معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ترکمنستان مشتاق همکاری بزرگ تر ترانزیت انرژی با قزاقستان است

به گزارش ترند از رسانه رسمی ترکمنستان، سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان در گفتگوی گسترده با رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف گفت، ترکمنستان آماده همکاری فعالانه با قزاقستان برای افزایش چشمگیر عرضه و ترانزیت انرژی است.

این دارایی مشترک در حال حاضر شامل یک پروژه بزرگ انرژی - خط لوله گاز ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین است. ترکمنستان آماده است تا همراه با شرکای قزاق فرصت‌هایی را برای افزایش چشمگیر منابع انرژی و گسترش پیکربندی ترانزیت خود در نظر بگیرد.

رئیس جمهور همچنین افزود: سطح اعتماد و درک متقابل بین کشورها امکان ساخت برنامه‌های بلندمدت با اطمینان، توسعه تجارت و تعاملات اقتصادی را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، سردار بردی محمداف، مجتمع های کشت و صنعت، صنایع شیمیایی، ماشین سازی و صنعت نساجی را به عنوان زمینه‌های امیدوارکننده برای همکاری‌های بیشتر برشمرد. وی همچنین ایجاد مناطق تجاری فرامرزی را برای تقویت مشارکت های دوجانبه و گسترش عرضه متقابل کالا پیشنهاد کرد. طرفین بر عزم دو کشور برای تعمیق همکاری‌های راهبردی که با امضای چندین سند کلیدی تسهیل شد، تاکید کردند.

گفتنی است، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در یک سفر رسمی‌به عشق آباد برای شرکت در اجلاس "ارتباط زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه" که در 11 اکتبر برگزار می‌شود، به عشق آباد سفر کرده است.

این انجمن بستری برای گفتگوهای بین المللی خواهد بود، جایی که شرکت کنندگان می‌توانند در مورد مشکلات جاری سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه جهانی بحث کنند و همچنین نظرات خود را در مورد توسعه روابط بین المللی بیان کنند. انتظار می رود سران کشورهای آسیای مرکزی و دیگر کشورها در این رویداد شرکت کنند.

https://en.trend.az/business/3955518.html

فناوری دیجیتال در یک سال تقریباً 50 درصد افزایش قیمت داشته است

در قزاقستان، افزایش شدید قیمت تجهیزات الکترونیکی شامل تلویزیون، دوربین، لپتاپ وجود دارد. بر اساس گزارش دفتر آمار ملی، در سپتامبر گذشته، قیمت تجهیزات سمعی و بصری و تجهیزات عکاسی، تجهیزات پردازش اطلاعات نسبت به آگوست 2023 49.5 درصد افزایش یافته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به تلویزیون‌ها بوده است: 62.9٪، هدفون‌های بی سیم (با 58٪) و لپ تاپ ها (با 57.9٪) در جایگاه بعدی هستند.

افزایش قیمت پوشاک، کفش، کالاهای خانگی و سایر محصولات غیرخوراکی در مرداد ماه سال گذشته از 13 درصد گذشت و در طول سال به 7.7 درصد کاهش یافت.

فروش تجهیزات دیجیتال در بازار داخلی طی سال گذشته رشد داشته است، اما نه در همه دسته‌ها. به عنوان مثال، ماشین‌های محاسباتی مختلف در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۴ ۲.۵ برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خریداری شدند، دوربین‌های ویدئویی و تجهیزات مشابه - ۲۷.۱٪ بیشتر. برعکس، فروش کالاهای گروه "تجهیزات محاسباتی الکترونیکی، قطعات و لوازم جانبی آن" تقریباً یک سوم کاهش یافت: منفی 29٪ در طول سال.

واردات همچنان کانال اصلی تامین چنین کالاهای با ارزش افزوده بالا برای قزاقستان است. در گروه‌های «تجهیزات محاسباتی الکترونیکی» و «دوربین‌های تصویری» سهم محصولات وارداتی از کل حجم استفاده نیمه نخست امسال به ترتیب 99.3 و 100 درصد بوده است. کالاهای رده «ماشین‌های محاسباتی دیجیتال» 69.6 درصد به واردات وابسته بوده‌اند. پویایی عرضه‌های خارجی برای هفت ماهه اول سال 2024 با حجم فروش در بازار داخلی همبستگی دارد.

تامین کننده اصلی تجهیزات دیجیتال قزاقستان چین است. در بسیاری از دسته بندی‌های کالاهای دیجیتال، رهبری چین در هفت ماه اول سال جاری غیرقابل انکار بود. به عنوان مثال، 85.3 درصد از حجم کل رایانه‌ها، بلوک ها و دستگاه‌های خواندن مختلف وارد شده به قزاقستان از چین بوده است. علاوه بر این، تقریباً تمام تجهیزات ضبط ویدیو (99.3٪) از PRC تهیه می‌شود.

اما همسایه شرقی همچنان با سایر کشورها برای بازار تلفن قزاقستان مبارزه می‌کند. از 4.2 میلیون گوشی، تلفن هوشمند و سایر کالاهای مشابه خریداری شده در هفت ماه، 2.7 میلیون "از" چین و 825 هزار مابقی مربوط به ویتنام، هند، روسیه، مالزی و سایر کشورها هستند. سهم عرضه از ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی تنها 1 درصد بود.

مطالعات انتخابی مخارج خانوار توسط BNS نشان می‌دهد که خانواده‌های قزاقستانی شروع به هزینه کمتری برای تجهیزات دیجیتال کرده‌اند. در سه ماهه دوم سال جاری، متوسط هزینه خانواده‌ها برای خرید گوشی، رایانه، لپ تاپ و سایر تجهیزات دیجیتالی 8.9 هزار تنگه بوده است. کاهش هزینه‌ها نسبت به آوریل تا ژوئن سال گذشته 21.8 درصد بوده است. سهم هزینه تجهیزات دیجیتال از کل هزینه‌های محصولات غیرخوراکی در سه ماهه دوم سال 2024 از 5.8 درصد به 4.5 درصد کاهش یافته است.

https://energyprom.kz/articles-ru/markets-ru/czifrovaya-tehnika-za-god-podorozhala-na-50/

شرکت ملی نفت‌وگاز قزاقستان به دنبال تولید سوخت پایدار هوانوردی است

به گزارش ترند، شرکت KazMunayGas قزاقستان (KMG) در حال بررسی پتانسیل تولید سوخت پایدار هوانوردی (SAF) است و آن را به عنوان کلیدی برای آینده حمل و نقل هوایی می‌شناسد.

این توسعه پس از ملاقات بین آسخات کاسنوف، رئیس هیئت مدیره KMG و رافائل شوارتزمن، معاون یاتا، فاش شد. KMG یک تحلیل جامع بازار انجام داده و به این نتیجه رسیده است که توسعه بخش هوانوردی مستقیماً با پذیرش SAF مرتبط است. این ابتکار با روند جهانی کاهش انتشار کربن مطابقت دارد، تعهدی که قزاقستان به طور فعال از طریق چارچوب CORSIA با هدف جبران و کاهش انتشار در هوانوردی بین‌المللی به آن پیوسته است.

علاوه بر این، کاسنوف خاطرنشان کرد که از سال 2020، سه پالایشگاه نفت قزاقستان برای تولید سوخت سنتی هواپیمای جت A-1 آماده شده اند. با این حال، انتقال کامل به نوع سوخت جدید مستلزم نوسازی کل زیرساخت ها، از انبارهای نفت تا فرودگاه‌ها است.

پیش از این مقصد قالیاکپاروف معاون وزیر حمل و نقل و سلطنت تومپیوا، رئیس کمیته هوانوردی غیرنظامی قزاقستان نیز با نماینده یاتا دیدار کردند. موضوع اصلی بحث انتقال هوانوردی غیرنظامی قزاقستان به سوخت جت A-1 بود.

https://en.trend.az/business/3954183.html  

ممنوعیت واردات فلفل، گوجه فرنگی و غلات قزاقستان به روسیه

قزاقستان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 20 میلیون دلار از صادرات گوجه فرنگی به روسیه دریافت کرده است. با این حال، از ماه سپتامبر، کشور همسایه ممنوعیت واردات این محصول و سایر محصولات را از بازار داخلی اعلام کرد. اینفوگرافیک نشان می دهد که قزاقستان به دلیل این محدودیت چقدر می‌تواند ضرر کند.

به عنوان یادآوری، پیشتر سازمان دامپزشکی روسیه اعلام کرد که از 23 سپتامبر، سیستم های آن به طور خودکار صدور گواهی بهداشت گیاهی برای غلات، محصولات غلات، تخمه آفتابگردان، گوجه فرنگی و فلفل قزاقستان را مسدود می‌کند. عدم وجود آن به این معنی است که کالا نمی‌تواند از مرز عبور کند. این ممنوعیت می‌تواند به کشاورزان محلی خسارت وارد کند.

در ژانویه تا جولای 2024، 13000 تن گوجه فرنگی (تازه و سرد) به ارزش 20.3 میلیون دلار از قزاقستان به روسیه صادر شد. که معادل 99.9 درصد از کل حجم گوجه فرنگی صادره قزاقستان برای این مدت است. یعنی فدراسیون روسیه تنها بازار فروش برای صادرکنندگان قزاق است.

علاوه بر این، 85 درصد از فروش فلفل دلمه ای شیرین به روسیه رفت. برای هفت ماه امسال 447 تن از این میوه به کشور ارسال شد. در مورد گندم، سهم آن در صادرات به کشورهای همسایه ناچیز است - 0.1٪ یا 3.2 هزار. تن از حجم کل

روسیه تخمه آفتابگردان را در قزاقستان خریداری می‌کند - 234 تن یا 0.3 درصد از کل حجم صادرات. زاقستان برای محافظت از بازار داخلی و حذف صادرات مجدد غلات، واردات گندم از کشورهای ثالث EAEU را از 21 آگوست تا 31 دسامبر 2024 ممنوع کرده است.

 https://lsm.kz/eksport-pshenicy-tomatov-perca-i-semyan-podsolnechnika-v-rossiyu

 کشورهای آسیای مرکزی به طور قابل توجهی جریان گردشگری به آذربایجان را افزایش می دهند

تعداد گردشگران کشورهای آسیای مرکزی در سپتامبر 2024 به 15990 نفر رسید که 17 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 (13685) است.

داده‌های به‌دست‌آمده توسط ترند از آژانس دولتی گردشگری کشور نشان می‌دهد که تعداد گردشگران از قزاقستان به 7350 نفر (افزایش 10 درصدی نسبت به یک سال)، ازبکستان - 4287 (افزایش 20 درصد در یک سال)، ترکمنستان - 3007 (افزایش 29 درصدی) رسیده است. بیش از یک سال)، قرقیزستان - 739 (افزایش 23 درصد در یک سال)، تاجیکستان - 607 (افزایش 14 درصد در طول یک سال).

این در حالی است که در مجموع ۱۳۳۲۰۰ گردشگر از کشورهای آسیای مرکزی از ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی به آذربایجان سفر کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ (۹۵۸۷۱ نفر) ۳۹ درصد بیشتر است.

همچنین در دوره گزارش سال جاری یک میلیون و 983 هزار و 361 نفر خارجی از آذربایجان بازدید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال 2023 (1 میلیون و 536 هزار و 375) 30 درصد بیشتر است.

در سال 2023 در مجموع 2,086,548 شهروند خارجی از آذربایجان بازدید کرده اند که بیش از 30.2 درصد بیشتر از رقم سال 2022 (1,602,600) است که شامل 134,589 نفر از کشورهای آسیای مرکزی است که 82.31 درصد بیشتر از رقم سال 2022 (73,82) است.

لازم به ذکر است، در مجموع 545730 نفر از کشورهای آسیای میانه در سال 2017-2023 (از قزاقستان - 225124، ترکمنستان - 145،216، ازبکستان - 135،941، قرقیزستان - 21،296، تاجیکستان - 18،15) از آذربایجان بازدید کردند.

https://en.trend.az/business/tourism/3955124.html

قطر 20 میلیارد دلار در پروژه‌های مشترک با قزاقستان سرمایه گذاری می‌کند

سنای قزاقستان توافقنامه همکاری راهبردی بلندمدت با قطر را تصویب کرد. هدف آن توسعه پروژه‌ها در بخش های کلیدی اقتصاد است.

این سند اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در قزاقستان را در زمینه‌هایی مانند مخابرات، انرژی، حمل و نقل، پتروشیمی، کشاورزی و مالی ارائه می‌کند. این موافقتنامه همچنین شامل ضمانت هایی برای حمایت از سرمایه گذاران در برابر تصرف اجباری اموال، ثبات رژیم مالیاتی و ارائه تعدادی از مزایای مالیاتی و گمرکی است.

وزارت اقتصاد ملی توضیح داد که این توافق شامل اجرای پروژه‌های زیر است: ایجاد اپراتور جدید ارتباطی، ساخت کارخانه فرآوری گاز در میدان کاشاگان، خط دوم خط لوله اصلی گاز Beineu-Bozoi-Shymkent. ، یک نیروگاه در منطقه کیزیلوردا و یک نیروگاه برق آبی در رودخانه ایرتیش.

پیشتر گزارش شده بود که قزاقستان و قطر توافقنامه همکاری نظامی را تصویب کرده اند.

https://www.inform.kz/ru/katar-investiruet-20-mlrd-v-sovmestnie-proekti-s-kazahstanom-aaaad8

خطوط هوایی خارجی قزاقستان 778 پرواز هفتگی در 32 کشور انجام می دهد

سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل در 8 اکتبر گزارش داد که خطوط هوایی قزاقستان و خارجی 778 پرواز هفتگی به 132 مقصد در 32 کشور انجام می دهند.

قزاقستان به 32 کشور از جمله آذربایجان، ارمنستان، بحرین، چین، گرجستان، آلمان، یونان، قطر، بریتانیا و ویتنام پروازهای مستقیم دارد.

امسال مسیرهای هوایی جدید از آلماتی به بمبئی، پکن، کوالالامپور، ایرکوتسک، العلامین و از آکتوبه به شرم الشیخ باز شد. پروازهای منظم از آستانه به دوشنبه، پراگ، سئول و از آکتائو به Mineralnye Vody روسیه از سر گرفته شد.

ایر آسیا، برترین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت در جنوب شرقی آسیا، پروازهای مستقیم بین کوالالامپور و آلماتی را در ماه مارس راه اندازی کرد. خطوط هوایی چین جنوبی تعداد پروازهای خود را در مسیر آلماتی-اورومچی افزایش داد.

https://astanatimes.com/2024/10/kazakh-foreign-airlines-operate-778-weekly-flights-in-32-countries/

بانک لشا قطر خرید بانک Bereke قزاقستان را نهایی کرد

هلدینگ ملی بایترک قزاقستان و بانک لشا قطر در 8 اکتبر پایان معامله را اعلام و مالکیت کامل بانک برکه را با فروش 100 درصد سهام آن واگذار کردند.

بانک برکه یکی از بزرگترین بانک های قزاقستان است و به تمام تعهدات خود در قبال مشتریان ادامه خواهد داد. این بانک شرایط فعلی محصولات را برای مشتریان فعلی حفظ کرده و به عنوان یک بانک جهانی تجاری به فعالیت خود ادامه خواهد داد. در حال حاضر، بانک با رعایت استانداردهای تعیین شده برای کفایت سرمایه و نقدینگی، رشد پایداری را نشان می‌دهد. پس از تغییر سهامدار، قرار است موقعیت بانک در بازار تقویت شود.»

این هلدینگ گفت که ظهور یک ذینفع جدید به منظور بهبود رقابت بین بانک های ردیف دوم، معرفی فناوری جدید و گسترش وام دهی به بخش واقعی اقتصاد است.

هلدینگ بایترک با هدف ایجاد شرایطی برای تثبیت عملکرد بانک و جذب سرمایه گذار استراتژیک بود. در این بیانیه آمده است که تکمیل این معامله یک رویداد مهم برای بخش مالی قزاقستان است.

بانک لشا که قبلاً به عنوان بانک اول قطر (QFB) شناخته می‌شد، یک بانک سرمایه گذاری مطابق با شریعت است که در قطر واقع شده است. این شرکت در بورس اوراق بهادار قطر ثبت شده و دارای مجوز از سازمان تنظیم مقررات مرکز مالی قطر برای انجام عملیات بانکی است.

«این خرید یک گام استراتژیک در تقویت سبد سرمایه گذاری ما است و روابط مشترک بین کشورهای ما را تقویت می‌کند. محمد اسماعیل العمادی، مدیر عامل بانک لشا گفت: این با چشم انداز بلندمدت ما برای تقویت فرصت های فرامرزی و گسترش در بازارهای بین المللی مطابقت دارد.

بر اساس بیانیه بانک لشا، قرارداد خرید با قیمت خرید توافقی 65 میلیارد تنگه معادل تقریباً 134.9 میلیون دلار بر اساس نرخ ارز در زمان اتمام معامله نهایی شد.

این بانک در زمینه بانکداری سرمایه گذاری و مدیریت دارایی فعالیت می‌کند و در بازارهای قطر، آمریکا، اروپا و خاورمیانه خدمات ارائه می دهد.

انتظار می رود در آینده نزدیک، شرکت های قطری نزدیک به 20 میلیارد دلار در پروژه‌های جدید در قزاقستان سرمایه گذاری کنند.

https://astanatimes.com/2024/10/qatars-lesha-bank-finalizes-acquisition-of-kazakhstans-bereke-bank/

افزایش حجم مبادلات قزاقستان و تاجیکستان

در هشت ماهه سال جاری حجم معاملات تجاری دو کشور به 780.7 میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.

 در ماه ژانویه تا آگوست، بیش از 1.6 میلیون تن کالا (613.2 میلیون دلار) از قزاقستان به تاجیکستان صادر شد که 15.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است. حجم اصلی تحویل از گندم - 629.1 هزار تن بود. تن (+3.6%) نه 154.5 میلیون دلار. تاجیکستان همچنین روغن آفتابگردان، گلرنگ و سویا بیشتری خریداری کرد - 44.8 هزار تن (+ 8.2٪)، محصولات ماکارونی 5.3 هزار. تن (+ 20.7٪)، نوشیدنی‌های شیرین - 12.5 میلیون لیتر (+ 5.8 برابر).

رشد صادرات اکسید آلومینیوم - 40.5 درصد، تا 105.4 هزار تن؛ میله‌های آهن و فولاد - 1.5 بار، تا 36.8 هزار. تن؛ پنجره‌ها و قاب های پلاستیکی - 10 بار، تا 12.4 هزار. تن؛ گوشی‌های هوشمند و ایستگاه‌های رسانه ای - 1.8 بار، تا 148.1 هزار.

با این حال، حمل و نقل گاز نفتی، برعکس، 4 درصد (211.3 هزار تن) کاهش یافت.

علاوه بر این، تاجیکستان لباس های دست دوم را در بازار محلی خریداری کرد - 9.3 هزار. تن (-3.5 برابر).

این در حالی است که واردات از این کشور همچنان کاهش یافت. در ژانویه تا اوت، 220.8 هزار. تن کالا (-19.4%) 167.5 میلیون دلار.

فروش سنگ معدن و کنسانتره (سرب، مس، روی) با 12.3 درصد کاهش به 106.5 هزار رسید. تن، و اسکوتر و اسکیت کودکان - 32.6٪، تا 46 هزار.

علاوه بر این، قزاقستان شروع به خرید کمتر میوه و سبزیجات تازه کرد. به عنوان مثال، عرضه زردآلو، هلو و انگور با کاهش 2.1 برابری به 6.9 هزار تن رسید. حجم انواع میوه خشک وارداتی با 23.3 درصد افزایش به 36.8 هزار رسید.

نوشیدنی‌های شیرین از تاجیکستان نیز فروشگاه‌ها و بازار محلی را پر کرده است - 2.2 میلیون لیتر (+1.5 برابر).

همچنین واردات نوت بوک، دفتر خاطرات، مجلات با 41.6 درصد افزایش به 3.2 هزار رسید. تن، kovrov - در 6.5 هزار. راز، انجام 205.5 هزار. متر مربع، ماشین سنگ زنی و آسیاب - در 1.5 بار، تا 6 واحد، سبد و بسته - نه 9٪، تا 848.5 تن.

https://lsm.kz/tovarooborot-kazahstana-s-tadzhikistanom-v-janvare-auguste-2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما