معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۸- ۰۸:۰۰

تعمیق بحران انرژی ناشی از استمرار خشکسالی در زامبیا

با استمرار وضعیت کم بارشی و کاهش منابع آبی، ظرفیت تولید برق در زامبیا به شدت کاهش یافته است. ۸۴ درصد تولید برق زامبیا وابسته به منابع آبی است که طی سال های گذشته همواره در حال کاهش بوده است.

در حالی که انتظار می رود منطقه جنوب آفریقا در سال جاری بارش های معمول و فراتر از معمولی را تجربه کند که به معنای کنترل خشکسالی بی سابقه سال گذشته است، اما کاهش چشمگیر منابع آبی وضعیت انرژی و به طور خاص تامین برق در زامبیا را به شدت بدتر کرده است. طی ماه‌های گذشته زامبیا در ابتدا اقدام به خرید برق از آفریقای جنوبی و نامیبیا نمود. این اقدام تا حدودی وضعیت را بهبود بخشید، اما با کاهش ظرفیت تولید برق این کشور و همچنین ظرفیت پایین خطوط انتقال، برق وارد شده نیز نتوانست جوابگوی نیاز این کشور باشد. در ماه گذشته این کشور اقدام به جیره بندی برق نمود که بدلیل ادامه وضعیت بی بارشی، این سیاست نیز امکان استمرار ندارد.

دولت از مردم درخواست کرده است تا حد توان روی به استفاده از انرژی خورشیدی بیاورند. اما بنا بر گزارش های مردمی عموم مردم توان خرید پنل های خورشیدی را ندارند. به علاوه که ظرفیت تامین برق انرژی خورشیدی خانگی، پاسخگوی نیازهای مردم نیست. این در حالی است که این گزینه اساسا در زمینه صنعتی قابل کاربرد نیست. با از بین رفتن ظرفیت تولید انرژی برق آبی کشور وضعیت در حال حاضر از بی برقی ۲۱ ساعته در روز به بی برقی در هر سه روز رسیده است. ۸۴ درصد تولید برق زامبیا کاملا وابسته به آب است و حالا اکثر سدهای این کشور به بی آبی مفرط روبرو شده اند.

 عاملی که این وضعیت بی برقی را تشدید می‌کند، کسری بودجه شدید دولت نیز هست. با توجه به پیش پرداخت هایی که صادر کنندگان و تولیدکنندگان برق مطالبه می‌کنند، این دولت توان تامین این مبالغ را ندارد و در صورت ادامه ابن وضعیت تامین برق از طریق خرید نیز در سال آینده با چالش جدی روبرو خواهد شد. باید اضافه کرد که بی برقی تنها صنایع و نیازهای خانگی را تهدید نمی‌کند، بلکه آشکارا در بیمارستان‌ها و سایر خدمات عمومی نیز مشهود است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما