معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۰۹:۲۶

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نقش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت پوشاک - نساجی ویتنام

سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) نقش مهمی در رشد این صنعت ایفا می‌کند و 65 درصد از کل گردش مالی صادراتی آن را تشکیل می دهد. صنعت نساجی و پوشاک ویتنام شاهد افزایش شدید جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی است و بسیاری از شرکت های بزرگ پول خود را برای ساخت کارخانه‌های مدرن به این کشور سرازیر می‌کنند. کشورها و مناطقی که در ویتنام در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند شامل کره جنوبی، چین، ژاپن، هند و تایوان است.

در اواخر سپتامبر، شرکت Sanbang سنگاپور ساخت کارخانه  تولید حوله، پارچه و نخ خود را در پارک صنعتی نساجیRang Dong در استان شمالیNam Dinh با سرمایه گذاری کل 673.5 میلیارد دانگ ویتنام (نزدیک به 30 میلیون دلار آمریکا) آغاز کرد. انتظار می رود این کارخانه با مساحت 103.400 متر مربع به طور رسمی در سه ماهه چهارم سال 2025 به بهره برداری برسد و مشاغل زیادی برای کارگران محلی ایجاد کند.

علاوه بر این، چندین پروژه بزرگ دیگر در حال انجام است، از جمله یک کارخانه رنگرزی نساجی به ارزش 203 میلیون دلار آمریکا که توسط شرکت Top Textiles، با مسئولیت محدود گروه ژاپنیToray. همچنین در فوریه سال جاری، مقامات استانی مجوز سرمایه‌گذاری را به یک شرکت هنگ کنگی برای توسعه کارخانه با سرمایه‌گذاری کل نزدیک به 1.47 تریلیون دانگ ویتنام (حدود 60 میلیون دلار آمریکا) اعطا کردند.

مشارکت ویتنام در قراردادهای تجارت آزاد (FTAs) مانند توافقنامه جامع مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP)، اتحادیه اروپا - ویتنام (EVFTA) و مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP)، به این کشور کمک می‌کند تا صادرات را در بازارهای محصولات نساجی و پوشاک گسترش دهد.

کارشناسان گفتند که ویتنام باید به دنبال راه‌هایی برای ارتقای ارتباط بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و شرکت‌های داخلی برای توسعه بیشتر صنعت حمایت از نساجی و پوشاک باشد.

ویتنام پس از چین و بنگلادش سومین صادرکننده بزرگ منسوجات در جهان است. سیگنال های مثبت در سال 2024 نشان می دهد که گردش مالی صادرات این صنعت احتمالاً از هدف 44 میلیارد دلار آمریکا در سال جاری فراتر خواهد رفت.

 https://english.vov.vn/en/economy/garment-textile-industry-pins-high-hopes-on-fdi-inflows-post1125307.vov

 پیش بینی HSBCو صندوق بین المللی پول (IMF) از رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در 2024

HSBC پیش بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در سال جاری روی عدد 6.5 درصد حفظ کرد. این نشان دهنده بالاترین پیش بینی رشدی است که سازمان‌های بین المللی به چشم انداز اقتصاد ویتنام پس از طوفان یاگی داده اند.

پیش از این در 24 سپتامبر، بانک (UOB) در سنگاپور پیش بینی رشد خود را برای این کشور از 6 درصد به 5.9 درصد در سال جاری به دلیل طوفان یاگی کاهش داد، در حالی که بانک توسعه آسیایی (ADB) پیش بینی رشد خود را در 6 حفظ کرد.

HSBC اشاره کرد که بهبود اقتصادی ویتنام همچنان به قوت خود ادامه می دهد، نرخ رشد بهبود یافته و از افزایش سالانه 6.9 درصدی در نیمه دوم سال برخوردار خواهد شد. زیرا اولاً، بخش تولید به شدت از مشکلات سال گذشته بیرون آمده است. شاخص‌های مدیریت خرید (PMI) نیز پنج ماه متوالی رشد را ثبت کرده‌اند،  همچنین تولید صنعتی (IP) در صنعت نساجی و کفش نیز بازگشتی را به ثبت رسانده است. این مساله به نوبه خود از رشد صادرات حمایت کرده و آن را دو رقمی نگه  می دارد.

با این حال، بخش داخلی کندتر از آنچه در ابتدا انتظار می رفت در حال بهبود است و رشد خرده فروشی هنوز پایین تر از روند پیش از همه گیری است. به طور دلگرم کننده، دولت تدابیری را برای حمایت از طیف وسیعی از بخش‌های داخلی اتخاذ کرده است که انتظار می‌رود حرکت به جلو را تقویت کند.

کاهش مالیات زیست محیطی بر سوخت و کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای برخی کالاها و خدمات تا پایان سال ادامه خواهد داشت و قانون بازنگری شده زمین که از اوت اجرایی می‌شود، چشم انداز املاک و مستغلات را تقویت می‌کند.

با در نظر گرفتن همه این عوامل، کارشناسان پیش بینی تورم خود را در سال جاری روی 3.6 درصد حفظ می‌کنند که بسیار کمتر از سقف هدف بانک دولتی ویتنام یعنی 4.5 درصد است. برای سال 2025 نیز تورم را 3 درصد پیش بینی می‌کنند.

از طرف دیگر بر اساس گزارشIMF، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی  ویتنام در سال 2024 به 6.1 درصد بهبود یابد که با حمایت مستمر تقاضای قوی خارجی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انعطاف‌پذیر و سیاست‌های تطبیقی همراه است.

از نظر این صدوق انتظار می رود تورم در سال جاری حول هدف بانک دولتی ویتنام (SBV) یعنی 4 تا 4.5 درصد باشد.

مدیران اجرایی صندوق بین‌المللی پول از اقدامات سریع مقامات ویتنام برای حفظ ثبات مالی اقتصاد کلان پس از همه‌گیری تمجید کردند.

با این حال، اشاره شده که ریسک همچنان وجود دارد. در صورت کاهش نرخ رشد جهانی، تداوم تنش های ژئوپلیتیک جهانی یا تشدید اختلافات تجاری، صادرات، محرک اصلی اقتصاد ویتنام، می‌تواند تضعیف شود. به گفته صندوق بین المللی پول، مقامات به طور موثر خطرات تورمی را مهار کرده اند. با این حال، آنها تاکید کردند که سیاست پولی باید در شرایط پیچیده و فضای محدود سیاستی محتاطانه عمل کند.

https://english.vov.vn/en/economy/hsbc-maintains-vietnamese-gdp-growth-projection-at-65-this-year-post1125135.vov

https://en.vietnamplus.vn/imf-forecasts-vietnams-economic-growth-to-reach-61-in-2024-post297491.vnp

 لغو ممنوعیت صادرات برنج توسط هند و تاثیر بر بازار برنج ویتنام

طبق اعلام انجمن غذای ویتنام، هند رسما ممنوعیت صادرات برنج سفید غیر از باسماتی را با قیمت کف 490 دلار آمریکا در هر تن لغو کرد. به طور همزمان، این کشور جنوب آسیا اقدام به کاهش عوارض صادراتی برنج باسماتی از 20 درصد به 10 درصد کرد.

حذف ممنوعیت صادرات برنج احتمالاً کشورهایی مانند پاکستان، تایلند و ویتنام را وادار خواهد کرد که قیمت ها را برای رقابت تنظیم کنند که به نوبه خود باعث کاهش قیمت برنج در بازار جهانی خواهد شد.

در حال حاضر، قیمت برنج شکسته 5 درصدی صادراتی ویتنامی‌به 560 دلار آمریکا در هر تن رسیده است که در مقایسه با هفته گذشته 20 دلار کاهش یافته است.

به همین ترتیب، قیمت صادرات برنج تایلندی نیز به 550 دلار آمریکا در هر تن کاهش یافته است که پایین ترین سطح ثبت شده در بیش از یک سال گذشته است. علاوه بر این، بازگشت هند به بازار فشار بیشتری بر انواع برنج محبوب مانند برنج 5% و 25% شکسته از ویتنام وارد می‌کند.

با این حال، بعید است قیمت برنج ویتنامی‌به دلیل منبع ناکافی عرضه داخلی به کمتر از 500 دلار در هر تن کاهش یابد، به ویژه زمانی که محصول پاییز و زمستان امسال تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است، که به نوبه خود منجر به کاهش در بهره وری خواهد شد.

ممنوعیت صادرات برنج هند در ابتدا از ژوئیه 2023 با هدف کنترل قیمت برنج داخلی به دلیل تأثیر پدیده آب و هوایی ال نینو اجرا شد و در نتیجه نگرانی‌ها در مورد کمبود عرضه برنج را افزایش داد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اداره کل گمرک ویتنام، تا اواسط سپتامبر، حجم صادرات برنج ویتنام به نزدیک به 6.5 میلیون تن با ارزش بیش از 4 میلیارد دلار آمریکا رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.2 درصد از نظر حجم و 21.2 درصد از نظر ارزش افزایش یافته است.

با این نتیجه، این کشور بیش از 80 درصد از هدف صادرات سالانه خود را محقق کرده است و انتظار می‌رود که هدف گذاری امسال یعنی 7.6 میلیون تن برنج دست یافتنی باشد.

https://english.vov.vn/en/economy/india-officially-lifts-rice-export-ban-post1125046.vov

 نزدیک شدن ارزش صادرات میوه و سبزیجات ویتنام به هدف 7 میلیارد دلار

انجمن میوه و سبزیجات ویتنام پیش بینی کرده است که تنها درآمد حاصل از بخش صادرات میوه و سبزیجات فرآوری شده می‌تواند به 1.4 میلیارد دلار در سال جاری برسد که بالاترین میزان در تاریخ است.

ویتنام در حال حاضر موقعیت خوبی برای تسریع رشد صادرات خود دارد. افزایش اخیر از امضای دو پروتکل کلیدی بین وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام و اداره کل گمرک چین حاصل شد.

این توافق‌نامه‌ها الزامات قرنطینه گیاهی و ایمنی مواد غذایی را برای محموله‌های دوریان منجمد و نارگیل تازه از ویتنام به چین ترسیم می‌کنند و انتظار می‌رود صادرات این دو محصول با ورود به بازار گسترده چین رونق بگیرد. علاوه بر نارگیل، موز و انبه ویتنام نیز سهم زیادی از بازار چین را به خود اختصاص داده است.

فراتر از چین، میوه‌ها و سبزیجات ویتنامی در حال نفوذ قابل توجهی به بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده، جمهوری کره و کشورهای آسه آن هستند.

https://en.vietnamplus.vn/vietnams-fruit-vegetable-exports-approaching-7-billion-usd-target-post297477.vnp

 شش پیشنهاد برای تقویت همکاری اقتصادی ویتنام و چین

در سیزدهمین نشست کمیته همکاری اقتصادی و تجاری ویتنام و چین که در 29 سپتامبر برگزار شد، وزیر صنعت و تجارت ویتنام، نگوین هونگ دین، پیشنهادهای کلیدی را با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه ارائه کرد که شامل ابتکاراتی برای تضمین یک زنجیره تامین جامع، توسعه مسیرهای کانتینری راه آهن و ایجاد دفتر ترویج تجارت ویتنام در چین بود.

در این جلسه، وزیر صنعت و تجارت ویتنام، بر شش پیشنهاد اصلی برای تقویت بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ویتنام و چین تاکید کرد.

اول اطمینان از یک زنجیره تامین جامع است که شامل ساده‌سازی رویه‌ها و ارائه اطلاعیه قبلی در مورد الزامات گمرکی برای محصولاتی مانند کالاهای الکتریکی، محصولات کشاورزی و آبزیان و میوه‌ها است. وی همچنین پیشنهاد هماهنگی توزیع کالا از طریق دروازه‌های مرزی زمینی و بررسی مدل‌های تعاونی بین مناطق صنعتی هر دو کشور را داد.

دوم، بهبود زیرساخت دروازه‌های مرزی.

سوم، باز شدن بازار به روی محصولات کشاورزی. ایشان پیشنهاد کرد که چین به گسترش بازار محصولات کشاورزی ویتنامی از جمله مرکبات، آووکادو، سیب و هل ادامه دهد. وی بر اهمیت نهایی کردن پروتکل در مورد الزامات قرنطینه برای میوه‌هایی که به طور سنتی به چین صادر می‌شود، تاکید کرد.

چهارم، ترویج استفاده از مسیرهای کانتینری راه آهن. وزیر پیشنهاد کرد که دو وزارتخانه آژانس های مربوطه خود را راهنمایی کنند تا دستورالعمل های استفاده از مسیرهای حمل و نقل کانتینری راه آهن ویتنام-چین را به مشاغل ارائه دهند.

پنجم، وزیر جستجو برای یافتن مدل‌های جدید اجرای مناطق همکاری اقتصادی فرامرزی به منظور تسهیل فعالیت‌های تجاری روان‌تر را پیشنهادکرد.

ششم، او پیشنهاد ایجاد دفتر توسعه تجارت ویتنام در چین را برای تقویت بیشتر تجارت دوجانبه داد.

وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین نیز به نوبه خود حمایت خود را از ابتکارات ویتنام ابراز کرد و از تقویت روابط همکاری بین مناطق اقتصادی در هر دو کشور و حمایت از صادرات بیشتر محصولات ویتنامی‌به بازار چین استقبال کرد.

علاوه بر این، وی توصیه کرد که ویتنام سیاست هایی را برای حمایت از توسعه پروژه‌های برق، همکاری پارک های صنعتی و همکاری تجاری اتخاذ کند. این شامل مذاکره در مورد توافقنامه‌های همکاری تجاری کشاورزی، تقویت همکاری تجارت الکترونیک و رسیدگی به مسائل مربوط به استانداردهای محصول و تحقیقات ضد دامپینگ است.

هر دو وزیر ابراز امیدواری کردند که نتایج این نشست کاری، پایه و اساس مهمی‌برای تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک جامع بین ویتنام و چین باشد.

https://vietnamtimes.org.vn/vietnamese-official-proposes-6-solutions-for-vietnam-china-economic-cooperation-77791.html

سمینار گردشگری آموزشی مالزی در ویتنام

به گفته هیئت ترویج گردشگری مالزی، زیر نظر وزارت گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی، سمینار گردشگری آموزشی مالزی مورخ 26 سپتامبر در سفارت مالزی در هانوی برگزار شد. این رویداد گردشگری آموزشی، مالزی را با تمرکز بر فرصت های یادگیری منحصر به فرد برای دانش آموزان ویتنامی معرفی کرد.

شرکت کنندگان با مدل گردشگری اقامتی آشنا شدند، فرهنگ محلی و برنامه‌های مطالعاتی را در مالزی تجربه کردند. در این سمینار همچنین اطلاعاتی در مورد هزینه‌های تحصیل، سیاست های جدید ویزا و فرصت های مطالعاتی جهانی ارائه شد. این سمینار، به افزایش تفاهم بین دو کشور کمک  کرده و مالزی را به عنوان مقصدی مناسب برای آموزش بیشتر و تجربه‌های منحصر به فرد سفر معرفی می‌کند.

داتو تان یانگ تای، سفیر مالزی در ویتنام گفت: سمینار گردشگری آموزشی فرصتی ارزشمند برای کشف پتانسیل عظیم گردشگری آموزشی مالزی و همچنین ترویج همکاری و تبادل فرهنگی با ویتنام است. مالزی مفتخر است که برنامه‌های آموزشی با کیفیت بالا همراه با تجربیات گردشگری منحصر به فرد ارائه می دهد و فرصت های آموزشی ویژه ای را برای دانش آموزان ویتنامی فراهم می‌کند.

علاوه بر این، نمایشگاه MICE مالزی در 27 سپتامبر در مرکز همایش ملی ویتنام برگزار شد. این نمایشگاه مزایای مالزی را به عنوان مقصد گردشگریMICE  (جلسات، مشوق ها، کنفرانس ها و نمایشگاه‌ها) از جمله حمل و نقل راحت، زیرساخت های با کیفیت بالا و هزینه‌های معقول برجسته کرد.

از طریق این رویدادها، فرصت‌هایی برای گسترش همکاری و سرمایه‌گذاری در منطقه فراهم شده و به طور خاص در مورد مالزی می‌تواند تنوع زبانی، مناطق شهری مدرن، اقتصاد توسعه‌یافته و سیاست خارجی باثبات خود را به عموم مردم ویتنام معرفی کند.

گردشگران ویتنامیMICE به مالزی از سفر بدون ویزا، هزینه‌های مقرون به صرفه و امکانات 5 ستاره در هتل هایی مانند هیلتون کوالالامپور، EQ کوالالامپور و هتل شانگری بهره خواهند برد.

https://vietnamtimes.org.vn/malaysia-promotes-educational-tourism-in-vietnam-market-77787.html

توافقات ویتنام و مغولستان جهت گسترش تجارت

ویتنام و مغولستان توافق کرده‌اند بازارهای خود را به روی کالاهای یکدیگر باز کنند تا تجارت دوجانبه در سال را به 200 میلیون دلار افزایش دهند.

آقای تو لام، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام و رئیس جمهور ویتنام به همراه هیئت بلندپایه‌اش صبح 30 سپتامبر به مغولستان وارد شدند و به دعوت رئیس‌جمهور اوخناگین خورلسوخ، سفر رسمی خود را به  این کشور آغاز کردند.

رهبر ویتنام در این سفر با رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست وزیر مغولستان گفتگو کرد. در دیدار تولام و رئیس جمهور مغولستان، دو طرف بیانیه مشترکی در مورد ایجاد مشارکت جامع صادر کردند.

 بر اساس این بیانیه، دو طرف همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری را گسترش خواهند داد و همکاری در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، علم، حمل و نقل، فرهنگ، ورزش، گردشگری، آموزش، کار، محیط زیست و حفاظت اجتماعی تقویت خواهد شد.

آنها موافقت کردند که از کمیته بین دولتی ویتنام-مغولستان به عنوان بستری برای تقویت همکاری اساسی و مؤثر در بخش های اقتصادی استفاده کنند.

علاوه بر این، آنها خواستار مشارکت فعال کسب‌وکارها در فعالیت‌های مشوق تجارت و ایجاد شبکه تجاری در هر دو کشور شدند تا از رشد تجاری پایدار اطمینان حاصل کنند.

در دیدار با داشزگوه آماربایاسگلان، رئیس پارلمان مغولستان، دو طرف توافق کردند شرکت‌های هر دو کشور را تشویق به مشارکت در برنامه‌های ارتقای تجارت کنند و با باز کردن بازارهای خود به روی کالاهای یکدیگر به صورت متقابل برای رسیدن به هدف افزایش گردش تجاری دو جانبه به 200 میلیون دلار تلاش کنند.

شایان ذکر است گردش مالی تجاری دوجانبه ویتنام و مغولستان در چند سال اخیر افزایش یافته است و از 4 میلیون دلار در سال 2017 به 85 میلیون دلار در سال 2022 و  به عدد 132 میلیون دلار در سال 2023 رسیده است. طی هفت ماه گذشته، حجم معاملات تجاری دوجانبه به 65.5 میلیون دلار رسید. اقلام عمده صادرات ویتنامی‌به مغولستان شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، قهوه، داروها، آبجو، برخی از انواع داروهای مدرن، کالاهای چوبی خانگی، قطعات الکترونیکی، رایانه، تلفن، پوشاک و صنایع دستی است.

https://vietnamtimes.org.vn/vietnam-mongolia-open-doors-for-mutual-trade-77829.html

ثبت یک میلیارد دلار واردات برنج برای ویتنام

ارزش واردات برنج در دوره ژانویه تا سپتامبر2024 به یک میلیارد دلار رسید، این برای اولین بار است که گردش مالی واردات برنج به مرز یک میلیارد دلار می رسد.

ویتنام بیش از 7 میلیون تن برنج صادر کرد که در 9 ماهه اول سال جاری 4.37 میلیارد دلار از آن کسب درآمد کرده است.

در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان برنج صادراتی 9.2 درصد افزایش و ارزش آن به شدت 23.5 درصد افزایش یافته است. گردش مالی واردات برنج نیز به شدت افزایش یافت.

آمارها حاکی از آن است که گردش مالی واردات برنج کشور در ماه گذشته با 154.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 117 میلیون دلار رسیده است.

این کشور ۹۹۶ میلیون دلار برای واردات محصولات برنج برای تامین نیازهای تولید و مصرف داخلی در ۹ ماهه امسال هزینه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷.۳ درصد رشد داشته است. این یک رکورد بالا است و از گردش مالی 860 میلیون دلاری کل واردات در سال گذشته بسیار بیشتر است. اگر واردات با همان سرعت دو ماه گذشته ادامه یابد، گردش مالی امسال می‌تواند به 1.3 میلیارد دلار برسد

https://vietnamnews.vn/economy/1664146/viet-nam-spent-1-billion-on-imported-rice.html

 ظرفیت های کشاورزی در هانوی ویتنام

هانوی به طور فعال بخش کشاورزی خود را با تمرکز بر کشاورزی پاک، سبز و با کیفیت بالا، بنا کرده که هدف آن رشد صادرات پایدار است.

 این شهر بر نوسازی تولیدات کشاورزی خود و ایجاد زنجیره ارزش از طریق کمک به مناطق محلی برای ایجاد مناطق تولید متمرکز و ایمن برای محصولات کلیدی تکیه دارد. این استراتژی با هدف جذب سرمایه گذاری تجاری و ایجاد برندهایی برای محصولات کشاورزی مطابق با استانداردهای صادراتی است.

هانوی دارای بیش از 13000 تجارت کشاورزی، جنگلداری و شیلات است، از جمله بیش از 1700 کارخانه فرآوری و بیش از 250 شرکت کشاورزی. این شهر دارای 16 ناحیه برای مناطق کشت میوه و 4 مرکز بسته بندی است که هر کدام قادر به حمل 30 تا 50 تن در روز برای صادرات هستند.

بخش کشاورزی در هانوی با 43 منطقه برای توسعه 926 زنجیره تامین غذای ایمن همکاری می‌کند و صادرکنندگان محلی را با زنجیره‌های تولید مرتبط می‌کند. این تلاش ها هانوی را قادر می سازد تا محصولات کشاورزی با کیفیت بالا را به کشورهایی مانند ایالات متحده، آلمان، کره جنوبی و چین صادر کند.

این شهر همچنین دارای پتانسیل صادرات قابل توجهی در برنج، سبزیجات ارگانیک و محصولات مختلف فرآوری شده با کیفیت بالا است.

https://vietnamnews.vn/economy/1664092/ha-noi-focuses-on-clean-and-sustainable-agriculture-for-export-growth.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما