معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم اسفندماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

2 تا 5 سال طول خواهد کشید تا عواقب بحران کرونا از بین برود

مگبات اسپانوف کارشناس اقتصاد سیاسی درباره میزان تأثیر COVID-19 در قزاقستان و پیش بینی شاخص‌های اقتصادی در سال جاری سخن می‌گوید. وی بر این باور است اگرچه کریستالینا جورجیووا مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول اعلام نمود که در تاریخ این صندوق هرگز سخت تر از بحران فعلی ناشی از همه‌گیری کرونا ویروس وجود نداشته، اما شوک های دیگری نیز وجود داشته که اقتصاد جهانی را تغییر داده است. اسپانوف می‌گوید: «البته آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد چندان خوب نیست، اما اگر خسارات ناشی از همه‌گیری کرونا ویروس به وجود نمی‌آمد، ضرر می‌توانست از جنگ‌های تجاری وارد گردد که در نتیحه آن اغلب اوقات رژیم‌های سیاسی با روشهای توسل به زور تغییر می‌کنند. ما از تاریخ آموخته‌ایم که شرایط شوک، که می‌تواند اقتصاد جهانی را تغییر ‌دهد در هر صد سال 2 یا 3 بار اتفاق می‌افتد». برگردان مصاحبه با این پژوهشگر قزاقی در پی خواهد آمد :