معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۴:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

قزاقستان توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در موردتجارت آزاد با ایران را بررسی می‌کند

نمایندگان مجلس جمهوری قزاقستان به بررسی تصویب توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران رای دادند. پیش بینی می‌شود این امر شرایطی مناسبی را برای ترویج و تبلیغ کالاهای قزاقستانی ایجاد کند. به گفته نورتای سابیلیانوف رئیس کمیته اصلاحات اقتصادی و توسعه منطقه ای، توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای عضو آن و جمهوری اسلامی ایران در 25 دسامبر 2023 در سن پترزبورگ امضا شد. وی تاکید کرد:"هدف آن گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین ایجاد شرایط مطلوب برای ترویج و تبلیغ کالاها در بازارهای شریک و جذب سرمایه گذاری برای کشورهای اتحادیه است". در همین حال، مبادلات تجاری متقابل بین قزاقستان و اتحادیه اوراسیا طی پنج ماهه اول امسال به 20.2 میلیارد دلار رسید که 37 درصد از کل گردش مالی مبادلات تجاری قزاقستان را تشکیل می دهد.

https://www.inform.kz/ru/kazahstan-prinyal-soglashenie-eaes-po-svobodnoy-torgovle-s-iranom-7424ff

سهم قلیل تولید برق توسط تاسیسات انرژی بادی و خورشیدی در قزاقستان (سه برابر کمتر از میانگین جهانی)

بر اساس بررسی آماری انرژی جهانی 2024، ظرفیت انرژی بادی جهانی در سال 2023 از TW1 فراتر خواهد رفت که 12.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. چین با 441.9 گیگاوات ظرفیت انرژی بادی، سه برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا (148 گیگاوات) در رتبه دوم جهان پیشتاز است. آلمان (69.5 گیگاوات) و هند (44.7 گیگاوات) نیز رشد قابل توجهی را نشان دادند.

 ظرفیت انرژی خورشیدی جهانی 32.2 درصد افزایش یافت و تا پایان سال 2023 به TW 1.4 رسید. چین نیز با ظرفیت 609.9 گیگاوات، که 4.4 برابر بیشتر از ایالات متحده (139.2 گیگاوات) است، پیشتاز است. ژاپن (87.1 گیگاوات)، آلمان (81.7 گیگاوات) و هند (73.1 گیگاوات) نیز ارقام قابل توجهی داشتند.

علیرغم رشد قابل توجه ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی، تولید آنها با افزایش مصرف برق جهانی همگام نشده است.

حجم کل تولید برق در جهان در سال 2023 به PWh 29.9 (پتاوات ساعت) رسید که نسبت به سال 2022 افزایش 2.5 درصدی داشت. تولید جهانی توسط تاسیسات انرژی بادی و خورشیدی به ترتیب 2.3 و 1.6 PWh بود. در طول سال، حجم تولید توسط تاسیسات انرژی بادی 10.3٪ و توسط تاسیسات انرژی خورشیدی - 24.2٪ افزایش یافته است.

 سهم انرژی باد در کل حجم تولید برق از 7.2 درصد به 7.8 درصد افزایش یافته است، سهم انرژی خورشیدی از 4.5 درصد به 5.5 درصد افزایش یافته است.

 به طور مطلق، تولید برق جهانی در طول 10 سال گذشته PWh 6.5 PWh افزایش یافته است، در حالی که تولید برق بادی 1.7 و تولید انرژی خورشیدی PWh 1.5 افزایش یافته است. در نتیجه، بیشتر رشد حاصل از سوخت‌های فسیلی، به‌ویژه زغال‌سنگ است که تأثیر منفی بر تلاش‌های کربن‌زدایی و حفاظت از محیط‌زیست دارد.

در قزاقستان، سهم تأسیسات انرژی بادی و خورشیدی از کل حجم تولید برق در سال 2023، 5 درصد بود، در مقایسه با 3.6 درصد در سال 2022. علیرغم افزایش سهم تولید برق توسط تأسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر، قزاقستان از رشد جهانی عقب است. نرخ ها، و شاخص های آن در مقایسه با رهبران در زمینه انرژی "پاک" ناچیز باقی می مانند.

 در مقایسه، در آلمان، انرژی باد 27.7 درصد از کل تولید برق را تشکیل می دهد، در حالی که انرژی خورشیدی 11.9 درصد دیگر را تشکیل می دهد. در ایالات متحده و چین، انرژی بادی 9.6 درصد و 9.4 درصد از کل تولید را تشکیل می دهد، در حالی که انرژی خورشیدی به ترتیب 5.4 و 6.2 درصد است.

https://energyprom.kz/articles-ru/industries-ru/dolya-vyrabotki-elektroenergii-obektami-vetrovoj-i-solnechnoj-energetiki-v-rk-vtroe-menshe-chem-v-srednem-v-mire/

 نوآوری‌های قزاقستان در چین: 4 استارت آپ در نمایشگاه جهانی تجارت دیجیتال (هانگژو چین)

به گزارش DKnews.kz، تکنوپارک بین المللی آستانه‌هاب و چهار استارت آپ مقیم آن، قزاقستان را در نمایشگاه تجارت دیجیتال جهانی، که از 25 تا 29 سپتامبر 2024 در هانگژو، چین برگزار شد، نمایندگی کردند.

قزاقستان توسط 20 شرکت، از جمله آستانه‌هاب، بزرگترین پارک فناوری فناوری اطلاعات در آسیای مرکزی، و ساکنان آن که راه حل های نوآورانه ای ارائه کردند، نمایندگی شد:

 ApartX یک برنامه تلفن همراه برای مدیریت املاک اجاره ای روزانه است که امکان کنترل از راه دور املاک با استفاده از قفل های هوشمند و رزرو خودکار از طریق پلتفرم های Airbnb و Booking را فراهم می‌کند.

سوخت‌گیری هوشمند یک سرویس الکترونیکی است که فرآیند سوخت‌گیری خودروها را ساده می‌کند و ابزارهای مؤثری برای نظارت بر مصرف سوخت و جلوگیری از تلفات در اختیار مشتریان شرکت‌ها قرار می‌دهد.

Jasaim Blockchain با پروژه JasWallet یک کیف پول رمزنگاری برای مشاغل است که تراکنش های مالی ایمن و مطمئن را فراهم می‌کند.

ZIZ INC یک شرکت فناوری اطلاعات است که در زمینه توسعه سیستم‌های اطلاعاتی با بار بالا و ارائه راه‌حل‌های IT فردی برای تجارت فعالیت می‌کند.

توسعه‌های استارت‌آپ‌های قزاقستانی مورد توجه شرکت‌کنندگان بین‌المللی نمایشگاه قرار گرفت. به عنوان مثال، شرکت بلاک چین Jasaim Blockchain با آزمایشگاه فناوری‌های مالی مبتنی بر هوش مصنوعی (AIFT) از هنگ کنگ برای پیاده سازی فناوری‌های پیشرفته بلاک چین، وب 3 و فین تک در قزاقستان و کشورهای آسیای مرکزی وارد همکاری استراتژیک شد. این همکاری فرصت‌های جدیدی را برای تحول دیجیتال در بخش‌هایی مانند امور مالی، آموزش و مدیریت دارایی ایجاد می‌کند و همچنین از گسترش بین‌المللی حمایت می‌کند.

 استارت آپ ApartX به عنوان بخشی از پروژه "airEkey Hotel Self Check-In" یک قرارداد استراتژیک با شرکت چینی WELOCK امضا کرده است. در نتیجه این همکاری، ApartX توانسته است بین المللی شود و به مشتریان شریک در 35 کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین بازارهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند، مالزی و اندونزی دسترسی پیدا کند.

 نمایشگاه جهانی تجارت دیجیتال که با شعار "تجارت دیجیتال، دسترسی جهانی" برگزار شد، با حضور بیش از 1500 شرکت از 32 کشور و منطقه و همچنین بیش از 30000 خریدار حرفه ای از جمله بیش از 6000 شرکت کننده خارجی برگزار شد. حضور هیئت قزاقستانی به ریاست وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای جمهوری قزاقستان، ژاسلان مادیف، پتانسیل قزاقستان را به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه دیجیتال جهانی و آمادگی این کشور برای معرفی فعال فناوری‌های نوآورانه به عرصه جهانی برجسته کرد.

https://dknews.kz/ru/shelkovyy-put/340308-kazahstanskie-innovacii-v-kitae-4-startapa-na-global

 قصد زیمنس برای احداث کارخانه تولید انواع کنتور برق در استان ترکستان

 زیمنس قصد دارد تولید خود را در منطقه ترکستان بومی‌کند. گزارش شده است که شریک خارجی در حال حاضر در حال آماده سازی و انجام اقدامات لازم برای اجرای این پروژه است. خاطرنشان می‌شود که تولید در منطقه ترکستان به تدریج آغاز می‌شود.

در پاسخ آمده است: «تولید کنتور برق در مرحله اولیه 3 تا 5 هزار دستگاه در سال خواهد بود».

 یادآوری شد که یک قرارداد استراتژیک با این شرکت در مورد بومی سازی گام به گام تجهیزات اندازه گیری، وسایل اتوماسیون تولید، تجهیزات الکتریکی در قلمرو قزاقستان امضا شد.

این شرکت آلمانی به اجرای پروژه برای بومی سازی تولید دستگاه‌های توزیع ولتاژ متوسط برای صنعت انرژی کمک خواهد کرد. هزینه آن حدود 22 میلیون دلار است. طرفین توافق نامه ای را امضا کرده‌اند که در آن پایه تولید تجهیزات ایجاد می‌شود.

 https://lsm.kz/v-kakom-regione-siemens-planiruet-lokalizovat-proizvodstvo

 قزاقستان قصد دارد گوشت به تایلند صادر کند

قزاقستان فهرستی از شرکت ها را برای صدور گواهینامه و اخذ مجوز برای صادرات گوشت و فرآورده‌های گوشتی به تایلند ارسال کرده است. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان، این موضوع در دیدار بین ارمک کنژخانولی معاون وزیر کشاورزی جمهوری قزاقستان و نارومون پینیوسینوات وزیر کشاورزی تایلند مشخص شد.

" خاطرنشان شد که تشدید کار مشترک برای افزایش حجم تجارت متقابل و گسترش دامنه محصولات عرضه شده ضروری است. یکی از حوزه‌های اولویت برای قزاقستان گسترش فرصت های صادراتی برای محصولات دامی است. فهرستی از شرکت ها برای صدور گواهینامه و وزارت جهاد کشاورزی گزارش داد: اخذ مجوز برای صادرات گوشت و فرآورده‌های گوشتی به تایلند از جمله تولیدکنندگانی مانند Kazbeef Processing و Merke et combinaty تشکیل و به طرف تایلند ارسال شده است.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد: "قزاقستان با صادرات 7 میلیون تن گندم در سال در میان ده تولیدکننده بزرگ گندم و آرد قرار دارد و بازار تایلند برای افزایش عرضه از اهمیت ویژه ای برخوردار است."

وزیر کشاورزی تایلند همچنین بر اهمیت همکاری در زمینه علوم و آموزش کشاورزی از جمله تحقیقات مشترک و تبادل تجربیات تاکید کرد. از دانشمندان هر دو کشور دعوت شد تا برای کار مشترک در زمینه‌های پرورش برنج و مرغداری تماس برقرار کنند.

به منظور جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و افتتاح سرمایه گذاری مشترک، قرار است کارگروه مشترکی در زمینه کشاورزی ایجاد شود که جلسات منظمی را برای بحث در مورد مسائل جاری برگزار کند.

ارمک کنژخانولی در پایان گفت: "این نشست گامی مهم در جهت گسترش همکاری‌های بین دولتی در زمینه کشاورزی است. امیدواریم روابط تجاری و سرمایه گذاری خود را بیشتر تقویت کنیم."

https://eldala.kz/novosti/zhivotnovodstvo/20244-kazahstan-planiruet-eksport-myasa-v-tailand

 قزاقستان ساخت چندین فرودگاه را در سال آینده کلید خواهد زد

آستانه، قزاقستان، 1 اکتبر. مرات کارابایف، وزیر حمل و نقل، گفت که قزاقستان قرار است در سال آینده ساخت سه فرودگاه منطقه ای جدید را به عنوان بخشی از برنامه توسعه گردشگری خود آغاز کند.

 رئیس دولت دستور ساخت مجتمع‌های پایانه هوایی و فرودگاه‌ها را به همراه زیرساخت‌های جاده‌ای باکیفیت در مناطق تفریحی داده است. به عنوان بخشی از این ابتکار، ما در حال بازدید از مناطق برای بازدید از مکان‌های تعیین‌شده برای فرودگاه‌های جدید هستیم. قرار است ساخت هر سه فرودگاه در سال 2025 آغاز شود."

بر اساس اطلاعات، فرودگاه‌ها قرار است در نقاط مهم استراحتگاه ظاهر شوند، با مکان‌هایی که قبلاً در Katon-Karagai و Zaisan انتخاب شده‌اند که هر دو در بخش شرقی کشور قرار دارند. این فرودگاه‌ها قرار است درهای جدیدی را باز کنند و منطقه را روی نقشه گردشگری قرار دهند.

 فرودگاه جدید Katon-Karagai بین روستاهای Katon-Karagai و Ulken Naryn در نزدیکی Soldatovo ساخته خواهد شد. در همین حال، فرودگاه جدید Zaisan در فرودگاه نظامی سابق Satpayev قرار خواهد گرفت و جایگزین فرودگاه موجود می‌شود که برای مدرن سازی نامناسب تشخیص داده شده است.

 در ابتدا، فرودگاه‌ها دارای باندهایی به طول 2200 متر خواهند بود که برای جا دادن هواپیماهای منطقه ای مانند De Havilland Dash 8-400 (Q400)، ATR 42/72 و Bombardier CRJ200 طراحی شده اند. این هواپیماها مناطق تفریحی را با شهرهای بزرگی مانند آستانه و آلماتی متصل خواهند کرد.

 https://en.trend.az/business/3951494.html

قزاقستان در مجمع اقتصادی اوراسیا خواستار یکپارچگی دیجیتالی گسترده تر شد

بخیتجان ساگینتایف، رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC)، از ابتکار اتحادیه دیجیتال در جلسه عمومی 10 مهرماه مجمع اقتصادی اوراسیا در ایروان رونمایی کرد. این مفهوم به دنبال برجسته کردن مزایای ملموس یکپارچگی عمیق تر اقتصادی اوراسیا برای مشاغل و جمعیت گسترده تر است.

به گفته وی، این مفهوم با ادارات مربوطه اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) مسئول دیجیتالی شدن توافق شده است.

ساگینتایف سه اصل کلیدی مفهوم اتحادیه دیجیتال را تشریح کرد: سازگاری راه‌حل‌های نظارتی و زیرساختی ضروری برای توسعه آن، تضمین همگام‌سازی و تعامل یکپارچه پلت‌فرم‌های دیجیتال ملی، و ادغام دیجیتالی‌سازی در هر چهار آزادی اساسی - کالا، سرمایه، خدمات. و مردم - با سرعت و مقیاسی که با آمادگی کشورهای عضو هماهنگ باشد.

برای توسعه آن، تضمین همگام‌سازی و تعامل یکپارچه پلت‌فرم‌های دیجیتال ملی، و ادغام دیجیتالی‌سازی در هر چهار آزادی اساسی - کالا، سرمایه، خدمات. و مردم - با سرعت و مقیاسی که با آمادگی کشورهای عضو هماهنگ باشد.

اولژاس بکتنوف، نخست وزیر قزاقستان نیز در جلسه عمومی‌که با حضور سران سایر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ارمنستان، بلاروس، جمهوری قرقیزستان و روسیه و همچنین ازبکستان به عنوان کشور ناظر و معاون رئیس جمهور ایران به عنوان شریک تجاری ابتدا برگزار شد، سخنانی ایراد کرد.

 ایران علاقه مند به کسب وضعیت ناظر اتحادیه اوراسیا است. تصمیم برای اعطای چنین وضعیتی به یک شریک خارجی توسط سران کشورهای عضو اوراسیا در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا اتخاذ خواهد شد.

 بکتنوف بر تمرکز قوی قزاقستان بر پیشبرد دیجیتالی شدن در EAEU تاکید کرد. بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی نخست وزیر، وی بر اهمیت پیاده سازی کامل سیستم اطلاعاتی یکپارچه اتحادیه که برای تسهیل تبادل بی وقفه داده‌ها و اسناد الکترونیکی بین کشورهای عضو طراحی شده است، تاکید کرد.

https://astanatimes.com/2024/10/kazakhstan-calls-for-broader-digital-integration-at-eurasian-economic-forum/

 قزاقستان به دنبال تعمیق مشارکت با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است

نورلان بایبازاروف، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد ملی قزاقستان در تاریخ 10 مهر در مورد ثبات مالی و توسعه اقتصادی بلندمدت این کشور با مدیریت ارشد بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفتگو کرد.

در دیدار با آنشولا کانت، مدیرعامل و مدیر مالی گروه بانک جهانی، طرفین بر برنامه‌های استراتژیک قزاقستان برای رشد اقتصادی و جذابیت سرمایه‌گذاری، دیدگاه‌های مشترک در مورد همکاری و اجرای پروژه‌های مشترک در حمل‌ونقل، انرژی، توسعه دیجیتال و ابتکارات اجتماعی تمرکز کردند.

به گزارش سرویس مطبوعاتی نخست‌وزیر، کانت ابزارها و ضمانت‌های مالی جدیدی را ارائه کرد که می‌تواند در قزاقستان و همچنین پروژه‌های بین‌المللی که در راستای برنامه‌های زیست‌محیطی و با هدف توسعه پایدار منطقه هستند، اعمال شود. وی همچنین تاکید کرد که تعامل بانک جهانی در قزاقستان در چارچوب مشارکت کشوری آتی برای سال‌های 2026-2030، که اولویت‌های استراتژیک کلیدی را تعیین می‌کند، گسترش خواهد یافت.

بایبازاروف بر پویایی مثبت همکاری با بانک جهانی تاکید کرد. در دیدار با نیکلاس بلانچر، رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای قزاقستان، طرفین در مورد وضعیت اقتصادی فعلی، اصلاحات در حال انجام، اقدامات دولت برای تضمین رشد اقتصادی بلندمدت و همچنین توصیه‌های صندوق در مورد زمینه‌های توسعه سیاست های اقتصادی و برنامه‌های همکاری کلیدی بحث و گفتگو کردند.

 بایبازاروف تاکید کرد که همکاری با صندوق بین المللی پول برای قزاقستان بسیار مهم است. بلانچر به نوبه خود به لزوم ادامه اصلاحات ساختاری در اقتصاد برای رسیدن به رشد پایدار 6 درصدی اشاره کرد که به نظر وی این امر قابل دستیابی است. وی همچنین بر تمایل صندوق برای ادامه حمایت های لازم از قزاقستان تاکید کرد.

در همان روز، صندوق بین المللی پول میزبان کنفرانس مطبوعاتی برای ارائه یافته‌های اولیه رایزنی‌های ماده 4 با قزاقستان بود.

https://astanatimes.com/2024/10/kazakhstan-seeks-to-deepen-partnership-with-imf-world-bank/

 چین و قزاقستان حجم جریان بار را از طریق راهگذر میانی افزایش می دهند

وزارت حمل و نقل قزاقستان اخیراً میزبان اولین جلسه کارگروه حمل و نقل بار در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) بین قزاقستان و چین بود.

در این جلسه، طرفین در مورد حجم جریان محموله از چین در امتداد مسیر TITR در مسیر چین-اروپا و برعکس، تا پایان سال 2029 بحث و بررسی و نهایی کردند. طبق توافق، طرفین قصد دارند حمل و نقل در طول TITR را به 600 قطار کانتینری در سال تا سال 2025-2026، 1000 قطار تا سال 2027 و تا 2000 قطار تا سال 2029 افزایش دهند که نشان دهنده افزایش قابل توجه ظرفیت این مسیر است. طرف قزاقستان اقداماتی را برای اطمینان از زیرساخت های مناسب در بنادر داخلی برای حمل و نقل به موقع کانتینرها و جلوگیری از تاخیر در افزایش تعداد قطارهای کانتینری ترانزیتی انجام خواهد داد.

کار برای اجرای چندین پروژه در حال انجام است، مانند ساخت خط دوم بخش راه آهن Dostyk-Moiynty، خط راه آهن کنارگذر آلماتی و خط راه آهن جدید دربازا-مکتارال بین قزاقستان و ازبکستان. همچنین اقداماتی برای افزایش ظرفیت بنادر دریایی آکتائو و کوریک در حال انجام است.

در سال 2023، حجم حمل و نقل در امتداد TITR به 2.76 میلیون تن بار رسید که 65 درصد بیشتر از سال 2022 - 1.7 میلیون تن است. قزاقستان انتظار دارد که تا سال 2025، کمتر از 50000 کانتینر استاندارد سالانه جابجا شود که حداقل 85000 کانتینر در سال از سال 2026 تا 2029 خواهد بود.

https://astanatimes.com/2024/10/china-kazakhstan-to-increase-volume-of-cargo-flow-via-titr/

قزاقستان به کشت گندم در افغانستان کمک می‌کند

یک پروژه با هدف کمک به کشاورزان در کشت گندم در غرب افغانستان توسط سازمان اسلامی امنیت غذایی (IOFS) با حمایت دولت قزاقستان راه اندازی شده است. به گزارش سرویس مطبوعاتی IOFS، این پروژه از احیای کشاورزی در استان زنده‌جان که در سال 2023 توسط زلزله ویرانگر آسیب دید، حمایت می‌کند.

از این پروژه 300 کشاورز در افغانستان بهره مند خواهند شد که 15 تن بذر گندم اصلاح شده Chont، 15 تن کود DAP و 30 تن اوره دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، این پروژه دو تراکتور، دو کمباین، چهار گاوآهن و سایر تجهیزات را فراهم می‌کند.

IOFS خاطرنشان کرد: «این حمایت قزاقستان بر اهمیت همبستگی بین‌المللی و تعهد آن به ارتقای توسعه بلندمدت کشاورزی در افغانستان تأکید می‌کند».

این پروژه بخشی از برنامه امنیت غذایی افغانستان (AFSP) است که پس از هفدهمین شورای فوق العاده وزیران خارجه (CMFA) در مورد وضعیت بشردوستانه در افغانستان در دسامبر 2021 آغاز شد.

قزاقستان به عنوان یکی از اهداکنندگان کلیدی عمل کرد و بودجه و منابع را برای اجرای پروژهIOPF همچنین خاطرنشان کرد که این پروژه در غرب افغانستان محدود به کمک برای یک دفعه نیست، بلکه هدف آن توسعه دراز مدت بخش زراعت است. قزاقستان به حمایت از برنامه‌های آموزشی برای کشاورزان برای اطمینان از پایداری پروژه ادامه می دهد. برنامه‌های سال 2025 شامل کار برای کاهش تلفات پس از برداشت و معرفی شیوه‌های حفاظت از بذر است.

https://eldala.kz/novosti/mir/20268-kazahstan-pomozhet-vyrashchivat-pshenicu-v-afganistane

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما