد دلار) رسید که 16.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است. بازده دارایی‌های بانکی تا 1 دسامبر 2024 به میزان 4.6 درصد بود، در حالی که تا 1 دسامبر 2023، این رقم 4.7 درصد بود. بازده حقوق صاحبان سهام  32.7٪ و از 1 دسامبر 2023، 36.7٪ بود. بخش بانکی قزاقستان توسط 21 بانک درجه دوم نمایندگی می‌شود که 12 بانک آن خارجی می‌باشد.

 https://kapital.kz/finance/133028/za-11-mesyatsev-banki-kazakhstana-zarabotali-2-3-trln-tenge.html

برنامه ریزی برای افزایش حجم پرورش ماهی در قزاقستان به 50 هزار تن تا سال 2027

آیداربک ساپاروف وزیر کشاورزی قزاقستان در جلسه چشم انداز توسعه صنعت ماهیگیری گفت: توسعه صنعت ماهی بر توسعه کل مجموعه کشت و صنعت تأثیر می‌گذارد. یک سال از انتقال این کمیته به وزارت می‌گذرد. کار در حال انجام است اما پیشرفت چشمگیری نمی‌بینیم. نتایج توسعه صنعت ماهی برای رسیدن به اهداف تعیین شده کافی نیست.

کمیته شیلات مسئول سه شرکت دولتی از جمله کارخانه ماهیان خاویاری آتیراو است که در سال 1998 به بهره برداری رسید و از آن زمان تاکنون تعمیرات اساسی انجام نشده است.

به عنوان بخشی از دستورالعمل رئیس دولت برای نوسازی کارخانه ماهیان خاویاری آتیراو، تجربیات بین المللی مورد مطالعه قرار گرفته و اسناد طراحی و برآورد در حال توسعه است. کار ساخت و نصب قرار است در بهار 2025 آغاز شود. کارهای مشابهی در کارخانه تخم ریزی ماهی پتروپولوفسک در حال انجام است.

با انجام برنامه‌های افزایش ظرفیت ماهیگیری، حجم رشد سالانه ماهیان خاویاری جوان به 8 میلیون، کپور به 15 میلیون، ماهی سفید به 100 میلیون قطعه افزایش می یابد.

صید ماهی اسپرات در دریای خزر هم اکنون آغاز شده است. با این حال، برای استفاده کامل از پتانسیل منابع دریا، مطالعات جامع مهاجرت گونه‌های ماهیان دریایی و ایجاد آزمایشگاهی برای کار علمی روی ژنتیک ماهیان خاویاری مورد نیاز است.

ارائه وام ترجیحی و اجاره کشتی‌های ماهیگیری دریایی در دستور کار قرار دارد. اتخاذ این اقدامات امکان افزایش حجم کل تولید ماهیان دریایی را به 70 هزار تن یا بیش از 1.5 برابر در سال 2025 می دهد.

برای حمایت از نهادهای آبزی پروری، یارانه خوراک، خرید مواد کاشت ماهی، دارو، بازپرداخت 25 درصد هزینه‌های سرمایه گذاری برای ایجاد مزارع پرورش ماهی، خرید تجهیزات و ماشین آلات و ... در نظر گرفته شده است.

کار برای بهبود قوانین در حال انجام است: مجلس طرح قانون "در مورد آبزی پروری" را در اولین قرائت تصویب کرد که اقدامات حمایتی دولت از آبزی پروری را گسترش می دهد و روند تهیه مخازن برای پرورش ماهی به سرمایه گذاران بزرگ و اعطای یارانه را فراهم می‌کند. در نتیجه تا سال 2027 تعداد مزارع پرورش ماهی به 700 مزرعه یا 25 درصد نسبت به سال جاری افزایش خواهد یافت و حجم پرورش ماهی طی سه سال آینده از 20 به 50 هزار تن افزایش خواهد یافت. در مجموع 71 طرح با حجم پرورش ماهی تا 31 هزار تن در سال پیش بینی شده است.

در ادامه جلسه، وزیر دستور داد تا مسائل مربوط به اعطای وام به پروژه‌های سرمایه گذاری در بخش شیلات با نرخ ترجیحی 5 درصد بررسی شود. قزاقستانی‌ها کمتر از 4 کیلوگرم ماهی در سال می خورند.

https://www.inform.kz/ru/obem-virashivaniya-ribi-v-kazahstane-planiruetsya-dovesti-do-50-tisyach-tonnk-2027-godu-8c4530

افزایش خطوط ریلی قزاقستان در سال 2024

امسال راه آهن قزاقستان به اجرای پروژه‌های زیرساختی در مقیاس بزرگ ادامه داد. بیش از 1400 کیلومتر مسیر به روز شد، بیش از 1000 کیلومتر راه آهن جدید ساخته شد (دوستیک - موینتی، دربازا - مکتارال، دورگذر ایستگاه آلماتی). خط دوم در بخش Dostyk-Moynty و خط راه آهنی که آلماتی را دور می زند قرار است در سال 2025 تکمیل شود. پس از راه اندازی پروژه‌های زیربنایی، افزایش دو برابری حمل و نقل تا 55 میلیون تن در سال پیش بینی می‌شود.

برای جذب جریان محموله به کریدورهای قزاقستان، شرکت ملی در حال گسترش شبکه پایانه خود است. علاوه بر پنج ترمینال موجود (بندر لیانیانگانگ، بندر خشک شیان، پایانه ایستگاه دوستیک، بندر خشک دروازه خرگوس و مجتمع کشتی در بندر کوریک) در دو سال آینده 9 پایانه دیگر تکمیل خواهد شد. امسال ساخت پایانه‌ها در آلماتی، بندر دریایی آلات آذربایجان، بوداپست و در روستای سلیاتینو در نزدیکی مسکو آغاز شده است. به همراه شریک چینی (شرکت بندر لیانیانگانگ) قزاقستان شروع به ساخت یک مرکز کانتینری در بندر آکتائو کرده است. پایانه قزاقستان-چین در بندر خشک شیان که در سال 2024 راه اندازی شد، امکان افزایش 30 برابری ترانزیت از چین در مسیر ترانس خزر را فراهم کرده است. برای تقویت نقش قزاقستان در این مسیر، یک کریدور دیجیتال یکپارچه با همکاری شرکت PSA  سنگاپور توسعه یافته است. دیجیتالی شدن کامل خدمات مشتری در زمینه حمل و نقل بار توسط "پنجره دیجیتالی واحد" تضمین شده است و شرکت راه آهن قزاقستان  KTZ تمام عملکردهای تجاری شرکت های تابعه را متحد نموده. این سیستم در زمان صرفه جویی و فرآیند حمل و نقل را تا حد امکان شفاف می‌کند.

ترانزیت کانتینری با سرعت ثابتی به رشد خود ادامه می دهد و به 1.4 میلیون کانتینر بیست فوتTEU می رسد. امسال، برنامه حمل و نقل با چین زودتر از موعد مقرر پیشی گرفت. حجم حمل و نقل قزاقستان و چین به حدود 31.8 میلیون تن رسید که 12 درصد بیشتر از سال 2023 است، به ویژه اینکه صادرات از قزاقستان 8.8 درصد افزایش یافت و به 13.7 میلیون تن رسید.

https://eldala.kz/novosti/kazahstan/20934-ktzh-rasshiryaet-terminalnuyu-set

میزان جذب سرمایه گذاری خارجی قزاقستان در سال 2024

بر اساس گزارش بانک ملی قزاقستان، در نیمه اول سال 2024، حجم ورودی ناخالص سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) به قزاقستان به 9.8 میلیارد دلار رسید. این رقم 40 درصد از رقم برنامه ریزی شده برای سال 2024 است. به گزارش قزاق اینوست، با توجه به ماهیت بسیار پویای محیط اقتصادی جهانی، در پایان سال گذشته، ورودی ناخالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به 23.6 میلیارد دلار بالغ شد. در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، کاهش قابل توجهی در سرمایه گذاری شاهد بودیم که شامل کاهش سرمایه گذاری 30.8٪ از هلند و همچنین 79٪ از سوییس می‌شود. در همان زمان، رشد سرمایه گذاری 51.8 درصد از روسیه، 30.7 درصد از بلژیک و افزایش بیش از دو برابری از سنگاپور مشاهده شد.

بر اساس گزارش بانک ملی قزاقستان، بیشترین حجم ورودی FDI ناخالص به میزان 4 میلیارد دلا در صنعت معدن ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، 28.5 درصد کمتر است. در بین استان‌ها، شهر آلماتی بیشترین فعالیت را در جذب سرمایه (3.8 میلیارد دلار) نشان داد. استان آتیراو 1.1 میلیارد دلار جذب کرد (تقریبا 70 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته). استان‌های ترکستان و قزاقستان غربی به ترتیب 685.1 میلیون دلار و 647 میلیون دلار سرمایه جذب کردند.

https://www.inform.kz/ru/skolko-investitsiy-privlek-kazahstan-a32676

خط آهن جدید برای اتصال قزاقستان و ازبکستان

بر اساس گزارش سرویس مطبوعاتی اپراتور راه آهن قزاقستان - تمیر یولی، قزاقستان و ازبکستان با یک راه آهن جدید به هم متصل خواهند که راه اندازی آن در سال 2027 خواهد بود.

"خط راه آهن دربازا-مکتارال قزاقستان و ازبکستان را به هم نزدیکتر خواهد کرد. ساخت خط راه آهن جدید امکان هدایت محموله‌ها از بخش موجود ساریگاش-تاشکند به خط جدید، کاهش ترافیک ایستگاه ساریاگاش و افزایش محموله‌های صادراتی به ازبکستان را فراهم می‌کند. تا به امروز (3 ژانویه 2025)، حدود 100 کیلومتر از 203 کیلومتر شبکه ریلی مونتاژ شده است و از مجموع 9.5 میلیون متر مکعب عملیات خاکی به میزان 1.4 میلیون متر مکعبی معادل 15 درصد انجام شده است. قرار است در طول ساخت راه آهن از مصالح تولید داخلی استفاده شود. در دوره ساخت 3400 شغل موقت و بیش از 500 شغل دائم ایجاد می‌شود.

گزارش شده است که شرکت قزاقستان تمیر یولی، تقریباً 545 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد. مسیر دربازا - مکتارال قرار است در سال 2027 به بهره برداری برسد. پیش از این، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گفته بود که این جمهوری تا سال 2030 بیش از 5000 کیلومتر راه آهن خواهد ساخت تا پتانسیل حمل و نقل و لجستیک کشور را افزایش دهد.

https://news.mail.ru/economics/64316439/

10 خریدار برتر مواد خام کشاورزی قزاقستان

قزاقستان در فصل کشاورزی گذشته (سپتامبر 2023 - آگوست 2024) به ارزش 2 میلیارد و 188.6 میلیون دلار مواد خام کشاورزی صادر کرد. خریدار اصلی ازبکستان بود که مواد خام کشاورزی قزاقستان را به مبلغ 692.5 میلیون دلار خریداری نمود که بیشتر آن گندم نرم SOFT WHEAT  به میزان 570.3 میلیون دلار بود. به طور کلی، قزاقستان در فصل گذشته کشاورزی به ارزش 1 میلیارد و 445.2 میلیون دلار گندم نرم صادر کرده است.

10 خریدار برتر مواد خام کشاورزی در قزاقستان در فصل 2023/2024

  1. ازبکستان 692.5 میلیون دلار
  2. چین 558.2 میلیون دلار
  3. تاجیکستان 310.9 میلیون دلار
  4. ترکیه 120.2 میلیون دلار
  5. روسیه 102.2 میلیون دلار
  6. ایتالیا 95.6 میلیون دلار
  7. افغانستان 73 میلیون دلار
  8. ترکمنستان 53.1 میلیون دلار
  9. بلژیک 42.8 میلیون دلار
  10. لتونی 23.7 میلیون دلار

جو-barley  دومین محصول صادراتی کشاورزی قزاقستان است. در فصل 2023/2024 به میزان 219 میلیون دلار به بازارهای خارجی ارسال شد. خریدار اصلی این محصل چین با  176.7 میلیون دلار بود. صادرات الیاف Cotton fiber در این بازه زمانی به میزان 152.5 میلیون دلار بود. چین ( 80.7 میلیون دلار ) ، ترکیه ( 38.1 میلیون دلار )، لتونی ( 13.1 میلیون دلار )

بذر کتان- flax seeds در فصل گذشته به میزان 148.9 میلیون دلار صادر شد. خریداران اصلی چین با 59.4 میلیون دلار و  بلژیک با 39.6 میلیون دلار می‌باشند.

گندم دوروم durum wheat (مخصوص تهیه ماکارونی و پاستا) تقریباً به طور کامل به میزان 87.5 میلیون دلار به ایتالیا صادر شد. مجموع صادرات این محصول در قزاقستان 98.2 میلیون دلار بود.

تخمه آفتابگردان Sunflower seed قزاقستان در فصل کشاورزی گذشته در مجموع 87.2 میلیون دلار صادر شد که از این میان 80.3 میلیون دلار تقریباً کل حجم به چین بود.

قزاقستان 81.6 میلیون دلار عدس lentil صادر کرد که 68.2 میلیون دلار آن به ترکیه بود.

فصل گذشته 21.9 میلیون دلار گاو صادر شد که عمده آن به میزان 18 میلیون دلار به ازبکستان بود.

افغانستان با 336 میلیون دلار خریدار اصلی آرد قزاقستان می‌باشد. ازبکستان دومین خریدار آرد قزاقستان با 143 میلیون دلار است.

قزاقستان در فصل 2023/2024، گندم و آرد گندم چاوداربه ارزش 526.4 میلیون دلار صادر نمود.

صادارت روغن نباتی (آفتابگردان و گلرنگ) به  میزان 302.5 میلیون دلار بود. چین (144.6 میلیون دلار)، ازبکستان (103.3 میلیون دلار) و تاجیکستان (51.3 میلیون دلار) از خریداران اصلی این محصول بودند.

قزاقستان نوع دیگری از دانه‌های روغنی فرآوری شده را در فصل گذشته به میزان 71.7 میلیون دلار صادر نمود. خریداران اصلی ازبکستان  با 36.5 میلیون دلار . لتونی با  17.7 میلیون دلار بودند. صادرات لاشه و نیم لاشه گاو تازه و یخ زده به ارزش 41.9 میلیون دلار، ازبکستان با 38.4 میلیون دلار خریدار اصلی بود.

 https://eldala.kz/specproekty/20857-top-10-pokupateley-kazahstanskogo-selhozsyrya

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما