معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۳- ۰۷:۵۹

گزارش جدید سیاست پولی بانک مرکزی سوئد

بانک مرکزی سوئد روز چهارشنبه 25 سپتامبر 2024 گزارش جدید سیاست پولی این کشور را منتشر نمود. در این گزارش آمده هیئت اجرایی تصمیم گرفته است که نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش و به 3.25 درصد برساند.

 کاهش 0.5 درصدی در یکی از این جلسات امکان پذیر است. علاوه بر این، پیش‌بینی یک یا دو کاهش بیشتر نرخ در نیمه اول سال 2025 را نشان می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود نرخ سیاستی با سرعتی آشکارا سریع‌تر از آنچه قبلا اعلام شده بود کاهش یابد، که به فعالیت اقتصادی قوی‌تر و نرخ تورم نزدیک به نرخ تورم هدف کمک می‌کند.

این گزارش می افزاید فشارهای تورمی در طول سال کاهش یافته است و اکنون با نرخ تورم حدود 2 درصد سازگار ارزیابی می‌شود. بانک مرکزی به تدریج سیاست پولی خود را در طول سال کاهش داده است، هم با کاهش نرخ بهر و هم با بیان اینکه می‌توان انتظار کاهش بیشتر را داشت. تورم پایین و باثبات و کاهش نرخ بهره به بهبود اقتصاد کمک می‌کند.

طبق این گزارش، از بهار گذشته تغییر آشکاری در موازنه ریسک ها برای چشم انداز تورم و فعالیت های اقتصادی وجود داشته است. خطر افزایش بیش از حد تورم به تدریج کاهش یافته است. در عین حال، به نظر می‌رسد که بهبودی تا حدودی کندتر از حد انتظار پیش می‌رود. تقویت فعالیت اقتصادی به خودی خود مهم است، اما شرط لازم برای تثبیت تورم نزدیک به هدف است. در نتیجه، ارزیابی می‌شود که نرخ بهره را می‌توان با سرعتی سریع‌تر از آنچه که بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود کاهش داد.

 

گزارش مذکور می افزاید این تغییرات با هم، حاکی از تغییر نسبتاً بزرگ سیاست پولی در جهت انبساطی‌تر است که باعث بهبود وضعیت مالی خانوارها شده و انجام سرمایه گذاری توسط شرکت‌ها را آسان‌تر می‌کند. با این حال، چشم انداز تورم و فعالیت های اقتصادی نامشخص است. خطراتی وجود دارد که به عنوان مثال به بهبود اقتصاد سوئد، مناقشات ژئوپلیتیکی و نرخ کرون مرتبط است که می‌تواند منجر به نتایج متفاوتی برای تورم و موضع سیاست پولی شود.

- بنابر اعلام مرکز آمار سوئد، در حال حاضر نرخ تورم بر اساس CPIF برابر با 1.2 درصد و بر مبنای CPI به میزان 1.9 درصد می‌باشد. در زمان انتشار گزارش پیشین سیاست پولی بانک مرکزی، نرخ تورم بر اساس CPIF برابر با 1.7 درصد و بر مبنای CPI به میزان 2.6 درصد بود که حاکی از کاهش نرخ تورم می‌باشد. همچنین نرخ بیکاری 8.4 درصد اعلام شده است.

- این سومین کاهش نرخ پایه بهره پس از ماه می امسال بشمار می رود. محاسبات شرکت بیمه «لنس فورشکرینگار» نشان می دهد که کاهش ۰،۲۵ درصدی نرخ بهره پایه در استان استکهلم به طور متوسط به معنی ۸۰۰ کرون هزینه ماهانه کمتر برای دارندگان وام مسکن آپارتمان و ۵۰۰ کرون هزینه ماهانه کمتر برای دارندگان وام مسکن خانه است. برای خانوارهایی که دارای وام های بزرگ هستند این مبلغ بمراتب بیشتر است. کاهش نرخ بهره پایه همچنین منجر به جان گرفتن دوباره بازار مسکن خواهد شد که در سال های گذشته دچار رکود بوده است. اما کارشناسان معتقدند که تا چشم انداز قابل پیش بینی خبری از ترقی چند رقمی قیمت مسکن بمانند آنچه که در دو دهه گذشته روی داد نخواهد بود و خریداران مسکن نخواهند توانست بمانند گذشته از واحدهای مسکونی خریداری شده خود بمانند خودپرداز استفاده کنند.

گزارش پیوست است.

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما