معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم آبان ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

احداث خط لوله گاز در کاشاگان

     به گزارش کانال تلگرامی نفت و گاز قزاقستان، ساخت یک خط لوله 18.5 کیلومتری برای پمپاژ گاز مایع از کارخانه بولاشک کاشاگان به پل روگذر راه آهن در ایستگاه آتیرائو در سال جدید آغاز خواهد شد.پروژه احداث خط لوله گاز به ظرفیت 213.4 متر مکعب. متر در ساعت برای حمل و نقل مخلوط مایع اتان، بوتان و پروپان، به ثبت رسیده است. کارفرمایان ساخت این لوله در حال حاضر شرکت خصوصی LPG Tech Ltd و شرکت سرمایه گذاری باز خصوصی Qazcon Oeic Ltd هستند.پیش بینی می‌شود علاوه بر بازار داخلی، حجم قابل توجهی گاز نیز صادر شود. با توجه به اینکه ممنوعیت واردات گاز مایع روسیه قرار است از ماه دسامبر در اتحادیه اروپا اجرایی شود، بازار اروپا بسیار جذاب و در دسترس به نظر می رسد.

https://azh.kz/ru/news/view/108180

افزایش خرید نفت قزاقستان توسط اروپا و آمریکا

     کانال تلگرامی نفت و گاز قزاقستان گزارش می دهد که اروپا و ایالات متحده در سال جاری شروع به خرید بیشتر نفت قزاقستان کرده اند. در 8 ماه ابتدایی سال2024 میلادی بیش از 47.7 میلیون تن نفت از قزاقستان صادر شد. از نظر فیزیکی، حجم صادرات نسبت به ژانویه تا اوت سال گذشته (0.3+ درصد) تقریباً بدون تغییر باقی مانده و از نظر پولی با 6.2 درصد افزایش به 29.6 میلیارد دلار رسیده است.6 کشور عمده واردکننده خرید نفت قزاقستان را کاهش دادند. عرضه به کره جنوبی 3.3 برابر، سنگاپور 1.8 برابر، چین 1.5 برابر و ترکیه 1.5 برابر کاهش یافت. همچنین 25.2 درصد نفت کمتر به رومانی و 14.7 درصد به اسپانیا رسید.ایتالیا همچنان پیشرو در خرید است. البته باید در نظر داشت که از بنادر ایتالیا مقداری از نفت از طریق خطوط لوله نفت به کشورهای دیگر اروپایی می رود.

https://azh.kz/ru/news/view/108272

تقویت پروژه‌های زیست محیطی پالایشگاه آتیرائو

     ژومارت علی اف معاون وزیر محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری قزاقستان در راس هیئتی از پالایشگاه نفت آتیرائو بازدید کرد. این هیئت همچنین شامل اربولات کوژیکوف، رییس کمیته مقررات و کنترل محیط زیست جمهوری قزاقستان، علی بک بکموخامبتوف، معاون وی و ارلان یسنوف، رییس بخش بوم شناسی منطقه آتیرائو، بود

     در این نشست، پروژه‌های کاهش تأثیر فرآیند تولید بر محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. متخصصان کارخانه در مورد بهره برداری از تاسیسات جدید تصفیه مکانیکی و تصفیه خانه بیولوژیکی فاضلاب به توضیح پرداختند. در می 2024، بازسازی تصفیه خانه زباله به پایان رسید و در نتیجه بوی هیدروکربنی از بین رفت و بهره وری سیستم تصفیه افزایش یافت. همچنین با افزایش حجم پردازش لجن نفت، کیفیت تصفیه فاضلاب صنایع صنعتی بهبود پیدا کرد.در این جلسه تاکید ویژه ای بر اجرای سیستم نظارت خودکار ASM برای انتشار گازهای گلخانه ای به محیط زیست شد. در پایان این نشست، ژومارت علی اف اهمیت بهبود وضعیت زیست محیطی در منطقه را تشریح و به مدیریت این شرکت دستور داد تا کار برای اجرای پروژه‌های مربوطه را تقویت کنند.

https://azh.kz/ru/news/view/108287

امضا توافقنامه ساخت بندر میان وجهی در باکو میان آذربایجان، قزاقستان و چین

     جمهوری آذربایجان، قزاقستان و چین یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک برای ساخت ترمینال باربری جدید در بندر باکو امضا کردند. این قرارداد توسط طالح زیادوف، مدیرعامل بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو، نورلان ساورانبایف، رئیس هیئت مدیره راه آهن قزاقستان و یوان شیائوجون، مدیر عامل شرکت ساخت و بهره برداری بندر تجارت آزاد شیان، امضا شد. این پروژه شامل توسعه زیرساخت‌ها برای یک پایانه بار میان‌وجهی در زمینی به مساحت 40 هکتار در بندر باکو واقع در روستای علیات است.

     بندر باکو، جزء کلیدی کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR)، 400 هکتار وسعت دارد و در 70 کیلومتری پایتخت آذربایجان واقع شده است. این بندر دارای 13 اسکله است که می‌تواند کشتی‌های Ro-Ro، و عملیات باربری عمومی را در خود جای دهد. کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر که شامل بندر باکو می‌شود، پیوندی حیاتی بین اروپا و آسیا است که چین و آسیای مرکزی را از طریق قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا متصل می‌کند. انتظار می‌رود که بهبود زیرساخت‌ها در بندر باکو، از جمله ساخت یک پایانه کانتینری جدید، باعث افزایش ظرفیت محموله و تسریع زمان تحویل در طول این کریدور تجاری مهم شود.

https://www.agenzianova.com/en/news/central-asia-azerbaijan-kazakhstan-and-china-sign-agreement-to-build-intermodal-port/

پیشنهاد امضای توافقنامه برای تضمین توسعه پایدار حمل و نقل بار از طریق کریدور میانی

     توکایف، رییس جمهور قزاقستان، ابتکاری برای امضای توافقنامه ای برای تسهیل توسعه پایدار خدمات حمل و نقل بار از طریق مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر(TITR)ارائه کرده است.سرویس مطبوعاتی توکایف در اجلاس سران سازمان کشورهای ترک OTS) ) در بیشکک گفت که تقویت روابط حمل و نقل و لجستیک از اولویت های این سازمان است."لازم است از پتانسیل کریدور میانی که نقشی استراتژیک در توسعه اقتصادی بیشتر جهان ترک ایفا می‌کند حداکثر استفاده را کرد. بنابراین ما امضای توافقنامه ای را ضروری می دانیم که توسعه پایدار حمل و نقل بار را در این زمینه تضمین کند. من امیدوارم که کشورهای شرکت کننده از این ابتکار حمایت کنند."

     توکایف با بیان اینکه علاوه بر این، نیاز به توسعه همکاری‌های مالی و سرمایه گذاری وجود دارد، گفت: صندوق سرمایه گذاری ترک ممکن است نقش ویژه ای در این تلاش ها ایفا کند. بسیار مهم است که تلاش‌های خود را برای توسعه مسیرهای حمل‌ونقل موجود و جدید افزایش دهیم. این مسیرها شامل مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر یا به اصطلاح کریدور میانی است که برای زنجیره تأمین بین آسیا و اروپا بسیار مؤثر است. انتظار داریم که حجم حمل ونقل در این مسیر در سال های آینده به 10 میلیون تن برسد.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/107442/

بررسی احتمالات توسعه کریدور ترانس خزر با همکاری اروپا در تاشکند

     در تاریخ 6 نوامبر2024، نشست عمومی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به منظور توسعه پتانسیل کریدور میانی در تاشکند در چارچوب برنامه روزهای اقتصادی اروپا 2024، با همکاری "انجمن ازبکستان- اتحادیه اروپا برای توسعه برنامه‌های اقتصادی" (EUROUZ) برگزار شد. مامانبی عمروف معاون اول وزیر حمل و نقل ازبکستان طی سخنانی در این مراسم بر اقدامات این وزارتخانه برای توسعه و استفاده موثر از پتانسیل این کریدور تاکید کرد. وی در سخنان خود خاطرنشان کرد که گسترش زیرساخت های حمل و نقل و تقویت ارتباطات حمل و نقل نقشی تعیین کننده در رشد اقتصادی کشورهای منطقه دارد.از این منظر، افزایش پایداری کریدور حمل و نقل ترانس خزر و تبدیل آن به مسیر چندوجهی اتصال اروپا و آسیا به تقویت روابط اقتصادی بین دو منطقه، بهبود ایمنی و پایداری کریدورهای حمل و نقل کمک خواهد کرد. وی همچنین در گفتگو با نمایندگان اتحادیه تجاری اروپا ، جنبه‌های مربوط به اجرای پروژه‌های همکاری مشترک برای بهبود زیرساخت های حمل و نقل در ازبکستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

https://yuz.uz/en/news/v-tashkente-obsujden-vozmojnosti-razvitiya-transkaspiyskogo-koridora-v-sotrudnichestve-s-evropoy

گردش تجاری بین قزاقستان و چین در نه ماه اول سال 2024

به نقل از اداره کل گمرک چین، در 9 ماه اول سال 2024، گردش تجاری بین قزاقستان و چین به 33 میلیارد دلار رسید. در سال 2023، گردش تجاری بین قزاقستان و چین 41 میلیارد دلار بود. گردش مالی تجاری چین با دیگر شرکای اصلی، از جمله انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن)، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کره جنوبی، در ده ماهه اول سال جاری افزایش قابل توجهی را نشان داد.

     بر اساس آمار، گردش مالی چین با کشورهای آسه آن با 8.8 درصد رشد به 5.67 تریلیون یوان (نزدیک به 800 میلیارد دلار)، اتحادیه اروپا با 1.2 درصد رشد به 4.64 تریلیون یوان (645 میلیارد دلار آمریکا)، ایالات متحده با 4.4 درصد رشد به 4.01 تریلیون یوان (558 میلیارد دلار) و کره جنوبی با 6.7٪ به 1.91 تریلیون یوان (265 میلیارد دلار) رسید

https://astanatimes.com/2024/11/trade-between-kazakhstan-and-china-reaches-33-billion-in-2024/

افتتاح ترمینال جدید غلات بندر کوریک

     ترمینال جدید غلات با ظرفیت یک میلیون تن در سال در بندر کوریک منطقه مانگیستائو به بهره برداری رسید. ترمینال غلات شرکت خصوصی Kaspi Grain Way" " در بندر کوریک آماده پذیرش محصولات غلات از سراسر قزاقستان است. به گزارش وزارت حمل و نقل جمهوری قزاقستان، ترمینال جدید افزایش پیش بینی شده حجم صادرات محصولات غلات را در مسیر قزاقستان - ایران / کشورهای منطقه قفقاز تضمین می‌کند.

     به عنوان بخشی از این پروژه، 18 سیلو ساخته شد که در آن‌ها می‌توان تا 28 هزار تن محصول غلات را در یک زمان ذخیره کرد. بهره وری نوار نقاله 300 تن در ساعت است. در حال حاضر حدود 14 هزار تن جو در پایانه غلات ذخیره می‌شود. در 9 نوامبر 2024 اولین محموله باری 3500 تنی جو از این ترمینال با استفاده از اسکله شماره 4 بندر کوریک ارسال شد.لازم به ذکر است که این پروژه به عنوان بخشی از اجرای طرح جامع توسعه زیرساخت های دریایی جمهوری قزاقستان برای سال های 2024 تا 2028 در دستور کار قرار داشت.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/130795-v-portu-kuryk-otkrylsia-novyi-zernovoi-terminal-moshchnostiu-odin-mln-tonn-v-god.html

بالاترین سطح تورم: افزایش قیمت مواد غذایی در مانگیستائو

     بیشترین تورم سالانه در منطقه مانگیستائو و آستانه ثبت شده است. بانک ملی قزاقستان گزارش داد که قیمت مواد غذایی و محصولات غیر غذایی در این دو استان به شدت افزایش یافته است.در ماه اکتبر2024، تورم سالانه در کشور شتاب گرفت و به 8.5٪ رسید. تورم سالانه در 10 منطقه بالاتر از سطح کشور بود. بیشترین مقادیر در شهر آستانه (10.2 درصد) و منطقه مانگیستائو(7/9 درصد) ثبت شده است.

     اگر در کل کشور، قیمت محصولات غذایی 4.9٪ افزایش یافت، در مانگیستائو محصولات 6.7٪ گران تر شدند. در مورد افزایش قیمت کالاهای خانگی و سایر کالاها، نیز این استان در صدر قرار دارد. میانگین افزایش قیمت محصولات غیرخوراکی در کل کشور (7.8٪ سالانه) می‌باشد که استان مانگیستائو با (8/11) پس از استان ترکستان (13.2٪) در جایگاه دوم قرار دارد.

https://www.lada.kz/aktau_news/130845-samyi-vysokii-uroven-infliatsii-v-mangistau-rezko-podorozhali-produkty.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما