معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۳۳

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سرمایه‌گذاری‌های کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قزاقستان

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC)، در سه ماهه اول سال جاری، جریان سرمایه گذاری‌های متقابل در قزاقستان نسبت به مدت مشابه در سال 2023 13.7 درصد افزایش یافته است. ابزار غالب سرمایه گذاری مستقیم متقابل، سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه و سهام صندوق های سرمایه گذاری بود. در همین حال، سرمایه‌گذار اصلی در میان کشورهای عضو EAEU روسیه بود. بلاروس بیشترین بودجه را از فدراسیون روسیه دریافت کرد - 620.4 میلیون دلار. رتبه دوم قزاقستان با 499.9 میلیون دلار و رتبه سوم قرقیزستان با 27.8 میلیون دلار است.

اگر سهم سرمایه گذاری‌های متقابل از کل سرمایه گذاری همه کشورهای جهان در سه ماهه اول سال 2024 را در نظر بگیریم، در قزاقستان به 21 درصد می رسد. در همین زمان، ورود سرمایه‌گذاری‌ها از تمامی‌کشورهای جهان و جمهوری‌ها به ۹۴۰ میلیون دلار کاهش یافت. کاهش در ارمنستان و بلاروس نیز مشاهده شد.

و پویایی سرمایه گذاری مستقیم از کشورهای عضو EAEU و سایر کشورها متفاوت است. به عنوان مثال، قزاقستان آنها را 11.3 درصد کاهش داد، در حالی که ارمنستان دو برابر و بلاروس دو برابر سرمایه گذاری خارجی را افزایش دادند.

 https://lsm.kz/kto-iz-stran-chlenov-eaes-aktivno-investiruet-v-kazahstan

 در سه سال آینده به بیش از 130 هزار متخصص در قزاقستان نیاز خواهد بود

 در سه سال آینده، بازار کار قزاقستان به بیش از 130 هزار نفر متخصص نیاز دارد. چنین پیش بینی در NPP "Atameken" اعلام شد.

طبق بررسی سالانه کسب و کار انجام شده توسط شورای ملی، تقاضای قابل توجهی برای کارگران در صنایعی مانند آموزش، تولید، ساخت و ساز، تجارت، مراقبت های بهداشتی و تامین اجتماعی وجود دارد.

NPP خاطرنشان کرد: "پیش بینی می‌شود که در سال های آینده به بیش از 130000 متخصص نیاز باشد که تقریباً نیمی از آنها متخصصانی با تحصیلات حرفه ای و فنی هستند."

در همین حال، سوتلانا ژاکوپوا، وزیر کار و تامین اجتماعی و رایمبک باتالوف، رئیس اتاق ملی، در مورد مسائل بهبود تعامل بین تجارت و دولت و همچنین آموزش پرسنل، اشتغال و جهت گیری حرفه ای آنها گفتگو کردند.

نقشه سرمایه گذاری تعاونی نیز درنظر گرفته شد که پیشرفت پروژه‌ها و شاخص های کلیدی توسعه SME را دنبال می‌کند. باتالوف نیاز به واگذاری عملکرد تشکیل وظایف تجاری برای کارآفرینان از طریق پورتال eGov-business را به "Atamekenom" بیان کرد. به گفته وی، این امر باعث افزایش شفافیت خدمات دولتی می‌شود.

https://lsm.kz/bolee-130-tys-specialistov-ponadobyatsya-kazahstanu-v-blizhajshie-tri-goda

گفتگوی وزرای حمل و نقل چین و آذربایجان در خصوص راهگذر میانی

 وزرای حمل و نقل آذربایجان و چین، رشاد نبیف و لی شیائوپنگ، در مورد همکاری‌های مربوط به راهگذر میانی و تحولات حمل و نقل آتی گفتگو کردند.

 نبیف نوشت: «ما در مورد بهبود چارچوب نظارتی بین کشورهایمان و گسترش همکاری در حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی تبادل نظر کردیم". وزیر خاطرنشان کرد که از وزیر چین دعوت کرده است تا در نشست های وزیران در مورد "راهگذر میانی پایدار" و حمل و نقل عمومی "سبز" در جریان رویدادهای COP29 در باکو در نوامبر امسال شرکت کند.

علاوه بر این، نبیف به دیدار خود با لو ژنگفان، رئیس راه آهن چین اشاره کرد که در آن آنها بر علاقه چین به توسعه مسیر جنوبی کریدور میانی (قزاقستان-آذربایجان-گرجستان) برای حمل و نقل چندوجهی تاکید کردند.

 لازم به ذکر است، مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر که به کریدور میانه نیز معروف است، چین و کشورهای اروپایی را از طریق قزاقستان، حوزه آبی دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به یکدیگر متصل می‌کند. TITR به مدت 10 سال فعالیت داشته است اما در دو سال گذشته به طور فعال در حال توسعه بوده است. در سال 2023، 2.7 میلیون تن محموله از آن عبور کرد (86 درصد بیشتر از سال 2022). در سال 2024، حجم ممکن است از 4.2 میلیون تن فراتر رود.

 https://en.trend.az/business/transport/3948898.html

بیش از 10.2 میلیارد تنگه به مشاغل آسیب دیده از سیل پرداخت شده است

قواعد جبران زیان کسب و کارهای کوچک و متوسط تا آوریل 2025 تمدید خواهد شد. کانات بوزومبایف گفت: به عنوان غرامت خسارات اموال ناشی از سیل به مشاغل کوچک و متوسط، بیش از 10.2 میلیارد تنگه (19 میلیون یورو) برای 615 درخواست تأیید شده پرداخت شد. به گفته وی، حدود 3.15 میلیارد تنگه (5.9 میلیون یورو)برای جبران محصولات کشاورزی و دام به نهادهای مجتمع کشت و صنعت اختصاص یافت. در عین حال خسارت مادی وارده به قربانیان به مبلغ 150 MCI برای 21880 خانواده در مجموع حدود 10 میلیارد تنگه جبران شد. قبلاً گزارش شده بود که وزارت اقتصاد ملی اختیارات جدیدی را برای حمایت دولتی از تجارت دریافت خواهد کرد.

قزاقستان بازارهای جدید صادرات کشاورزی را هدف قرار می دهد

اولژاس بکتنوف، نخست وزیر قزاقستان، در دیدار با نمایندگان شرکت های کشاورزی داخلی در 23 سپتامبر، بر اهمیت دستیابی به خودکفایی در تولید مواد غذایی و گسترش صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش سرویس مطبوعاتی نخست وزیر، وزارت تجارت و ادغام و اتاق آتامکن موظف شده اند بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی قزاقستان را فراتر از شرکای سنتی مانند آسیای میانه، چین، افغانستان و ایران گسترش دهند. مقاصد صادراتی جدید شامل کشورهای اتحادیه اروپا (EU)، شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی خواهد بود.

به گفته وزارت زراعت، پیش بینی می‌شود که برداشت غلات امسال به حداقل 20 میلیون تن برسد. در حمایت از این ابتکار، به وزارت حمل و نقل و شرکت راه آهن ملی قزاقستان Temir Zholy (KTZ) دستور داده شده است که مکانیسم های کارآمد برای حمل و نقل محصولات کشاورزی ایجاد کنند. بکتنوف بر تعهد دولت برای تضمین خودکفایی قزاقستان در تولید مواد غذایی تاکید کرد.

 وی افزود: سرشماری سراسری کشاورزی در سال 2025 برای ارتقای کارایی این بخش انجام خواهد شد. این سرشماری داده‌های کاربری زمین، دام، ماشین‌آلات کشاورزی و زیرساخت‌ها را به‌روزرسانی می‌کند و تضمین می‌کند که بودجه دولتی به طور مؤثر استفاده می‌شود.

از سال 2025، کشاورزان می‌توانند مستقیماً از موسسات مالی به وام های ارزان تر دسترسی داشته باشند. این وزارتخانه یارانه‌ها را مدیریت می‌کند، روند را ساده می‌کند و کشاورزان را از تشریفات مربوط به ثبت یارانه رها می‌کند.

https://astanatimes.com/2024/09/kazakhstan-targets-new-agricultural-export-markets/

قزاقستان به گاز بیشتری نیاز دارد: افزایش شدید مصرف انتظار می رود

مصرف گاز در قزاقستان ممکن است در 10 تا 15 سال آینده افزایش یابد. سنجر ژارکشوف، رئیس قزاق‌گاز چنین پیش‌بینی را اعلام کرد. استفاده از گاز تا سال 2040 به 59.6-51.1 میلیارد متر مکعب افزایش می یابد (22.2-22.5 میلیارد متر مکعب در سال 2024). در چارچوب طرح های کربن زدایی در کشور، برنامه انتقال نیروگاه‌های حرارتی از زغال سنگ به گاز در دست اجراست. بسیاری از تولیدات جدید در ابتدا با این ماده خام کار نمی‌کنند. پروژه‌های خط لوله وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌های آن به حدود 18 تا 20 میلیارد دلار طی 10 سال آینده می‌رسد. این پروژه‌ها به قزاقستان اجازه می‌دهند تا سطح مصرف لازم را تضمین کند. از جمله تامین مالی 13 میلیارد دلاری. از این تعداد، 11 میلیارد دلار مربوط به قطر و آمریکا، ترکیه، چین و دیگران است. با راه اندازی دو کارخانه فرآوری گاز در سال 2029 تا 2030، فرآوری گاز طبیعی تقریباً 15 تا 16 درصد افزایش می یابد. در صورت تایید اجرای سومین GPP این شاخص معادل 18 درصد خواهد بود. در زمینه اکتشافات زمین شناسی، شرکت ملی حدود 10 مجوز را صادر کرده است. در قزاقستان 3.8 تریلیون متر مکعب ذخایر قطعی و 62 تریلیون متر مکعب منابع پیش بینی شده است.

https://lsm.kz/v-kazahstane-rezko-gaz

 خودروهای برقی در حال تسخیر قزاقستان هستند: تعداد خودروهای الکتریکی ثبت شده بیش از دو برابر شده است

در آگوست سال جاری، 10.7 هزار خودروی سواری برقی در جمهوری قزاقستان به ثبت رسید - 2.3 برابر بیشتر از آگوست 2023. در مقایسه استانی، 58.8 درصد از این خودروها در آلماتی ثبت شده است: 6.3 هزار خودرو، افزایش سالانه 2.3 برابر. آستانه (1.4 هزار خودرو) و استان آلماتی (552 خودرو) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. کمترین خودروهای برقی در منطقه آبای ثبت شده است: تنها 25 خودرو. همزمان 125 خودروی سواری برقی با پلاک دیپلماتیک در کشور به ثبت رسید که 4.6 برابر بیشتر از سال قبل است. خودروهای برقی به طور فزاینده ای محبوب می‌شوند. بر اساس نتایج سال 2023، از هر چهار خودروی جدیدی که در سراسر جهان فروخته می‌شود، حدود یک دستگاه برقی بوده است. قابل ذکر است که در نروژ، خودروهای برقی 93 درصد از کل فروش خودروهای جدید را به خود اختصاص داده اند. در ایسلند، سهم آنها 71٪ بود، در سوئد - 60٪، در فنلاند - 54٪، در دانمارک - 46٪. به طور کلی، در سال 2023، 13.8 میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در سراسر جهان فروخته شد که 35.3 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داشت. در همان زمان، فروش خودروهای غیر برقی تنها 0.3 درصد رشد کرد و به 62.9 میلیون دستگاه رسید. این اولین افزایش فروش پس از چهار سال کاهش فروش در بازار جهانی است. بیشترین تعداد خودروهای الکتریکی در چین فروخته شده است: 8.1 میلیون خودرو. همچنین 5 کشور برتر شامل آمریکا (1.4 میلیون خودروی الکتریکی)، آلمان (700 هزار خودرو)، فرانسه (470 هزار خودروی الکتریکی) و بریتانیا (450 هزار خودرو) بودند. بر اساس داده‌های Statista در سال 2022، به‌طور متوسط 10 خودرو در هر ایستگاه شارژ برای وسایل نقلیه برقی سواری در سراسر جهان وجود داشت، در مقایسه با 9.6 در سال 2021. بالاترین شاخص در جهان در نروژ مشاهده شد: 34 ماشین الکتریکی در هر ایستگاه. در برزیل تعداد آنها 32 خودرو در هر ایستگاه، در آلمان - 26، در ایالات متحده - 24، در کانادا - 19، در فرانسه - 13، در چین - 8، در هلند - 4 بود. در سال 2022، شارژ یک خودروی الکتریکی به طور متوسط به 2.4 کیلووات برق نیاز داشت. با این حال، در برخی کشورها این رقم با میانگین جهانی تفاوت زیادی داشت. به عنوان مثال، در چین، شارژ یک ماشین الکتریکی به 3.5 کیلو وات، در هلند - 2.8 کیلووات، در فرانسه - 1.2 کیلووات، در کانادا - 1 کیلووات، در ایالات متحده آمریکا و نروژ - هر کدام 0.8 کیلووات، در آلمان - 0.7 کیلو وات، در برزیل - 0.4 کیلو وات.

https://energyprom.kz/articles-ru/markets-ru/elektrokary-zahvatyvayut-kazahstan-bolee-chem-vdvoe-uvelichilos-kolichestvo-zaregistrirovannyh-elektromobilej/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما